کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۰۶۶
تاریخ خبر:

پاسخ به ۱۰ سوال پرتکرار درباره هاوینگ بیت‌کوین در هفته پیش رو

پاسخ به 10 سوال پرتکرار درباره هاوینگ بیت‌کوین در هفته پیش رو

بیت‌کوین بار دیگر ارزشمندتر می‌شود؟

هفت صبح|  هاوینگ بیت‌کوین این روزها در صدر اخبار و تحلیل‌های بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. فرآیندی که هر چهارسال یک بار در آن پاداش استخراج‌کنندگان بیت‌کوین نصف می‌شود و این بار قرار است در آخرین روز فروردین‌ماه اجرا شود و می‌تواند اثرات مختلفی بر استخراج بیت‌کوین، تراکنش‌های شبکه، ارزش فاندامنتال و از همه مهمتر قیمت آن بگذارد. اما هاوینگ دقیقا به چه معناست و چرا هر چهارسال یک بار این همه سر و صدا به پا می‌کند؟

 

هاوینگ یعنی چه؟

 

هاوینگ یا همان halfing با ترجمع تحت‌اللفظی به معنای نصف شدن است. در بازار ارزهای دیجیتال به فرآیند نصف شدن پاداش استخراج رمزارزها، هاوینگ گفته می‌شود.

 

پاداش استخراج چیست؟

 

به ازای هر بلوکی که به زنجیره بلاکچین اضافه می‌شود، استخراج کننده یا ایجاد کننده بلوک جدید جایزه‌ یا پاداش دریافت می‌کند که این پاداش علاوه بر کارمزدهایی بوده که به ازای ثبت تراکنش‌ها دریافت می‌کند. ماینرها یا استخراج کنندگان هستند که به ازای تامین سخت‌افزارهای مورد نیاز، مصرف برق و انجام محاسبات لازم برای استخراج بلوک جدید، مستحق پاداش استخراج هستند.

 

  

پاداش استخراج چقدر است؟

 

در ابتدای راه‌اندازی شبکه بیت‌کوین در سال 2009، به ازای تشکیل هر بلوک در زنجیره بلاکچین، 50واحد بیت‌کوین به استخراج‌کنندگان پاداش داده می‌شد. براساس قاعده هاوینگ، هرچهار سال یک بار این میزان پاداش نصف شد و اکنون که به 25/6 واحد رسیده، قرار است ابتدای اردیبهشت ماه مجددا نصف شده و تا125/3 واحد کاهش پیدا کند.

 

 

هاوینگ چه تاثیری بر استخراج بیت‌کوین می‌گذارد؟

 

با نصف شدن پاداش استخراج شبکه، عملا اتفاقی برای استخراج بلوک‌های جدید نمی‌افتد. چراکه همزمان با کاهش پاداش شبکه، فرآیند تنظیم سختی شبکه باعث می‌شود تا همواره استخراج بیت‌کوین به یک اندازه سختی داشته باشد و فارغ از تعداد ماینرهای حاضر در شبکه، همچنان هر 10دقیقه یک بار بلوک جدید تشکیل شود و آسیبی به بلاکچین بیت‌کوین نرسد.

 

پاداش استخراج بیت‌کوین را چه کسی پرداخت می‌کند؟

 

ساتوشی ناکاموتو، آن موقع که قواعد بیت‌کوین را می‌نوشت، برای استخراج کنندگان بیت‌کوین، پاداش در نظر گرفت. با استخراج هر بلوک، مقداری بیت‌کوین از خزانه شبکه که اصطلاحا به آن CoinBase گفته می‌شود، به کیف پول استخراج کننده یا ماینر واریز خواهد شد. هیچکس به کوین بیس دسترسی ندارد و این فرآیند به صورت خودکار انجام می‌شود. عملا خود شبکه بیت‌کوین پاداش استخراج‌کنندگان را پرداخت خواهد کرد.

 

پرداخت پاداش تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟

 

طبیعتا هرچیزی انتهایی دارد. توزیع محدود بیت‌کوین و خاصیت ضدتورمی آن هم باعث می‌شود تا با نصف شدن چندباره و چندباره پاداش استخراج، عملا یک روز پاداش استخراج بیت‌کوین به صفر برسد و دیگر هیچ بیت‌کوین جدیدی به شبکه وارد نشود. این اتفاق احتمالا در سال 2140 خواهد افتاد که در آن تمام 21میلیون بیت‌کوین که از ابتدا در کوین‌بیس وجود داشته، به طور کامل برای پاداش استخراج‌کنندگان بیت‌کوین خرج شود. در آن زمان، درآمد استخراج کنندگان بیت‌کوین صرفا از کارمزد تراکنش‌ها خواهد بود.

 

هاوینگ چه تاثیری بر ارزش بیت‌کوین می‌گذارد؟

 

با نصف شدن پاداش استخراج، عملا تورم بیت‌کوین کاهش پیدا می‌کند. اگر امروز هر 10دقیقه یکبار،  25/6واحد بیت‌کوین ایجاد و در شبکه به گردش درمی‌آید، این میزان از ابتدای اردیبهشت نصف خواهد شد و عملا با این کار شاهد کاهش سرعت انتشار بیت‌کوین‌های جدید و به واسطه آن کاهش تورم در بیت‌کوین خواهیم بود.

 

بیت‌کوین چطور با تورم مبارزه می‌کند؟

 

اگر هاوینگ اتفاق نمی‌افتاد، همین حالا هر 10دقیقه یکبار 50بیت‌کوین به شبکه اضافه می‌شد. با فرض اینکه بدون هاوینگ هم قیمت بیت‌کوین به 70هزار دلار می‌رسید، این یعنی هر 10 دقیقه شاهد ایجاد سه میلیون و 500هزار دلار بیت‌کوین جدید می‌بودیم که این رقم در روز به 504میلیون دلار می‌رسید. حالتی را فرض کنید که بانک مرکزی یک کشور، هر روز 500میلیون دلار اسکناس جدید چاپ کند. در چنین حالتی عملا ارزش اسکناس‌ها هر روز و هر ساعت کمتر و کمتر می‌شود. ولی به لطف هاوینگ، سرعت تشکیل بیت‌کوین‌های جدید کاهش پیدا کرده و با وجود قیمت 70هزار دلاری هر بیت‌کوین، در حال حاضر هر 10دقیقه 25/6بیت‌کوین معادل 437هزار دلار و هر روز 63میلیون دلار ایجاد می‌شود. این رقم در ابتدای اردیبهشت نصف شده و با فرض ثابت ماندن قیمت بیت‌کوین به 32میلیون دلار کاهش پیدا خواهد کرد. برای همین است که بیت‌کوین خاصیت ضدتورمی دارد.

 

هاوینگ چه تاثیری بر سرعت تراکنش‌های بیت‌کوین می‌گذارد؟

 

قاعده  کنترل سختی شبکه، کاری می‌کند که فارغ از تعداد استخراج کنندگان و قدرت آنها، همیشه سرعت تشکیل بلوک‌های جدید ثابت و هر 10دقیقه یکبار باقی بماند. این یعنی حتی اگر همه ماینرها از شبکه خارج شوند، سختی استخراج به قدری کاهش پیدا می‌کند که همچنان ماینرهای باقی مانده بتوانند هر 10دقیقه یک بار بلوک جدید را بسازند. ثابت ماندن سرعت ایجاد بلوک‌های جدید باعث می‌شود تا آسیبی به سرعت انجام تراکنش‌های بیت‌کوین نرسد.

 

هاوینگ چه تاثیری بر کارمزد شبکه خواهد گذاشت؟

 

هیچ گربه‌ای محض رضای خدا موش نمی‌گیرد. ماینرها هم اینهمه هزینه خرید دستگاه و پول برق را از سر راه نیاورده‌اند که به راحتی بپذیرند پاداش آنها نصف شود. هرچه پاداشی که شبکه به ماینرها پرداخت می‌کند کمتر شود، آنها سعی می‌کنند تا کارمزد شبکه را افزایش دهند و این موضوع باعث بیشتر شدن هزینه انتقال بیت‌کوین خواهد شد. به این صورت، هاوینگ می‌تواند باعث افزایش کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین شود که همین حالا هم هزینه بالایی برای کاربران شبکه دارد.

 

کدخبر: ۵۵۶۰۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر