کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۶۴۸۴۹
تاریخ خبر:

پارکه| آیا زن می‌تواند مهریه بخشیده شده را هم بگیرد؟

پارکه| آیا زن می‌تواند مهریه بخشیده شده را هم بگیرد؟

پاسخ به سوالاتی درباره اثبات پرداخت پول در قانون مدنی، انتقال ملک در هنگام حجر و ...

هفت صبح| این هفته به چهار سوال مطرح شده در سایت دادراه پاسخ می‌دهیم:

سوال یک: نزدیک به دو سال پیش وقتی دخترم به دنیا آمد تصمیم گرفتم از دست و پاهای دخترم تندیس درست کنم به یادگار. در فضای مجازی جست‌وجو کردم و یک نفر پیدا شد من نزدیک چند میلیون تومان (کل مبلغ) را به همراه یک دست لباس برای ست کردن تندیس به او دادم اما یک سال اول که پاسخ‌گو نبودند و در ادامه گفتند که امکان تهیه تندیس نیست چون مواد گران شده و گفتند بیایید و یک قالب گچی ببرید که من حقیقتا نرفتم چون با سفارشی که دادم خیلی فرق داشت. جالب اینجاست همین اتفاق حداقل برای پنج – شش نفر دیگر هم افتاده ولی می‌ترسند قانونی پیگیری کنند که طرف برایشان شر درست نکند. خواستم ببینم چون رسید ندارم و پول را نقد دادم می‌توانم از طریق قانونی اقدامی کنم؟

 

پاسخ: بسیار مشکل است چون ابتدا باید پرداخت پول اثبات شود. در صورتی که برای پرداخت پول شاهدی دارید می‌توانید روند شکایت را آغاز کنید ولی دقت کنید که شاهد در حقوق مدنی نباید انتفاع شخصی از قضیه ببرد و برای همین به طور مثال همسر شما نمی‌تواند یکی از شاهدان باشد. در عین حال در روند رسیدگی احتمال این هست که بتوانید با سوگند نیز پرداخت پول را ثابت کنید مگر اینکه طرف مقابل به دروغ سوگند بخورد که پولی از شما دریافت نکرده است. 

 

سوال دو: همسر بنده مهریه خود را در دفتر اسناد رسمی بذل کرده و الان بدون دادخواست به دادگاه برای رسیدگی به رجوع به مهریه و بدون حکم قطعیت رجوع به مهریه از طریق ثبت برای مهریه‌اش اجراییه گرفته و من را ممنوع الخروج کرده است. آیا این کار از نظر قانونی صحیح است؟

 

پاسخ: با توجه به آنچه گفتید احتمالا بذل مهریه به صورت هبه غیرمعوض بوده و همسر شما با مراجعه به دفتر اسناد رسمی در اصطلاح «رجوع عن ما بذل» انجام دادند و سپس برای مهریه خود از طریق اداره ثبت اجراییه گرفته‌اند. دقت کنید در صورتی که می‌خواهید تعهدی مالی از سوی شما به همسرتان وجود نداشته باشد بهترین کار این است که مهریه ابراء شود و نه هبه. 

 

سوال سه: صیغه بین زن و مرد در صورتی که محضر نرفته باشند، صحیح است؟ چطور می‌توان آن را باطل کرد؟

 

پاسخ: از نظر شرعی درست است و برای پایان دادن به صیغه، شوهر باید مدت باقی مانده از صیغه را به همسر خود ببخشد که اصطلاحا به آن بذل مدت می‌گویند. 

 

سوال چهار: پدر خدابیامرزم در حالی که ۶ خواهر و برادر در ایران نبودیم و خبر نداشتیم در ۹۰ سالگی و با بیماری آلزایمر، ملک خود را به نام خواهرم که در ایران ساکن بوده زده و ۵ ماه بعد هم فوت کرده است. باید چه کنیم؟

 

پاسخ: با در دست داشتن اسنادی مبنی بر اینکه پدر از اوضاع و احوال روانی درستی برخوردار نبوده و در واقع محجور بودن از دادگاه درخواست ابطال سند را داشته باشید و سپس در انحصار وراثت ملک را طبق سهم‌الارث بین خود تقسیم کنید. 

دوشنبه هر هفته ‌به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید:

PR@7sobh.com

Mo.masjedi@gmail.com

 

کدخبر: ۵۶۴۸۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر