کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۳۱۷
تاریخ خبر:

این غرب جذاب!

این غرب جذاب!

میانگین قیمت مسکن در تهران به متری 81 میلیون تومان رسیده است

هفت صبح| گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار معاملات مسکن تهران در اسفند ماه سال گذشته نشان می‌دهد، قیمت هر متر واحد مسکونی به 81 میلیون و 400 هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن 24/8  درصد افزایش قیمت داشته است. در اسفند ماه سال 1401 متوسط قیمت مسکن متری 65 میلیون و 200 هزار تومان بود.

 

طبق این گزارش در اسفند ماه سال گذشته شش هزار و 179 واحد مسکونی معامله شده، این در حالی است که در همین ماه و در سال 1401 حدود شش هزار و 605 آپارتمان خرید و فروش شده است.گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، منطقه پنج مثل چند ماه گذشته پرطرفدارترین منطقه تهران بوده و منطقه 19 کمترین آمار خرید و فروش ملک را به خود اختصاص داده است.

 

مقام اول خانه‌های گران‌قیمت هم مثل همیشه متعلق به منطقه یک است که اسفند سال گذشته هر واحد مسکونی در این منطقه با متوسط با قیمت 150 میلیون  و 680 هزار تومان به فروش رسیده.

 

منطقه 18 هم ارزانترین خانه‌ها را داشته و هر متر واحد مسکونی با قیمت 43 میلیون و 200 هزار تومان فروخته شده.

 

گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن آخرین ماه سال گذشته نکات جالب دیگری هم دارد که در این گزارش می‌خوانید. 

 

تعداد معاملات مسکن در اسفند 1402

 

غرب تهران گویا طرفدار زیاد دارد. چون طبق گزارش بانک مرکزی در اسفند پارسال در 22 منطقه تهران، فقط شش هزار و 179 واحد مسکونی معامله شده که از این تعداد بیشترین سهم متعلق به منطقه پنج است.

در این منطقه 947 آپارتمان فروخته شده. یعنی منطقه پنج با سهم 3 / 15 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. منطقه پنج در شمال غرب تهران قرار دارد و شامل محلاتی مثل شهران، پونک، جنت‌آباد، و شهرک اکباتان و بیمه و… می‌شود.

بعد از منطقه پنج، مناطق دو، 10 و چهار به ترتیب با 2 / 10 ، 3 / 9 و 1 / 9 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. منطقه دو هم  مثل منطقه پنج، جزو مناطق پرطرفدار پایتخت است و کسانی که دوست دارند در محله‌های سعادت آباد، شهرک غرب و گیشا ساکن شوند در آخرین ماه سال 632 واحد مسکونی خریده‌اند. بعد از منطقه دو، منطقه 10 تهران یعنی در محلاتی مثل کارون و هاشمی، بریانک و جیحون حدود 573 واحد مسکونی معامله شده است.

در منطقه چهار، که شامل بخش مهمی از شرق پایتخت می‌شود و یکی از پرجمعیت‌ترین، بزرگترین، مهاجرپذیرترین و پر ساخت وسازترین مناطق تهران است نیز حدود 561 واحد مسکونی فروخته شده است.

بعد از منطقه چهار، خانه‌های منطقه هفت تهران هم گویا طرفدار کم نداشته و حدود 395 آپارتمان در اسفند سال گذشته معامله شده است. محله‌های بهار، گرگان، نظام‌آباد، عباس‌آباد و امجدیه از محله‌های مشهور این منطقه هستند.

 

طبق این گزارش در بین مناطق تهران، اوضاع خرید و فروش در منطقه 19 خیلی چنگی به دل نمی‌زند و تعداد معاملات مسکنی که در اسفند ماه سال گذشته ثبت شده  فقط 49 عدد بوده است. منطقه ۱۹ تهران یکی از مناطق شهری جنوب غربی پایتخت است. خانی آباد نو، شهرک بعثت و علی آباد از معروفترین محله‌های این منطقه هستند. 

 

   خانه‌های پرطرفدار چند ساله هستند؟

 

طبق گزارش بانک مرکزی خریداران بیشتر خانه نوساز پسندیده‌اند و این خانه‌های کم سن و سال نقش مهمی در تعداد معاملات مسکن داشته‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در اسفندماه سال 1402، از تعداد شش هزار و 179 واحد مسکونی فروخته شده، واحدهای زیر پنج سال با 4/ 31 درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

اسفند پارسال حدود هزار و 943 واحد نوساز یک تا پنج سال فروخته شده است. بعد از خانه‌های نوساز ، واحدهای مسکونی بالای 20 سال و همان کلنگی‌های قدیمی فروش خوبی داشته‌اند، چون این طور که آمار نشان می‌دهد حدود هزار و 576 واحد قدیمی در اسفند پارسال پسندیده و فروخته شده است، یعنی چیزی حدود 5/25 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده‌اند. 

 

بعد از کلنگی‌ها، واحدهای مسکونی با عمر 11 تا 15 سال هم طرفدار را داشته‌اند و خریداران هزار و 126 خانه با این سن و سال خریده‌اند. 806 واحد نیز با عمر بین شش تا 10 سال به فروش رفته است. اما کمترین  میزان معاملات مربوط به واحدهای مسکونی قدیمی‌سازی بود که بین 16 تا 20 سال از زمان ساخت آنها گذشته است، در آخرین ماه پارسال، فقط 728 واحد مسکونی معامله شده و به همین دلیل سهم این خانه‌ها در مقایسه با دیگر واحدها از معاملات مسکن کمتر بوده است.

 

   خریداران خانه چند متری خریدند؟

 

گزارشی که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آخرین ماه سال گذشته انجام داده؛ نشان می‌دهد، همچنان خانه‌های زیر 80 متر مساحت بیشترین طرفدار را دارند. طبق این گزارش واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 متر مربع، سهمی معادل 9 / 51 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق نموداری که منتشر شده واحدهای مسکونی با متراژ، 50 تا 60 متر مربع با 6/13 درصد در مقام اول خانه‌های معامله شده قرار دارند. بعد از این واحدها، آپارتمان‌های 60 تا 70 متری در مقام دوم هستند. واحدهای مسکونی 70 تا 80 متری نیز در اسفند پارسال خریدار داشته‌اند و در مقام سوم قرار گرفته‌اند.

از طرف دیگر واحدهای مسکونی 160 تا 200 متری و همچنین آپارتمان‌های زیر 30 متر نیز کمترین محبوبیت را داشته‌اند. این طور که گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، خانه‌های 190 تا 200 متری با سه دهم درصد ،‌کمترین سهم را در بازار مسکن اسفند سال 1402 به نام خود ثبت کرده‌اند.  

 

    خانه‌های گران قیمت پایتخت در کدام مناطق هستند؟

 

از اول سال گذشته گران‌ترین خانه‌های پایتخت مربوط به منطقه یک بود. در آخرین ماه نیز باز هم خانه‌های این منطقه دوباره در صدر جدول گرانترین‌ها قرار گرفتند.

 

کلا شمال تهران خانه‌های گران‌قیمت را در دل خود جا داده است. طبق این گزارش قیمت هر متر واحد مسکونی در اسفند سال گذشته حدود 150 میلیون و 680 هزار تومان برآورد شده است. یعنی اگر کسی در روزهای آخر سال 1402 در منطقه یک که شامل محله‌های تجریش، نیاوران، الهیه و ... می‌شود، خانه خریده، برای یک آپارتمان 100 متری حداقل بالای 15 میلیارد تومان هزینه کرده است.

 

طبق آمار 315 واحد در منطقه یک فروخته شده.  بعد از منطقه پنج، خانه‌هایی که در منطقه سه پایتخت قرار دارند، بیشترین قیمت را به خود اختصاص داده‌اند. معروفترین محله‌های منطقه سه، میرداماد، دروس، دولت، ظفر و شیخ بهایی و ونک هستند.

اگر کسی بخواهد در این منطقه یک آپارتمان 100 متری بخرد حداقل باید 13 میلیارد و 600 میلیون تومان بودجه داشته باشد، چون طبق گزارش بانک مرکزی ارزش هر متر واحد مسکونی در این منطقه حدود 136 میلیون و 600 هزار تومان است.  طبق آمار اسفند سال گذشته 290 واحد مسکونی در این منطقه به فروش رفته است.

 

منطقه دو هم جزو مناطقی است که در آن خانه‌های گران قیمت زیاد وجودی دارد. اگر بخواهید در این منطقه که شامل محلات معروفی مثل شهرک غرب، سعادت آباد، پاتریس لومومبا و آتی‌ساز می‌شود؛  صاحب خانه شوید حداقل باید برای یک آپارتمان 100 متری بالای 12 میلیارد تومان هزینه کنید، چون در اسفند سال گذشته هر متر واحد مسکونی که در این منطقه معامله شده؛ حدود 122 میلیون تومان قیمت داشته است. اسفند پارسال حدود،  632 آپارتمان در این منطقه معامله شده است.

 

در مقام چهارم مناطق گران‌قیمت پایتخت، منطقه شش قرار دارد و هر متر واحد مسکونی در این محلات با قیمت 112 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد.

سهم واحدهای فروخته شده در این منطقه نیز حدود 220 واحد اعلام شده است. میدان ولی‌عصر، خیابان زرتشت، خیابان فاطمی، میدان جهاد و خیابان کارگر شمالی از محلات معروف این منطقه هستند اما داستان منطقه پنج خیلی جالب است. منطقه پنج که بیشترین آمار واحدهای فروخته شده را به خود اختصاص داده، اسفند پارسال در مقام پنجم گران‌قیمت‌ترین خانه‌ها قرار گرفته.

 

طبق این گزارش آخرین ماه سال 1402 حدود 947 واحد فروخته شده و هر مترمربع نیز حدود 99 میلیون و 400 هزار تومان قیمت داشته‌. با این تفاسیر کسانی که سال گذشته در محلاتی مثل پونک، شهران، جنت آباد و شهرک اکباتان صاحب خانه شده‌اند، حداقل حدود 10 میلیارد برای خرید یک ملک 100 متری هزینه کرده‌اند. 

 

    کجا خانه‌ ارزان‌قیمت بخریم؟

 

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، خانه‌های پنج منطقه در تهران با قیمت زیر 50 میلیون تومان به فروش می‌رسند. ارزانترین خانه‌های پایتخت مربوط به منطقه 18 است.

 

کسانی که بودجه کمی دارند با حدود چهار میلیارد و 300 میلیون تومان می‌توانند در محله‌هایی مثل یافت‌آباد و سعیدآباد 17 شهریور خانه بخرند. منطقه 19 نیز جزو محلاتی حساب می‌شود که می‌توان روی خانه‌های ارزان‌قیمت آن حساب کرد. هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه با قیمت 44 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

کسانی که می‌خواهند در محله‌های خانی آباد نو، علی آباد و عبدل آباد صاحب خانه شوند باید برای خرید خانه حداقل بالای چهار میلیارد تومان هزینه کنند تا سند یک ملک 100 متری به نام آنها ثبت شود.

 

در منطقه 20 تهران هم می‌توان خانه زیر متری 50 میلیون تومان پیدا کرد و با کمتر از پنج میلیارد تومان می‌توان یک خانه 100 متری خرید. شهرری معروفترین محله این منطقه است به همین دلیل این منطقه دارای بافت فرسوده و خانه‌های کلنگی است و می‌توان تخمین زد بیشتر خانه‌های قدیمی بالای 20 سال سن مال این منطقه باشند.

 

با این اوصاف قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه قدیمی حدود 45 میلیون و 500 هزار تومان است و برای خرید یک ملک 100 متری حداقل باید چهار میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه داشته باشید. مناطق 15 و 16 نیز جزو منطقه‌هایی هستند که با کمتر از پنج میلیارد تومان می‌توانید در یکی از محلات آن صاحب خانه شوید.

 

قیمت هر متر واحد مسکونی در منطقه 15 حدود 47 میلیون و 700 هزار تومان است. معروفترین محلات منطقه 15  شامل افسریه، خاور شهر، مشیریه، مسعودیه و مسگرآباد می‌شود. نکته جالب این گزارش تعداد واحدهای فروخته شده در منطقه 15 است که حدود 244 واحد اعلام شده است. منطقه 16  که محله‌های معروف شوش و راسته بلورفروش‌ها، جوادیه، نازی‌آباد، باغ آذری، و خزانه در آن قرار دارد نیز، جزو مناطق ارزان‌قیمت پایتخت به حساب می‌آید. هر متر واحد مسکونی در این منطقه با قیمت 48 میلیون و 200 هزار تومان فروخته می‌شود، یعنی اگر چهار میلیارد و 800 میلیون تومان داشته باشید، می‌توانید یک ملک 100 متری نوساز دریکی از محلات قدیمی این منطقه خریداری کنید. 

 

اگر خانه متری 51 میلیون تومان جزو ارزانترین‌ها باشد، نمی‌‌توان از منطقه 12 گذشت. چون در این منطقه هم می‌توان با کمی چانه زدن با صاحبخانه ملک پنج میلیارد تومانی خرید. آمار نشان می‌دهد، خانه‌های این منطقه که شامل محلات بسیار قدیمی و نوستالژیک انقلاب، دروازه شمیران، بهارستان، امامزاده یحیی، پامنار، فردوسی، پامنار و ...می‌شود، در اسفند پارسال با متوسط قیمت 51 میلیون و 100 هزار تومان فروخته شده‌اند. اسفند سال 1402 حدود 111 واحد مسکونی در این محلات خریداری شده است. 

 

اما مناطق 21 و 22 نیز جزو منطقه‌هایی هستند که می‌توان در محلاتشان خانه‌های ارزان قیمت پیدا کرد. منطقه ۲۱ شهرداری تهران یکی از مناطق شهری تهران و از غربی‌ترین مناطق این شهر است.

 

وردآورد، تهرانسر غربی، چیتگر شمالی، چیتگر جنوبی و شهرک غزالی جزو محلات مشهور و پرطرفدار این منطقه به حساب می‌آیند. قیمت هر متر واحد مسکونی در این منطقه حدود 59 میلیون و 900 هزار تومان است، یعنی اگر حدود شش میلیارد تومان بودجه داشته باشید، می‌توانید در غرب تهران صاحب خانه شوید. طبق گزارش بانک مرکزی حدود 106 آپارتمان فروخته شده  در آخرین ماه سال گذشته مربوط به این منطقه بوده.

 

اما می‌رسیم به منطقه 22. قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه 69 میلیون و 400 هزار تومان اعلام شده است و حدود 115 خریداری که اسفند ماه پارسال در این منطقه خریده‌اند، برای یک واحدمسکونی نوساز 100 متری حداقل هفت میلیارد تومان کنار گذاشته‌اند. زیبادشت، دهکده المپیک، آبشار و دریاچه خلیج فارس معروفترین محله‌های منطقه 22 هستند. 

 

 

 

 

کدخبر: ۵۵۵۳۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر