کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۸۳۷
تاریخ خبر:

اولین حراج شمش طلا چگونه گذشت؟

اولین حراج شمش طلا چگونه گذشت؟

جزئیات فروش 10 عدد شمش یک‌کیلویی در مرکز مبادله ارز و طلا.

روزنامه هفت صبح| اولین حراج شمش طلا به‌صورت حضوری روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران انجام شد. حراج از ساعت 12 ظهر شروع شد و در نهایت 10 عدد شمش یک کیلویی در آن به‌فروش رسید. مشتریان حراج، تولیدکنندگان صنف طلا و جواهر و احتمالا بانک‌ها بودند و قیمت هر شمش به‌طور متوسط حدود دو میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است. 

 

هدف از حراج شمش که قرار است اتفاقی ادامه دارد در روزها و هفته‌های پیش‌رو باشد،‌ کنترل قیمت طلا و سکه در بازار اعلام شده. بررسی روند قیمت‌ها در نخستین روز حراج شمش، نشان می‌دهد بازار هنوز واکنش قابل‌توجهی به حراج شمش طلا نشان نداده است. هفته گذشته و روز 23 دی‌ماه قیمت انواع سکه و طلا در اوج سه ماه‌ گذشته قرار داشت که ناشی از وقایع سیاسی و بین‌المللی بود. با این حال قیمت‌ها پس از این روز روند نسبتا کندی را رو به کاهش قیمت طی کردند.

 

طلا 18 عیار در طول یک هفته اخیر در بالاترین حد خود به قیمت هر گرم دو میلیون و 692هزار و 100 تومان رسید و به سقف قیمت امسال که دو میلیون و 748 هزار تومان بود، یک قدم نزدیک شد. در واقع بالاترین قیمت طلای 18 عیار در این مدت به 23 دی‌ماه مربوط بود که بازار تحت تاثیر انفجار تروریستی در کرمان و وقایع سیاسی در دریای سرخ قرار داشت

 

و در نهایت قیمت طلا بالا رفت. با این‌حال از روز 24 دی، قیمت از اوج کمی فاصله گرفت و به گرمی دو میلیون و 655 هزار و 200 تومان رسید. در روز بیست و هفتم و همزمان با حراج شمش‌های طلا، قیمت هر گرم دو میلیون و 682 هزار تومان بود که نشان می‌دهد این اتفاق روی قیمت اثر کاهشی چشمگیری نداشته است.

 

سکه امامی طرح جدید هم روز 23 دی‌ماه افزایش قیمت نسبتا زیادی را تجربه کرد و به 33میلیون و 459 هزار تومان رسید. با آرام شدن فضای داخلی و سیاسی، قیمت در روز بیست‌وچهارم تا 31 میلیون و 436 هزار تومان پایین رفت. این سکه روز 27 دی‌ماه و همزمان با عرضه شمش طلا، با قیمت 31میلیون و 237هزار تومان فروخته شد. می‌توان گفت در طی چهار روز، قیمت سکه حدودا هفت درصد کاهش داشته. حباب سکه دیروز شش میلیون و 542هزار تومان بود.

 

سکه طرح قدیم روز 27 دی 28میلیون و 855هزار تومان فروخته شد. این در حالی است که قیمت این مدل سکه در روز 23 دی و با توجه به وقایع سیاسی در ایران و جهان به 29 میلیون و 505 هزار تومان رسیده بود. با وجود اینکه قیمت چنین سکه‌هایی 655 هزار تومان ارزان شده اما هنوز با رقم هفته گذشته، یعنی چهارشنبه 20 دی که 28 میلیون و 280 هزار تومان بود فاصله بیش از 500 هزار تومانی دارد. حباب سکه قدیم دیروز سه میلیون و 331 هزار تومان بود.

 

نیم سکه در اوج قیمت این هفته، 18میلیون و 850هزار تومان فروخته شد. قیمت این قطعه روزهای 24 و 25دی کاهشی بود اما از روز بیست‌وششم دوباره شاهد اوج گرفتن قیمت نیم سکه بودیم. روز 27 دی‌ماه، قیمت این نوع سکه به 18میلیون تومان رسید که تنها 100 هزار تومان از قیمت آن در روز 26 دی‌ماه کمتر است و ظاهرا حراج شمش‌ها اثر چندانی بر قیمت آن نگذاشته. حباب نیم سکه دیروز پنج میلیون و 213 هزار تومان بود.

 

سکه ربع روز شنبه که قیمت‌ها به دلیل اتفاقات سیاسی اوج گرفت، 11میلیون و 935 هزار تومان فروخته می‌شد. این رقم البته کماکان با سقف قیمت امسال که مربوط به 10 اردیبهشت و قیمت 12 میلیون و 790 هزار تومان بود، با فاصله نسبتا زیادی قرار داشت.

 

اوضاع اما برای سکه ربع در روزهای بعد از بیست و سوم دی متفاوت بود و حتی قیمت در روز بیست‌وپنجم به کمتر از 11میلیون تومان هم رسید. در نهایت طرفداران سکه ربع در روز چهارشنبه و همزمان با عرضه شمش طلا، آن را به قیمت 10میلیون و 985هزار تومان خریدند که 50 هزار تومان در مقایسه با روز سه‌شنبه ارزان‌تر است. حباب ربع سکه دیروز چهار میلیون و 579هزار تومان بود.

 

هر عدد سکه گرمی دیروز با قیمت شش میلیون و 20هزار تومان فروش رفت. قیمت این سکه در روز 23دی که همه قطعات سکه و طلا افزایش قیمت را تجربه کرده بودند، تا شش میلیون و 320هزار تومان بالا رفته بود.

 

البته سکه گرمی در روز 10 اردیبهشت هفت میلیون و 720هزار تومان فروخته می‌شد و فعلا با آن رقم فاصله چشمگیری دارد. در حقیقت عرضه شمش طلا در روز 27 دی‌ماه باعث شد تا قیمت هر عدد سکه گرمی که روز سه‌شنبه 26 دی به شش میلیون و 120هزار تومان رسیده بود، 100هزار تومان ارزان شود. حباب سکه گرمی دیروز دو میلیون و 871 هزار تومان بود.

 

کدخبر: ۵۵۲۸۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر