کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۹۷۹
تاریخ خبر:

دوبی برای از ما بهتران

دوبی برای از ما بهتران

بازار ملک در همسایه جنوبی به شدت رونق گرفته ولی برای یک آپارتمان باید حدود ۲۰میلیارد تومان پول داشته باشید

روزنامه هفت صبح|  آمارها نشان می‌دهد که دوبی دارد به روزهای اوج خود، دست‌کم در زمینه بازار املاک و مستغلات باز می‌گردد. با این حال، بعید است که این شهر، برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج از کشور مقصد مناسبی باشد. چرا؟ این گزارش را بخوانید. 

 

رونق شدید ملک در همسایه جنوبی 
اول ببینیم که وضعیت ملک در دوبی به چه شکل است. فروش املاک و مستغلات در دوبی در همین یک ماه و نیمی که از سال ۲۰۲۴ گذشته، از مرز ۱۵میلیارد دلار رد شده و یک رکورد را ثبت کرده است. بیش از ۱۷هزار و ۶۰۰ معامله در حوزه املاک در این شهر در این ۴۵روز منعقد شده که ۱۴هزار و ۶۰۰ مورد آن مربوط به واحدهای آپارتمانی بوده است و ۱۸۴۲ مورد آن مربوط به زمین. بقیه هم عمارت و ویلا. 

 

سال گذشته ۱۲۹هزار معامله مسکن در دوبی انجام شد که ارزش آن‌ها مجموعا ۱۰۹میلیارد دلار بود. این میزان نسبت به سال ۲۰۲۲، ۵۱درصد از نظر ارزش و ۳۲درصد از تعداد معامله رشد را نشان می‌دهد. در این سال 52/1 (پنجاه و دو و یک دهم درصد) از کل معاملات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در شهر دوبی منعقد شده است. 

 

برای اینکه میزان رونق معاملات مسکن در دوبی را اندازه بگیریم نگاهی بلندمدت هم ضروری است. در سال ۲۰۱۱، ۳۱هزار و ۱۲۳معامله در حوزه مسکن در دوبی منعقد شد. این میزان در سال ۲۰۱۳ به ۶۳هزار و ۸۰۶ مورد رسید ولی بعد از آن افت کرد و وضع به‌جایی رسید که در سال قبل از کرونا میزان معاملات به ۳۸هزار و ۸۶ مورد رسیده بود.

 

اما ناگهان پس از کرونا آمار معاملات مسکن در دوبی رشد کرد و ابتدا در سال ۲۰۲۱ به ۶۰هزار و ۲۵۸ مورد و بعد در سال ۲۰۲۲ به ۸۸ هزار و ۲۸ مورد رسید. حدس زده شده که حجم کل معاملات مسکن در دوبی در سال‌جاری به ۱۲۳ تا ۱۳۶میلیارد دلار خواهد رسید. 

 

 چرا دوبی جای سرمایه‌گذاری ما نیست؟
با این حساب چرا می‌گوییم که این شهر نمی‌تواند مقصدی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان باشد؟ به خاطر گرانی.

 

قیمت املاک در دوبی بعد از کرونا تا به حال ۲۲۵درصد رشد داشته است. فقط در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، قیمت مسکن رشد یا تورم 5/16درصدی را تجربه کرده که بیشترین میزان در یک دهه اخیر بوده است. 

 

در پایان سال ۲۰۲۳ متوسط قیمت خرید یک آپارتمان در دوبی، ۴۰۸ هزار دلار بوده و میانگین قیمت خرید یک ویلا، ۸۷۱ هزار دلار. این در حالی است که به‌طور متوسط خانه در استانبول ترکیه، متری ۱۵۰۰دلار است و شما با پول یک آپارتمان در دوبی (۴۰۸هزار دلار) می‌توانید یک آپارتمان ۲۷۲متری در استانبول بخرید. 

 

دوبی جای چه کسانی است؟ 
حالا سوال این است که پس چه کسی خانه‌های دوبی را می‌خرد؟ دوبی روی اشخاصی سرمایه‌گذاری کرده که اصطلاحا به آن‌ها HNWI می‌گویند. یعنی افراد بسیار ثروتمندی که دست‌کم یک میلیون دلار در حساب بانکی‌شان به صورت نقدی داشته باشند. 

 

در دو سال گذشته نزدیک به ۱۰هزار نفر از چنین افرادی از سرتاسر جهان، دوبی را برای اقامت خود انتخاب کردند. گفته شده که فقط در سال ۲۰۲۳، جمعیت افرادی در دوبی که بیش از 100میلیون دلار داشتند، رشد ۸۰ درصدی را تجربه کرده است. 

 

آمارهای فروش املاک امسال هم همین موضوع را نشان می‌دهد. گفتیم که از ابتدای سال تاکنون ۱۵میلیارد دلار ملک در دوبی معامله شده است. جالب است بدانید که ارزش ۱۰معامله از این املاک، 1/4(یک و چهار دهم) میلیارد دلار بوده است. 

 

طبق فهرستی که از 10معامله برتر این ۴۵روز در دوبی منتشر شده نخستین معامله گرانبها مربوط به یک زمین ۵ هزار و ۵۰۰متری است در پارک سرمایه‌گذاری دوبی که ۹۷۵میلیون دلار فروش رفته است. از قرار هر مترمربع، ۱۷۷هزار دلار. رتبه دوم هم برای یک زمین است در منطقه جمیرا لیک تاورز که ۵هزار و ۳۰۰مترمربع بوده و ۷۳ میلیون دلار قیمت خورده است. 

 

رتبه سوم و چهارم هم برای یک زمین بوده ولی مورد پنجم یک آپارتمان است در منطقه «جزیره ۲» که در آن یک آپارتمان ۱۱۰۰متری، ۳۸میلیون و ۲۰۰هزار دلار فروش رفته است. یعنی متری ۳۴ هزار دلار. 

 

رتبه‌های 6 تا 10 هم همگی زمین‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران با فهم اینکه بازار ملک در این شهر در شرایط رونق است؛ می‌خرند تا با ساخت مجتمع‌های مسکونی در آن، درآمد و سود معناداری کسب کنند. 


 

کدخبر: ۵۵۳۹۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر