کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۶۲۳
تاریخ خبر:

در انتظار بابانوئل...

در انتظار بابانوئل...

نگاهی به مقدمات جشن‌های کریسمس و سال نوی میلادی در آمریکا .

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| تمام ملت‌ها و فرهنگ‌های مختلف، نو شدن سال‌ها را برابر با عید و جشن و سرور می‌دانند. مسیحیان نیز از این قاعده مستثنا نیستند. در تقویم‌های مسیحیان تحویل سال نو و میلاد پیامبرشان، عیسی مسیح به طور تقریبی با هم منطبقند و از این رو این جشن و سرور حال و هوای مضاعفی به خود می‌گیرد.

 

هرچند بسیاری از غیر مسیحیان تصور می‌کنند کریسمس و جشن سال نوی میلادی یکی است اما باید خاطر نشان کنیم که در اصل این دو روز مجزا از یکدیگرند. ۲۵ دسامبر یا ۴ دی هر سال را که در تقویم‌های مختلف مسیحی سالروز تولد عیسی مسیح است کریسمس می‌نامند و مسیحیان سراسر دنیا این روز مهم و دینی خود را جشن می‌گیرند.

 

به علاوه روز اول ژانویه مصادف با سال نوی میلادی است و در این روز تقویم نو می‌شود. در همه جای دنیا حال و هوای لحظات و روزهایی که با سپری کردن آن به سال جاری می‌گوییم پارسال و پا در سالی جدید می‌گذاریم، یک جور و یک رنگ است. حال و هوای این روزهای آمریکا هم متاثر از میلاد مسیح و جشن کریسمس است.

 

جالب است بدانید در آمریکا که کشوری مذهبی به شمار می‌رود کشمکش لفظی بر سر اهمیت این دو جشن‌ در فضای مجازی برقرار است و تمرکز جمعیت غالب افراد دین‌مدار و مذهبی‌های آمریکا بیشتر بر جشن و سرور در روز ۲۵ دسامبر و سپس بر جشن سال نو است و در طرف مقابل اما عده‌ای فارغ از این عید دینی، تنها نو شدن سال را جشن می‌گیرند.

 

گروهی که بیشتر به جشن سال نو عنایت دارند را جوانان تشکیل می‌دهند. با این حال، شمارش معکوس برای فرارسیدن کریسمس یا جشن سال نوی میلادی، مقدماتی دارد که برای هر دو دسته مشترک است و می‌توان این روزها، تلاش برای فراهم کردن این مقدمات را در خانه هر آمریکایی مشاهده کرد.

 

در آینده و مطلب دیگری، رسم و رسومات کریسمس و شب جشن سال نوی میلادی در آمریکا را شرح می‌دهیم و قصد داریم در این مطلب تنها به بررسی همین مقدماتی که عنوان شد، بپردازیم. 

 

خانه تکانی به سبک آمریکایی 
خانواده‌های آمریکایی در روزهای منتهی به میلاد مسیح و تحویل سال نو بیش از هر کاری در حال خانه تکانی و رفت و روب هستند. به طور مرسوم، تقسیم وظایف در این خانواده‌ها اینگونه است که مادرها و دخترها داخل خانه را تمیز می‌کنند و پدرها و پسرها نیز با جعبه‌های ابزار در دست و لباس‌های کار به تن دیده می‌شوند.

 

اغلب می‌توان آن‌ها را در حال روغن‌کاری و روشن کردن ماشین چمن‌زنی یا تعمیر سقف خانه و آماده کردن حیاط برای برگزاری جشن دید. اعضای خانواده پس از اتمام عملیات خانه تکانی، فضای داخلی خانه‌های خود را با درخت‌های کاج تزیین شده، کاغذ‌های رنگی و چراغ‌های ریسه‌ای برای کریسمس و جشن سال نو تزیین می‌کنند.

 

همچنین پدر و مادر خانواده جعبه‌های هدیه سال نو فرزندان را که از پیش آماده کرده‌اند و کسی از محتوای آن‌ها خبر ندارد، زیر درخت کاج کریسمس می‌چینند تا به محض در کردن توپ سال نو مسیحی، این هدایا را به آن‌ها بدهند. فرزندان هم بسته‌های ویژه نتفلیکس یا دیگر پلتفرم‌های وی‌ اُ دی که شامل فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی با مضمون جشن سال نوست را خریداری کرده‌اند تا شب‌های تعطیلات به همراه دیگر اعضای خانواده به تماشای آن بنشینند و اوقات خوشی را بسازند.

 

شاید بتوان گفت فیلمی که بیشترین اشتراک را در فهرست فیلم‌های خانواده‌های مختلف آمریکایی برای جشن پایان سال مسیحی دارد، فیلم سینمایی «تنها در خانه ۲» است و فرزندان سعی می‌کنند این فیلم را برای تماشای دسته جمعی در شب سال نو مهیا کنند. 

 

تنها در خانه ۲
با نو شدن سال، همه چیز نو می‌شود به جز خاطرات خوش گذشته و مرورشان که خالی از لطف نیست. نوستالژی سال نوی آمریکایی‌ها نیز فیلم سینمایی «تنها در خانه ۲» است که نام این فیلم در روزهای گذشته و به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات سال نو در بازه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بار در روز در اینترنت جستجو شده است.

 

در این فیلم خانواده مک کالیستر آماده می‌شوند که تعطیلات کریسمس خود را در میامی بگذرانند اما فرزندشان، کوین، به اشتباه و به تنهایی راهی نیویورک می‌شود و در آن‌جا به دزدانی که در قسمت اول قصد دستبرد زدن به خانه‌ آن‌ها را داشتند، بر می‌خورد. جالب است بدانید دونالد ترامپ با پرداخت پول و اعطای امکاناتی نظیر هتل ترامپ به تهیه‌کننده این فیلم، ۳۰ ثانیه در آن بازی کرده است.

 

در جستجوی کاج کریسمس
آمریکا کشور پر جمعیت و پهناوری است و از این رو برای سازماندهی و جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی در این کشور، اتحادیه‌ای برای نظارت بر عرضه و فروش درخت‌های کاج کریسمس وجود دارد. این اتحادیه در هفته اخیر اعلام کرد که آمریکایی‌ها سال ۲۰۲۲ حدود ۶/۶ میلیارد دلار برای خرید و تزیین درخت کاج کریسمس هزینه کرده‌اند.

 

جالب است بدانید این رقم برای سال ۲۰۱۹ که آخرین جشن کریسمس و تحویل سال نو پیش از ورود ویروس کرونا به مرزهای آمریکا بود در حدود 2/3 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و امسال هزینه خانواده‌های آمریکایی برای تدارک این ایام بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

 

در گزارش این اتحادیه تخمین زده شده که رقمی در بازه ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار نیز درخت کاج در بازارهای روستایی و بازار‌های غیر رسمی معامله شده است. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که ۴۳ درصد آمریکایی‌ها تاکنون درخت‌های کاج کریسمس خود را خریداری کرده‌اند و به طور میانگین 86/94 دلار برای هر درخت پرداخت کرده‌اند که 8/67 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.

 

از منظر تعداد نیز باید بگوییم تاکنون بیش از 24/7 میلیون کاج کریسمس در بازارهای رسمی آمریکا فروش رفته است‌. جالب است بدانید هزینه تزئینات هر درخت کریسمس بیشتر از هزینه خرید خود درخت اعم از درخت طبیعی یا مصنوعی است. میانگین هزینه خرید یک درخت کاج برای هر خانواده آمریکایی که این مراسم را جشن می‌گیرند 86/94 دلار، میانگین هزینه خرید یک درخت کاج مصنوعی 119/13 دلار و میانگین هزینه تزئینات همان درخت ۱۳۴ دلار است.

 

اغلب خانواده‌های آمریکایی برای جشن کریسمس و سال نوی میلادی هزینه‌ای بابت خرید کاغذ‌های رنگی پرداخت نمی‌کنند چرا که برای‌ روز شکرگزاری یا جشن هالووین کاغذ رنگی خریده‌اند و همان را برای این مراسم نیز استفاده می‌کنند.

 

پدر و مادر‌های یکرنگ دنیا
شاید باور این مورد به دلیل انطباقش بر وضعیت ما در روزهای نوروز کمی سخت باشد اما بخش عمده‌ای از کاربران مسن‌تر فضای مجازی آمریکا در موتورهای جستجو عباراتی مانند «متن زیبا برای تبریک سال نو»، «عکس زیبا برای کریسمس»، «تصویر پروفایل مناسب برای کریسمس» و ... را جستجو کردند و بازدید از سایت‌هایی که محتوایی برای این جستجوها داشتند را به شدت ارتقا و آن‌ها را در میان ترندهای گوگل قرار دادند تا خود را برای ارسال پیام‌های تبریک در فضای مجازی آماده کنند.


 

کدخبر: ۵۵۱۶۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر