کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۴۰۲
تاریخ خبر:

شاخ سکه نشکست

شاخ سکه نشکست

حراج ربع‌ سکه روز گذشته در مرکز مبادله طلا و ارز انجام شد، اما قیمت‌ها آنطور که انتظار می‌رفت کم نشد

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌ طبق اعلام قبلی از ساعت‌12 دیروز حراج ربع‌سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز شد، ‌اما  از همان دقایق اولیه شروع حراج، سایت دچار کندی و  اختلال شد. اختلالی که سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران دلیل آن را بالا بودن تقاضای مردم برای احراز هویت و ثبت سفارش اعلام کرد. به‌همین دلیل به متقاضیان فرصت بیشتری داده شد تا از ساعت 12 تا 15 احراز هویت و سفارش‌گذاری را انجام دهند، اما این مهلت هم نتوانست از تعداد افراد پشت خط کم کند؛

 

به‌همین دلیل دومین حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران، چهارشنبه 16 اسفند برگزار می‌شود تا کسانی که در حراج اول امکان ثبت‌نام و احراز هویت نداشتند و همچنین کسانی که در حراج اول برنده نشدند، دوباره در حراج دوم شرکت کنند. البته دیروز علاوه بر برگزاری اولین حراج ربع‌سکه، یازدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز برگزار شد.  برخی از فعالان این حوزه معتقدند که این اتفاق می‌تواند تا حدودی جلوی نوسان صعودی قیمت سکه و طلا را بگیرد و همچنین باعث کاهش حباب انواع سکه شود.

 

بررسی بازار نشان می‌دهد، اولین روز حراج ربع‌سکه، شاید باعث ریزش قیمت انواع سکه و کاهش حباب آنها شده، اما فعلا این قیمت‌ها آنقدر نیست که به‌چشم بیاید. مثلا ربع‌سکه نسبت به دیروز حدود 100هزار تومان کاهش قیمت داشته و بقیه سکه‌ها نیز خیلی به این حراج واکنش نشان نداده‌اند و کاهش قیمت آنها زیر 100هزار تومان است. طلا هم روز گذشته با هفت‌هزار تومان کاهش با قیمت دو میلیون و 983هزارتومان معامله شد.

 

‌سکه امامی: این سکه دیروز یکشنبه 13 اسفند با نرخ 34 میلیون و 655 هزار تومان وارد بازار شد. تا ساعت 11 با همین قیمت فروش می‌رفت، اما از ساعت 11 و 30دقیقه صبح یعنی درست نیم‌ساعت قبل از شروع حراج فشارش افتاد و با 320 هزار تومان کاهش به قیمت 34 میلیون و 330 هزار تومان رسید. سکه امامی از بازه زمانی 11 و 30دقیقه تا  11 و 40دقیقه همین‌طور روی خط 34 میلیون و 350 تا تا 34میلیون و 450هزار تومان حرکت می‌کرد و تا قبل از شروع حراج دوباره خودش را به نرخ بازگشایی نزدیک کرد و با قیمت 34میلیون و 505 هزار تومان به فروش رسید،

 

اما از زمان شروع حراج تغییر رویه داد و دوباره روند افزایشی را شروع کرد و خودش را بالا کشید تا ساعت 13 و 45دقیقه به بالاترین قیمت خود در روز گذشته رسید و روی عدد 34میلیون و 660هزار تومان ایستاد. سکه امامی در پایان حراج هم در همین محدوده قیمتی قرار داشت و در نهایت روزش را با قیمت 34میلیون و 608هزار تومان به پایان رساند.

 

حباب این سکه اما روز پرماجرایی را پشت‌سر گذاشت و با اینکه روزش را با قیمت پنج میلیون و 417هزار تومان شروع کرده بود، ناگهان در ساعت 11 و 36دقیقه و قبل از شروع حراج تا پنج میلیونتومان هم پایین آمد. حباب سکه امامی در طول زمان حراج دوباره خودش را بالا کشید و حتی در دقایقی به پنج میلیون و 523هزار تومان هم رسید ولی در پایان روز روی عدد پنج میلیون و 342هزار تومان ایستاد.  

 

  سکه بهار آزادی: این سکه در بازار تک‌فروشی با قیمت 32میلیون و 605هزار تومان کارش را شروع کرد و تا قبل از ساعت 11 صبح با قیمت 32 میلیون و 620هزار تومان هم معامله شد. اما از این ساعت به بعد ورق برگشت و کم‌کم مجبور شد از پله‌ها پایین بیاید و درست نیم‌ساعت قبل از شروع حراج روی پله 32 میلیون و 382هزار تومان بایستد. این نوسان قیمت 12 ادامه داشت و بعد از اینکه حراج شروع شد، این سکه هم برای افزایش قیمت خیز برداشت.

 

نمودار عملکرد قیمتی این سکه نشان می‌دهد، بهار آزادی طرح قدیم حتی دقایقی بعد از اتمام حراج با قیمت 32میلیون و 520هزار تومان معامله شد، اما در پایان روز به قیمت 32 میلیون و 495 هزار تومان راضی شد. حباب این سکه در جریان حراج ربع‌سکه در دقایقی از روز به کمترین حالت خود یعنی سه میلیون و 108هزار تومان رسید، اما دوباره افزایش حجم پیدا کرد و در آخرین ساعات بازار معاملات سکه بهار آزادی با حباب سه میلیون و 32 هزار تومانی به‌فروش می‌رسید. 

 

 نیم‌سکه: واکنش این سکه به حراج ربع‌سکه افزایش قیمت بود. روز گذشته در حالی که همه سکه‌ها تحت‌تاثیر اولین حراج ربع‌سکه کمی کاهش قیمت داشتند، نیم‌سکه نه‌تنها به وضعیت بازار توجه نکرد، بلکه برعکس جریان رودخانه حرکت کرد و از صبح که با قیمت 19 میلیون و 260‌هزار تومان وارد بازار شده بود تا آخرین ساعات معاملات حدود 50هزار تومان رشد قیمت داشت.

 

این سکه حتی یک ساعت بعد از شروع حراج به بالاترین قیمت خود در روز رسید و با قیمت 19میلیون و 310 هزار تومان فروخته شد، اما در پایان روز روی عدد 19 میلیون و 260هزار تومان ایستاد. حباب این سکه نیز مثل خودش ساز مخالف برداشت و برعکس سکه‌های دیگر که از حجم حباب‌شان کاسته شده بود، این سکه با حباب بیشتری معامله شد. حباب نیم‌سکه اول صبح چهار میلیون و 707 هزار تومان بود، البته در بازه زمانی 11 صبح تا 13 و 30دقیقه مدام بالا و پایین می‌شد و حتی در دقایقی از روز به چهار میلیون و 727 هزار تومان هم بالا رفت. 

 

ربع سکه: این سکه نقش اول سکه‌ها در بازار دیروز بود. چون دیروز 13 اسفند ماه اولین مرحله حراج ربع‌سکه در مرکز مبادله برگزار شد و قرار است چهارشنبه هم دوباره این حراج تکرار شود. با این اوصاف ربع‌سکه با نرخ 12 میلیون و 240هزار تومان وارد بازار شد. تا ساعت 11صبح هم یعنی یک ساعت قبل از شروع حراج، روی همین قیمت معامله می‌شد ، اما کم‌کم جو حراج روی قیمت این سکه و روندی که پیش گرفته بود تاثیر گذاشت و آرام آرام وارد مسیر سراشیبی با شیب تند شد.

 

تا جایی که بعد از نیم‌ساعت حدود 100هزار تومان از قیمت این سکه ریخت. اما در همان محدوده قیمتی برای چند دقیقه توقف کرد و دوباره مسیرش را عوض کرد و این بار وارد جاده سربالایی شد و کارش را با قیمت 12 میلیون و 190هزار تومان به پایان رسید. با اینکه همه این حرف و حدیث‌ها سر حراج ربع‌سکه بود، ولی واکنش این سکه به حراج کاهش قیمت 50 هزار تومانی بود. البته بعضی از خریدارانی که در بازه زمانی بین ساعت 11 تا 12 به بازار رفتند و این سکه را خریدند، توانستند با پرداخت 12 میلیون و 140هزار تومان این سکه را به‌دست بیاورند.

 

حباب سکه هم که از اول هفته شروع به کاهش کرده بود، روز گذشته دوباره تکانی به خود داد و کمی بادش خالی شد. البته نه آنقدر که همه انتظار داشتند.  حباب ربع‌سکه صبح روز 13 اسفند چهار میلیون و 976 هزار تومان بود، اما کم‌کم مجبور شد خودش را جمع کند و در دقایقی از روز به چهار میلیون و 800 هزار تومان هم رسید و کسانی که قبل از ظهر به بازار رفتند این سکه را با حباب کمتری خریداری کردند. بعد از پایان حراج ربع‌سکه در مرکز مبادله ، نرخ حباب ربع‌سکه به عدد چهار میلیون و 879 هزار تومان رسید. یعنی در روز گذشته فقط حدود 176 هزار تومان از حجم حباب این سکه کم شد. 

 

سکه گرمی: این سکه که اول هفته را با قیمت شش میلیون و 170هزار تومان شروع کرده بود، دیروز با قیمت شش میلیون و 120 هزار تومان یعنی با 50هزار تومان کاهش وارد بازار شد. واکنش این سکه به حراج ربع‌سکه هم یک بی‌اعتنایی بزرگ بود و فقط مثل یک تماشاگر نوسان قیمت‌ها را تماشا کرد و از صبح که کارش را شروع کرد تا شب بدون هیچ کاهش و افزایشی به خریداران فروخته شد.

 

یعنی سکه گرمی صبح با نرخ شش میلیون و 120 هزار تومان کارش را شروع کرد و در آخرین ساعات معاملات هم خریداران این سکه را با همان قیمت صبح به خانه بردند، اما برعکس قیمت ، حباب این سکه یک حرکتی از خود نشان داد. حباب سکه گرمی با نرخ دو میلیون و 521 هزار تومان وارد بازار شد، این در حالی بود که حباب این سکه روز شنبه اول هفته حدود دو میلیون و 570 هزار تومان بود.

 

حباب سکه گرمی تا ساعت 11 و 30دقیقه صبح تا دو میلیون و 530هزار تومان هم بالا رفت تا به قیمت روز گذشته خود نزدیک شود و بیشتر باد کند، اما از این ساعت به بعد مجبور شد از حجمی که اضافه کرده بود، کم کند. چون جریان بازار حباب این سکه را به پایین می‌کشید به‌همین دلیل در دقایقی از روز تا دو میلیون و 500هزار تومان هم پایین آمد و کسانی که از ساعت 12 تا 13 در بازار طلا بودند این سکه را با حباب کمتری خریداری کردند، اما نرخی که حباب سکه گرمی در پایان روز برای خود انتخاب کرد دو میلیون و 518 هزار تومان بود. 

 

 

کدخبر: ۵۵۴۴۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر