کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۲۸۵
تاریخ خبر:

بازی آخر سکه طلا

بازی آخر سکه طلا

بررسی تحولات و وضعیت بازار نشان می‌دهد امسال سکه طلا به‌شکلی موذیانه همه‌ را سرکار گذاشته است

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|  سرمایه‌گذاری برای کسانی که امسال وارد بازار طلا و سکه شدند پر از دست‌انداز و سربالایی و سراشیبی بود. مدام قیمت‌ها بالا و پایین شد و چندبار متوالی رکورد قیمت‌ها شکسته شد، اما با نزدیک شدن به آخر سال، بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد همه‌مان سرکار بودیم. از اسفند ماه سال گذشته تا امروز بازار سکه و طلا یک روز آرام و بدون خبر به خود ندیده و مدام باعث شده تن و بدن سرمایه‌گذارها بلرزد.

 

اگر به نمودار بازدهی انواع سکه در سال 1402 نگاهی بیندازیم، انگار تصویری از کوه‌های مینیاتوری چابهار را می‌بینیم که یک رشته کوه با قله و دره کنار هم نشسته‌اند. با این اوصاف خیلی‌ها دل به این بازار بسته‌اند و فکر می‌کنند اگر همچنان در استراتژی سکه و طلا دوستی بمانند، سود می‌کنند، اما بررسی عملکرد یکسال پر از فراز و نشیب طلا و سکه نشان می‌دهد، این بازار آنطور که سرمایه‌گذارانش فکر می‌کرده‌اند، سود ده نبود،‌.

 

مثلا همین سکه امامی که سکه اول بازار است در یک سال فقط 17درصد رشد قیمت داشته و افزایش قیمت بعضی از سکه‌ها هم آنقدر ناچیز است که اصلا به‌چشم نمی‌آید،‌ مثلا میانگین سکه گرمی اسفند سال گذشته شش‌میلیون و ‌هزار تومان بود، این سکه دیروز با قیمت شش میلیون و 270‌هزار تومان فروخته می‌شد، یعنی حدود 100 هزار تومان و یک‌و‌نیم درصد افزایش قیمت در یک سال. 

 

  سکه امامی؛ 17 درصد سود 

اسفندماه زمانی است که بیشتر کارمندها و کارگرها عیدی می‌گیرند و پول نسبت به سایر ماه‌های سال بیشتر دست مردم است. به‌همین دلیل بعضی از سرمایه‌گذارهای خرد به این نتیجه می‌رسند که با پولشان یک کاری انجام بدهند. اغلب این افراد وارد بازار طلا و سکه می‌شوند.

 

اتفاقا نمایش سکه در روزهای پایانی سال گذشته هم به شکلی بود که دل سرمایه‌گذارها را ببرد و به این فکر کنند که اگر آخر سال این طور توانسته خودی نشان بدهد، حتما سال بعد هم گرد و خاک به پا می‌کند. میانگین قیمت سکه امامی در روزهای آخر سال گذشته 29میلیون و 165هزار تومان بود و حتی در آخرین روز کاری بازار یعنی 27اسفند 1401 به قیمت 33میلیون و 750 هزار تومان رسید.

 

همین قیمت خیلی از سرمایه‌گذارها را قانع کرد که با پولشان سکه بخرند و سال بعد سود آن را درو کنند، اما شروع سال 1402 یعنی 14 فروردینی که گذشت قیمت سکه امامی با حدود دو میلیون و 730 هزار تومان کاهش به حدود 31 میلیون و 21 هزار تومان رسید. خیلی‌ها که با دیدن این قیمت ترسیده بودند، به بازار رفتند تا سکه‌هایشان را بفروشند، بعضی‌ها هم به حرکت مورچه‌ای سکه چشم دوختند و منتظر ماندند که یک حرکتی بزند و البته خوب هم شد.

 

موتور سکه امامی اردیبهشت روشن شد و هر روز قله جدیدی را فتح کرد تا روز دهم اردیبهشت ماه به قله آخر برسد. سکه امامی در این روز به قیمت 34 میلیون و 981 تومان رسید تا دل کسانی که پایش ایستاده بودند را به دست بیاورد. البته سکه امامی برای اولین بار و آخرین بار در همان تاریخ روی بلندترین قله ایستاد و در ماه‌های بعد هرچه تلاش کرد نتوانست به قیمت آن روز برسد.

 

کسانی که 14 فروردین این سکه را با قیمت 31 میلیون و 21 هزار تومان خریده بودند، با فروش سکه خود در این تاریخ حدود 3میلیون و 960 هزار تومان سود کردند. بعضی‌ها هم سکه‌ها را نگه داشتند تا آخر سال سودشان را برداشت کنند، غافل از اینکه سکه با اینکه مدام سوار الاکلنگ می‌شود، اما هیچ وقت به آن قله تاریخی در اردیبهشت ماه بر نمی‌گردد.

 

روز گذشته هر سکه امامی با قیمت 34 میلیون و 345 هزار تومان معامله شد. اگر میانگین قیمت این سکه در اسفند ماه سال گذشته را 29 میلیون و 123 هزار تومان حساب کنیم، این سکه فقط 17 درصد در یک سال به خریدارانش سود رسانده است. از طرف دیگر با حساب تورم 5/38 درصدی کسانی که این سکه را خریده‌اند، حدود5/21 درصد از پولشان را از دست داده‌اند. 

 

 سکه بهار آزادی؛ 23 درصد سود

کسانی که آخرین روز سال گذشته به بازار رفتند سکه بهار آزادی طرح قدیم  را با قیمت 30 میلیون و 230 هزار تومان خریدند و منتظر ماندند با توجه به رشدی که این سکه در آخرین ماه سال گذشته کرده، بتوانند سرمایه خود را افزایش بدهند. اما اوضاع آنطور که این افراد تصور می‌کردند پیش نرفت.

 

چون در اولین روز بازار سال 1402 این سکه فقط تا  27 میلیون و 822 هزار تومان خود را بالا کشید تا نشان دهد سالی که نکوست از بهارش پیداست. این سکه فروردین را با افت و خیز ادامه داد، ‌اما اردیبهشت پشت دست سکه امامی بازی کرد و در تاریخ دهم اردیبهشت ماه به قیمت 30 میلیون و 886 هزار تومان رسید تا دل کسانی که مدام صبوری می‌کردند و به خودشان دلداری می‌دادند که این سکه بالاخره یک روزی یک کاری انجام می‌دهد؛ نشان دادند که صبر چیز خوبی است.

 

اما دوران گردنکشی این سکه هم خیلی دوام نداشت و مثل سکه امامی وارد یک جاده پر از دست انداز و سرعت‌گیرهای ریز شد. خیلی‌ها که تحمل ریزش و بعد بالا رفتن و دوباره ریزش و یک بار دیگر صعود این سکه را نداشتند همان روزهای اوج سکه را فروختند و پولشان را گرفتند. اما کسانی که دل شیر داشتند، ماندند تا یک بار دیگر صبوری به آنها جایزه بدهد که داد.

 

این سکه دهم بهمن دوباره به قله جدیدی رسید و با قیمت 31 میلیون و 620 هزار تومان معامله شد. همین صعود دل خریداران این سکه را گرم کرد، با اینکه 16 بهمن دوباره به دره 29 میلیون تومانی افتاد، اما دیروز با قیمت 32 میلیون و 95 هزار تومان به فروش رسید. میانگین قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم در اسفند گذشته حدود 25 میلیون و 950 هزار تومان بود، یعنی حدود 23‌درصد در یک سال افزایش قیمت را تجربه کرد.

 

نیم سکه؛ 18 درصد سود

سکه خرد و پرطرفدار بازار روز گذشته با قیمت 19 میلیون و 60 هزار تومان معامله شد؛ اما اگر به سال گذشته برگردیم این سکه 16 میلیون و 830 هزار تومان قیمت داشت و کم کم تا آخرین روز سال به قیمت 19 میلیون و 530 هزار تومان رسید. همین صعود قیمت خیلی از سرمایه‌گذارهای خرد را قانع کرد که می‌توانند روی بازدهی مثبت این سکه حساب باز کنند.

 

اما این سکه در اولین روز رسمی بازار طلا یعنی در 14 فروردین ماه امسال به خریدارانش رکب بدی زد و با قیمت 18 میلیون 730 هزار تومان کارش را شروع کرد؛ اما از همان روز که یک شوک جدی به خریدارانش وارد کرد، حرکت صعودی را آغاز کرد تا دل این افراد را به دست بیاورد. به همین دلیل توانست در روزی که همه سکه ها خودشان را بالا کشیدند، این سکه هم رخی نشان بدهد و از زیر سایه بزرگترها بیرون بیاید.

 

نیم‌سکه روز دهم اردیبهشت گذشته به قیمت 19 میلیون و 820 هزار تومان رسید، تا کسانی که آخرین روز سال گذشته این سکه را با قیمت 19 میلیون و 530 هزار تومان خریده بودند، یک نفس راحت بکشند. اما نیم‌سکه بعد از این تاریخ، پله پله از اوج پایین آمد و یک بار در تاریخ 20 خرداد به کف قیمت خود در چند ماه اخیر رسید و با قیمت 15 میلیون و 70 هزار تومان معامله شد.

 

اما ریزش قیمت برای نیم‌سکه به این تاریخ ختم نشد و یک بار دیگر این سکه هم از چشم خریدارانش افتاد و هم خودش کمترین قیمت خود در سال 1402 را تجربه کرد. نیم‌سکه در روز پنجم مهرماه به قیمت 14 میلیون و 870 هزار تومان رسید. با اینکه رنگ به رخسار خریداران این سکه نمانده بود و کم مانده بود سکته خفیفی بزنند، نیم‌سکه حرکت صعودی  را آرام و پیوسته شروع کرد و دیگر این قیمت را به چشم ندید.

 

حتی چند باری دوباره به اوج قیمت خود نزدیک شد، یک بار در تاریخ 23 دی ماه به قیمت 18 میلیون و 850 هزار تومان رسید و یک بار هم در تاریخ 10 بهمن ماه توانست روی قله 18 میلیون و 960 هزار تومان بایستد. با این اوصاف روز گذشته نیم‌سکه با قیمت 19 میلیون و 60 هزار تومان معامله شد، میانیگن قیمت این سکه نیز در اسفند ماه سال گذشته حدود 16 میلیون و 987 هزار تومان بود. با این حساب این سکه حدود 18 درصد به کسانی که اسفند ماه سال گذشته نیم‌سکه خریده‌اند، سود رسانده و البته کلی خون به جگر آنها کرده است.

 

ربع سکه؛ 13/5درصد سود

میانگین قیمت ربع سکه در اسفند ماه سال گذشته حدود 10 میلیون و 571 هزار تومان بود. یعنی کسانی که آخرین ماه سال گذشته به بازار رفتند میانگین پولی که برای این سکه دادند، همین حدود قیمت بوده. اما این سکه در آخرین روز سال با قیمت 11 میلیون  و 900 هزار تومان به کار خود پایان داد تا منتظر سال جدید بماند.

 

این سکه برعکس بقیه سکه‌ها ، که با کاهش قیمت شدید سال جدید را شروع کردند با 200 هزار تومان ریزش قیمت معامله شد و روز 14 فروردین سال جاری را با قیمت 11 میلیون و 700هزار تومان به پایان رساند. این سکه هم مثل بقیه قطعات سکه در تاریخ 10 اردیبهشت برای خودش جشن  پایکوبی راه انداخت و به قیمت 12 میلیون و 750 هزار تومان رسید.

 

همین موضوع دل خیلی از خریدارانش را قرص کرد که به پایش بمانند و این سکه را نگه دارند. اما سرمایه‌گذاری در بازار سکه هیچ وقت ثبات نداشته، امسال هم سکه‌ها مدام بالا و پایین شدند تا هر چند روز یک بار یک شوک به سرمایه‌گذاران بدهند.

 

ربع سکه هم خیلی نتوانست در اوج بماند و آرام آرام به سمت پایین جاده خزید و حتی 31 تیرماه به کف قیمت خود رسید  و با قیمت 9 میلیون و 550 هزار تومان معامله شد، اما این حرکت را فقط یک بار انجام داد و در ماه‌های بعدی ربع سکه سه بار سعی کرد دل خریدارانش را به دست بیاورد. یک بار در تاریخ 16 مهرماه بعد از چند ماه توانست به قله 11 میلیون و 560 هزار تومانی برسد و یک بار هم در تاریخ 23 دی ماه روی عددد 11 میلیون و 890 هزار تومان ایستاد

 

و روز گذشته هم با قیمت 12 میلیون تومان به خریداران فروخته شد. میانگین قیمت این سکه در آخرین ماه سال گذشته حدود 10 میلیون و 571 هزار تومان بود، اما دیروز این سکه 12 میلیون تومان قیمت داشت. با این اوصاف خریدارانی که اسفند سال گذشته این سکه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کردند؛ بعد از یک سال صبوری، ترس، لرز، شک و تردید حالا فقط حدود 13/5 درصد به سرمایه اولیه‌ای که داشته‌اند، اضافه شده است. 

 

سکه گرمی؛ 1/5 درصد سود

سکه گرمی ارازنترین سکه بازار است و اگر بالا و پایین شود، ضرری که به خریدار می‌زند خیلی به چشم نمی‌آید، مگر اینکه خریدار تعداد زیادی از این سکه را خریده باشد و دلش مدام بلرزد و همیشه قیمت این سکه را چک کند. سکه گرمی روز گذشته نهم اسفند ماه با قیمت شش میلیون و 270 هزار تومان به کار خود پایان داد.

 

این سکه هم مثل بقیه بزرگترهایش سال پر از داستان و ماجرایی را پشت‌سر گذاشت و به اندازه جثه‌اش به خریدارانش شوک وارد کرد. میانگین قیمت سکه گرمی در اسفند سال گذشته حدود شش میلیون و 167 هزار تومان بود. اما کسانی که روز 27 اسفند را برای بازار و خرید انتخاب کردند، این سکه را با قیمت هفت میلیون و 610 هزار تومان خریداری کردند.

 

سکه گرمی هم با شروعی که در سال 1402 داشت توی دل سرمایه گذارانش را خالی کرد و 14 فروردین امسال با قیمت شش میلیون و 710 هزار تومان معامله شد. اما وقتی موتورش روشن شد کسی نتوانست جلویش را بگیرد و روز 10 اردیبشهت ماه روی قله‌ای ایستاد که امسال هر چه تلاش کرد دیگر هرگز نتوانست این عدد را ببیند.

 

سکه گرمی در این روز با قیمت تاریخی هفت میلیون و 720 هزار تومان به فروش رسید. عددی که تا این لحظه حتی به خواب هم ندیده. کمترین قیمت سکه گرمی در تاریخ هشتم مهرماه ثبت شد و این سکه با قیمت پنج میلیون و 670 هزار تومان به فروش رسید. اما کم کم خودش را جمع کرد و در ماه‌های گذشته در محدود پنج میلیون و 800 تا شش میلیون و 300 هزار تومان معامله شد.

 

سکه گرمی روز گذشته شش میلیون و 270 هزار تومان قیمت داشت. یعنی اگر بخواهیم سود خریداران این سکه را در اسفند سال گذشته حساب کنیم، میانگین قیمت سکه گرمی پارسال اسفند حدود شش میلیون و 167 هزار تومان بود. یعنی خریداران این سکه، یک سال خون جگر خوردند و فقط حدود 1/6 درصد به سرمایه آنها اضافه شد.

 

 

کدخبر: ۵۵۴۲۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر