کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۱۹۶۰
تاریخ خبر:

در پشت‌ پرده بازار عطر چه‌ خبر است؟

در پشت‌ پرده بازار عطر چه‌ خبر است؟

راهنمای خرید عطر اصل در بازار شلوغ ایران

هفت صبح| خرید عطر با این قیمت‌های سرسام‌آور کار سختی است. شما اول باید جیب‌هایتان را خوب بگردید، حتی ممکن است مجبور شوید برای خرید یک شیشه 50 تا 100میلی ماه‌ها پول جمع کنید و در نهایت به‌سختی عطرهای اصل را پیدا کنید. از طرف دیگر، مشکل فاسدشدن عطرهای گران در برخی از فروشگاه‌ها هم هست. ممکن است امسال مجبور شوید 3برابر سال قبل به عطری پول بدهید که چون در انبار مانده بویش تغییر کرده باشد.

 

برخی از خریداران، دنبال عطر اماراتی می‌روند که کپی از عطرهای اصل فرانسوی و ایتالیایی و اسپانیایی هستند. مثلا عطر ژرزوف اصل بین 13 تا 20میلیون قیمت دارد و با 700هزار تومان تا یک میلیون تومان می‌توانید یکی از مدل‌های تقلبی آن را بخرید که حتی شیشه‌اش را به سختی می‌توان از شیشه اصل آن تشخیص داد. عطرهای ایرانی هم هستند که برخی از آنها فیک عطرهای اصل با بسته‌بندی‌های تولید ایران بوده و برخی از آنها که قیمتشان ممکن است تا 22میلیون تومان هم برسد، زیر نظر کمپانی‌های فرانسوی و ایتالیایی تولید شده‌اند. 

 

گران‌ترین عطرهای بازار

 

اغلب عطرهای گران در بازار، عطرهای نیش و لوکس هستند. این یعنی تولید آنها انبوه و کارخانه‌ای نیست و عطرساز، با دقت و وسواس یک رایحه خاص را برای افراد ثروتمند تولید کرده است. یکی از گران‌ترین گزینه‌ها رژا اوت لوکس است که هم زنان و هم مردان می‌توانند از آن استفاده کنند. قیمت چنین عطری در یکی از فروشگاه‌های اینترنتی مشهور بیش از 413میلیون تومان است. در توضیحات چنین عطری آمده که بوی گرم، تند و شیرینی دارد و ساخت کشور انگلستان است؛ البته این عطر استثناست.

 

همین برند نیش، مدل‌های دیگری از عطرش را با قیمت کمی بیش از 29میلیون تومان می‌فروشد. اما اگر قید مدل‌های خیلی‌خاص با قیمت‌های بالای 100میلیون تومان را بزنیم، با کمتر از این حرف‌ها هم می‌شود عطر لوکس خرید. مثلا یکی از آنها که در بازار راحت‌تر پیدا می‌شود، ادو پرفیوم زنانه نامبر وان کلایو کریستین است که قیمتش به نزدیک 50میلیون تومان می‌رسد.

 

این عطر 23سال قبل وارد بازار شده و انگلیسی است و با رایحه‌ای گلی- شرقی با نت‌هایی از روایح میوه‌هایی چون آلوی قطره طلا، هلو و ترنج تولید شده. ادوپرفیوم الحمرا عود، عطری نیش از برند اسپانیایی رامون مونگال است. بله، احتمالا شما هم با دیدن اسم عربی، تصور کرده‌اید که تولیدکننده چنین عطری یکی از کشورهای عربی باشد؛ اما اینطور نیست. در عوض بسیاری از مردان در کشورهای عربی، مشتری الحمرا هستند که 33میلیون و 300هزار تومان قیمت دارد.

 

ادو پرفیوم مردانه اینوزیون بربر از نظر ظاهری با مجسمه رومی که روی در آن نشسته، یک عطر قابل‌توجه با قیمت 28میلیون تومان است که فرانسوی بوده و سال 2005 تولید شده است. مجسمه روی در همین عطر هم دست‌ساز است که آن را تبدیل به عطری تماما لوکس کرده است. مدل زنانه، با مجسمه‌ای به شکل زنی رومی با نام ادو پرفیوم زنانه ل بل هلن بویی گلی، میوه‌ای داشته و قیمت مشابهی دارد.

 

عطرهای اماراتی

 

این روزها صفحات اینستاگرام پر از عطرهای اماراتی با قیمت‌های مناسب شده که دیدن تصاویرشان هم ممکن است سرتان را درد بیاورد. در واقع کمترین ظرافتی در تولید و بسته‌بندی آنها به‌کار نرفته است. اما برخی از خریداران، می‌گویند از خریدشان، راضی هستند. یکی از پرفروش‌ترین گزینه‌ها عطر حیاتی است که کمتر از 670هزار تومان قیمت دارد و عطری چوبی با نت‌های میوه‌ای ترنج و سیب است. شیشه این عطر مشکی بوده و اگر نظر شخصی من را بخواهید، در تولید آن چندان دقتی به‌کار نرفته است.

 

کارخانه تولیدکننده چنین عطری لطافه است که انواع دیگری هم دارد. مثلا عطر اسد مردانه که بیشتر شبیه به یک قمقمه است، نزدیک به 950هزار تومان فروخته می‌شود و روایح تلخ، گرم، چوبی و مرموز با خلوص بالا بوده و خط بوی تند و تیزی دارد. مدل خمره از این برند هم برای زنان و هم مردان قابل استفاده است و نت چوب و گیاهان معطر دارد. قیمت این مدل یک میلیون و 240هزار تومان است.

 

شاهین یک نمونه دیگر است که استفاده از آن جنسیت ندارد و روی شیشه مجسمه یک شاهین نقره‌ای نقش بسته است. قیمت این عطر که بوی مشک و عنبر می‌دهد، یک میلیون و 380هزار تومان است. عطر یارا که مدل زنانه اسد است، یک میلیون تومان فروخته می‌شود و بوی نارگیل و... دارد. اما داستان ما با عطرهای اماراتی همین‌جا تمام نمی‌شود. اماراتی‌ها اقدام به تولید کپی عطرهای گران‌قیمت فرانسوی و ایتالیایی و اسپانیایی و.. زده‌اند.

 

برای نمونه عطرهای برند ژرزوف بین 13 تا 20میلیون تومان قیمت دارند. اما نمونه اماراتی همان‌ها را می‌توانید با پرداخت پولی کمتر از یک میلیون تومان بخرید. اگر دقیق نباشید، ممکن است حتی گول بخورید و بابت عطر فیک اماراتی به اندازه نمونه اصلش پول بدهید. علت این اتفاق کپی مو به موی اماراتی‌ها از برندهای اصل است که حتی در شیشه و بسته‌بندی هم کم نگذاشته‌اند.

 

عطرهای ایرانی

 

درسال‌های اخیر و همزمان با ممنوعیت واردات عطر، شرکت‌های تولیدکننده عطر ایرانی تلاش کردند تا در محدودیت، ستاره شوند. تلاش‌ آنها، تنها در برخی از موارد موفق بود و در موارد دیگر، آنها کم‌کم به کپی عطرهای اصل یا تولید عطرهایی با بوی سنگین و بدون نوت میانی و مشابه با عطرهای گرانقیمت روی آوردند که خریداران را با سرعت برق و باد ناامید می‌کرد. مثلا یک برند ایرانی با نام دریم سنت، ادوپرفیومی با نام لایم دریم سنت را به قیمت 420هزار تومان می‌فروشد.

 

شیشه‌های عطرهای این برند در رنگ‌های مختلف تولید شده. همین گزینه‌ای که نامش را بردیم رایحه‌ای چوبی و مشکی و گلی دارد و شیشه آن زرد است. دو پرفیوم زنانه فرانک اولیویه از خانواده بویایی گلی و میوه‌ای برای اولین‌بار در سال 1998 معرفی شد. درحال‌حاضر، این عطر تحت لیسانس برند فرانک اولیویه در ایران نیز تولید می‌شود. این عطر را می‌شود با قیمت یک میلیون و 500هزار تومان خرید. این عطر بوی گلی و میوه‌ای دارد.

 

ادو پرفیوم اونده سون ایوودی عطری نیش ایرانی تحت لیسانس برند فرانسوی ایوودی است که در سال 2016 میلادی تولید شده و قیمتش هم ممکن است برایتان غیرمنتظره باشد. این عطر رایحه چوبی و کهربایی دارد که یعنی کمی تند و مخصوص فصل سرد است. این برند مدل‌های دیگری هم تولید کرده که قیمتشان در بالاترین حالت به 22میلیون و 400هزار تومان است. مثلا اکستریت پرفیوم سولیل اینفیدل لوران مازون عطری ایرانی اما 22میلیون و 400هزار تومانی است.

 

وقتی اسم عطر ممواق دو ووایژ نوستالژیا گلدن کالکشن را می‌شنوید، محال است فکر کنید که یک عطرساز پاریسی آن را نساخته باشد. اما واقعیت این است که این ادوپرفیوم 3میلیون و 950هزار تومانی، در ایران تولید شده. ادو پرفیوم زنانه امپریال امرالد د مرچنت آو ونیز تصویری از پر طاووس روی خود دارد که 16میلیون و 800هزار تومان فروخته می‌شود. این عطر تحت لیسانس برند ایتالیایی د مرچنت آو ونیز است. این عطر زنانه با رایحه عنبری و گلی در سال 2019میلادی تولید شده.

 

عطرهای اقتصادی

 

گروهی از عطرهای اقتصادی همان مدل‌های اماراتی یا ایرانی هستند که کمتر از یک میلیون تومان قیمت دارند و البته بیشترشان از روی عطرهای گران اروپایی و آمریکایی کپی شده‌اند. اما هنوز هم می‌توانید با کمتر از 2میلیون تومان عطرهای اصل را در بازار پیدا کنید که رایحه منحصربه‌فرد خودشان را دارند. هر چند که تنوع آنها کم است و اغلبشان از رایحه چوبی یا گلی فراتر نمی‌روند. در بین عطرهای اقتصادی زنانه و مردانه، برند پولو یکی از گزینه‌هاست.

 

مثلا ادو پرفیوم زنانه اسپورت شماره 8 بورلی هیلز پولو کلاب را می‌شود با قیمت یک میلیون و 300هزار تومان خرید. البته همین برند قیمت‌های کمی بیشتر هم دارد. برای نمونه می‌توانید ادو پرفیوم زنانه پشن بورلی هیلز پولو کلاب را با قیمت 3میلیون و 400هزار تومان بخرید. البته این قیمت هم در برابر قیمت‌های این روزهای بازار، زیاد به‌حساب نمی‌آید. عطرهای بازیگرهای ایرانی مانند عطری که با نام نوید محمدزاده تولید می‌شود هم قیمتی برابر با یک میلیون و 624هزار تومان دارد و رایحه‌ای ادویه‌ای دارد.

 

ادو پرفیوم زنانه مون لایت سواروسکی لاریو محصولی عطری از برند لهستانی لاریو است که نزدیک به یک میلیون و 700هزار تومان فروخته می‌شود. در بین عطرهای برند پلیس هم گزینه‌های مناسب وجود دارد. یکی از آنها با شیشه‌ای به‌طرح اسکلت، ادو توالت مردانه تو بی بد گای است که با یک میلیون و 790هزار تومان می‌شود آن را خرید. تنوع این گروه از عطرهای پلیس برای زنان و مردان بالاست و قیمت هیچ‌کدام به یک میلیون و 800هزار تومان نمی‌رسد.

 

عطرهای محبوب

 

عطرهای محبوب این روزها اغلب بین 5 تا 15میلیون تومان قیمت دارند. این عطرها به ندرت نیش یا لوکس هستند و تولید برندهای مطرحی به‌حساب می‌آیند که عطر را در کارخانه می‌سازند؛ بنابراین آن ظرافتی که از عطرهای دست‌ساز و نوت‌هایشان انتظار داریم، اغلب در این نوع گزینه‌ها دیده نمی‌شوند. اما به‌دلیل همه‌گیر بودن و قیمت نسبتا قابل‌قبول عطرهای کامرشیال یا تجاری، بیش از انواع دیگر عطر و ادکلن فروش دارند.

 

عطر پور هوم ورساچه مردانه یکی از آنهاست که قیمت یک شیشه 50میل آن 4میلیون و 255هزار تومان تعیین شده. ادوتوالت مردانه‌ای که از آن حرف می‌زنیم، عطری از برند ایتالیایی ورساچه است که در سال 2008میلادی به بازار عرضه شده و رایحه‌ای آروماتیک و ادویه‌ای دارد. ادوپرفیوم زنانه توییلی هرمس هم خوب فروش می‌رود و یک شیشه 85میلی آن 8میلیون و 415هزار تومان فروخته می‌شود. کندی شوگر پاپ پرادا هم عطری زنانه است که ایتالیایی بوده و در سال 2018 عرضه شده و بوی میوه‌ای و گلی دارد و نزدیک به 4میلیون و 500هزار تومان پول برای خرید آن لازم است.

 

ایوسن لورن عطری را با نام لیبر تولید کرده که از سال 2019 تاکنون محبوبیتش را برای زنان از دست نداده است و هنوز جزو گزینه‌های بسیار پرفروش به‌حساب می‌آید. یک شیشه 90میل از عطر لیبر را می‌شود با قیمت 7میلیون و 800هزار تومان خرید که رایحه‌ای گلی دارد و داستان پشت آن برای زن امروزی جذاب به‌نظر می‌رسد. کرید اونتوس هرچند هزار و یک نمونه تقلبی از آن در بازار است اما برای خریدش باید 17 تا 20میلیون تومان هزینه کنید. این عطر مردانه رایحه خنک و تلخی دارد.

 

عطرهای مینیاتوری

 

اگر هزینه خرید عطرهای بزرگ برایتان زیاد به‌نظر می‌رسد، می‌توانید سراغ عطرهای مینیاتوری بروید که در اندازه‌های کوچک تولید می‌شوند. البته در بازار محدودیت زیادی برای این گروه عطرها وجود دارد و تنها برخی از فروشگاه‌ها عطر مینیاتوری می‌آورند. مثلا اگر طرفدار عطر مردانه لالیک هستید، می‌توانید نمونه 4/5میل و مینیاتوری آن را به قیمت 865هزار تومان تهیه کنید. قیمت عطر زنانه لامور4/5میل هم به همین اندازه است.

 

یکی از عطرهای مینیاتوری ارزان در بازار هالووین است که کمی قدیمی شده اما هنوز طرفداران خودشان را دارد و یک شیشه 5/4میل آن را می‌شود با 466هزار تومان خرید. عطر براید کریستال زنانه ورساچه که زمانی خیلی طرفدار داشت، در شیشه‌های کوچک 5میل، 855هزار تومان قیمت دارد و عطر ساواج مردانه دیور را می‌شود با وزن 7/5میل به قیمت 3میلیون و 307هزار تومان خرید. عطر مای وی زنانه که خیلی مورد استقبال قرار گرفته، در اندازه مینیاتوری به قیمت 2میلیون و 490هزار تومان فروخته می‌شود و اس‌ای‌دو از برند جورجیو آرمانی هم یک میلیون و 928هزار تومان قیمت دارد. برای خرید گودگرل از برند کارولینا هررا با وزن 7میل، شما باید 2میلیون و 193هزار تومان پول داشته باشید.

 

 

کدخبر: ۵۶۱۹۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر