کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۳۴۲
تاریخ خبر:

تهرانی‌ها کجا رأی می‌دهند؟

تهرانی‌ها کجا رأی می‌دهند؟

پاتوق‌های معروفی که نه‌تنها تمرکز صداوسیما روی آنهاست، بلکه محل سنتی رای‌ دادن اهالی پایتخت هستند

روزنامه هفت صبح| در روزهای انتخابات هرکدام از شبکه‌های تلویزیونی دستکم در گوشه تصویر و در کنار سایر برنامه‌ها در حال پوشش ورود مردم به محل‌های اخذ رأی هستند؛ اما نه هر صندوقی و نه هر پایگاه اخذ رایی، بلکه چند پاتوق مهم در تهران وجود دارد که محل استقرار دوربین‌های تلویزیونی و حضور خبرنگارهاست و از قضا چهره‌های معروف سیاسی و فرهنگی هم اگر نخواهند دور از دوربین‌ها و خبرنگارها رأی شان را به صندوق بیندازند، سراغ همین صندوق‌های معروف می‌روند.

 

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این پاتوق‌های رای‌گیری معروف، بزرگ و زیبا بودن است که به آنها جذابیت تصویری برای دوربین‌های تلویزیونی می‌دهد، اما اصلی‌ترین دلیلی که آنها را به محل مراجعه تعداد بیشتری از رای‌دهنده‌های تهرانی سوق می‌دهد، سابقه تاریخی، موقعیت سیاسی و اجتماعی آنهاست.

 

پاتوق رأی هنرمندان و فرهنگی‌ها

از قدیم حسینیه ارشاد که در خیابان شریعتی تهران کمی بالاتر از سه راه ضرابخانه  قرار دارد، یکی از اصلی‌ترین محل‌های رای‌گیری شمال شهر است که خیلی از چهره‌های هنری و فرهنگی سعی می‌کنند برای رأی دادن به آنجا بروند. به همین دلیل هم به‌خصوص در دوره‌هایی که اصلاح‌طلبان گزینه درخوری داشته‌اند، تصاویر زیادی از هنرمندان در حال رای‌دادن و لبخند‌زدن به دوربین، در حسینیه ارشاد دیده می‌شود. 

 

 اگر بخواهیم سراغ دلیل تاریخی این محبوبیت برویم غیر از موقعیت جغرافیایی و زیبایی بصری حسینیه ارشاد، باید به سابقه تاریخی آن هم اشاره کرد. این حسینیه از قدیم الایام پاتوق روشنفکران مذهبی بوده و شاهد سخنرانی‌های پرشور چهره‌هایی مانند علی شریعتی و مرتضی مطهری بوده است.

 

صندوق رأی سیاسی‌های استخوان‌دار

یکی دیگر از پاتوق‌های رای‌گیری اصلی در تهران، حسینیه جماران است؛ جایی که محل سخنرانی و استقرار امام خمینی(ره) در تهران بوده و در محله جماران قرار دارد. به‌دلیل همین سابقه تاریخی و جغرافیایی است که خیلی از سیاسی‌های قدیمی که از قضا اغلب‌شان ساکن محله جماران و اطراف آن هستند، برای رأی دادن به حسینیه جماران می‌روند.

 

همین دیروز  در جریان رای‌گیری برای انتخابات مجلس هم خیلی از چهره‌های سیاسی راهی این حسینیه شدند. جالب اینکه به‌دلیل موضع‌گیری‌های سیاسی خانواده امام خمینی (ره) و اینکه تولیت حسینیه با حسن خمینی است، در چند سال اخیر چهره‌های سیاسی استخوان‌دار اما منتقد و اصلاح طلب  بیشتر برای رای‌دادن، حسینیه جماران را انتخاب می‌کنند و اصولگراها کمتر سراغ آن می‌روند.

 

 محل کلاسیک اخذ رأی دولتی‌ها

همانطور که احتمالا می‌دانید طبق قانون در ایران وزارت کشور متولی برگزاری انتخابات است؛ بنابراین اصلا عجیب نیست که سالن اصلی وزارت کشور در روزهای انتخابات به یکی از اصلی‌ترین محل‌های اخذ رأی تبدیل شود مخصوصا برای دولتی‌ها و چهره‌های سیاسی نزدیک به دولت. خیلی از نماینده‌های مجلس هم سالن وزارت کشور را برای رأی‌دادن انتخاب می‌کنند؛ به همین دلیل هم از اولین ساعت‌های روز انتخابات دوربین‌های صداوسیما در سالن وزارت کشور روشن می‌شوند تا  از رأی‌دادن چهره‌های سیاسی تصویر تهیه کنند.

 

جالب اینکه اینجا کمتر خبری از چهره‌های سیاسی منتقد است و چهره‌های معروف فرهنگی برای رأی‌دادن سالن وزارت کشور را انتخاب نمی‌کنند. خیلی از سال‌ها که رئیس‌جمهور گرایش سیاسی اصولگرایی دارد هم برای رأی‌دادن به وزارت کشور می‌رود در غیر این صورت راهی حسینیه جماران می‌شود. نماینده‌های تهران در مجلس هم اگر نخواهند ژست مردمی بودن بگیرند و سراغ پاتوق‌های رأی‌گیری جنوب تهران بروند و از طرفی از نظر سیاسی نزدیک به دولت محسوب شوند، رأی‌شان را در صندوق وزارت کشور می‌اندازند. 

 

 صندوق رأی قدیمی‌ها 

گفتیم که روسای جمهور یا نامزدهای ریاست‌جمهوری معمولا بسته به گرایش سیاسی‌شان یا در جماران رأی می‌دهند یا در سالن وزارت کشور، اما ابراهیم رئیسی هر دو بار که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد در مسجد جامع ارشاد شهرری رأی‌اش را به صندوق انداخت و خیلی از اهالی رسانه این کار را یک‌جور نشان‌دادن مردمی‌بودن و نزدیکی به مردم و طبقات پایین اقتصادی قلمداد کردند، اما این موضوع به رئیسی محدود نیست؛ مسجد جامع شهرری آنقدر از نظر سیاسی مهم است که چهره‌های قدیمی که می‌خواهند پیام مردمی بودن و با اصالت بودن بدهند، سراغ این مسجد می‌روند ....

 

 محل رأی‌ دادن بچه‌های پایین

مسجد حضرت رسول نازی‌آباد به‌عنوان یکی از پاتوق‌های جدی سیاسی در یکی از محله‌های مهم جنوب تهران هم از جمله محله‌های مهم رأی‌گیری در تهران است. مسجدی که در ضلع غرب میدان اصلی نازی‌آباد قرار دارد و در عین حال که یکی از اصلی‌ترین محل‌های تجمعات مذهبی محسوب می‌شود، جایی است که چهره‌های سیاسی نزدیک به بازار آن را برای رأی دادن انتخاب می‌کنند؛ چرا که از قدیم جمعیت بازاری‌های نازی‌آباد معروف بوده‌اند.

 

از طرفی چون محله نازی‌آباد به نوعی از نظر سیاسی جنوب شهر تهران را نمایندگی می‌کند خیلی از چهره‌های معروف برای رأی‌ دادن سراغ آن می‌روند. جالب اینکه مسجد رسول یکی از محل‌های سنتی رأی‌دادن استاندار تهران است. همین موضوع باعث می‌شود که در روزهای رأی‌گیری حیاط زیبای این مسجد پر از دوربین‌های صداوسیما باشد. حضور اغلب پررنگ اهالی نازی‌آباد در مسجد رسول که باعث ازدحام جمعیت می‌شود هم یکی دیگر از دلایل جذابیت صندوق این مسجد برای صداوسیما است.

 

پایگاه انقلابی‌های دو آتیشه

مسجد لرزاده را علی اکبر برهان در دهه 20شمسی ساخت و از همان موقع یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسجد‌های تهران شد. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شد مسجد لرزاده بعدتر اهمیت بیشتری هم پیدا کند حوزه علمیه این مسجد بود که شاگردانی مثل علی‌اکبر ناطق نوری، حسین انصاریان، احمد مجتهدی تهرانی داشت و در دوران انقلاب 57 یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های معترضان در جنوب شرق تهران بود.

 

هنوز هم سخنران‌های معروف منبرهای مهمی در این مسجد دارند و هر چند یک بار چهره‌های سیاسی هم در آن سخنرانی می‌کنند. به همین دلیل هم مسجد لرزاده، یکی از اصلی‌ترین و سیاسی‌ترین پاتوق‌های رأی‌گیری در جنوب تهران است و هنوز می‌توان آن را پایگاه انقلابی‌های دو آتیشه دانست. 

 

کدخبر: ۵۵۴۳۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر