کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۹۰۰۴
تاریخ خبر:

پس‌لرزه‌های ماجرای طلافروشان

پس‌لرزه‌های ماجرای طلافروشان

گزارش تند خبرگزاری اصولگرای تسنیم علیه طلافروشان و «برخی» اصناف دیگر که «علی‌رغم درآمدهای ده‌ها میلیاردی» از یک کارگر ساده هم کمتر مالیات می‌دهند

هفت صبح| خبرگزاری اصولگرای تسنیم دیروز در گزارشی که دست کم می‌توان گفت داده‌های آن را از سازمان امور مالیاتی گرفته بود، با زبان تندی به «برخی» از مشاغل که «علی‌رغم درآمدهای ده‌ها میلیاردی» از یک کارگر ساده هم کمتر مالیات می‌دهند، به‌جای مالیات‌دهی، از جیب کارگران و کارمندان مالیات‌خواری می‌کنند و حتی با این وجود «در فروش کالا و خدماتشان به مردم هم رحم نمی‌کنند» حمله کرد و همین «برخی» از اصناف را به فرار مالیاتی هم متهم کرد آن هم در حالی که به روایت این خبرگزاری «کارگران و کارمندان با درآمدی بسیار پایین‌تر از صنوف قبل از اینکه حقوق‌شان را دریافت کنند، مالیات داده‌اند!»

 

همزمانی این گزارش با اعتراضات طلافروشان خود به خود ذهن را به این سمت می‌برد که منظور تسنیم از این برخی صنوف، طلافروشان بوده است. البته در انتهای گزارش هم اشاره‌هایی به این موضوع شده و نوشته شده: «صنف طلا به دلیل نگرانی از آینده مالیاتی‌شان ۲ هفته دست از کار کشیدند! آنهم به این دلیل که طبق قانون مکلف به ثبت سرمایه و معاملات آنی خود در سامانه جامع تجارت شده‌اند. این درحالی است که طبق قانون از سال قبل باید این تکلیف را انجام می‌دادند ولی زمان گرفته بودند و بازهم در روزهای اخیر تسهیلات جدیدی از دستگاه‌های مربوطه گرفته‌اند تا حداقل بخشی از تکالیف قانونی خود را انجام دهند.»

 

ولی فارغ از این ماجرا و اینکه واقعا این گزارش رپرتاژ آگهی سازمان امور مالیاتی بوده یا یک گزارش تولیدی از سوی تسنیم؛ داده‌هایی که در آن مطرح شده را نقل می‌کنیم. اعداد و ارقامی که شاید جای دیگری از مالیات اصناف پیدا نکنید.

 

 

از مجموع درآمد مالیاتی کشور، کمتر از ۶ درصد مالیات را کل صنوف و مشاغل پرداخت می‌کنند. یعنی ۵۰ هزار میلیارد تومان از ۸۵۰ هزار میلیارد تومان. این در حالی است که بیش از ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در بخش اصناف است.

 

میزان مالیاتی که اصناف دادند بر اساس جدول زیر بوده است:

 

Screenshot 1403-02-30 at 02.16.24

 

طبق این جدول مالیات ۸۸/۲ درصد صنوف و مشاغل در سال پیش، از صفر تا ۲۰ میلیون تومان بوده است. تسنیم در اینجای گزارش نوشته: «این در حالی است که کارمند و کارگری که ۲۰ میلیون تومان در ماه یعنی ۲۵۰ میلیون تومان در سال درآمد داشته باشد، ۳۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کند، یعنی بالاتر از متوسط همه صنوف و مشاغل. اما صنوفی که متوسط درآمد سالانه آنها بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان است، سالیانه صرفاً ۱۰- ۲۰ میلیون تومان مالیات می‌دهند!»

 

Screenshot 1403-02-30 at 02.16.50

بخش بعدی گزارش تسنیم مربوط به میانگین مالیاتی است که اصناف مختلف داده‌اند. تسنیم در اینجا هم خشم خود را پنهان نکرده و  به طور مشخص «پزشکان، طلافروشان، بنگاه‌های املاک و نمایشگاه‌داران خودرو» را نواخته و گفته «مردم هم دل خوشی از این صنوف ندارند و بخشی از گرانی‌ها را محصول عملکرد همین صنوف می‌دانند» ولی باز هم مالیات آن‌ها ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان در سال بوده است.

 

  

جالب است که در بخشی از گزارش هم تسنیم به نقل از رئیس مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی گزارش از فرار مالیاتی چهار طلا فروش در شهر اردبیل را ذکر می‌کند تا گزارش خود را به طور تمام و کمال علیه این صنف نوشته باشد. طبق این خبر :«با بازرسی انجام شده و با توجه به مدارک بدست آمده، مشخص شد چهار طلا فروشی اقدام به پنهان‌سازی بخش قابل توجهی از فعالیت اقتصادی خود در قالب گردش مالی صندوق قرض‌الحسنه نموده‌‌اند به ‌نحوی که در سال ۱۴۰۱ جمع گردش مالی درآمدی آن‌ها در صندوق قرض‌‌الحسنه مذکور، قریب به ۵۱۰ میلیارد ریال بوده است که این مبلغ درآمدی در محاسبه مالیات این اشخاص در مقطع زمانی تسلیم اظهارنامه، لحاظ نشده بود و مجموع مالیات ابرازی طلافروش‌های یاد شده، تنها ۱۸ میلیون تومان بوده است.»

 

 

کدخبر: ۵۵۹۰۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر