کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۶۸۰
تاریخ خبر:

سرنوشت تلخ‌ رونی‌ و ‌سلین

سرنوشت تلخ‌ رونی‌ و ‌سلین

چه بلایی سر فوق ستاره بدنسازی‌آمریکا و موزیسین مشهور‌ کانادایی آمده است؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| «رونی کلمن دیگر نمی‌تواند راه برود» و «سلین دیون دیگر روی عضلاتش کنترل ندارد»؛ دو خبر منتشر شده در این روزها از دو سلبریتی آمریکایی و کانادایی که در ایران بسیار شناخته شده هستند. چه بر سر بدنساز ۵۹ساله و خواننده ۵۵ ساله آمده است؟ 

 

رونی کلمن
کیست؟ برخی می‌گویند بزرگ‌ترین بدنساز تاریخ است و برخی دیگر ارفاق می‌کنند و آرنولد شوارتزنگر را هم کنار او به این لقب مفتخر می‌کنند. زندگی او ولی دست‌کم تا میانه راه اصلا ربطی به بدنسازی نداشت. در دانشگاه مدرک حسابداری گرفت، مدافع وسط تیم فوتبال آمریکایی دانشگاه نه‌چندان شناخته‌شده‌اش بود، بعد از دانشگاه هم کار در زمینه حسابداری پیدا نکرد و اول پیک یک پیتزافروشی شد و بعد پلیس.

 

از حوالی دهه ۹۰ میلادی اما بدنسازی را شروع کرد و در پایان این دهه سیل موفقیت از راه رسید. از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵، هشت‌بار مهم‌ترین افتخار دنیای بدنسازی یعنی قهرمانی مستر المپیا را کسب کرد . دوره‌اش بعد از این هشت سال تمام شد و کم‌کم بازنشسته و البته مربی بدنسازان جوان‌تر شد. 

 

چرا در ایران مورد توجه واقع شده؟ در دوران اوجش در ایران مورد توجه بود ولی وقتی به سوژه‌ای عمومی در میان ایرانیان تبدیل شد که در بهار سال ۱۳۹۴ اعلام شد قرار است برای یک سمینار آموزشی به ایران بیاید. جنجالی به پا خاست که آن سرش ناپیدا بود.

 

اول گفتند چرا قرار است برای زنان کلاس بگذارد. بعد گفتند یک و نیم میلیون تومان برای کلاس او خیلی زیاد است. (دلار آن موقع حدود ۳هزار و ۳۰۰ تومان بود). بعد کلاس او برای مردان هم لغو شد و در نهایت او بدون برگزاری هیچ کلاسی ایران را ترک کرد.

 

گفتند که نهادهای امنیتی با حضورش مشکل داشتند و کمیسیون اجتماعی مجلس حتی قرار بود در جلسه‌ای فوق‌العاده حضورش را بررسی کند. خلاصه کلمن، طبق آنچه آن روزها گفته شد بدون اینکه مبلغی بابت این سفر بگیرد (قرار بود ۱۵۰هزار دلار دستمزد داشته باشد) با دلخوری ایران را ترک کرد و تنها قابی که از او در آن زمان ماندگار شد حضور عجیبش  بر سر مزار شهدای گمنام بود. 

 

چه خبری از او منتشر شده؟ فیلمی منتشر شده از رونی کلمن که نمی‌تواند بدون کمک دو پله را بالا برود و روی یک سن برای سخنرانی برود. در شرح این تصویر نوشته شده: «رونی کلمن بهترین بدنساز تمام دوران با ۸ بار قهرمانی مسترالمپیا در ۵۹سالگی بعد از چند عمل سنگین و چند میلیون دلار هزینه دیگه نمی‌تونه راه بره.»

 

آهنگی از معین، خواننده آن‌ور آبی هم روی آن گذاشته‌اند که «عجب بالا و پایین داره دنیا!». این تصویر هم البته ارتباطی با ایران دارد. اول بگوییم که تصویر کمی قدیمی است. در واقع فیلم در نمایشگاه بدنسازی دوبی گرفته شده که اواخر نوامبر امسال یعنی حدود یک ماه پیش برگزار شده است. اما ارتباط آن با ایران چیست؟ کلمن در این فیلم در حال حضور در غرفه شرکتی است به نام نیو راکس که مدیر آن یک ایرانی به نام «بهرام کفاش» است. 

 

چه بر سرش آمده؟ روایت اول این است که او قربانی خطای پزشکی شده است. این گفته خود اوست، سه سال پیش، که به دلیل جراحی‌ها ناموفق دیگر نمی‌تواند بدون کمک از ویلچر یا واکر راه برود. روایت دیگر اما روایت رسانه‌هاست که می‌گویند او دیسک کمر داشته ولی به تمرینات معمول خود ادامه داده بوده و به دنبال درمان نبوده است. به هر حال، دلیل وضعیت او هرچه که بوده، او تا به حال ۱۳عمل جراحی داشته که فقط ۳ عمل جراحی او ۲میلیون دلار برایش خرج برداشته است. 

 

ممکن است برای ما هم پیش بیاید؟ بله. حتما. دکتر فهیم باغبان، جراح متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات و قاعده جمجمه در وب‌سایت خود نوشته: «دیسک کمر یک عارضه جدی است که باید مورد درمان قرار گیرد، اما جراحی تنها راه درمانی آن نیست. در ۹۹درصد موارد دیسک کمر با تغییر سبک زندگی، استراحت، راه‌حل‌های ساده خانگی، دارودرمانی و فیزیوتراپی بهبود می‌یابد و نیازی به عمل جراحی ندارد...

 

در صورتی که این راهکارها پاسخگو نباشد و بیمار همچنان درد داشته باشد، پزشک از دارودرمانی و جراحی‌های کم‌تهاجمی برای درمان بیمار استفاده می‌کند. جراحی دیسک کمر آخرین راهکار درمانی این بیماری است.» بنابراین اگر احساس ناراحتی در کمر دارید حتما باید این موضوع را پیگیری کنید هرچند که ممکن است جراحی بهترین راه برای حل آن نباشد. 

 

سلین دیون
سلین دیون، متولد کبک است. ایالتی در کانادا که زبان رسمی در آنجا فرانسوی است. از این روست که برخی به اشتباه فکر می‌کنند که او فرانسوی است. مخصوصا به خاطر اینکه آهنگ‌های زیادی هم به فرانسه خوانده است. او توسط فردی به نام رنه آنژیل که بعدا همسرش شد در دهه ۱۹۸۰ کشف شد.

 

در سال ۱۹۸۸ توانست با نمایندگی کردن از کشور سوئیس در مسابقات آواز یوروویژن آن سال شهرتی بین‌المللی کسب کند. اولین آلبوم انگلیسی خود را در ۱۹۹۰ منتشر کرد و در سال ۱۹۹۷ وقتی آهنگ فیلم تایتانیک را خواند، دیگر شخصیتی بین‌المللی بود.

 

رکورد بیشترین میزان مخاطب در میان خواننده‌های کانادایی و فرانسوی زبان متعلق به اوست، پنج جایزه گرمی دارد و در سال ۲۰۰۹ که تقریبا اواخر عمر هنری او بود پردرآمدترین هنرمند دهه اول قرن بیست‌ویکم شناخته شد. شهرت او در بین موزیسین‌ها به خاطر قدرت صدایش و مهارت‌هایی بود که در آواز خواندن داشت.   

 

چرا در ایران مورد توجه واقع شده؟ سلین دیون دست‌کم دو بار در ایران ترند شده است. یک‌بار به‌خاطر تیتراژ فیلم تایتانیک با نام «قلب من ادامه خواهد داد» که پیش از این هم از آن صحبت کردیم و مجموعا ۱۰جایزه هم برای او به همراه داشت ازجمله جوایز گلدن گلوب و اسکار در سال ۱۹۹۸. بار دوم وقتی بود که آهنگی از او در آلبوم «صداها» که آلبوم رسمی جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان بود منتشر شد.

 

چه خبری در مورد او منتشر شده؟ خبر این است که کلودت، خواهر بزرگ‌تر سلین دیون، با [هفته‌نامه] ۷ روز کانادا (Canada’s 7 Jours) مصاحبه کرده و آن‌طور که ایندیپندنت گزارش داده گفته: «او سختکوش است اما (دیگر) کنترلی روی عضلاتش ندارد. آنچه قلبم را می‌شکند این است که او همیشه منضبط بود»

 

چه بلایی سر او آمده؟ سلین دیون یک‌سال پیش خبر داد که به بیماری درمان‌ناپذیری مبتلا شده است و تاریخ [کنسرت‌های] تور آتی‌اش را لغو می‌کند. بعدش مشخص شد که این بیماری درمان‌ناپذیر، اختلال عصبی معروف به سندرم استیف پرسن (اس‌پی‌اس) است. اس‌پی‌اس یک اختلال خودایمنی و عصبی است که موجب سفتی تنه و اندام‌ها می‌شود. از نشانه‌های آن گرفتگی عضلانی است که بر توانایی دیون برای آواز خواندن و اجرا تاثیر گذاشته است. 

 

آیا ممکن است برای شما هم اتفاق بیفتد؟ احتمالش بسیار کم است. در واقع یک در میلیون. به دلیل همین ابتلای بسیار اندک هم برای درمان آن پژوهش‌های کمی انجام شده است. 

 

کدخبر: ۵۵۱۶۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر