کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۰۹۲
تاریخ خبر:

راهنمای عملی فراری دادن سرمایه‌گذاران!

راهنمای عملی فراری دادن سرمایه‌گذاران!

دامنه نوسان گواهی سکه در بورس مجددا به یک درصد کاهش پیدا کرد.

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | همیشه بساطمان همین است. تا قیمت طلا یک کم بالا می‌رود؛ بازارسازی و دستکاری در مکانیزم عرضه و تقاضا شروع می‌شود. پارسال هم همینطور شده بود و حالا دوباره شاهد کاهش دامنه نوسان در معاملات گواهی سکه بورس کالا هستیم. تصمیمی که انگار از عمد با هدف فراری دادن سرمایه‌گذاران از بازارهای رسمی گرفته می‌شود.

 

حتی اگر قصد و عمدی هم در کار نباشد، پیش‌بینی چنین نتایجی چندان کار سختی نیست. حالا و درست مشابه سال گذشته که دامنه نوسان قیمت گواهی سکه در بورس کالا تا نیم درصد کاهش پیدا کرد؛ دوباره این دامنه بازیچه‌ای برای کنترل دستوری قیمت طلا و سکه شده است.

 

سال گذشته کاهش دامنه نوسان قیمت سکه به نیم درصد باعث شد سکه‌ای که در بازار تا 25میلیون تومان معامله می‌شد، در بورس و روی تابلوی گواهی سکه، با قیمت 19میلیون تومان صف خرید طولانی داشته باشد و به واسطه کاهش تعداد معاملات و پرنشدن حجم مبنا؛ قیمت گواهی‌ها بدون تغییر باقی بماند. 

 

اطلاعیه بورس کالا برای کاهش دامنه نوسان سکه بورسی 
مدیریت بازارهای مالی بورس کالا، تغییر محدوده نوسان قیمت در نمادهای گواهی سپرده کالایی تمام سکه طرح جدید را به کلیه کارگزاران و فعالان بازار سرمایه ابلاغ کرد. طبق این تصمیم جدید از چهارشنبه چهارم بهمن، محدوده نوسان قیمت مجاز در نمادهای گواهی سپرده کالایی تمام سکه طرح جدید، مثبت و منفی یک درصد میانگین موزون قیمت معاملات کلیه نمادهای گواهی سپرده کالایی تمام سکه طرح جدید در روز کاری قبل خواهد بود.
 

پیش از این؛ پنجم بهمن‌ماه سال گذشته این متغیر شامل مثبت و منفی 5 درصدی بود و 11 بهمن هم با درخواست بانک مرکزی دامنه نوسان قیمت در معاملات ربع سکه بورس کالا تا اطلاع ثانوی، مثبت و منفی ۳۰درصد قیمت پایانی در روز کاری قبل تعیین شده بود.

 

واکنش فعالان بازار به کاهش دامنه نوسان سکه بورسی 
جمعی از سرمایه‌گذاران در بازار رسمی گواهی سپرده طلا و دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های طلا در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور، بخشنامه اخیر بانک مرکزی را موجب بی‌اعتمادی عموم مردم و جامعه سرمایه‌گذار نسبت به بازار سرمایه و برضد شفافیت اقتصادی و سیاست‌های مورد تاکید دولت در راستای حمایت از بازار سرمایه عنوان کردند. در بخشی از این نامه آمده:
 

نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از مردم طی یک‌سال گذشته در تنها بازار رسمی طلا در کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این پشتوانه و اعتماد مردمی در بازار اوراق بهادار مبتنی بر طلا، با بیش از ۵ سال سابقه در بورس کالای کشور و حضور ۱۳صندوق سرمایه‌گذاری پشتوانه طلا حدود ۳۰هزار میلیارد تومان از دارایی‌های مردم را به خود جذب کرده است.

 

ورود این حجم نقدینگی به معاملات طلای بورسی که خود در کنترل تورم اثرگذار بوده است موجب شده تا میزان ذخایر موجود در خزانه‌های بورسی بالغ بر ۴۵۰۰ کیلوگرم شمش طلا و ۷۰۰ هزار سکه طلا باشد.در پایان این نامه همچنین گفته شده: بی‌تردید بخشنامه سرکوبگرایانه بانک‌ مرکزی موجب ضرر و زیان هنگفت فعالان این بازار رسمی شده که کلیه مسئولیت‌های آن متوجه بانک مرکزی است.

 

گواهی سکه فقط روی کاغذ نقدشونده است 
به عنوان یک خبرنگار تا به حال چند مرتبه درباره گواهی سکه و مزایای آن در همین روزنامه و شاید هم در همین صفحه نوشته‌ام. آن زمان می‌توانستیم با سپردن سکه‌های خود به خزانه بانک‌ها، به جایش گواهی سکه بگیریم که درست مثل سهام می‌توان آن را در کارگزاری‌ها نگه داشت و هر موقع که لازم شد، بدون معطلی آنها را فروخت.

 

با این کار علاوه بر اینکه سکه‌ها در یک جای امن نگهداری می‌شود، نقدشوندگی آن بسیار بالاست و لازم نیست چند ساعت مرخصی بگیریم و تا صرافی برویم تا بتوانیم سکه را بفروشیم. به علاوه اینکه با توجه به معاملات آن در بورس، خبری از کارمزد اسپرد یا همان اختلاف قیمت خرید و فروش نیست. اگر تجربه فروش سکه در صرافی را داشته باشید، احتمالا خیلی برایتان سنگین بوده که سکه‌هایتان را چند صد هزار تومان ارزان‌تر و با منت به صرافی‌ها بدهید. این موضوع باز هم گواهی سکه را نسبت به خود سکه بهتر کرده بود.

 

مهمترین مزیت گواهی سکه دود هوا شد 
نگهداری دارایی در محلی امن، در دسترس بودن گواهی سکه، حذف اسپرد قیمت خرید و فروش و دوری از دلال‌ها و متقلب‌های بازار طلا، هرکدام یکی از مزایای گواهی سکه نسبت به سکه فیزیکی هستند، اما مهمترین عاملی که گواهی سکه را ارزشمند کرده بود، نقدشوندگی آن بود.


در شرایط عادی اگر پول لازم شوید و بخواهید دارایی‌هایتان را بفروشید، لازم است تا یک روز کامل را به مراجعه به بازار اختصاص دهید و فاصله زمانی زیادی بین تصمیمتان برای فروش و فروش موفقیت آمیز وجود دارد اما با گواهی سکه هر لحظه‌ که بخواهید می‌توانید، آن را بفروشید.


مزیتی که در این هفته به طور کلی از بین رفت و با تصمیم عجیب و غریب بورس کالا دود هوا شد چراکه اگر قیمت سکه در بازار افزایش پیدا کند؛ دامنه نوسان در بورس جلوی آن را خواهد گرفت و شما ناچار خواهید شد گواهی سکه خود را به قیمت بسیار کمتری نسبت به بازار در بورس بفروشید.

 

پای صندوق‌های طلا هم گیر است 
صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF برپایه طلا هم از ابلاغیه جدید بورس کالا متضرر می‌شوند. آنها اسما در طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند اما در حقیقت بخش عمده سرمایه این صندوق‎ها همان گواهی‌های سکه بورسی است که با محدودیت دامنه نوسان ممکن است قیمت‌ آنها با قیمت روز سکه فاصله پیدا کند.


این موضوع تاثیر مستقیمی روی NAV صندوق‌های طلا در بورس خواهد داشت و باعث می‌شود عملا آنطور که باید این صندوق‌ها نتوانند بازدهی مطابق با سکه و طلای فیزیکی برای سرمایه‌گذارانشان داشته باشند.

 

کدخبر: ۵۵۳۰۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر