کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۰۵۷
تاریخ خبر:

استقبال از خانم دکتر!

استقبال از خانم دکتر!

روزنامه خوانی در شصت سال پیش ۶

هفت صبح|  دوشنبه 24 فروردین. صفحه اول کیهان مملو از خبرهای حادثه و بلایای طبیعی است. برف و کولاک و سیل و البته ادامه بازتاب‌های غرق 109 نفر شهروند در شط‌العرب که مسافر قاچاق یک لنج در مسیر خرمشهر به کویت بودند. در شماره قبل درباره‌اش به شکل کامل نوشته‌ایم.

 

طغیان رود ارس تیتر اول روزنامه است. به شکل دل‌انگیزی هیچ خبری از خانواده سلطنتی در صفحه اول نیست. تبلیغ سه فیلم ایرانی ضربت، ‌در مسیر رودخانه و انسان‌ها در کنار چندین فیلم هالیوودی با کیفیت: ‌شکوه علفزار،‌ یک دو سه، ‌55 روز در پکن، ‌وست ساید استوری و... یک آگهی فروش خانه در صفحه نیازمندی‌ها: ‌خانه صدمتری، با دو اتاق و یک هال،‌ با زیرزمین و تیرآهن (!) در ضرابخانه به قیمت 16هزار تومان!

 

بخش شیلات روزنامه کیهان همچنان قوی است. شماره قبل درباره صید یک شاه ماهی گزارش جالبی داشت. این شماره درباره شکار یک فیل ماهی به وزن شش‌صد کیلوگرم و این‌که در شکمش همچنان 27 ماهی هضم نشده وجود داشته است.

 

به تبلیغ کره سفارشی پاک می‌رسیم. در تبلیغ نوشته شده: ‌محصول شرکت فورموست آمریکا و بسته‌بندی‌شده در شرکت پاک.

 

بانک مرکزی گزارشی از وضعیت اقتصادی بهمن ماه قبل منتشر کرده و نتیجه گرفته در بهمن 42،‌ رقم هزینه زندگی چهاردرصد بالا رفته است.

 

حکمی علیه خانم آفت خواننده کوچه بازاری رادیو نیروی هوایی اعلام شده که به خاطر رانندگی بدون پروانه، ‌به دوماه حبس و پرداخت هزار و دویست تومان وجه جریمه محکوم شده و می‌تواند هر روز از زندانش را به مبلغ 50 تومان بخرد و زندان نرود.

 

غلامحسین سلمانی‌زاده، 14 ساله، اهل قریه ناصریه در هجده کیلومتری رفسنجان که در خانه یک پیرزن در خیابان پاستور کار می‌کرده، به جرم قتل بازداشت شده است. او به پلیس گفته که پیرزن به خاطر یک اشتباه او، سیلی محکمی به او زده و او هم در جواب پیرزن را هل داده و با خوردن سر پیرزن به دیوار فوت کرده است. غلامحسین 1500 تومان پول نقد و 15هزار تومان نقره‌جات را از خانه زن ربوده بود.

 

صفحه یازده گزارش مصوری کار شده از بازگشت اولین بانوی دارنده مدرک دکترای روزنامه‌نگاری به ایران. خانم هاله اسفندیاری مدرکش را در اتریش اخذ کرده و در بدو ورود به تهران مورد استقبال نماینده روزنامه کیهان قرار گرفته است (هاله اسفندیاری همسر شائول بخاش بود و در سال 1386 به مدت هشت ماه در ایران به زندان افتاد).

 

در صفحه آخر درج شده که تعدادی هتل و قهوه‌خانه مدرن در مسیرهای جاده‌ای برای توریست‌ها تاسیس خواهد شد. جوایز لاتاری (بلیت‌های اعانه ملی) هم اعلام شده که از سفر یک ماهه به اروپا شروع می‌شود و تا چندین عدد صابون عروس و پتوی مخمل و روغن شاه‌پسند و فلاسک گوزن نشان و این طور چیزها ادامه پیدا می‌کند. هیچ مطلب و خبری از خانواده سلطنتی در این شماره وجود نداشت.

 

سه‌شنبه 25 فروردین 1343. شایعه مرگ خروشچف مهم‌ترین خبر صفحه اول است و یک خبر دیگر با ادبیاتی پرطمطراق: ‌شاهنشاه سال آینده تاجگذاری می‌فرمایند! اسکار سیدنی پواتیه به عنوان اولین بازیگر سیاهپوست که این جایزه را می‌برد خبر مهم صفحه اول است.

 

جوایز چهارمین بی‌ینال تجسمی تهران هم اعلام شده که در میان برندگان نام‌هایی مثل ژازه طباطبایی، فرامرز پیلارام،  مسعود عربشاهی،‌ حشمت جزنی، چنگیز شهوق و ناصر اویسی به چشم می‌خورند. داوران در بیانیه‌ای اعلام کردند عامدانه دو برنده دوره قبل یعنی حسین زنده‌رودی و بهجت صدر را از داوری برای جوایز خارج کرده‌اند.

 

خبرنگار کیهان به کویت رفته و گزارشی از پیشرفت و توسعه این کشور درج کرده و این‌که همه خانواده‌های کویتی یک اتومبیل دارند و خیابان‌هایشان آن‌قدر پهن است که باریک‌ترینشان به پهنای خیابان فردوسی است.

 

آگهی درمان سوزاک حاد مزمن هم در این شماره مثل دیگر روزها جای مهمی در آگهی‌های صفحات دارد. جالب است که صفحات نیازمندی‌ها در روزنامه‌های آن سال‌ها فقط یک صفحه بوده است.

 

در بیمارستان لولاگر، انفجاری رخ داده و سه نفر کشته شده‌اند. در کرمانشاه یک کارگر 55 ساله به ارتباط همسرش تاج‌السلطان با یک زرگر به اسم جعفر مشکوک می‌شود و بالاخره، روزی جعفر را در خانه و کنار همسرش غافلگیر می‌کند و او را به شدت کتک می‌زند و در نهایت با دخالت همسایه‌ها به زندان می‌افتد. بعد از آزادی ابتدا رویه ملایمی با همسرش تاج‌السلطان اتخاذ می‌کند؛ اما شب هنگام به شکل فجیعی او را می‌کشد.

فعلاً خداحافظ.

 

 

کدخبر: ۵۵۶۰۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر