کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۵۷۴
تاریخ خبر:

سه دلیل برای تبدیل بیت‌کوین به اتریوم

سه دلیل برای تبدیل بیت‌کوین به اتریوم

کارشناسان احتمال می‌دهند آینده درخشان‌تری در انتظار اتریوم باشد

روزنامه هفت صبح|  برخلاف کاهش جزئی قیمت بیت‌کوین پس از رسیدن به اوج 69 هزار دلاری در هفته گذشته، اتریوم روند صعودی خود را حفظ کرده ‌ و به نظر می‌رسد ‌ کریپتوبازها به فکر اتریوم چهار هزار دلاری هستند.آنطور که کوین‌تلگراف و ارزدیجیتال می‌گویند، قیمت اتریوم پس از رشد ۸ درصدی و در ۵ مارس (۱۵ اسفند) به بالاترین حد خود در سال جدید یعنی سه هزار و ۸۶۶ دلار افزایش پیدا کرد.

 

ارزش دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار طی ۷ روز گذشته حدود ۱۵ درصد و در ۳ ماه گذشته ۷۲ درصد رشد داشته است. اتفاقی که باعث شده اتریوم بتواند کارنامه بهتری نسبت به بیت‌کوین از خود به جا بگذارد و شاید با شروع آلت‌سیزن (دوره‌ای که بعد از افزایش قیمت بیت‌کوین به وجود می‌آید و در آن با توقف بیت‌کوین رمزارزهای دیگر شروع به رشد می‌کنند) در آینده هم این عملکرد بهتر ادامه پیدا کند.

طبق داده‌های بازار، قیمت اتریوم در زمان نگارش این گزارش در محدوده سه هزار  800 دلار در نوسان است که 21درصد پایین‌تر رکورد تاریخی اتریوم یعنی چهار هزار و 891دلار در 25 آبان ماه 1400 به حساب می‌آید. حجم معاملات روزانه اتریوم پس از جهش ۶۰ رصدی هم‌اکنون به 49/66میلیارد دلار رسیده و ارزش بازار 457/3میلیارد دلاری، جایگاه آن را به‌عنوان دومین ارز دیجیتال باارزش بازار تثیبت می‌کند. صرف‌نظر از روند صعودی کلی بازار که ناشی از افزایش حجم سرمایه ورودی به  ETFهای اسپات بیت‌کوین و رویداد هاوینگ در آینده نزدیک است، شاخص‌های فاندامنتال و آنچین اتریوم بر تداوم رشد قیمت این دارایی تأکید می‌کنند.

 

دلیل اول؛ کاهش عرضه در صرافی‌ها

کاهش عرضه اتریوم در صرافی‌ها، یکی از عوامل افزایش قیمت در کوتاه‌مدت خواهد بود. داده‌های آنچین پلتفرم گلس‌نود نشان می‌دهد ‌ موجودی اتریوم در صرافی‌های متمرکز پس از افت 7/7 درصدی در ۹۰ روز گذشته، به پایین‌ترین حد خود در ۲۰ ماه گذشته یعنی 13/14میلیون اتریوم رسیده است.

کاهش موجودی اتریوم در صرافی‌ها به این معنی است که سرمایه‌گذاران احتمالاً این توکن‌ها را به کیف پول‌های خود ارسال کرده‌اند که نشان‌دهنده کاهش تمایل به فروش این دارایی در نتیجه پیش‌بینی افزایش قیمت در آینده است.

تراز موجودی دارایی ورودی و خروجی از تمام کیف پول‌های صرافی شناخته‌شده از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) کاهش شدید را نشان می‌دهد؛‌ از زمانی که روند برداشت از این پلتفرم‌های معاملاتی شروع به افزایش کرد. این کاهش با افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت اتریوم در همان دوره زمانی همراه بود.

این روند با افزایش انباشت توسط سرمایه‌گذاران بزرگ طی چند هفته گذشته شفاف خواهد شد. طبق داده‌های گلس‌نود، موجودی کیف پول‌هایی با دارایی به ارزش بیش از 100هزار دلار اتریوم از ابتدای فوریه (۱۲ بهمن) درحال افزایش بوده است. تعداد این کیف پول‌ها از 95هزار مورد در یک ژانویه (۱۱ دی) به 141هزار مورد در ۴ مارس (۱۴ اسفند) افزایش پیدا کرده است. این یعنی نهنگ‌ها در جریان آخرین روند صعودی، نه‌تنها اتریوم‌های خود را نفروخته‌اند بلکه به انباشت ادامه داده‌اند که نشان می‌دهد ‌ بیشتر آن‌ها موجودی خود را برای کسب سود بیشتر افزایش داده‌اند.

 

دلیل دوم؛ رشد استیکینگ اتریوم

همزمان با کاهش عرضه در گردش برای معامله، مقدار اتریوم‌های سهام‌گذاری ‌شده یا همان استیک‌شده در بیکن چین افزایش پیدا می‌کند. طبق داده‌های دون آنالتیکس‌ (Dune Analytics)، هم‌اکنون بیش از 31/58 میلیون اتریوم به ارزش حدود 119/8 میلیارد دلار در لایه اثبات سهام شبکه اتریوم سهام‌گذاری شده‌اند.

این به معنی حذف 26/3 درصد از عرضه اتریوم از بازار است که بیش از 987هزار اعتبارسنج انفرادی در روند سهام‌گذاری آنها مشارکت می‌کنند.همچنین،‌ روند سهام‌گذاری اتریوم با عرضه پروتکل‌های لیکوئید استیکینگ مانند لیدو، راکت پول و اترفای تسهیل شده است که امکان سهام‌گذاری با مقدار کمتر از ۳۲ اتریوم و استفاده از دارایی‌های سهام‌گذاری‌شده به‌عنوان وثیقه وام را فراهم می‌کنند.

براساس داده‌های بلاک‌بیست (BlockBeats)، ارزش کل دارایی‌های قفل‌شده در اترفای از مرز ۲ میلیارد دلار عبور کرده که بیانگر محبوبیت و رشد پذیرش پروتکل‌های نقدینگی اتریوم است.افزایش تقاضا برای لورج منجر به افزایش حجم قراردادهای باز معاملات آتی اتریوم به 11/98میلیارد دلار شده است که فاصله کمی تا اوج ۱۳ میلیارد دلاری در ۹ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۸ آبان ۱۴۰۰) دارد.

 

دلیل سوم: ارزش دلاری قراردادهای باز آتی اتریوم

داده‌های کوین‌گلس نشان می‌دهد که حجم قراردادهای باز آتی اتریوم در ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) به بالای ۸ میلیارد دلار رسید که برای بیش از ۲ سال در زیر این سطح قرار داشت. از این تاریخ، این شاخص در کمتر از دو هفته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای موقعیت‌های لوریج اتریوم است.

در‌حال‌حاضر، بازارهای آنچین و مشتقات اتریوم نشان‌دهنده خوش‌بینی و انتظار سرمایه‌گذاران برای تأیید عرضه ETF‌های اسپات اتریوم در ایالات متحده هستند. علاوه‌بر این، به‌روزرسانی دنکان (Dencun) اتریوم نیز می‌تواند به تداوم روند صعودی این ارز دیجیتال کمک کند.افزایش ارزش دلاری قراردادهای باز این موضوع را نشان می‌دهد که حجم معاملات اتریوم همچنان بالا خواهد ماند و فعلا قرار نیست بازار خرید و فروش اتریوم از رونق بیفتد.

 

کدخبر: ۵۵۴۵۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر