کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۳۲۹
تاریخ خبر:

نهنگم، شت‌کوین خریدم هودل کنم

نهنگم، شت‌کوین خریدم هودل کنم

واژه‌نامه کاربردی بازار ناشناخته ارز دیجیتال و دنیای شگفت‌انگیز کریپتو

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌‌دنیای ارزهای دیجیتال پر از واژه‌های ناآشناست که حتی باتجربه‌ها را هم سردرگم می‌کند. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال ریسک‌ زیادی دارد، نداشتن اطلاعات و عدم آشنایی با اصطلاحات ارزهای دیجیتال ممکن است دارایی‌های شما را به‌خطر بیندازد. در صورتی که شناخت همان مفاهیم کمکتان می‌کند موقع تحلیل‌ و بررسی ‌وضعیت بازار اشتباهات کمتری مرتکب شوید.

 

شاید الان اصطلاحاتی مثل هش، هودل،  شت‌کوین، میم‌کوین، آلت‌کوین و کیف پول‌های سرد و گرم و به‌طور خاص «نهنگ»‌ شما را بترساند. بدون اطلاعات کافی قطعا دل و عقلتان رضا نمی‌دهد سراغ «شت‌کوین» بروید.

 

تفاوت کیف پول نرم و سخت مهم است و در بسیاری مواقع لازم است با مفهوم امضای دیجیتال آشنا باشید و بدانید اصطلاح هودل از کجا آمده و چرا سرمایه‌گذارانی که سراغش می‌رود را مسخره می‌کنند. در این مطلب با 16 اصطلاح مهم بازار ارز دیجیتال آشنا می‌شویم اما تعداد این واژه‌ها خیلی بیشتر است.

 

‌توکن: توکن‌ها دارایی‌ها یا ابزارهای قابل تعویض و قابل مبادله‌ای هستند که بلاکچین‌ مخصوص به خود را ندارند. بلاکچین هم به زبان ساده مثل یک دفتر کل توزیع شد‌ه برای ثبت اسناد است که همیشه دسترسی به آن برای همه افراد شبکه وجود دارد. ویژگی منحصر به‌فرد بلاک چین این است که اطلاعات ثبت شد‌ه در آن به‌راحتی قابل تغییر نیستند.

 

پس با این اوصاف توکن‌ها معمولاً از طریق فرآیند استاندارد عرضه اولیه کوین ایجاد می‌شوند و برای سرمایه‌گذاری، ذخیره ارزش یا خرید از آن‌ها استفاده  می‌شود. رمزارز و توکن شباهت زیادی به هم دارند، ولی از  رمزارزها بیشتر به عنوان وسیله مبادله، پرداخت و حفظ ارزش، استفاده می‌شود. اصلی‌ترین تفاوت توکن با کوین این است که کوین‌ها بلاکچین مخصوص دارند، اما توکن‌ها روی بلاکچین‌های دیگر پیاده‌سازی می‌شوند.

 

کاربرد کوین و توکن هم متفاوت است، مثلا از کوین‌ها به عنوان یک روش پرداخت استفاده می‌کنند. همچنین از آن‌ها می‌توان برای پرداخت کارمزد استفاده کرد، اما توکن‌ها فقط به عنوان ارز برای اکوسیستم‌های خاصی استفاده می‌شوند. هر کوین حتما باید یک کیف پول اختصاصی با آدرس اختصاصی در یک بلاکچین منحصر به‌فرد داشته باشد.

 

اما توکن‌ها را می‌توان به تمام آدرس‌های بلاکچین میزبان ارسال کرد. برای مثال یک توکن مثل چین لینک که روی بلاکچین اتریوم ایجاد شده است، می‌تواند روی تمام کیف پول‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند ذخیره شود. توکن‌ها چند نوع مختلف دارند.

 

توکن‌های با ارزش ثابت، توکن‌های کاربردی، توکن‌های اجتماعی و ...مثلا توکن‌های اجتماعی این روزها خیلی سر و صدا راه انداخته‌اند. این توکن‌ها توسط اعتبار یک فرد، برند، باشگاه ورزشی یا هر جامعه‌ای پشتیبانی می‌شود. از آنها می‌توان به‌عنوان توکن‌های طرفداری برای خرید محتوای اضافی، کالاها یا فقط برای حمایت از جامعه مورد علاقه استفاده کرد.

 

بلاک‌چین: یکی از مهمترین اصطلاحات ارز دیجیتال همین بلاک‌چین است. بلاک‌چین مثل یک  دفتر دیجیتال برای یک مرز ارز است که در آن تمام معاملات انجام شده ثبت می‌شود. در واقع  بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات و داده است که با استفاده از روش رمز نگاری، امکان هک و دستکاری اطلاعات را از بین می‌برد.

 

بلاک‌چین از بلاک‌های زیادی تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها، شامل اطلاعات تراکنش‌ها هستند. این مفهوم یک فناوری غیرمتمرکز است و هیچ نسخه‌ای از آن در جایی خاص وجود ندارد و در نتیجه همه این نسخه‌ها با هم برابر هستند. 

 

صرافی متمرکز: وقتی نام صرافی متمرکز به میان می‌آید یعنی دارایی‌های دیجیتال یک کاربر توسط شخص یا یک مجموعه دیگری  کنترل و مدیریت می‌شود. به زبان ساده، دارایی‌های دیجیتال کاربر در دسترس و کنترل افراد مسئول صرافی قرار دارد و ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های متعلق به صرافی ذخیره و نگهداری می‌شوند.

 

صرافی متمرکز فقط بستری برای انجام معاملات فراهم می‌کند و کاربران برای سرمایه‌گذاری باید به ازای معاملات کارمزد پرداخت کنند. این کارمزدها در واقع منبع درآمد اصلی صرافی متمرکز است. صرافی متمرکز در نقطه مقابل صرافی غیرمتمرکز قرار دارد که هیچ واسطه‌ای در حین انجام تراکنش‌ها وجود ندارد و اختیار کامل امور به دست خریداران و فروشندگان است.

 

کیف پول سخت افزاری یا سرد: وقتی وارد بازار ارز دیجیتال می‌شوید و رمز ارز می‌خرید باید کیف پول هم برای نگهداری از دارایی خود داشته باشید. انتخاب کیف پول یا به اصطلاح والت باید با دقت انجام شود که خدای ناکرده در این بازار که به خودی خود پر از نوسان است، کسی مالتان را ندزدد. یکی از انواع این کیف پول‌ها سخت‌افزاری یا سرد است.

 

کیف پول سرد، یکی از امن‌ترین روش‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال است، چون دارایی‌های شما را در فضایی آفلاین نگه می‌دارد و از هک شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. کیف پول سرد، یک والت فیزیکی است که برخی از انواع آن به شکل یک درایو USB طراحی شده‌اند.

 

این کیف پول‌های سخت کامپیوتر‌های ساده‌سازی ‌شده‌ای هستند که فقط برای انجام چند عملکرد ساده و ضروری طراحی شده‌اند. کیف پول سخت افزاری به‌تنهایی به اینترنت متصل نمی‌شود. به همین دلیل هکرها نمی‌توانند به محتویات آن‌ها دسترسی پیدا کنند. وقتی کاربر می‌خواهد ارز دیجیتال مبادله کند، تراکنش باید با استفاده از کلید خصوصی که دست خودش است امضا شود. 

 

کیف پول نرم‌افزاری یا گرم: وقتی کیف پولی نرم‌افزاری باشد یعنی می‌توان آن را در یک کامپیوتر، موبایل و با هر دستگاهی که دارای سیستم عامل باشد، نصب کنید. کیف پول نرم افزاری یا گرم بعد از اتصال به اینترنت قابل استفاده است و از طریق آن ‌می‌توانید رمز ارز خود را ذخیره، ارسال و دریافت کنید. کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال از طریق کلیدهای خصوصی رمزنگاری شده امنیت پیدا می‌کند.

 

کلیدهای خصوصی در واقع کلید ورود و استفاده از این کیف پول‌هاست و برای بازیابی کیف پول خود نیاز به این کلیدها و عبارات بازیابی خواهید داشت. مدل گرم کیف پول  به دلیل اینکه نیاز به اتصال به اینترنت دارند، بیشتر در معرض حملات سایبری قرار می‌گیرند و امنیت کمتری دارند.  کیف پول گرم انواع مختلفی دارد مثل، تحت وب یا آنلاین، کیف پول موبایلی و کیف پول دسکتاپی.

 

هودل:  این اصطلاح درست برعکس معاملات روزانه است. البته این هودل دو روایت مختلف بین علما دارد. بعضی‌ها معتقدند این اصطلاح از غلط املایی کلمه هولد Hold   به معنای نگه‌داشتن آمده است. در سال ۲۰۱۳ یکی از کاربران پستی با عنوان «I AM HODLING»   گذاشت و در توضیحات نوشت که اشتباه تایپی انجام داده و عمدا آن را اصلاح نکرده است.

 

او به همه پیشنهاد داد که از ترید کردن دوری کنند و بیت کوین‌های خودشان را نگه دارند؛ چون نگه داشتن بیت‌کوین برای زمان طولانی سودآور خواهد بود و با فروختن آنها چیزی نصیبتان نخواهد شد. اما بعضی‌ها هم معتقدند هولد کردن ارز دیجیتال مخفف عبارت Hold on for dear life است. در حال حاضر هودل کردن یک استراتژی تجاری مناسب است چون معمولاً نگه‌داشتن سرمایه و رمز ارز به صورت طولانی‌؛ با اینکه ریسک زیادی دارد اما می‌تواند سود خیلی خوبی هم  به همراه داشته باشد.

 

اما در کنار اصطلاح هودل باید معنی  هولدر در بازار ارز دیجیتال را هم بدانید چون این دو واژه همیشه کنار هم هستند. به کسانی که استراتژی هودل یا هولد کردن را پیاده می‌کنند، هولدر می‌گویند. یعنی کسانی که  از ریسک نمی‌ترسند و  هر بالا و پایین رفتنی آنها را نمی‌ترساند و دید بلند مدت به سرمایه گذاری دارند و تا نوسان قیمتی رخ می‌دهد دارایی خود را در بازار نمی‌فروشند. 

 

بیت کوین: بهترین تعریف برای این ارز دیجیتال مهم که بعضی‌ها به اشتباه آن را ملکه ارزها می‌نامیدند، این است که بیت کوین پول است. یعنی در بستر دیجیتال همان کارکرد پولی را دارد که همه ما می‌شناسیم. نکته مهمتر اینکه این پول الکترونیک است؛ فیزیکی نیست و دیده نمی‌شود و به‌طورکامل دیجیتال است. نقل‌وانتقال این پول هم فقط در بستر دیجیتال اتفاق می‌افتد.

 

اما از همه مهمتر اینکه بیت کوین همتابه‌همتا است. یعنی واسطه یا نهاد مرکزی مثل بانک در بیت کوین وجود ندارد. انتقال بیت کوین به‌صورت مستقیم از فردی به‌ فرد دیگر انجام می‌شود. هر واحد بیت کوین به صورت لحظه‌ای در زمان نوشتن این مطلب 42 هزار و 962 دلار است، یعنی دو میلیارد و 297 میلیون و 999 هزار تومان.

 

بیت کوین با نماد اختصاری BTC شناخته می‌شود و در رتبه اول  بازار ارز دیجیتال قرار دارد.  ارزش بازار این ارز نزدیک 840 میلیارد دلار است. این رمز ارز معروف بالا و پایین زیادی داشته اما بالاترین قیمت آن  تاریخ 18آبان دو سال پیش ثبت شده که قیمت آن از 67 هزار دلار هم گذشت. 

 

‌میم کوین: میم کوین یک ارز رمزنگاری‌شده مثل بیت کوین یا اتریوم است. اما فرقی که با  اتریوم و بیت‌کوین دارد این است که میم‌کوین‌ها بر اساس یک میم معروف و خنده‌دار که طرفداران زیادی داشته است، ساخته شده‌اند. میم‌کوین‌ها در مقایسه با ارزهای دیجیتال شناخته شده خیلی ناپایدار هستند. جامعه محور بودن میم کوین‌ها باعث شده قیمت این رمز ارزها ناپایدار و نوسانی باشد.

 

چون معمولا قیمت میم‌کوین‌ها تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی، انتظارات و احساسات جوامع آنلاین قرار می‌گیرند. اولین میم کوینی که برای مسخره کردن بیت کوین وارد بازار شد، دوج کوین بود که این روزها برای خودش امپراطوری بزرگی درست کرده. البته حمایت افراد نام آشنایی مثل ایلان ماسک و بعضی از ستاره‌های معروف نقش مهمی در بالا رفتن ارزش این رمز ارزها دارد.

 

اما همانطور که ارزششان با یک تعریف بالا می‌رود با یک بی‌اعتنایی یا یک طعنه و شوخی دوباره با سر به زمین می‌خورند. در حال حاضر دوج کوین با ارزش بازار حدود 11/57میلیارد دلار، در رتبه ۱۰ بازار قرار دارد و با قیمت لحظه‌ای چهار هزار و 343 تومان معامله می‌شود. در حال حاضر بیش از 200 میم‌کوین دیگر پس از عرضه دوج‌کوین وارد فضای ارزهای دیجیتال شده‌اند. مشهور‌ترین آن‌ها شیبا اینوست که در ابتدا خود را به عنوان قاتل دوج‌کوین معرفی کرد.

 

شت کوین: وقتی می‌خواهند بگویند یک رمز ارز بی ارزش است از اصطلاح شت کوین استفاده می‌کنند.  شت کوین در واقع اصطلاحی برای نشان دادن ناچیز بودن و بی‌هدف بودن یک رمزارز است. البته در این حوزه در حوزه نام‌گذاری رمزارزها و دسته‌بندی آن‌ها سلیقه‌ای است. مثلا ممکن  است یک رمزارز از نظر برخی شت کوین باشد اما از نظر جامعه کاربری آن نه.

 

ولی در حالت کلی به رمزارزهایی که مسیر مشخص و روشنی را دنبال نمی‌کنند، شت‌کوین گفته می‌شود و این برای سرمایه‌گذاران این حوزه یک  هشدار بزرگ است تا در مورد آن بیشتر تحقیق کنند. اما شاید برایتان این سوال پیش بیاید که ارزش شت‌کوین‌‌‌ها چگونه تعیین می‌شود؟

 

با ثابت بودن عرضه یک آلت‌کوین، ارزش آن باید به تقاضا بستگی داشته باشد. اما به دلیل اینکه بیشتر ارزهای دیجیتال کاربرد عملی محدودی دارند، ارزش آنها بر اساس حدس و گمان است.با این اوصاف در این دنیای پیچیده ارز دیجیتال، شت‌کوین‌ها بر اساس منطق بازار پیش نمی‌روند. ممکن است ناگهان  رشد چشمگیر یا کاهش عجیبی داشته باشند.  

 

آلت کوین: ارزهای دیجیتال جایگزین، آلت‌کوین هستند. آلت‌کوین‌ بعد از موفقیتی که بیت‌کوین به دست آورد راه‌اندازی شده است. البته آلت‌کوین‌ها مدعی هستند به عنوان جایگزین‌های پیشرفته بیت‌کوین راه اندازی شده‌اند و حتی در برخی از موارد به بیت‌کوین برتری دارند و نقاط ضعف آن را پوشش می‌دهند. پس می‌توان این اصطلاح  را به صورت کوین جایگزین معنا کرد.

 

اگر تمام ارزهای دیجیتال در یک دسته‌بندی کلی به دو بخش تقسیم شوند،  در دسته اول فقط بیت‌کوین حضور دارد و در دسته دوم تمام آلت‌کوین‌ها. همان‌طور که از نام این ارزها پیداست، هدف نهایی این ارزهای دیجیتال، حفظ یا افزایش قدرت خرید در طول زمان است. اولین آلت‌کوینی که وارد بازار شد، نیم کوین نام داشت. در حال حاضر اتریوم، لایت کوین کش، بیت کوین کش، ریپل و پولکادات معروفترین آلت‌کوین‌های بازار هستند. 

 

استیبل کوین: این ارز با هدف مقابله با نوسانات ذاتی موجود در قیمت ارزهای رمزنگاری شده، به وجود آمده است. استیبل کوین ارز دیجیتال پایدار نام دارد. برخلاف بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها تلاش می‌کنند تا ارتباط مستقیمی با ارزهای معمولی مثل دلار یا یورو یا دارایی‌هایی مثل طلا داشته باشند.

 

ارز دیجیتال با ثبات کاربردهای زیادی دارند. مثلا برای خرید و فروش‌های روزمره به راحتی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرند. مهم‌ترین مزیت استیبل کوین‌ها معاملات سریع و امن و نوسان قیمت پایین است. تتر در حال حاضر یکی از استیبل کوین‌های معروف در ایران است که قیمت آن براساس قیمت روز دلار در بازار آزاد محاسبه می‌شود.

 

در حال حاضر تتر با ارزش بازار حدود 95 میلیارد دلار در رتبه  سوم بازار ارزدیجیتال قرار دارد. یو اس‌دی کوین نیز یکی دیگر از استیبل کوین‌های بازار است که به ازای هر یک توکن خود یک دلار در یک بانک معتبر قفل کرده‌ است.

 

هش: این واژه یک مفهوم فنی و تخصصی است. با این اوصاف  هش یک روش رمزنگاری است  که هر شکل از داده را می‌پذیرد و سپس آن را به یک رشته متن منحصر به فرد با طول ثابت تبدیل می‌کند. رمزنگاری علم تمرین و تکنیک‌هایی برای برقراری ارتباط امن، بدون دسترسی ناظران خارجی است. در فضای اینترنت، برای محافظت از اطلاعات رایانه‌ای یا داده‌ها از کریپتوگرافی یا رمزنگاری استفاده می‌شود.

 

هش بخش اصلی و اساسی در رمزنگاری است و نقش بزرگی در رمزنگاری ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند. از هش برای ایجاد امنیت در ارسال اطلاعات استفاده می‌شود چون در هنگام ارسال اطلاعات باید این اطلاعات رمز نگاری شود و فقط فرستنده و گیرنده توانایی خواندن این اطلاعات را داشته باشند.

 

نهنگ: بزرگ‌ترین بازیگران دنیای رمزارزها نهنگ‌ها هستند. نهنگ به  افراد یا شرکت‌هایی گفته می‌شود که سرمایه بسیار زیادی در یک یا چند رمزارز مثل بیت‌کوین دارند و می‌توانند با هر حرکتی بازار را تحت تاثیر قرار بدهند. اگر کاربری بین هزار تا ده هزار بیت‌کوین داشته باشد، نهنگ بازار است. البته این رقم ممکن است برای رمزارزهای دیگر مثل تتر، اتریوم یا لایت کوین متفاوت باشد.

 

مثلا خالق ناشناس بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو که هنوز هویت او مشخص نیست و خیلی‌ها معتقدند نامش هم واقعی نیست، چیزی حدود یک درصد تمام بیت‌کوین‌ها را در اختیار دارد یعنی معادل یک میلیون بیت‌کوین.

 

نهنگ‌های ارز دیجیتال بسیار هوشمندانه و در قیمت بازار نقش دارند پس باید افراد باسابقه و حرفه‌ای باشند. این افراد همه سرمایه‌ دیجیتال خود را وارد  بازار یا خارج نمی‌کنند. بیشترین حضور نهنگ‌ها اطراف بیت‌کوین و اتریوم است، اما از سایز رمزارزها هم  غافل نیستند و  به همه بازار اشراف دارند و روند رشد و رکود ارزها را به خوبی رصد می‌کنند. 

 

امضا دیجیتال: روش‌های مختلفی برای حفظ امنیت بلاک‌چین وجود دارد و یکی از آنها امضا دیجیتال در بلاکچین است. امضا دیجیتال تکنیکی است که برای تأیید صحت اطلاعات محرمانه یا سند دیجیتالی استفاده می‌شود.

 

هدف امضای دیجیتال حل مشکل تقلب در ارتباطات دیجیتال است. در واقع امضا دیجیتال یک طرح ریاضی‌وار برای تایید یک پیام دیجیتالی یا یک سند است. یک امضای معتبر، در پیام رمزنگاری شده باعث می‌شود که گیرنده به پیام و سند دریافت شده اعتماد کند. هش را که در بالا توضیح دادیم یکی از مهم‌ترین عناصر کلیدی سیستم امضای دیجیتال است.

 

پامپ و دامپ: وقتی برخی از سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند قیمت رمزارزها را به‌صورت مصنوعی افزایش یا کاهش دهند، پامپ و دامپ اتفاق می‌افتد. پامپ یعنی افزایش ناگهانی و هیجانی یک رمز ارز. وقتی گروهی از سرمایه‌گذاران می‌بینند قیمت یک رمزارز پایین است، اقدام به خرید آن می‌کنند و سپس، با تبلیغات و اخبار دروغین باعث افزایش قیمت  آن می‌شوند اینجا پدیده پامپ رخ می‌دهد.

 

این سرمایه‌گذاران بعد از اینکه قیمت‌ها حسابی بالا رفت اعلام می‌کنند که حالا بهترین زمان برای خرید است. بنابراین، تقاضا برای آن رمزارز زیاد می‌شود و سرمایه‌گذاران سودجو ارزهای خود را در بالاترین قیمت به فروش می‌رسانند. اما بعد از مدتی که قیمت‌ها کاهش پیدا کرد، افراد بی‌تجربه بخشی از سرمایه خودشان را در این بازار از دست می‌دهند که به این پدیده کاهش پیدا کردن دامپ می‌گویند.

 

اوج قیمت بی‌سابقه : این اصطلاح در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد زیادی دارد. یعنی توصیف شرایطی که در آن ارز دیجیتال به بالاترین قیمت خود رسیده است. این اصطلاح از عبارت all time high گرفته شده و مخفف آن  ATH. این واژه یکی از امیدوار کننده‌ترین اصطلاحات و به معنای افزایش قیمت ارز و رمزارزها است

 

به همین دلیل زمانی که یکی از ارزهای دیجیتال به رکورد جدیدی در تاریخ خود می‌رسد، از این اصطلاح استفاده می‌کنند. البته کمترین قیمت بی‌سابقه نیز  با نماد اختصاری (ATL)شناخته می‌شود. این اصطلاح از عبارت all time low گرفته شده و زمانی استفاده می‌شود که ارزش ارز دیجیتال به کمترین میزان در طول تاریخ خود رسیده باشد.

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۳۳۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر