کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۳۱۹
تاریخ خبر:

در ستایش بدهکار شدن!

در ستایش بدهکار شدن!

درس‌های رمزارزی از بدهی 33تریلیون دلاری آمریکا

روزنامه هفت صبح| ‌بیت‌کوین با ورود به کانال 60هزار دلاری، هر لحظه به شکستن رکورد قبلی خود در محدوده 67هزار دلار نزدیک می‌شود. این سومین بار در تاریخ است که بیت‌کوین توانسته به این کانال راه پیدا کند اما هرگز از آن عبودر نکرده است. در چنین شرایطی توجه خیلی از سرمایه‌گذاران دوباره به رمزارزها جلب شده و ممکن است افرادی تمایل داشته باشند تا با ورود به این بازار در افزایش قیمت بیت‌کوین سهیم شوند

 

اما تکلیف آنهایی که بیت‌کوین 20هزار دلاری و یک میلیارد تومانی خریده‌اند چه می‌شود؟ نمونه‌اش خودم که حالا با بیت‌کوین 62هزار دلاری و  5/3میلیارد تومانی پولی که چندماه پیش به خرید بیت‌کوین اختصاص داده بودم بیش از سه برابر شده است. آیا زمان فروش فرا رسیده؟ به نظرم تا حدودی بله و بهتر است یک پله خروج را تجربه کنیم، اما راه‌حل‌های بهتری هم پیدا می‌شود. نمونه‌اش بدهکار شدن با بیت‌کوین! مگر چه ایرادی دارد ما هم بدهکار شویم؟


چرا بهتر است همیشه بدهکار باشیم؟ 

به نظرتان کدام کشورها بیشترین بدهی خارجی را دارند؟ شاید زمان پاسخ دادن به این سوال به فکر بحران‌های اقتصادی یونان و ایتالیا در اروپا یا از آن سو ونزوئلا و آرژانتین در آمریکای جنوبی بیافتید و با خود بگویید احتمالا آنهایی که اقتصاد بحران‌زده دارند احتمالا بیشتر از بقیه کشورها بدهکار باشند، اما برعکس بدهکارترین کشورها؛ اتفاقا موفق‌ترین اقتصادهای دنیا هستند.

 

در صدر این فهرست نام ایالات متحده به چشم می‌خورد که بیش از32/9تریلیون دلار (32/9هزار میلیارد دلار) بدهی خارجی دارد. این حجم بدهکاری خارجی معادل 122درصد تولید ناخالص ملی آمریکاست و اگر آن را تقسیم بر جمعیت آمریکا کنیم، می‌بینیم هر آمریکایی 100هزار دلار یعنی چیزی حدود پنج میلیارد و 800میلیون تومان به کشورهای خارجی بدهکار است. انگلستان و ژاپن هم به ترتیب در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند.

 

اما چه چیزی باعث می‌شود با وجود بدهکار بودن چنین کشورهایی، شاهد شکوفایی اقتصاد آنها باشیم؟ جواب ساده است: اگر فقط بخواهیم با پول خودمان کار کنیم، بعید است بتوانیم نتیجه خوبی بگیریم، اما در عوض بهتر است علاوه بر پول خودمان، با پول بقیه هم کار کنیم و تا می‌توانیم بدهکار باشیم! البته طبیعتا منظور بدهکار بدقولی که پول مردم را به موقع برنمی‌گرداند نیست. بلکه با یک مثال می‌توان آن را روشن کرد.

 

راه و رسم پول‌سازی با بدهکاری

اگر همین حالا دو میلیارد تومان پول در اختیار شما بگذارند و به عنوان متخصص بازارهای مالی بخواهید با آن سرمایه‌گذاری کنید، ممکن است در نهایت بتوانید با سالی 50 درصد سود بار خود را ببندید. اما همین حالت را در نظر بگیرید که با این دو میلیارد تومان خانه بخرید، سند آن را برای دریافت وامی به همین ارزش گرو بگذارید و بعد از دریافت وام شروع به سرمایه‌گذاری کنید. در این حالت شما علاوه بر سرمایه‌گذاری در بازار مسکن با پول خودتان، توانسته‌اید با پول دیگران در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنید و پول بسازید. البته که در این مدت شما یک بدهکار واقعی هستید.

 

 پول قرض نکردن افتخار نیست

من تا یک زمانی از عمر کوتاهی که دارم، همیشه به خودم افتخار می‌کردم که از 18سالگی دستم جلوی هیچکس دراز نشده و از کسی پول نگرفته‌ام. همیشه می‌گفتم آنهایی که دائما در حال قرض گرفتن هستند، یعنی نمی‌توانند از پس هزینه‌های خودشان بربیایند و همیشه برایم سوال بود آدم‌ها با چه رویی سراغ پول قرض گرفتن از دیگران می‌روند. تا اینکه از یک جایی به بعد متوجه شدم اتفاقا افراد بدهکار می‌توانند هم برای خودشان و هم برای بقیه منفعت بسازند.

 

این را زمانی متوجه شدم که در بورس سود نسبتا خوبی نصیبم شد و دوستانم مشتاق بودند که پول‌هایشان را به من قرض بدهند و در سود و زیان من شریک شوند. ولی این پیشنهادات همیشه ادامه پیدا نمی‌کند و یک جایی نیاز به وام وجود دارد. طبیعتا همه می‌دانند با وجود تورم هرچقدر بتوانیم وامی با نرخ سود کمتر از تورم بگیریم، عملا برد کرده‌ایم. ولی در چنین شرایطی که نمی‌توان حتی 20میلیون تومان وام از بانک گرفت و انواع و اقسام ضامن و وثیقه سد راه آدم می‌شود، چطور می‌توان وام گرفت؟

 

 بدهکار شدن؛ راه‌حل جایگزین فروش بیت‌کوین

زمانی یکی از متخصص‌های بازار رمزارز می‌گفت هرگز بیت‌کوین‌هایش را نفروخته است. برایم سوال شد که چطور ممکن است یک سرمایه‌گذار دارایی‌هایش را در یک بازار مالی سرمایه‌گذاری کند اما هرگز دست به فروش نزند؟ راه‌حل آن دریافت وام است.

 

هرلحظه شما می‌توانید معادل 60درصد از بیت‌کوین‌هایتان را به عنوان وثیقه بگذارید و وام دریافت کنید. به همین ترتیب وقتی ارزش بیت‌کوین بالا می‌رود، می‌توانید وام بیشتری بگیرید و وقتی ارزش بیت‌کوین پایین می‌آید و وثیقه شما کم‌ارزش می‌شود، می‌توانید با خرید در قیمت پایین و اضافه کردن به وثیقه، همچنین وام را نزد خود نگه دارید. این عملیات با دو روش بلاکچینی و غیربلاکچینی امکان‌پذیر است.

 

دریافت وام با رمزارز از طریق پلتفرم آوه

آوه یا AAVE که آن را به عنوان یکی از رمزارزها می‌شناسیم، در اصل یک سیستم وام‌دهی غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری بلاکچین است. از طریق آوه می‌توانید انواع و اقسام رمزارزها را به عنوان وثیقه قرار دهید و وام بگیرید. مثلا می‌توانید یک کیف‌پول رمزارزی بر بستر هرکدام از شبکه‌هایی که آوه از آن پشتیبانی می‌کند (مثل اتریوم، آربیتروم، آوالانچ و پالیگان و ...) بسازید و دارایی‌های رمزارزی خود را به آن کیف پول منتقل کنید.

 

سپس با مراجعه به سایت آوه به نشانی aave.com کیف‌پول رمزارزی خود را به این پلتفرم متصل کنید و با وثیقه کردن دارایی‌های خود، علاوه بر اینکه سود مشخصی بابت سپرده‌گذاری دریافت می‌کنید، تا سقف مشخصی با هر رمزارزی که دوست دارید (مثل تتر) وام بگیرید.

 

البته که نرخ سود وام بالاتر از نرخ سود سپرده‌گذاری در پلتفرم آوه است. با این روش برای مثال می‌توانید بیت‌کوین‌هایتان را وثیقه بگذارید و در ازای آن تتر وام بگیرید. با اینکار بدون فروش بیت‌کوین، توانسته‌اید تتر به دست بیاورید و از آن بر سرمایه‌گذاری در آلت‌کوین‌ها یا حتی فروش و تبدیل آن به ریال استفاده کنید و هر زمان خواستید بیت‌کوین‌هایتان را از وثیقه خارج کنید، اصل و سود وام را به آوه برگردانید و دوباره صاحب بیت‌کوین‌هایتان شوید. 


دریافت وام با رمزارز از طریق ونسی

علاوه بر راهکار‌های مبتنی بر بلاکچین مثل آوه که شاید استفاده از آن در نگاه اول کمی پیچیده به نظر برسد، می‌توان روی راهکارهای دیگری هم حساب باز کرد که نمونه‌اش وبسایت ونسی است. در این وبسایت با وثیقه گذاشتن رمزارزها می‌توانید وام ریالی دریافت کنید که سقف آن 40میلیون تومان است. البته پیش از این امکان دریافت وام تا سقف 200میلیون تومان در این پلتفرم وجود داشت. 

 

فرآیند آن به این صورت است که برای دریافت 40میلیون تومان وام، باید معادل 66میلیون تومان معادل 01829/0 بیت‌کوین را به عنوان وثیقه به کیف پول خود در ونسی واریز کنید بعد از قفل شدن دارایی، وام را در حساب بانکی خود دریافت و ماه به ماه اقساط آن را پرداخت کنید. یک وام 40میلیون تومانی شش ماهه از ونسی علاوه بر سود 23درصد سالانه، دو میلیون و 800هزار تومان هم هزینه عملیات دارد که در عمل مجموع مبلغ بازپرداخت بعد از شش ماه حدود 45میلیون و 483هزار تومان خواهد بود. 

 

کدخبر: ۵۵۴۳۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر