کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۰۷۸
تاریخ خبر:

نمی‌خواهم منتظر بمانم

نمی‌خواهم منتظر بمانم

راهکار سه کارگزاری بورس برای تسویه فوری به حساب بانکی مشتریان

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی|   سه روز زمان کمی نیست! به خصوص اگر سرمایه‌ای به صورت کوتاه مدت دستتان باشد و بخواهید از فرصت‌های کوتاه برای سرمایه‌گذاری استفاده کنید اما هر لحظه ممکن است پول لازم شوید و بخواهید سرمایه‌تان را بلافاصله از بورس خارج کنید.

 

مثالش همین ماه آخر سال است که ممکن است از جاهای مختلف کلی پول در قالب حقوق و عیدی و سنوات و کمک هزینه خرید و .... به حسابمان سرازیر شود، اما اطمینان داریم که دیگر روز دوم سوم عید، همه آنها خرج شده‌اند.

 

در چنین شرایطی اگر بخواهیم این پول‌ها را به بورس ببریم، دائم باید نگران این باشیم در هنگام برداشت به بن‌بست تسویه سه روزه کارگزاری‌ها بخوریم. ولی اینطور که پیداست بعضی کارگزاری‌ها راهکاری برای رفع این نگرانی پیدا کرده‌اند تا بتوانیم از نهایت فرصت برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم و در زمانی که پول لازم شدیم، بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پولمان را به حساب بانکی برگردانیم.

 

در شرایط عادی از آنجایی که معاملات سهام در بورس دو روز بعد از انجام آنها توسط سرمایه‌گذاران ثبت و تسویه می‌شود، کارگزاری‌ها نمی‌توانند به مشتریانشان اجازه برداشت پول بدهند. چراکه ممکن است معامله انجام شده باطل شود و کارگزاری مجبور باشد پول آن را از حساب خریدار به حساب فروشنده برگرداند. با این حال سه کارگزاری بورس تاکنون برای رفع این مشکل چاره‌ای پیدا کرده‌اند و پول مشتریانشان را به صورت لحظه‌ای یا نهایتا چند ساعت بعد به حساب او واریز می‌کنند. 


مفید کارت؛ راهکار کارگزاری مفید 
کارگزاری مفید برای حل مشکل تاخیر سه روزه در برداشت وجه از حساب کارگزاری، کارت بانکی مخصوص خود را ایجاد کرده است. مفیدکارت، امکانی مشابه نئوبانک‌ها است که به شبکه شتاب متصل است و از آن می‌توان درست مثل یک کارت بانکی برای انجام کارهای روزمره مثل خرید از کارتخوان، برداشت از ATM و انتقال کارت به کارت و پایا استفاده کرد. برای استفاده از مفیدکارت در ابتدا باید سوپراپلیکیشن مفید را نصب کنید.

 

توجه داشته باشید که این اپلیکیشن با سامانه‌های معاملات آنلاین مفید مثل ایزی‌پی تفاوت دارد. بعد از نصب اپلیکیشن مفید می‌توان با انتخاب گزینه مفیدکارت برای دریافت این کارت درخواست ثبت کرد. کارگزاری مفید می‌گوید نهایتا تا هفت روز بعد از ثبت درخواست، مفیدکارت برای مشتری صادر و به آدرس اعلام شده ارسال می‌شود، اما تجربه ما نشان می‌دهد این موضوع ممکن است چند هفته طول بکشد.

 

چراکه مفیدکارت توسط بانک پاسارگاد صادر می‌شود و پیش شماره آنهم مشابه پیش شماره کارت‌های بانک پاسارگاد است. بعد از دریافت مفیدکارت باید برای فعالسازی آن از طریق همان اپلیکیشن کارگزاری مفید اقدام کنید. بعد از فعالسازی می‌توانید از طریق اپلیکیشن مفید، به صورت لحظه‌ای مانده حساب خود در کارگزاری را به مفیدکارت واریز کنید.

 

این پروسه حتی یک ثانیه هم طول نمی‌کشد. تا اینجای کار صرفا می‌توان از مفیدکارت در خودپرداز‌ها و دستگاه‌های کارتخوان استفاده کرد و خبری از خدمات بانکداری الکترونیک نیست، اما اگر به صورت همزمان اپلیکیشن ویپاد به عنوان نئوبانک بانک پاسارگاد را هم نصب کنید

 

می‌توانید علاوه بر دستگاه‌های کارتخوان و ATM از خدمات الکترونیک مثل خرید اینترنتی، کارت به کارت و انتقال وجه پایا و همچنین درخواست اعتبار یک ماهه از بانک پاسارگاد استفاده کنید. توجه داشته باشید که شماره‌ای که با آن در ویپاد ثبت نام می‌کنید، باید به شماره ثبت شده در کارگزاری مفید و مفیدکارت یکسان باشد. 

 

پی‌فست و جیبی‌مو؛ راهکار کارگزاری فارابی 
پی‌فست یا PayFast روشی است که کارگزاری فارابی برای ایجاد امکان تسویه آنی مانده حساب مشتریان در نظر گرفته است. بر اساس این روش، مشتریان این کارگزاری می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل با مرکز تماس فارابی به شماره 1561 تماس بگیرند و درخواست خود را برای برداشت وجه با روش پی‌فست ثبت کنند.

 

کارشناسان این کارگزاری بعد از ثبت درخواست مشتری، موارد قانونی را بررسی می‌کنند. از جمله این موارد می‌توان به شروط تسویه وجوه در بورس، دریافت اعتبار و ... اشاره کرد. در صورتی که مانعی برای پرداخت سریع‌تر پول مشتری وجود نداشته باشد، فرآیند پرداخت فوری آغاز می‌شود. به صورتی که درخواست انتقال وجه از طرف کارگزاری به بانک می‌رود و در چرخه‌های پایا قرار می‌گیرد.

 

با این حساب دست کم چندساعتی طول می‌کشد تا مشتری به پول درخواستی خود برسد، اما باز هم چند ساعت بهتر از سه روز انتظار است. البته کارگزاری فارابی می‌گوید با استفاده از سامانه پی‌فست، فرآیند پردازش درخواست مشتریان در هر ساعتی از شبانه‌روز در کمتر از دو ساعت انجام می‌شود. ولی به هر صورت نباید تاخیری که به واسطه استفاده از روش پایا برای انتقال وجه به وجود می‌آید را نادیده گرفت. این کارگزاری گفته به‌زودی برای رفع محدودیت‌های ناشی از سامانه‌های بانکی ساتنا و پایا، بانک‌های بیشتری را به فهرست فعلی پی‌فست اضافه خواهد کرد.

 

مشتریان بانک سامان در کارگزاری فارابی شرایط بهتری دارند. چراکه آنها می‌توانند با استفاده از راهکار پرداخت جیبی‌مو، مانده حساب خود در کارگزاری‌ را در لحظه به حساب خود در بانک سامان واریز کنند. جیبی‌مو از اعضای گروه مالی فارابی محسوب می‌شود. 


رابین‌پی؛ راهکار کارگزاری مدبرآسیا 
کارگزاری مدبر آسیا با اینکه در بین شناخته‌شده‌ترین کارگزاری‌ها حضور ندارد و در رتبه‌های پایین‌تر فهرست برترین کارگزاری‌ها ایستاده، توانسته از جمله اولین کارگزاری‌های بورس باشد که سیستم تسویه آنی را برای مشتریانش فراهم می‌کند. این کارگزاری از سامانه رابین پی استفاده می‌کند که مدعی است اولین سامانه پرداخت آنی وجه در بورس است.

 

از طریق این سامانه می‌توان در تمامی ساعات شبانه‌روز و همچنین در روزهای تعطیل از کارگزاری به صورت آنی پول برداشت کرد. راه‌اندازی این زیرساخت تغییری در روند فعلی درخواست وجه در سامانه معاملات برخط کارگزاری مدبر آسیا ایجاد نمی‌کند و کاربران مطابق با روال سابق و پس از ثبت درخواست وجه در سامانه، به‌صورت آنی و بدون وابستگی به محدودیت‌های زمانی و روال معمول بانکی، وجه مورد نظر را در حساب بانکی خود دریافت می‌کنند.

 

البته اینطور که پیداست از این روش تنها در چند بانک به خصوص می‌توان استفاده کرد. چراکه کارگزاری مدبر آسیا گفته در حال حاضر پرداخت آنی وجوه مشتریان در 10بانک به صورت آنی انجام می‌شود. رابین پی یک شرکت پرداخت‌یاری است که از زیرمجموعه‌های گروه مالی مدبر آسیا محسوب می‌شود. 

 

 

کدخبر: ۵۵۴۰۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر