کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۰۰۵
تاریخ خبر:

ستون فقرات| موقع پرداخت اجاره‌خانه بهت خوش گذشت؟

ستون فقرات| موقع پرداخت اجاره‌خانه بهت خوش گذشت؟

درباره یکی از عادات بد پدر و مادرها‌ به محض بیرون آمدن فرزندشان

هفت صبح| در مقاله‌ای خواندم که باید دست از پرسیدن سوال «بهت خوش گذشت؟» از بچه‌ها برداریم. این یکی از عادات پدر و مادرهاست که به محض بیرون آمدن فرزندشان از جایی/موقعیتی این سوال را مطرح می‌کنند و معمولا، بچه‌ها برای راحت‌کردن خیال آنها، بدون فکر جواب مثبت می‌دهند.

 

«بهت خوش گذشت؟» سوال اشتباهی است؛ چرا که قرار نیست در یک دنیای معمولیِ رو به پایین، همه تجربه‌ها، جالب و لذت‌بخش باشند و ما با پرسیدن این سوال برای کودک این انتظار را به وجود می‌آوریم که همیشه و در هر وضعیتی، باید خوش بگذرد و اگر این‌طور نباشد، یک جای کار، خراب است. زندگی بچه‌ها هم مثل ما آدم‌بزرگ‌ها است.

 

روزهای خوب دارند و روزهای معمولی. ممکن است در یک جشن تولد (که خاصیتش خوش‌گذرانی است) حوصله‌شان سر برود یا از دست هم‌بازی‌های خود، دلخور و کلافه شوند. شاید یک روز در مدرسه با کسی دعوا کنند، ظرف غذایشان روی زمین بیفتد و گرسنه بمانند یا فکر کنند در وضعیتی رفتار معلمشان، غیرمنصفانه بوده. پس دلیلی ندارد آن روز خبری از خوش‌گذرانی بوده باشد.

 

در مقاله نوشته بود برای این که بفهمیم روزِ فرزندمان چه طور گذشته، بهتر است سراغ سوال های جزئی‌تری برویم. غافلگیرکننده‌ترین اتفاق امروز چه بود؟ وقتی فلان اتفاق افتاد، احساس تو چه بود؟ اگر می‌توانستی چیزی را در امروز تغییر دهی، چه می‌کردی؟ امروز بیشتر با چه کسانی وقت گذراندی؟ بهترین ویژگی فلان دوستت چیست؟

 

 باحال‌ترین چیزی که امروز شنیدی، چه بود؟ چیزی بود که می‌خواستی ازش سر در بیاوری اما متوجهش نشدی؟ اگر قرار بود اتفاقات امروز را به یک کتاب تبدیل کنی، اسمش را چه می‌گذاشتی؟

 

باید قبول کنیم که بچه‌ها هم درست مثل ما، می‌توانند روزهای کسالت‌بار یا بعضا، مزخرفی داشته باشند. در دنیای آنها هم گاهی بعضی چیزها درست پیش نمی‌رود و بهتر است این تصور را به وجود نیاوریم که هر روز سرشار از لذت، خنده و رضایت است و اگر تو این‌ها را حس نکردی، ایرادی داری! تصور کنید از دوستتان که تازه از سر کار به خانه برگشته بپرسید «بهت خوش گذشت؟» جوابش چه خواهد بود؟!

 

کدخبر: ۵۶۲۰۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر