کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۲۴۰
تاریخ خبر:

طلا در یک هفته ۳/۷ درصد ارزان شد

طلا در یک هفته ۳/۷ درصد ارزان شد

بررسی بازار طلا و سکه در هفته اول اردیبهشت

هفت صبح| در نخستین هفته اردیبهشت، قیمت طلا و سکه که در آخرین روزهای فروردین مدام درحال افزایش بود، رو به کاهش گذاشت. طلا در هفت روز 3/7 درصد ارزان شده و سکه گرمی بیشترین کاهش قیمت را که 7/2درصد است تجربه کرده. سکه امامی در مقایسه با انواع دیگر، کاهش قیمت کمتری داشته که برابر با 6/1درصد است.

 

سکه امامی در مدت یک هفته 6/1 درصد ارزان شده که برابر با 709هزار تومان است. در پایان فروردین، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 45میلیون و 31هزار تومان فروخته می‌شد که 5/5درصد گران‌تر از قیمت فعلی است؛ اما در روز اول اردیبهشت‌ماه سکه امامی با کاهشی چشم‌گیر با قیمت 43میلیون و 257هزار تومان فروش رفت. کاهش قیمت سکه تمام بهار آزادی در هفته نخست اردیبهشت تاجایی پیش رفت که خریداران می‌توانستند در روز پنجم سکه امامی را با قیمت 42میلیون و 41هزار تومان تهیه کنند. در نهایت چنین سکه‌هایی در پایان هفته گذشته با قیمت 42میلیون و 549هزار تومان فروخته شد. درحال‌حاضر حباب سکه امامی هفت‌میلیون و 698هزار تومان است.

 

سکه طرح قدیم در پایان هفته اول اردیبهشت‌ماه با قیمت 39میلیون و 305هزار تومان فروخته شد. این نوع سکه در ابتدای اردیبهشت، 40میلیون و 85هزار تومان فروخته می‌شد که نزدیک به دو درصد از قیمت کنونی بیشتر است. کسانی‌که در آخرین روز فروردین برای خرید سکه طرح قدیم اقدام کرده بودند، بابت هر سکه، 41میلیون و 320هزار تومان هزینه ‌کردند. با وجود این کاهش قیمت، سکه طرح‌قدیم در مدت یک‌ماه گذشته نزدیک به 9درصد گران‌تر شده و بازدهی یک ساله آن 36/5 درصد است. حباب سکه بهارآزادی طرح قدیم، چهارمیلیون و 514هزار تومان اعلام شده.

 

نیم‌سکه، اول اردیبهشت‌ماه، 25میلیون و 560هزار تومان قیمت داشت. قیمت چنین سکه‌هایی با آمدن اردیبهشت رو به کاهش گذاشت؛ به شکلی که خریداران در پایان اولین هفته از این ماه، برای خرید نیم‌سکه، 24میلیون و 860هزار تومان هزینه کردند. نیم‌سکه در همین زمان کوتاه، 2/7 درصد ارزان شده که برابر با 700هزار تومان است. نیم‌سکه به‌هرحال، در مدت یک ماه اخیر، یعنی از ابتدای سال تاکنون 6/8 درصد گران شده و میزان رشد آن در شش‌ماه گذشته، نزدیک به 60درصد بوده است؛ خریدارانی که یک سال قبل به‌سراغ نیم‌سکه رفته بودند، حالا نزدیک به 32درصد سود کرده‌اند. حباب نیم‌سکه، هفت‌میلیون و 453هزار تومان است که مقداری کمتر از یک سوم ارزش اصلی آن تمام می‌شود.

 

ربع‌سکه در پایان هفته گذشته با قیمت 15میلیون و 140هزار تومان فروخته می‌شد. درحالی‌که، قیمت آن در پایان فروردین‌ماه، یک‌میلیون و 200هزار تومان یا به‌عبارت‌دیگر 7/3 درصد گران‌تر بود. در اولین روز اردیبهشت، خریداران، ربع‌سکه را با قیمت 15میلیون و 540هزار تومان خریدند که نشان می‌دهد در همین مدت کوتاه‌، قیمت ربع‌سکه، 400هزار تومان کاهش داشته است. درواقع اگر در ابتدای اردیبهشت برای خرید چنین سکه‌ای اقدام کرده‌اید، اکنون2/5 درصد از ارزش پولتان کم شده است. با همه این توضیحات، ربع سکه از ابتدای سال تا امروز رشدی 4/8درصدی داشته است. کسانی‌که شش ماه قبل آن را خریده بودند، نزدیک به 43درصد سود کرده‌اند و افزایش قیمت یک‌ساله ربع‌سکه، 28/4 درصد است. بد نیست بدانید که درحال‌حاضر حباب ربع‌سکه، شش‌میلیون و 424هزار تومان است.

 

سکه گرمی نیز در انتهای اولین هفته اردیبهشت‌ماه با قیمت شش‌میلیون و 820هزار تومان فروخته شد. این نوع سکه در مقابل انواع دیگر، معمولا چندان رشد قیمتی را تجربه نمی‌کند. بااین وجود، در ابتدا اردیبهشت، قیمت آن هفت‌میلیون و 20‌هزار تومان بود و در همین مدت کوتاه 200 هزار تومان کاهش قیمت داشته که 2/8 درصد است و می‌توان گفت در مقایسه با انواع دیگر سکه در هفته اول اردیبهشت‌ماه کاهش قیمت بیشتری را ثبت کرده است. حباب سکه گرمی، دومیلیون و 531هزار تومان است و کسانی‌که سال قبل اقدام به خرید آن کرده بودند، نزدیک به یک‌ونیم‌درصد ضرر کرده‌اند. البته سکه گرمی در شش ماه اخیر، 15درصد رشد کرده است اما از ابتدای سال تاکنون نزدیک به سه درصد ارزان شده است.

 

طلا 18عیار در آخر هفته گذشته به گرمی، سه‌میلیون و 523هزار و 200تومان رسید. درحالی‌که اگر می‌خواستید در ابتدای این ماه خرید کند باید به ازای هر گرم، سه‌میلیون و 662هزار تومان پول می‌دادید. در این مدت کوتاه طلا 3/7 درصد ارزان شده است. طلا 18عیار از ابتدای امسال رشد 9/3درصدی داشته و در شش‌ماه بیش از 42درصد گران شده. کسانی‌که یک سال قبل خرید کرده بودند، 33/8 درصد سود کرده‌اند.

 

کدخبر: ۵۵۷۲۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر