کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۵۶۷
تاریخ خبر:

مقایسه قیمت لوازم خانگی ایرانی با مدل خارجی بزک شده موجود در بازار

مقایسه قیمت لوازم خانگی ایرانی با مدل خارجی بزک شده موجود در بازار

لطفا گول نخورید!

هفت صبح| خرید لوازم خانگی مثل خرید هندوانه در بسته است، به‌خصوص این‌که لوازم خانگی که می‌خرید، هیچ نمایندگی و شرکت پشتیبانی در ایران نداشته باشد. در این‌صورت باید خیلی دل بزرگی داشته باشید که به خاطر یک برند معروف که اصلا نمی‌دانید اصل است یا یک مدل مونتاژی قاچاق که با کارتن و آرم‌های غلط‌انداز بزک شده، مثلا برای یک یخچال 150میلیون تومان بپردازید یا تلویزیون سونی 200میلیون تومانی بخرید. چیزی که مشخص است، ورود لوازم خانگی خارجی در دو، سه‌سال گذشته به ایران ممنوع است و هر مدل خارجی که می‌بینید، قاچاق و بدون‌گارانتی است.

 

بعضی از فروشنده‌ها مدعی هستند که اجناسشان را از لب مرز می‌آورند و در مسیر رسیدن به ایران کارتنش خراب شده و جنس اصل به زعم خودشان را بدون کارتن می‌فروشند. بعضی‌ها هم به قول سخنگوی ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز، کارتن‌های لوازم خانگی خارجی را با قیمت بالا می‌خرند و چند برابر بیشتر، به مشتری که شیفته برند خارجی است، می‌فروشند.

 

هر چند به گفته محمد اسلامیان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی، قطعات مورد نیاز برای تولید محصولات ایرانی از خارج وارد می‌شود، اما مهم این است که محصول تولیدشده صاحب دارد و بعد از خرید، اگر مشکلی داشت می‌توانید از گارانتی استفاده کنید یا از اتحادیه تولیدکنندگان جواب بخواهید. این مطلب هم درباره همین موضوع است، اینکه چطور در این بازار که تشخیص کالای اصل و قاچاق اینقدر سخت است، سرتان کلاه نرود و با خیال راحت خرید کنید.

 

    

ماشین لباسشویی از 11 میلیون و 300هزار تومان تا 115میلیون تومان

 

زیر 11میلیون تومان در بازار، ماشین لباسشویی اتوماتیک پیدا نمی‌شود. اما اگر 11میلیون و 300هزار تومان داشته باشید، می‌توانید ماشین لباسشویی آبسال مدل WRE5307-S با ظرفیت 5کیلوگرم را خریداری کنید. همین برند مدل 6کیلویی هم دارد که با قیمت 11میلیون و 550 تا 12میلیون و 500هزار تومان به فروش می‌رسد. ماشین لباسشویی از برند بست با ظرفیت 7کیلویی نیز با قیمت بین 13 تا 13 میلیون و 700هزار تومان فروخته می‌شود. همین برند ماشین لباسشویی 8کیلویی هم تولید کرده که قیمت مدل‌های متفاوت آن بین 13 میلیون و 900هزار تومان تا 15میلیون تومان است.

 

اسنوا هم ماشین لباسشویی با ظرفیت شستن 8کیلو لباس تولید کرده و با قیمت 14میلیون و 940 تا 15میلیون و 220هزار تومان می‌فروشد. قیمت ماشین لباسشویی تولید امرسان کمی بالاتر است. مثلا یک مدل 7کیلویی این برند را باید با قیمت 16میلیون و 700هزار تومان خریداری کنید. قیمت ماشین لباسشویی 7کیلویی از برند پاکشوما نیز بین 18میلیون و 500 تا 19میلیون و 400هزار تومان است.

 

البته قیمت همه برندهای ایرانی خیلی هم پایین نیست. مثلا برند گرین، یک ماشین لباسشویی 15کیلویی با دو درام تولید کرده که به‌جز شست‌وشوی لباس با قدرت بالا، ویژگی‌های هوشمند و جالبی دارد که فرایند شست‌وشوی لباس‌ها را ساده‌تر هم می‌کند. هر بار که ماشین روشن می‌شود، دستگاه به صورت هوشمند و با تشخیص وزن لباس‌ها، میزان مایع موردنیاز را از مخزن کم می‌کند و هیچ نیازی به دخالت شما وجود ندارد. قیمت این لباسشویی نزدیک 115میلیون تومان است.

 

برند وست پوینت نیز ماشین لباسشویی با ظرفیت شست‌وشوی 10کیلو و 500گرم لباس را با قیمت 44میلیون و 500هزار تومان می‌فروشد و قیمت ماشین لباسشویی 9کیلویی وست پوینت، 41میلیون و 500هزار تومان است. سپهر الکترونیک نیز ماشین لباسشویی 10کیلویی تولید کرده که با قیمت 37میلیون تومان به‌فروش می‌رسد.

 

 

اگر چرخی در بازار لوازم خانگی بزنید، بعضی از فروشنده‌ها اجناس خارجی قاچاق را از پستو بیرون می‌کشند، اما مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد، ریگی در کفش بعضی از این فروشنده‌ها هست. مثلا اگر قیمت دلار دستتان باشد، یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که جنسی که به شما پیشنهاد شده، نه‌تنها قاچاق است و به گفته فروشنده محصول قدیمی و مانده در انبار نیست، بلکه از اجناسی است که تازه دست فروشنده رسیده و به گفته خود فروشنده‌ها جمع شده و مونتاژ داخل است. اما چون کارتن و هولوگرام دارد، بعضی از مشتری‌ها ترجیح می‌دهند شک را کنار بگذارند و مثلا برند خارجی بخرند.

 

یکی از همین مدل‌هایی که باید برای خرید آن شک کنید، ماشین لباسشویی 8کیلویی سامسونگ است که با قیمت 24میلیون تومان به فروش می‌رسد. مدل 9کیلویی از همین برند نیز در بعضی از فروشگاه‌های اینترنتی، حدود 25میلیون تومان قیمت دارد. فروشنده هم وقتی قیمت برند خارجی را با ایرانی مقایسه می‌کند، با خود می‌گوید وقتی 4، 5میلیون تومان فرق معامله است، پس خارجی‌اش را می‌خرم که هم جنسش، بهتر است و هم برای خودش، کلاس دارد. غافل از اینکه این مدل خارجی با این قیمت، مونتاژ شده داخل است و اگر دو روز بعد از کار افتاد، دست مشتری به جایی بند نیست. در حالی‌که قیمت ماشین لباسشویی سامسونگ اصل با ظرفیت بین 8 تا 9کیلو حداقل بین 55 تا 85میلیون تومان است.

 

ماشین لباسشویی ال‌جی در بازار لوازم خانگی هم همین وضعیت را دارد. مثلا می‌توانید با 20میلیون تومان یک ماشین لباسشویی ال‌جی 8کیلویی بخرید، کارتن هم دارد؛ اما خبری از گارانتی و خدمات پس از فروش نیست. فروشنده هم تاکید می‌کند که جنس اصل است و چون واردات ممنوع است، از فروشنده‌های لب مرز خریده. اما واقعیت این است که اگر در سایت خود ال‌جی، دنبال قیمت ماشین لباسشویی بگردید، محصولات با ظرفیت بین 10 تا 12کیلویی تولید این برند بین 66 تا 123میلیون تومان قیمت دارند.

 

 

 

یخچال‌فریزر از 10 تا 85میلیون تومان

 

داستان یخچال‌فریزر با بقیه لوازم خیلی فرق می‌کند؛ چون دامنه ضرر در خرید یخچال یک و دو میلیون تومان نیست و اگر یخچال قاچاق مونتاژی مشکل‌دار بخرید نزدیک 150 تا 200میلیون تومان ضرر می‌کنید. به همین دلیل بهتر است، زمان خرید یخچال نسبت به بقیه لوازم‌خانگی، مقاومت بیشتری در برابر حرف‌های فروشنده داشته باشید و گول کارتن و هولوگرام و بزک‌دوزک و فاکتور خارجی را نخورید و مسیرتان را به سمت تولیدات وطنی کج کنید.

 

این روزها بیشتر کسانی‌که دنبال یخچال هستند، مدل کمبی می‌خرند، که فریزر و یخچال سر هم است و جای زیادی در آشپزخانه نمی‌گیرد. قیمت این یخچال‌ها، بسته به برند و اندازه‌ای که دارند، بین 10میلیون و 500هزار تومان تا 38میلیون تومان فروخته می‌شوند. مثلا یخچال‌فریزر 12 فوتی مدل کمبی ایستکول با قیمت 10میلیون و 500هزار تومان به‌فروش می‌رسد یا یخچال‌فریزر 27فوتی رویال جنرال، حدود 15میلیون و 700هزار تومان قیمت دارد.

 

امرسان هم دو مدل یخچال کمبی دارد، یخچال‌هایی با رنگ‌های خاص و پاستیلی و یخچال‌های سیاه و سفید و نقره‌ای. یخچال 16فوت مدل رنگی این برند، 16میلیون تومان قیمت دارد و 20فوتی آن، با قیمت 25میلیون تومان فروخته می‌شود. یخچال‌فریزر کمبی 19 فوت از برند جی‌پلاس را با قیمت 28میلیون تومان می‌توانید خریداری کنید و قیمت یک یخچال‌فریزر 26فوتی از برند ایکس‌ویژن حدود 27میلیون تومان است. یخچال‌فریزر مانیتوردار 14فوتی دیپوینت نیز با قیمت 31میلیون تومان فروخته می‌شود و برای خرید یخچال دوو 28فوتی باید بین 35میلیون تومان تا 38میلیون تومان هزینه کنید.

 

یخچال‌فریزرهای دوقلو هم این روزها طرفداران زیادی دارند. قیمت این یخچال‌ها بسته به اندازه‌ای که دارند، از 31 تا 72میلیون تومان است. مثلا یخچال‌فریزر دوقلو 23فوت پارس با 31میلیون تومان جزو ارزانترین‌های بازار است. همین برند مدل 34فوت هم دارد که با قیمت 34میلیون تومان به فروش می‌رسد. امرسان هم یخچال فریزر دوقلو 30فوت دارد که در بازار با قیمت 32میلیون تومان فروخته می‌شود، البته یخچال 40فوت از همین برند با قیمت 40میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. یخچال‌فریزر دوقلو ام‌جی‌آی 40فوت، 45میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید یخچال دوقلو 40فوت از برند پاکشوما، حداقل باید 43میلیون و 500هزار تومان هزینه کنید. برند هیمالیا یخچال‌فریزر 40فوت را با قیمت 44میلیون و 700هزار تومان می‌فروشد و برای خرید یخچال 30فوت از برند جی‌پلاس باید 52میلیون تومان هزینه کنید. قیمت یخچال‌فریزر دوقلو 36فوت اسنوا حدود 60میلیون است و برای خرید یخچال‌فریزر دوقلو 36فوت از برند دیپوینت، باید 72میلیون و 400هزار تومان بپردازید.

 

اما اگر طرفدار یخچال‌فریزر سایدبای‌ساید هستید، ارزان‌ترین مدل تولید ایران، حدود 30میلیون تومان و گران‌ترین مدل این نوع یخچال، حدود  85میلیون تومان قیمت دارد. مثلا برند ایکس‌ویژن، یخچال ساید‌بای‌سایدی تولید کرده که اندازه آن 28فوت است و با قیمت 30میلیون تومان فروخته می‌شود، 30فوت همین برند، 36میلیون و 500هزار تومان قیمت دارد. جی‌پلاس هم یخچال‌فریزر سایدبای‌ساید 28فوت دارد که با قیمت 37میلیون و 800هزار تومان به فروش می‌رسد. یخچال فریزر 27فوت اسنوا نیز با قیمت 56میلیون تومان فروخته می‌شود و اگر بخواهید 35فوت این برند را بخرید باید حداقل 85میلیون تومان هزینه کنید.

 

در بازار خارجی‌های قاچاق، قیمت‌ها خیلی پرت است؛ به‌خصوص اگر بخواهید یخچال‌فریزر دوقلو یا سایدبای‌ساید بخرید. بیشتر این مدل‌ها، بدون کارتن و گارانتی هستند و مصداق هندوانه در بسته اینجا کاملا صدق می‌کند. فروشنده با هزار منت جنس را به مشتری می‌فروشد و مدعی است همین یکی، گوشه انبار مانده و مشتری هم زیاد دارد. اما این حرف‌ها دلیل نمی‌شود که یخچالی که می‌خرید اصل و اورجینال است. مثلا یکی از فروشگاه‌های اینترنتی یخچال‌فریزر سایدبای‌ساید سامسونگ را با قیمت 80میلیون تومان می‌فروشد. یخچال هیچ گارانتی و خدمات پس از فروشی ندارد و مقایسه قیمت با مدل‌های ایرانی نشان می‌دهد، قطعا کاسه‌ای زیر نیم کاسه است. چطور ممکن است با افزایش قیمت دلار که روی لوازم خانگی تولید ایران هم تاثیر گذاشته، بتوانید یک یخچال‌ساید 30فوتی سامسونگ را با این قیمت بخرید. در حالی‌که یخچال 35فوتی اسنوا نزدیک 85میلیون تومان قیمت دارد.

 

این مورد درباره قیمت یخچال دوقلوی سامسونگ هم صدق می‌کند. فروشنده‌ها اصرار دارند، جنس اورجینال و اصل است. اما وقتی به قیمت 60میلیون تومانی آن نگاه می‌کنید، باید به ارزانی آن شک کنید. چون با توجه به قیمت دلار حتی اگر این یخچال که به صورت قاچاق و بدون گارانتی فروخته می‌شود، اصل باشد؛ باید بالای 90میلیون تومان قیمت داشته باشد. اما صحبت با یکی از فروشنده‌های یخچال سایدبای‌ساید سامسونگ گزارش را به جای جالبی می‌رساند. این فروشنده لوازم خانگی به هفت صبح می‌گوید، بعضی از مدل‌های قدیمی سامسونگ در بازار تا 320میلیون تومان هم به فروش می‌رسد، چون بعضی از خانم‌های جوان اصرار دارند، برای جهیزیه خود یخچال خارجی بخرند. در صورتی‌که در اصل بودن این یخچال ابهام زیادی وجود دارد.

 

 

قیمت تلویزیون از 11 تا 60میلیون تومان

 

تلویزیون‌های بالای 43اینچ تا 75اینچ تولید ایران، بین 11 تا 60میلیون تومان قیمت دارند. مثلا تلویزیون 43اینچ بست را می‌توانید با قیمت 11میلیون تومان خریداری کنید. قیمت تلویزیون ال‌ای‌دی دوو 50اینچ، حدود 19میلیون و 300هزار تومان است و تلویزیون 55اینچ اسنوا با قیمت 21میلیون و 500هزارتومان فروخته می‌شود. تلویزیون ال‌ای‌دی 58اینچ از برند جی‌پلاس با قیمت 26میلیون تومان به‌فروش می‌رسد و تلویزیون 65اینچ هوشمند از برند ایکس‌ویژن حدود 36میلیون و 500هزارتومان قیمت دارد. تلویزیون هوشمند 55اینچ دوو با قیمت 23میلیون فروخته می‌شود و برای خرید تلویزیون کیو ال‌ای‌دی هوشمند جی‌پلاس حداقل باید حدود 39میلیون تومان هزینه کنید. اگر دوست دارید، در خانه سینما داشته باشید، برای خرید تلویزیون 75اینچ هوشمند جی‌پلاس باید حداقل 60میلیون تومان هزینه کنید.

 

حالا به بعضی از قیمت‌های تلویزیون‌های قاچاق توجه کنید. تلویزیون سامسونگ 43اینچ در چند سایت اینترنتی با قیمت 15میلیون و 200هزار تومان فروخته می‌شود. 55اینچ آن هم حدود 25میلیون تومان قیمت دارد. در حالی‌که قیمت تلویزیون سامسونگ اورجینال در این اندازه زیر 60میلیون تومان نیست. این موضوع برای برندهای معروفی مثل سونی و ال‌جی هم صدق می‌کند. بعضی از فروشگاه‌ها تلویزیون ال‌ای‌دی 65اینچ سونی را با قیمت 50میلیون تومان می‌فروشند، اما قیمت واقعی این تلویزیون حدود زیر 100میلیون تومان نیست. اما فروشنده مدعی است از مسافر لب مرز خریده و به همین دلیل با قیمت پایین‌تر می‌فروشد.

 

کدخبر: ۵۵۸۵۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر