کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۲۲۶۷
تاریخ خبر:

مغازه خوشحالی فروشی؛ اینجا فقط خوشحالی می‌فروشند!

مغازه خوشحالی فروشی؛ اینجا فقط خوشحالی می‌فروشند!

درباره فروشگاه‌هایی‌که اگر وارد آنها شوید دست خالی بیرون نمی‌آیید

هفت صبح| اینجا لوازم تحریر نمی‌فروشند ولی تا دلتان بخواهد، ‌خودکار، ‌مداد، پاک کن و دفترهای یونیکورن و رنگین کمانی و قمقمه‌های رنگی توی قفسه‌ها چیده شده. مغازه کیف و کفش فروشی هم نیست، ولی کیف‌های دست دوز و پولک دوزی شده و کوله‌هایی که رویشان با دست نقاشی شده و کفش‌های رنگارنگ کنار هم ردیف شده‌اند. اینجا مغازه بدلیجات فروشی هم نیست، اما دستبند و گوشواره و گردنبند و ساعت همه جای مغازه هست.

 

لیوان‌های مخصوص قهوه با نوشته‌های بامزه، عروسک انیمیشن‌های معروف، ساعت‌های بزرگ رو میزی، کتاب، جوراب‌های رنگی، ناخن‌گیر، جاسوئیچی، گوی جادویی چراغ دار موزیکال،‌ شمع و صابون و عود،‌ موزیک باکس،‌ حتی دمپایی‌های بزرگ رنگی هم در این مغازه پیدا می‌شود. همه چیز رنگی و متفاوت است. مثلا اگر دفتر می‌فروشند،‌ دفترش یک شکل و شمایل دیگر دارد. اگر تی‌شرت و دامن می‌فروشند، ‌نمونه‌اش را در هیچ مغازه‌ای پیدا نمی‌کنید.

 

روی جوراب‌ها خود ونگوک با گوش بریده و نقاشی‌هایش حضور دارند و یک قفسه هم وجود دارد که هیچ اسمی رویش نگذاشته‌اند، اما همه چی درون آن هست. از سری مداد تا خودکارهای چراغ دار جادویی و دفترهای چرمی بند‌دار و کیف‌های عجیب و غریب موبایل. این جا مغازه خوشحالی فروشی است. جایی برای خوشحال کردن خودتان یا کسی که می‌خواهید برایش کادو بخرید.

 

اینجا به قول صاحب مغازه ته خط است، یعنی درست وقتی که از خرید کادو برای کسی نا امید می‌شوید، محال است دست خالی این مغازه را ترک کنید،‌ حتی اگر هدیه نخرید، حتما یک چیزی برای خودتان می‌خرید. البته این خوشحالی فقط برای خریداران نیست،‌ چون حضور مشتری‌ها نشان می‌دهد‌ خانم فرشته صاحب این مغازه هم از این بساط خیلی خوشحال است و با ماهی ۲۰میلیون تومان اجاره مغازه،‌ حداقل ماهی بین ۳۵ میلیون تومان تا ۴۵ میلیون تومان سود می‌کند. 

 

‌در مغازه خوشحالی فروشی چی می‌فروشید؟

همه چی. هر چیزی که باعث خوشحالی می‌شود ما داریم.

 

یعنی چیزهای دیگری که می‌خریم ما را خوشحال نمی‌کنند؟

نه لزوما. بعضی وقت‌ها از سر اجبار خرید می‌کنید. کفش نداری مجبوری کفش بخری. می‌روی یک کفش می‌خری که حداقل یک سال بپوشی ولی کفشی که از این جا می‌خری با کفش‌های دیگر فرق دارد. کفش‌های ما دست دوز و نقاشی شده هستند. شما در کدام مغازه کفش سفید می‌بینید که روی آن گل صورتی نقاشی شده. یا کفش‌های پولک دوزی شده. گیوه‌های چشم و نظر و ...من خیلی وقت‌ها به واکنش مشتری‌ها دقت می‌کنم. گاهی وقت‌ها چشمشان برق می‌زند یا وقتی یک لیوان با طراحی خاص و یک جمله بامزه می‌بینند لبخند می‌زنند. گاهی وقت‌ها شنیدن یک موزیک قدیمی و نوستالژی از جعبه موزیک آنقدر خوشحالشان می‌کند که امکان ندارد‌ آن جعبه را نخرند.

 

مشتری‌های شما بیشتر چه کسانی هستند؟

دختران و زنان جوان.

 

 یعنی مردها از شما خرید نمی‌کنند؟

راستش انگار ظاهر مغازه به شکلی است که مردها فکر می‌کنند یک مغازه مخصوص خانم‌هاست. ولی وقتی وارد مغازه می‌شوند، ‌خیلی خوشحال می‌شوند و خرید هم می‌کنند.

 

چی می‌خرند؟

برای خودشان جوراب‌های رنگی می‌خرند. جوراب‌های مردانه با طرح شخصیت‌هایی مثل ونگوک، بیل گیتس و انیمیشن‌های معروف خیلی طرفدار دارد. من پیج اینستاگرام هم دارم، بیشتر کسانی که جوراب‌های رنگی سفارش می‌دهند، مردهای جوان هستند. 

 

یعنی مردها فقط جوراب می‌خرند؟

نه منظورم این است که تعداد مردهایی که جوراب می‌خرند بیشتر است. ولی ماگ، قهوه‌ جوش، عود و شمع هم می‌خرند. برای هدیه دادن به همسر یا خواهرشان هم خرید می‌کنند. البته آقایان به ماکت ماشین‌های قدیمی هم خیلی علاقه دارند. 

 

قیمت این جوراب‌هایی که این قدر طرفدار دارد چقدر است؟

بستگی به مدل و طرحش دارد. ولی ارزان‌ترین جوراب ما ۹۵هزارتومان است و گرانترین آن حدود ۳۵۰هزارتومان.

 

جوراب ۳۵۰هزارتومانی چه ویژگی دارد مثلا؟

ویژگی خاصی ندارد. پشمی است وطراحی‌اش با جوراب‌های معمولی و ساده فرق دارد. البته این جوراب‌ها مخصوص زمستان است که اتفاقا فروش خیلی خوبی هم دارد.

 

خانم‌های جوان چه چیزهایی می‌خرند؟

همه چی. یک سری مشتری هستند که هر ماه برای خودشان هدیه می‌خرند. مشتری‌های ثابت همیشگی دارم که هر چند وقت یک بار زنگ می‌زنند یا در پیج اینستاگرامم می‌پرسند که کارهای جدید آورده‌ام یا نه. درباره این که چه چیزی می‌خرند،‌ مشتری‌های ثابت این جور مغازه‌ها بیشتر دنبال کارهای خاص هستند.

 

مثلا دمپایی را از صندل فروشی یا پلاسکو فروشی‌ها می‌توانند بخرند، ولی کسی که از مغازه من دمپایی با طرح خاص می‌خرد، ‌می‌خواهد چیزی بخرد که با بقیه کارها متفاوت باشد. شاید ۱۰۰هزارتومان یا ۲۰۰هزارتومان هم بیشتر هزینه کند، ولی به قول خودش دمپایی یا صندلی می‌خرد که پای کسی نیست.

 

یکی از مشتری‌هایم می‌گفت از این که در مهمانی،‌ خیابان یا مترو از او بپرسند کفشت را از کجا خرید‌ه‌ای یا کیفت مال کجاست خوشحالم می‌کند و احساس خاص بودن می‌کنم. بعضی از مشتری‌ها هم برای هدیه خریدن به مغازه من می‌آیند. می‌گویند این جا آخرین مغازه است. یعنی وقتی از همه جا نا امید می‌شوند و هدیه مورد نظرشان را پیدا نمی‌کنند، یک سری هم به مغازه من می‌زنند شاید چیزی پیدا کنند. اتفاقا این افراد هیچ وقت دست خالی از مغازه من بیرون نمی‌روند و دفعه بعد که بخواهند کادو بخرند، اولین جایی که می‌آیند همین جاست. 

 

چه زمانی فروش مغازه خوشحالی فروشی بیشتر است؟ 

ما همیشه مشتری داریم. چون تنوع جنس خیلی زیاد است. ولی زمان مدرسه‌ها و شروع ماه مهر مشتری ما چند برابر می‌شود. مشتری‌ها در این زمان چند دسته هستند. یکسری که خودشان برای خودشان هدیه می‌خرند. دختران دبیرستانی و دانشجوها بیشتر دنبال کیف و کوله‌های خاص هستند.

 

دفترهای خوش رنگ هم مخصوص همین دخترهای جوان است. یک جوری اول مهر برای خرید لوازم‌تحریر جدید شوق دارند برای همین دفتر و مداد و خودکارهایی می‌خرند که در مغازه لوازم‌تحریری پیدا نمی‌شود. دسته دیگر هم پدر و مادرها هستند که برای فرزندشان خرید می‌کنند. البته بیشتر قمقمه یا یکی دو تا دفتر و مداد رنگی با طرح‌هایی که بچه‌ها دوست دارند می‌خرند، چون اگر بخواهند همه لوازم مورد نیازشان را فانتزی بخرند خرجشان خیلی بالا می‌رود.

 

چقدر اختلاف قیمت بین این لوازم هست؟

مثلا اگر قیمت یک دفتر صد برگ معمولی سیمی بین ۴۰هزارتومان تا ۶۰هزارتومان است، دفترهای ما بین ۱۲۰هزارتومان تا ۱۵۰هزارتومان قیمت دارد. یا مدادهای معمولی در بسته شش عددی یا ۱۲ عددی بسته‌ای ۶۰ تا ۱۰۰هزارتومان است، مدادهای ما دانه‌ای بین ۵۰هزارتومان تا ۱۰۰هزارتومان قیمت دارد.

 

چون این مدادها فانتزی هستند. طرحشان متفاوت است. سایز و اندازه‌ای که دارند با مدادهای معمولی فرق دارد. به همین دلیل پدر و مادرها در حد یکی دو قلم از ما خرید می‌کنند تا فرزندشان ذوق داشته باشد. اما خاله و دایی و عمو و عمه از این خرج‌ها می‌کنند و برای هدیه لوازم تحریر فانتزی می‌خرند. مادربزرگ‌ها هم اول مهر که می‌شود مشتری مغازه ما هستند. به خصوص برای بچه‌های کلاس اولی خیلی خرید می‌کنند. چون بیشترشان ذوق دارند که نوه‌شان می‌خواهد به مدرسه برود. برای همین ماه مهر فروش بیشتری داریم.

 

 به غیر از ماه مهر،‌ حتما شب عید هم مشتری زیاد است؟

بله شب عید برای عیدی دادن باز هم مغازه شلوغ می‌شود. 

 

شب عید بیشتر چه چیزهایی می‌خرند؟

همه چی. از کتاب و تی شرت و جوراب و گردنبند و گوشواره و دستبند گرفته تا جعبه موزیک و گوی چراغ خواب. خوبی شب عید این است که عیدی دادن محدودیت ندارد. ولی اول مهر بیشتر مشتری‌ها دنبال یک چیزی هستند که به مدرسه ربط دارد. ولی شب عید مشتری‌ها دنبال یک هدیه خاص هستند. ما هم که فقط اجناس خاص داریم. 

 

 حالا بین این چیزهایی که گفتید کدام یک پرفروش‌تر است؟

این گوی‌هایی که موزیکال هستند و توی آن وسایل خاصی گذاشته‌اند یکی از پرفروش‌ترین‌هاست. جعبه موزیک هم فروش خوبی دارد. گردنبند و دستبند و گوشواره هم به دلیل قیمت مناسبی که دارند، خیلی پرفروش است.

 

قیمت این گوی‌های موزیکال و جعبه موزیک چقدر است؟

گوی موزیکال برفی دو مدل داریم. یک مدل فقط موزیکال است که بین ۶۵۰هزارتومان تا ۷۰۰هزارتومان قیمت دارد. یک مدل هم داریم که هم موزیک دارد و هم چراغ و به عنوان چراغ خواب هم استفاده می‌شود و رنگ‌هایش تغییر می‌کند. این گوی‌ها بین ۷۰۰هزارتومان تا ۸۵۰ هزارتومان قیمت دارند.

 

یکسری هم چرخ و فلک موزیکال داریم که مدل شهربازی‌های قدیمی ساخته شده که قیمت آنها بسته به اندازه‌ای که دارند از ۳۵۰هزارتومان تا ۷۵۰هزارتومان است. البته ما ماکت موزیکال هم داریم که دیگر گوی نیست. مثلا مدل خانه یا مغازه درست شده‌اند یا فانوس و جعبه طراحی شده‌اند که قیمتشان بین یک میلیون و ۷۰۰هزارتومان تا سه میلیون تومان است. قیمت جعبه موزیکال هندلی هم از ۳۵۰ هزارتومان تا دو میلیون تومان است. 

 

کتاب هم دارید، بیشتر چه کتاب‌هایی می‌فروشید؟

کتاب‌های هری پاتر و کتاب‌هایی که ترند می‌شوند. چون دختران دبیرستانی و دانشجوهای ترم اول و دوم مشتری ما هستند،‌ کتاب‌هایی می‌خرند که خیلی درباره آن صحبت شده. 

 

 چه کتاب‌هایی؟

چند ماه گذشته بیشتر از ۲۰۰ عدد کتابخانه نیمه شب فروخته‎ایم. کتاب‌های روانشناسی که ترند می‌شوند هم فروش خوبی دارند. مثلا کتاب به نام زندگی از اریک فروم یا کتاب داشتن یا بودن. پارسال کتاب شهری بر لبه آسمان از الیف شافاک پرفروش‌ترین کتاب ما بود. سالنامه‌های متفاوت هم شب عید فروش خوبی دارد. 

 

بقیه ماه‌های سال چی می‌فروشید؟

بستگی به زمانش دارد. مثلا در بهار مردم دوست دارند لباس و کیف و کفش رنگی بخرند. شال‌های نقاشی شده و دامن‌های گل گلی. در فصل بهار خرید زیورآلات هم زیاد می‌شود. انگار مشتری‌ها به وجد می‌آیند. وقتی کیف و کفش رنگی می‌خرند زیورآلات ست آن را هم خریداری می‌کنند. در تابستان هم کتاب، لیوان، قمقمه‌های مخصوص ورزشکاران و باز هم دامن و تی‌شرت‌های نقاشی شده فروش بیشتری دارد، پنکه‌های دستی کوچک هم در تابستان خیلی طرفدار دارد.

 

 پنکه دستی هم دارید؟

نه از آن پنکه‌هایی که فکر می‌کنید. یک سری پنکه کوچک دستی تولید شده که برای توی ماشین یا برای اتاق گریم استفاده می‌شود. این پنکه‌ها شارژ می‌شوند و اتفاقا خیلی هم خوب خنک می‌کنند. قیمتشان هم زیاد نیست. بعضی‌ها برای خودشان می‌خرند چون واقعا در تابستان این پنکه‌ها جواب می‌دهند،‌ نه جای زیادی می‌گیرند و نه وزن آنچنانی دارند.

 

قیمتشان چقدر است؟

از ۲۰۰ هزارتومان تا ۳۵۰ هزارتومان. 

 

برگردیم به ادامه سوال قبلی که در ماه‌های سال چه چیزهایی می‌فروشید؟

در فصل پاییز لوازم‌تحریر و کتاب و هر چیزی که به مدرسه و دانشگاه مربوط است، فروش خوبی دارد. در زمستان بازار گوی‌های برفی خیلی داغ می‌شود . انگار می‌خواهند برفی که از آسمان نمی‌بارد را در گوی‌های کوچک موزیکال به همدیگر هدیه بدهند. یک جوری حس خاص قدیمی دارد. این روزها مردم خیلی یاد خاطرات قدیم و کودکی خود می‌افتند. انگار برگشت به گذشته خوشحالشان می‌کند. 

 

 پس نتیجه می‌گیریم احساسی بودن مشتری‌ها به درد شما هم می‌خورد؟

من از احساس مشتری سوءاستفاده نمی‌کنم، فقط به احساسات و علایقی که دارند توجه می‌کنم. چون رابطه ما باید دو طرفه باشد. اگر من فقط به خاطر سود خودم بخواهم جنس بیاورم و به احساس مشتری توجه نکنم فایده‌ای ندارد. من هم مثل بیشتر مشتری‌ها عاشق وسایل قدیمی هستم وقتی خودم این قدر ذوق می‌کنم حتما زنان هم سن و سال من هم یاد قدیم و کارتون‌های قدیمی می‌افتند. البته هر مغازه‌داری باید استراتژی مخصوص خودش را داشته باشد.

 

اصلا یکی از نکته‌های مهم کسب و کار همین است که بدانی باید چطوری فروش خوبی داشته باشی. وقتی مردم خاطرات قدیمی خود را دوست دارند و برایشان عزیز است من هم جنسشان را جور می‌کنم. خیلی از مشتری‌ها چیزهایی می‌خرند که هیچ وقت نداشته‌اند و فقط در فیلم و انیمیشن دیده‌اند. مثلا این گوی‌های برفی ۳۰ سال پیش به ندرت پیدا می‌شد و بیشتر مشتری‌ها در فیلم و کارتون این گوی‌ها یا چرخ و فلک‌های موزیکال را دیده‌اند.

 

ارزانترین و گرانترین خوشحالی مغازه شما چه قیمت‌هایی دارند؟

ارزان‌ترین‌ها،‌گردنبند و گوشواره و دستبندهای چوبی است که بین ۸۰هزارتومان تا ۱۵۰هزارتومان قیمت دارند. لیوان با نوشته‌های جالب هم بین ۱۵۰هزارتومان تا ۱۸۰هزارتومان فروخته می‌شوند. قیمت مداد و دفتر هم تا ۲۰۰هزارتومان است. گرانترین‌ها هم همان گوی موزیکال و جعبه موزیکال هستند که قیمت بعضی از آنها به سه میلیون تومان هم می‌رسد. 

 

حالا با این اوصاف یک مغازه خوشحالی‌فروشی چقدر در ماه سود می‌کند؟

بستگی دارد. اگر مغازه مال خودتان باشد به غیر از قبض برق و گاز و آب و مالیات غصه دیگری ندارید. ولی داستان ما اجاره مغازه است که خیلی هم سنگین است. این مغازه من ۲۱ متر است. کلا مغازه زیر این متراژ برای این کسب و کار جواب نمی‌دهد، چون تنوع کار بالاست و باید حتما اجناس زیادی داشته باشی. باید ویترین خوبی بزنی که مشتری را میخکوب کند و حداقل چند ثانیه بایستد و اجناس داخل ویترین را نگاه کند. با مغازه کوچک نمی‌توان این کارها را کرد.

 

برای همین باید مغازه بالای ۲۱ متر اجاره کنی. این مغازه‌ها را هم در خیابان اصلی و یک محله شلوغ زیر ۵۰ میلیون تومان اجاره نمی‌دهند. من شانس آوردم که مغازه‌ام در خیابان خیلی گرانی نیست و ماهی ۲۰ میلیون تومان کرایه می‌دهم، وگرنه باید بیشتر فروشم را برای کرایه بدهم برود. من قبل از این که مغازه اجاره کنم در اینستاگرام صفحه داشتم و حدود ۲۰ هزارنفر دنبال کننده داشتم که از من خرید می‌کردند. یعنی تا مغازه را افتتاح کردم مشتری داشتم.

 

با ماهی ۲۰ میلیون تومان اجاره در ماه، ‌چقدر سود خالص دارید؟

بستگی به زمانش دارد. بعضی ماه‌ها بین ۲۵میلیون‌تومان تا ۳۰ میلیون‌تومان. بعضی ماه‌ها بین ۳۵ میلیون‌تومان تا ۴۵ میلیون‌تومان. 

 

 

کدخبر: ۵۶۲۲۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر