کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۳۸۸۳
تاریخ خبر:

دفاعیات یک متهم فراری

دفاعیات یک متهم فراری

جزئیات جدید از ماجرای کوروش کمپانی و حرف‌های مالک متواری در یک برنامه اینترنتی

روزنامه هفت صبح|  حدودا 10ماه پیش، یکی از کاربران توئیتر(ایکس) به نام محمدحسین رضایی که از قضا مدیر شعبه اتوخسروانی در کرمان هم هست، اولین هشدار درباره کلاهبرداری‌های کوروش کمپانی را داد. زمانی که هنوز کسی رشته توئیتی درباره اینکه این کمپانی معروف پولش را بالا کشیده و هیچ آیفونی به او تحویل نداده منتشر نکرده بود.

 

هنوز تب خرید آیفون‌های زیر قیمت بازار داغ بود و هر روز یک سلبریتی جدید شرکت کوروش پردازان آی سای را تبلیغ می‌کرد. آن زمان آنچنان کسی به هشدار این کاربر توجه نکرد. حتی بعد از این ماجرا هم افرادی تجربه ناموفق خودشان را در این باره نوشتند و آن‌ها که به گوششان نرسید همچنان از این شرکت خرید کردند.

 

روز گذشته مفصل درباره اینکه چطور کوروش کمپانی توانست تا این حد رو بازی کند و سر مردم را کلاه بگذارد نوشتیم. حالا از دیروز اطلاعات جدیدتری منتشر شده که خواندن آن‌ها هم خالی از لطف نیست. 

 

محمدحسین رضایی کاربر توئیتر، نوزدهم اردیبهشت امسال بعد از دیدن تبلیغات گسترده کوروش کمپانی و تخفیف‌های باورنکردنی آن روی گوشی آیفون، رشته توئیتی منتشر کرد. درست زمانی که این شرکت به تازگی شکل فعالیت خود را از تعمیرات و خدمات پس از فروش موبایل به فروش آیفون، آن هم با قیمتی نازل تغییر داده بود.

 

این کاربر در توئیتر خود پوستری تبلیغاتی از این شرکت منتشر کرد که مربوط به تخفیف ویژه آیفون 13 به مدت محدود بود. پوستری مشکوک که قیمت آیفون رجیستر شده و دوسیمکارته‌ 50 میلیونی را ناگهان 26 میلیون تومان اعلام کرده بود، آن هم با گارانتی 18 ماهه.

 

این کاربر که از دیدن چنین پیش فروشی تعجب کرده بود این موضوع را با دنبال کننده‌های خود به اشتراک گذاشت و نوشت: « چند روزه می‌بینم شرکتی به اسم کوروش کمپانی داره گوشی آیفون را به قیمت عجیبی در بازار پیش فروش میکنه. اما عجیب‌تر اونجاست که خیلی زیاد داره تبلیغ میشه و توی اکثر پیج‌های اینستاگرامی پخش میشه.»

 

او در ادامه اشاره کرد که با پرس و جو از یکی از دوستانش متوجه شده که این رقم‌ها منطقی نیست و امکان ندارد شرکتی بتواند بدون اینکه کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه‌اش باشد، 15 تا 20 میلیون تومان زیر قیمت آیفون بفروشد و سود هم بکند. او دو حالت را برای این موقعیت در نظر گرفت.

 

اول اینکه گوشی‌ها «ریپک» یا «رفرش» هستند و بدون رجیستری تحویل داده می‌شوند. حالا گوشی ریپک و رفرش یعنی چه؟ گوشی‌های رفرش، موبایل‌های دارای نقص فنی هستند که شرکت مادر آن را تعمیر و با قیمت کمتر می‌فروشد. این محصولات کاملا اورجینال و با کیفیت هستند اما در ایران اغلب به خریدار توضیح داده نمی‌شود که این گوشی تعمیری است و به جای گوشی نو فروخته می‌شود.

 

اما گوشی‌های ریپک گوشی‌هایی هستند که به هر دلیلی بسته بندی مجدد شده باشد. گوشی‌های ریپک ممکن است اصل اما تعمیری باشند و در بسته بندی‌های تقلبی در ایران به عنوان گوشی آکبند فروخته شوند. همچنین ممکن است آیفون و لوازم جانبی داخل بسته بندی تقلبی باشد.

 

اینطور که تا به امروز به نظر می‌رسد کوروش کمپانی گوشی رفرش یا ریپک و یا رجیستر نشده دست مشتری نداده است. اما حالت دومی که این کاربر حدس زده بود درست از آب درآمد؛ کلاهبرداری از نوع پانزی که البته به نوع آن در رشته توئیت اشاره نشده اما قیمت پایین محصولات و تبلیغات گسترده را از نشانه‌های کلاهبرداری معرفی کرده است.

 

برخی کاربران در واکنش به این رشته توئیت تایید کردند که کاری که این کمپانی می‌کند کلاهبرداری پانزی است و برخی هم تصور کردند گوشی فیک دست مردم داده می‌شود. در این بین بعضی‌ها هم بودند که از کوروش کمپانی دفاع کردند و گفتند «تا امروز گوشی سالم دست مردم داده‌اند و سلبریتی‌های معروف آن را تبلیغ کرده‌اند. مگر می‌شود کلاهبرداری باشد؟» 

 

 اواسط آذرماه کاربر دیگری رشته توئیتی مفصل منتشر کرد و عملا اعلام کرد که این کمپانی پول مردم را می‌خورد، پول خودش هم بر باد رفته و آیفونی به دستش نرسیده است. او 3 مهر دو عدد گوشی از این کمپانی می‌خرد و به او گفته می‌شود آبان ماه گوشی‌ها را تحویل می‌گیرد. اما آبان ماه می‌شود اول آذر و اول آذر می‌شود آخر آذرماه و این کاربر هرگز رنگ آیفون را به چشم نمی‌بیند. 

 

چه اطلاعات جدیدی داریم؟ 
  امیرحسین شریفیان مالک اصلی مجموعه کوروش کمپانی است که گفته می‌شود حالا به امارات یا ترکیه فرار کرده است. شریفیان متولد ۱۳۷۵ است که با ۱۸۰ روز غیبت اولیه اقدام به تکمیل دفترچه سربازی می‌کند و در تقسیم‌بندی‌ها، او سرباز نیروی زمینی ارتش می‌شود، اما از رفتن به سربازی خودداری کرده و از سال ۱۴۰۰ تا به امروز «سرباز فراری» است.

 

بر اساس قانون ثبت شرکت‌ها، اگر فردی بخواهد مدیرعامل، عضو هیات مدیره یا بازرس یک شرکت باشد باید حتما کارت پایان خدمت داشته باشد، اما اگر به عنوان مثال این فرد (فردی که کارت پایان خدمت ندارد) بخواهد در مجموعه‌ای سهامدار باشد از نظر قانون مشکلی ندارد. گفته می‌شود او قبل از تشکیل هرگونه پرونده قضایی به صورت غیرقانونی از کشور فرار کرده است.

 

سردار حسین رحیمی؛ رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا جزئیاتی از این پرونده و نتایج تحقیقات پلیس را بیان کرده و گفته است که متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شده است، یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب هستند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شده است. گفته می‌شود فرزین شریفیان، یعنی پدر او دستگیر شده است.

 

مهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در این باره گفت: «این شرکت اصلا دارای مجوز واردات آیفون نبوده و موبایل‌های آیفون را از طریق واردکنندگان داخلی تهیه کرده و در گذشته هم دو مرتبه دفتر آن‌ها پلمب شد که متاسفانه بنا بر دلایلی که مطلع نیستیم، مجددا بازگشایی شد.» این در حالی است که این شرکت ادعا می‌کرد به خاطر رعایت نکردن حجاب ، این مجموعه پلمب شده است.   

 

 رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از رسیدگی به اتهامات افراد سرشناس و شناخته شده که برای این شرکت اقدام به تبلیغ کرده بودند، خبر داده است. با ورود دستگاه قضا بازیگران و اشخاص چهره که در تبلیغات این شرکت حضور داشته‌اند، مکلف به استرداد وجوه و اموال دریافتی که از این شرکت اخذ کرده‌اند شده‌اند. 

 

  امیرحسین شریفیان روز گذشته با کانال یوتیوب امین فردین در دفاع از خود مصاحبه کرده و گفته: در این یک سال و دو ماه که پیش فروش تلفن همراه را شروع کردیم، ماه‌های اول بالای 500 میلیارد تومان فروش داشتیم. ولی تمام گوشی‌ها تحویل مشتری داده شد. اگر قرار بر کلاهبرداری بود همان روزهای اول می‌توانستیم این رویه را پیش ببریم.

 

نهایت رقمی که بدهکاریم نزدیک 130- 140 میلیارد است. ما دفعات زیادی گزارش تعداد گوشی‌هایی که به مردم بدهکاریم را به دادستانی ناحیه پنج ارائه دادیم ولی هر دفعه لیست تعداد ذهنی خودشان که خیلی بیشتر از لیست واقعی بود را می‌خواستند.

 

حتی عکسی از رقم عجیبی در فضای مجازی منتشر شد. ما اگر  20 هزار نفر شاکی داشتیم 200 نفر تجمع می کردند یا پنج هزار نفر؟ قبل از ورود دستگاه قضایی به مجموعه ما، استعلام بگیرید ما حتی یک شاکی خصوصی نداشتیم. تمام اموالی که ما در شرکت داشتیم را مردم جلوی چشم کلانتری بردند. 

 

کدخبر: ۵۵۳۸۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر