کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۰۳۳
تاریخ خبر:

همه آنچه باید درباره قهوه، نوشیدنی نسبتا گران و پرطرفدار بدانید

همه آنچه باید درباره قهوه، نوشیدنی نسبتا گران و پرطرفدار بدانید

رقابت تهران و رم در قیمت قهوه

هفت صبح| قیمت قهوه در سطح جهانی به دلیل مشکلات کشت و اختلال در عرضه، به بیشترین حد خود در ۱۵سال اخیر رسید. در ایران هم بالارفتن قیمت قهوه، تاثیر خود را در بازار گذاشته است.

 

برای خرید بسته‌های یک کیلویی اسپرسو، از برندهایی که در بازار محبوب هستند، باید نزدیک به 600هزار تومان هزینه کنید. اگر بخواهید آن را به میزان کم، مثلا 100گرم تهیه کنید، به 60هزار تومان پول نیاز دارید. قیمت کپسول‌ قهوه بین 150 تا 220هزار تومان است. اگر دنبال نسکافه و قهوه آماده باشید، می‌توانید بسته‌ 22عددی از برندی مانند نسکافه را با قیمت 151هزار تومان بخرید. متوسط قیمت یک فنجان قهوه در پایتخت، 70هزار تومان است که کمی بیش از یک یورو تمام می‌شود.

 

اما برخی از کافه‌های شناخته شده در شمال شهر، ممکن است بابت همان نوع قهوه نزدیک به 130هزار تومان از شما پول بگیرند که دو یورو می‌شود. در کشورهای دیگر قیمت هر قهوه بین یک‌ونیم تا پنج یورو است. مثلا در فرانسه قیمت بالاتر است اما در رم، با یک‌ونیم تا دو یورو، می‌شود قهوه نوشید و قیمت‌ها، مشابه کافه‌های گران‌قیمت در تهران است. در استانبول به‌طور متوسط قیمت یک قهوه 30لیر یا 60هزار تومان تعیین می‌شود و در دوبی، قیمت‌ها فرق چندانی با پایتخت ایران ندارد.

 

 

قیمت انواع قهوه

 

خرید دانه قهوه برای کسانی‌که قهوه‌ساز دارند یا ترجیح‌ می‌دهند، قهوه را به دست قهوه‌سازهای حرفه‌ای‌شان بسپارند یک گزینه جذاب است. دانه‌های قهوه اسپرسو جزو پرفروش‌ترین گزینه‌ها هستند. مثلا برند دونیسی یک بسته یک کیلویی دانه قهوه اسپرسو پرکافئین را با قیمت 592هزار تومان می‌فروشد. یکی دیگر از گزینه‌های پرفروش دانه اسپرسو، بن‌مانو ویتالی است که با وزن 250گرم و قیمت 118هزار و 200تومان می‌فروشد. اگر دنبال خرید اسپرسو کلاسیک و ساده باشید، قهوه ست یک بسته 250گرمی را 229هزار تومان قیمت زده است که مخلوط عربیکا و روبوستا است. قهوه میکس 70درصد عربیکا، شامل 70درصد عربیکا مناطق آمریکا جنوبی و آفریقا و 30درصد روبوستا از برند گرندو هنز کیلویی 710هزار تومان است. یعنی اگر بخواهید برای امتحان کردن 100گرم از آن را بخرید، باید 71هزار تومان هزینه کنید. همین برند، دانه قهوه اسپرسو را با قیمت کیلویی 550هزار تومان می‌فروشد. اگر دنبال کپسول‌های قهوه باشید، تنوع تقریبا زیاد است و بازار در دست دو برند ماگوش و بن‌مانو قرار دارد. برای خرید یک بسته 10عددی کپسول قهوه بن‌مانو مدل تایم‌پلاس که جزو محبوب‌ترین‌های بازار است و کافئین قوی دارد، باید 158هزار تومان پرداخت کنید. این کپسول‌ها با دستگاه نسپرسو هم‌خوانی دارند. همین برند کپسول قهوه مدل فرش‌پلاس را با قیمت 179هزار و 400تومان می‌فروشد. ماگوش هم کپسول اسپرسو 10عددی دارد که برای خرید آن باید 220هزار و 800تومان هزینه کنید. البته برخی از فروشگاه‌ها ممکن است آن را با قیمت 154هزار و 560تومان و با تخفیف بفروشند. این برند، اسپرسو عربیکا را هم با قیمت مشابه می‌فروشد. کپسول قهوه‌ای با طعم فندق از برند بن‌مانو را می‌شود، با قیمت 218هزار و 220تومان خرید که البته اگر تخفیف شامل حالتان شود، می‌توانید با 209هزار و 500تومان هم خرید خود را انجام دهید. قهوه‌های دمی چکه‌ای که برند دونیسی، آن‌ها را در بسته‌های شش‌عددی تولید کرده، بین 70 تا 75 هزار تومان قیمت دارند. همچنین می‌توانید قهوه‌های دمی هرمی را با قیمت 190هزار تومان تهیه کنید. یک گزینه سرراست برای کسانی‌که قهوه می‌نوشند، مدل‌های فوری است که تنها کاری که باید بکنید، باز کردن بسته و ریختن محتوای آن‌ها داخل آب جوش است. یک بسته سه در یک نسکافه، با 22ساشه، 151هزار تومان فروخته می‌شود. بن‌مانو بسته 24عددی را 249هزار تومان می‌فروشد. اگر بخواهید مدل رژیمی و بدون شکر را تهیه کنید، می‌توانید کافی‌میکس بدون قند دو در یک رژیمی از برند نسکافه را با قیمت 172هزار تومان تهیه کنید. قیمت بسته 100گرمی قهوه ترک مدیوم 64هزار تومان است. این کمترین میزانی است که می‌توانید قهوه ترک تهیه کنید. مدل دارک، 56هزار تومان قیمت دارد که فول‌کافئین است و بیشتر به درد نوشیدن در ساعات ابتدایی روز می‌خورد که بدن نیاز به کافئین دارد. قیمت هر 100گرم قهوه فرانسه هم تقریبا مشابه است و از60هزار تومان شروع می‌شود. هرچند ممکن است مدل‌های برزیلی و مدیوم را با قیمت 100 گرم، 56هزار تومان هم تهیه کنید.

 

 

   قیمت قهوه‌سازها

نگاهی به بازار قهوه‌سازها می‌گوید خریداران چندان میلی به خرید دستگاه‌های بزرگ با قیمت نجومی ندارند. اغلب آن‌ها قهوه‌سازهایی را انتخاب می‌کنند که قیمتشان کمتر از یک میلیون تومان باشد. برای نمونه یکی از گزینه‌های پرفروش، قهوه‌ساز ویداس دو نفره‌ای است که با قیمت 600هزار تومان فروخته می‌شود. برند فلاویا هم قهوه‌سازی با شباهت زیاد به مدل ویداس دارد که 630هزار تومان قیمت خورده است اما کسانی‌که محدودیت مالی ندارند، سراغ قهوه‌ساز دلونگی کوچک و جمع‌وجور و خوش‌ظاهری می‌روند که برای خریدش به هشت‌میلیون و 800هزار تومان پول نیاز است. از برند فیلیپس هم یک مدل نسبتا قدیمی در بازار وجود دارد که با پرداخت سه‌میلیون و 230هزار تومان می‌شود آن را خرید. گران‌ترین قهوه‌ساز موجود در بازار را برند انگلیسی سیج تولید کرده که قیمتش به 37میلیون تومان می‌رسد. کسانی‌که ظاهر قهوه‌ساز برایشان تعیین‌کننده است، اغلب سمت اسمگ‌های رنگی و جذابی می‌روند که بین 16 تا 18میلیون و نیم قیمت دارند. این گزینه‌ها مناسب نوشیدن قهوه فرانسه است. بنابراین اگر اسپرسوساز بخواهید، کمی شرایط فرق دارد. بیشتر افرادی که اسپرسوساز می‌خرند، حاضرند بین سه تا 10میلیون تومان هزینه کنند. یکی از محبوب‌ترین انواع اسپرسوساز در بازار، از برند زیگما است که با سه‌میلیون و 150هزار تومان می‌شود آن را خرید. اسپرسوساز دلونگی با اندازه کوچک هم هشت‌میلیون و 500هزار تومان است. یکی دیگر از گزینه‌های وسوسه‌کننده برای خریداران از برند اریته است که از نظر ظاهر می‌تواند بدیل دستگاه‌های اسمگ دانسته شود. این مدل هفت‌میلیون و 500هزار تومان قیمت دارد. گران‌ترین اسپرسوساز بازار، یک دستگاه نسبتا بزرگ از دلونگی است که برای خریدش باید 185میلیون تومان پول بدهید. البته اغلب خریداران چنین دستگاهی، کافه‌ها و کافی‌شاپ‌ها هستند و برای استفاده خانگی کمتر خریده می‌شود. برای دم کردن قهوه فرانسه یا قهوه ترک ابزار متفاوت است. برای قهوه ترک، گزینه شیرجوش مطرح است که بین 180 تا 250هزار تومان قیمت دارند. قهوه‌جوش‌هایی که برای آماده‌کردن قهوه فرانسه کاربرد دارند، قیمتشان در اندازه‌های دو نفره از 350هزار تومان شروع می‌شود. آن‌ها آلمینیومی بوده و ظاهری معمولی دارند. نمونه‌های جدید‌تر که البته به جذابیت مدل‌های قدیمی نیستند را می‌شود با 270 تا 300 هزار تومان خرید. گران‌ترین موکاپات از برند دبلیو‌ام‌اف است که 11میلیون و 200هزار تومان فروخته می‌شود و البته ظاهر آن چنگی به‌دل نمی‌زند. برای خرید قهوه‌جوش مدل عربی، باید نزدیک به شش‌میلیون تومان هزینه کنید. قهوه‌جوش‌های بیالیتی اصل که ایتالیایی هستند، حداقل چهارمیلیون تومان قیمت دارند و نمونه‌هایی که برای مثال با کمک کمپانی دولچه‌اندگابانا تولید شده‌اند با قیمت چند ده‌میلیون تومانی فروخته می‌شوند.

 

 

 

هزینه نوشیدن قهوه در ایران

 

قیمت قهوه بسته به شهر یا منطقه متفاوت است. اگر در مرکز تهران دنبال کافه‌ای باشید که انواع قهوه را سرو می‌کند، ممکن است گذرتان به یکی از کافه‌های زنجیره‌ای بیفتد که ارزان‌ترین گزینه‌اش اسپرسو است. یک فنجان اسپرسو سینگل در چنین کافه‌ای 48هزار تومان و دبل 55هزار تومان قیمت دارد. قیمت فنجانی لته در همین کافه، 75هزار تومان تعیین شده و اگر بخواهید موکاچینو بنوشید به 85هزار تومان پول نیاز دارید.

 

کاپوچینو که یکی از پرفروش‌ترین قهوه‌هاست، فنجانی 75هزار تومان قیمت دارد و یک لیوان نسبتا بزرگ نسکافه، 82هزار تومان است. آمریکانو که بدون شیر سرو می‌شود، کمی ارزان‌تر است و برای نوشیدنش به 59هزار تومان پول نیاز دارید. اگر به یک فنجان کوچک قهوه ترک بسنده می‌کنید، در این کافه مرکز شهر باید 55هزار تومان پول بدهید که قیمتی مشابه با اسپرسو دبل دارد. یک کافه دیگر در همان اطراف، نام‌های عجیبی بر روی قهوه‌هایش گذاشته و در ظرف‌های متفاوتی آن‌ها را عرضه می‌کند. در این کافه برای اینکه بتوانید لته وگان با شیر بادام بنوشید، باید 85هزار تومان هزینه کنید. آیس آمریکانو را می‌شود با 55هزار تومان خرید. یکی از گزینه‌های نسبتا گران چنین کافه‌ای، بوبا کافه لته است که شامل یک شات اسپرسو عربیکا، بوبا شکلاتی و شیربخارزده فوم‌دار می‌شود که 95هزار تومان قیمت دارد و یک نوشیدنی ملایم به‌حساب می‌آید. قیمت کاپوچینو در این کافه 77هزار تومان است و موکا را می‌شود با پرداخت 93هزار تومان خرید.

 

درصورتی‌که بخواهید به‌صورتی کلاسیک رفتار کرده و قهوه فرانسه بنوشید، به 85هزار تومان پول نیاز خواهید داشت. اما در همان مرکز شهر، کافه‌هایی هستند که قیمت را بالاتر از این حرف‌ها هم می‌گویند. مثلا یکی از آن‌ها بابت یک فنجان لته ساده سینگل 111هزار تومان پول می‌گیرد و اگر مدل خاص‌تری از لته را بخواهید، باید 122هزار تومان هزینه کنید. آمریکانو در چنین کافه‌ای 111هزار تومان قیمت دارد. اما اگر طالب نوشیدن آیس‌آمریکانو باشید، کارتان با 101هزار تومان هم راه می‌افتد. قیمت کاپوچینو در چنین کافه‌ای بین 109 تا 119هزار تومان است و قهوه دمی کاستاریکایی را می‌شود با 124هزار تومان نوشید. در خیابان فرشته که شمال تهران قرار گرفته اگر بخواهید کافه لاته بنوشید باید 125هزار تومان کارت بکشید. قیمت یک لیوان ماکیاتو 135هزار تومان است و اسپرسو ماکیاتو را می‌شود 130هزار تومان خرید. یک لیوان موکا در کافه‌های خیابان فرشته ممکن است تا 135هزار تومان خرج روی دست شما بگذارد. اسپرسو دبل را که در مرکز شهر می‌شود با 55هزار تومان نوشید، در فرشته 105هزار تومان فروخته می‌شود که مشابه قیمت آمریکانو است.

 

اما بد نیست سری به قیمت قهوه در شهرهای دیگر هم بزنیم. قیمت یک اسپرسو در کافه وای دونات اصفهان 34هزار تومان است و اگر دبل بخواهید باید 38هزار تومان هزینه کنید. البته این کافه، نوشیدنی‌ها را در لیوان‌های یکبار‌ مصرف سرو می‌‌کند. لته در چنین کافه‌ای 43هزار تومان فروخته می‌شود و برای کاپوچینو 42هزار تومان پول نیاز دارید. در کافه‌ای دیگر با 20 تا 25هزار تومان می‌شود اسپرسو نوشید و برای لته به 40هزار تومان پول نیاز است. در رشت به‌طور متوسط برای نوشیدن اسپرسو باید 30 تا 40هزار تومان پول بدهید. میانگین قیمت کاپوچینو در این شهر 50هزار تومان است و برای لته اغلب باید 60 هزار تومان هزینه کنید.

 

 

 

هزینه نوشیدن قهوه در جهان

 

وقتی به فرانسه سفر می‌کنید، انگار یکی از کارهای واجبی که حتما باید انجام دهید، رفتن به کافه است. بسیاری از کافه‌ها در این کشور هستند که میز و صندلی‌هایشان را در قسمتی از پیاده‌روها چیده‌اند و فضای صمیمی و جذابی را برای مشتریانشان ایجاد کرده‌اند. به‌طور متوسط قیمت یک فنجان قهوه پنج یورو است و بنابراین به پول ما حدودا 327هزار تومان می‌شود.

 

اسپرسو را می‌شود با چهار یورو خرید که هزینه‌اش 261هزار و 600تومان می‌شود. برای خرید یک فنجان آمریکانو در این کشور باید ۳/۶۰  یورو هزینه کنید که 235هزار و 500تومان تمام می‌شود. گران‌ترین گزینه کارامل ماکیاتو با قیمت ۵/۸ یورو است که تقریبا 380هزار تومان پول می‌خواهد. البته قیمت می‌تواند به نسبت حجم نوشیدنی یا محلی که از آن قهوه می‌گیرید، متفاوت باشد. مثلا ممکن است، به راحتی‌ در سطح شهر پاریس و کافه‌های معمولی بتوانید قهوه را به جای پنج یورو با یک‌ونیم یورو بخرید که کمی بیش از 98هزار تومان می‌شود و ارزان‌تر از برخی کافه‌ها در شمال تهران است.

 

در رم، پایتخت ایتالیا قیمت‌ها نسبت به پاریس متفاوت است. البته رمی‌ها آداب خاصی را برای نوشیدن قهوه رعایت می‌کنند که کار را سخت می‌کند. مثلا اگر در یک کافه حوالی عصر سفارش کاپوچینو بدهید، کارکنان کافه ممکن است تصور کنند که هیچ‌چیز از دنیای قهوه سر در نمی‌آورید. به‌هرحال متوسط قیمت قهوه در این شهر که پر از کافه است و شهروندانش درمورد قهوه نوشیدن و آدابش ادعا دارند، بین یک‌ونیم تا دو یورو است. یعنی شما باید بین 98هزار تومان تا 131 هزار تومان هزینه کنید. قیمت یک فنجان قهوه در استانبول که ایرانی‌ها بسیار به آن سفر می‌کنند، حوالی 30لیر است که می‌توان گفت از تهران ارزان‌تر تمام می‌شود. با این حساب، با کمتر از 60هزار تومان می‌توانید روزتان را با فنجانی قهوه شروع کنید. در دوبی که شهر گرانی به حساب می‌آید، به‌طور متوسط با یک‌ونیم دلار می‌شود فنجانی قهوه خرید که تقریبا 97هزار تومان است.

 

کدخبر: ۵۵۸۰۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر