کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۲۴۶
تاریخ خبر:

خیز بلند پادشاه رمزارزها

خیز بلند پادشاه رمزارزها

بیت‌کوین یک‌شبه قد علم کرد و هر واحد آن به ارزش 3میلیارد و 315میلیون تومان رسید

روزنامه هفت صبح| اهالی بازار کریپتو این روزها خوشبین‌ترین و امیدوارترین فعالان بازار هستند. دلیل آن هم به این اتفاق برمی‌گردد که نرخ این سکه‌های مرموز دیجیتالی در سه روز گذشته پرش بسیار بلندی داشته و بالاترین رکورد دو سال پیش را هم شکسته است.

 

بیت‌کوین دیروز ظهر با نرخ 56هزار و 958دلار (3میلیارد و 315میلیون و 266هزار تومان) معامله می‌شد که از قیمت چشمگیر و خاطره‌انگیز آذرماه سال‌1400 هم بیشتر است. این پرش تندوتیز آنقدر اهمیت داشت که می‌تواند مهم‌ترین اتفاق نیمه اول سال میلادی2024 را رقم بزند. 

 

خیز بلند بیت‌کوین از روز دوشنبه شروع شد و به‌نظر می‌رسد فعلا هم ادامه داشته باشد. در این روز جست‌و‌جوی کلمه بیت‌کوین و واژه‌های مربوط دیگر در گوگل به زبان فارسی هم به اوج رسید. کردستانی‌ها، سمنانی‌ها و کاربران آذربایجان غربی بیشتر از همه استان‌های دیگر دنبال قیمت بیت‌کوین، قیمت اتریوم و خرید تتر بودند. 

 

اثر این اتفاق‌ها تا امروز چه بوده؟ این جهش قابل توجه باعث شد که مجموع ارزش بازار کریپتو به بیش از دو هزار میلیارد دلار برسد. به‌دنبال بیت‌کوین، دومین رمزارز بزرگ جهان هم تکان بزرگی برداشت. اتریوم دیروز تا قیمت هر واحد 3هزار و 227دلار ( حدود 190میلیون تومان) هم پیش رفت که از سال 2022 چنین قیمتی را تجربه نکرده. با پرواز بیت‌کوین حجم معاملات هم در همین مدت 215برابر بیشتر شد. این عدد لحظه نوشتن گزارش به حدود 50میلیارد دلار رسیده. فقط یکی از  مهمترین صندوق معاملات این ارز دیجیتال ( بلک راک) دو روز پیش اعلام کرد که معاملات او 30درصد افزایش یافته است.

 

چرا چنین اتفاقی افتاده؟ شبکه بیت‌کوین بعد از استخراج هر 210هزار بلوک، فرآیندی به اسم هاوینگ را تجربه می‌کند. با این اتفاق در 18آپریل (حدود 52 روز دیگر) پاداش ماینرها، آنهایی که بیت‌کوین استخراج می‌کنند، نصف می‌شود.

 

به لطف مرور بازار می‌توانیم بگوییم در این14، 15سال گذشته هربار که هاوینگ اتفاق افتاده، قیمت این رمزارز هم رشد نجومی داشته؛ چراکه با این اتفاق ماینرها استخراج را کاهش می‌دهند و درنتیجه عرضه کم می‌شود. در حال حاضر پاداش ماینرها 6/25BTS بوده یعنی به ازای هر حدود 10 دقیقه زمانی که می‌گذرد تا یک بلاک استخراج کنند، 6/25واحد بیت‌کوین می‌گیرند.

 

حالا با هاوینگ چه تغییری پیش می‌آید؟ با هاوینگ پاداش استخراج هر بلوک به 3/125 بیت‌کوین می‌رسد. این یعنی درآمد ماینرها کاهش می‌یابد و با همین فرمولی که توضیح داده شد، معامله‌گرانی که قبل از این اتفاق بیت‌کوین زیادی خریده بودند به سود چشم‌گیری می‌رسند. این اتفاق تا امروز چهار بار تکرار شده. یعنی هر بار در سال 2009 ، 2012، 2016 و 2020 پاداش استخراج هر بلاک برای ماینرها نصف شده و بیت‌کوین رفتار افزایشی از خود نشان داده. هاوینگ بعدی هم احتمالا اردیبهشت‌1403 رخ خواهد داد و همین چرخه دوباره تکرار خواهد شد.

 

این افزایش قیمت تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟ یکی از تحلیلگرهای معروف بیت‌کوین در توئیتر خود نوشته احتمالا قیمت تا 58‌هزار دلار ادامه پیدا می‌کند و کم‌کم ترمز آن کشیده خواهد شد. البته یادمان باشد که بیت‌کوین یک‌بار (دهم نوامبر 2021) تا 69 هزار و 44 دلار هم پیش رفته و همین موضوع باعث شده فعالان حوزه بلاکچین هشدار دهند که به این رشد خوش‌بین نباشید چرا که امکان دارد بازار نسبت به افزایش بیشتر از این مقاومت نشان دهد. از طرف دیگر پیش‌بینی برخی از فعالان این است که بازار نرخ این ارز دیجیتال را تا 69‌هزار دلار هم هدایت خواهد کرد و سپس آن را کمی از نقطه اوج پایین می‌آورد.

 

حالا به‌جز این ماجرا یک تحلیل دیگر هم وجود دارد. امروز تورم در جامعه آمریکا برابر3/21درصد و بالاتر از هدف تورمی است. در تمام این سال‌ها هر زمان بازارهای مالی در شرایط فاجعه‌باری قرار داشتند، بیت‌کوین به سود سرشاری رسیده. این‌بار هم برخی از پیش‌بینی‌ها این است که اگر سیاست‌های انبساط پولی از ماه مارس، همین دو روز آینده، شروع شود، مسیر دارایی‌های محبوب مثل طلا و بیت‌کوین را هم تغییر می‌دهد و نمودارهای آنها را صعودی می‌کند. 

 

با این حال باید مراقب سرمایه‌ای که وارد بازار می‌کنید، باشید چرا که فاکتور بعدی انتخابات آمریکاست که ممکن است آمال و آرزوهای کریپتوبازها را برهم بزند. اگر به یاد بیاورید برخلاف همه دوران قبل، زمان انتخاب بایدن، قیمت بیت‌کوین کاهش یافت. انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و اظهارات نامزدها هم می‌تواند روی نظر و رفتار اقتصادی نسل جوان آمریکایی که بخش بزرگی از فعالان بازار رمزارزها هستند، تاثیر بگذارد و منجر به سراشیبی قیمت‌ها شود.

 

از انتخابات هم که بگذریم باز هم تا امروز اتفاق‌های غیر‌قابل پیش‌بینی دیگری باعث ریزش دومینووار بیت‌کوین شده. مثلا آبان سال قبل دو غول صرافی ارز دیجیتال یعنی بایننس و ftx که خیلی از فعالان بازار کریپتو ارزهای دیجیتال‌شان را در کیف پول‌های آنها نگهداری می‌کنند به جان هم افتادند و این موضوع بیت‌کوین را به قیمت شرمسارکننده‌ای برای فعالانش رساند.

 

اگر همه این ریسک‌ها را نادیده بگیریم، به صورت کلی پیش‌بینی بیشتر فعالان بازار کریپتو، شرکت‌های تحقیقاتی، بزرگان بازار و بانک‌های سرمایه‌گذاری این بوده که امسال، سال خوش‌یمنی برای بازار بیت‌کوین خواهد بود. امروز در فال مهم‌ترین ارز دیجیتالی دنیا درخشش فوق‌العاده‌ای دیده می‌شود؛ تا جایی که برخی از متخصصان مثل جف کندریک، رئیس استراتژی ارزهای دیجیتال و بازارهای نوظهور فارکس گفته تا آخر 2024 ممکن است قیمت آن به 100هزار دلار برسد و برای اولین بار در تاریخ شش‌رقمی شود. 

 

کدخبر: ۵۵۴۲۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر