کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۹۴۴
تاریخ خبر:

گاز، مهم‌ترین مدیر بانکی را کشت

گاز،  مهم‌ترین مدیر بانکی را کشت

مدیرعامل بانک ملت دومین چهره اقتصادی برجسته‌ای است که به دلیل استنشاق co2 جانش را از دست می‌دهد.

روزنامه هفت صبح| با پیشرفت تکنولوژی‌های مربوط به وسایل گازسوز ، انتظار داریم که حوادث مربوط به گاز در مناطق کمتر برخوردار و خانه‌های قدیمی اتفاق بیفتند اما ناگهان خبری منتشر می‌شود که ما را میخکوب می‌کند و تصوراتمان را به هم می‌ریزد، خبری مانند آنچه دیروز درباره درگذشت رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک ملت شنیدیم.

 

خبری که می‌گفت مدیرعامل یکی از مهم‌ترین بانک‌های نیمه دولتی ایران و چهره ماندگار نظام بانکی به دلیل گازگرفتگی از دنیا رفته است البته برخی منابع خبری ابتدا دلیل فوت او را ایست قلبی اعلام کردند اما بعدتر معلوم شد که حادثه ناشی از گازگرفتگی بوده است. این خبر از دو جهت اهمیت دارد یکی جایگاه بانک ملت بین بانک‌های دولتی و دیگری جایگاه خود مرحوم دولت‌آبادی در بین چهره‌های بانکی.

 

بانک ملت در سال ۱۴۰۱ توسط سازمان مدیریت صنعتی ایران در رتبه نخست گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری رده بندی شده‌است و  در سال ۱۳۹۵ رتبه سومین شرکت برتر ایران را دارد. این بانک در حال حاضر با سرمایه ۳۵۳ هزار میلیارد ریال یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های ایران است.

 

جالب اینکه در سال‌های اخیر کمتر اسم این بانک را در بین پرونده‌های مربوط به فسادهای کلان می‌شنیدیم اگرچه بانک ملت هم در جریان انتشار ابربدهکاران بانکی فهرست طول و درازی منتشر کرد که در بین آنها شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی و خودرویی بیشتر از همه به چشم می‌آمدند.

 

البته سال ۹۸ هم سلسله دادگاه‌های علی دیواندری، مدیرعامل سابق بانک که   محاکمه و بعد تبرئه شد آن هم به دلیل پرونده یک فساد ۱۰۵ میلیون دلاری. آن روزها رسانه‌هایی که به اصولگرایی معروف هستند نوشتند داماد یکی از وزرای وقت برای دیواندری پرونده سازی کرده است. 

 

نام بانک ملت یک بار دیگر هم در اردیبهشت ۱۴۰۰ سر زبان‌ها افتاد چون  هکرها ۱۰ میلیون سطر اطلاعات کاربران (فایل ۵۰۰ مگابایت) شامل نام نفرات، آدرس، شماره موبایل، کد ملی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، شماره حساب، و شهر و استان تولد را به سرقت بردند.

 

اما غیر از این حاشیه‌ها بانک ملت همیشه بانک بسیار مهمی بوده است و بین بانک‌های نیمه دولتی و نیمه خصوصی  به پیشرو بودن در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های نو و همینطور ارتباط خیلی خوب با صنعت معروف است.

 

همانطور که گفتیم خود مرحوم دولت‌آبادی هم چهره بسیار مهمی بوده است و جایگاه او غیر از مدیرعاملی بانک ملت قابل بررسی است و اساسا خیلی‌ها می‌گویند که شروع حرکت بانک ملت در مسیر جدا شدنش از بانک‌های زیان ده دولتی همزمان با شروع مدیریت دولت‌آبادی در این بانک بوده است. 

 

او قبل از بانک ملت، یکی از چهره‌های مطرح بانک تجارت بود و کارنامه موفقش در رده‌های مختلف شغلی در این بانک باعث شد که به بانک ملت برود تا اوضاع آنجا را ساماندهی کند تا اینکه در سال 1401 و در افتتاحیه هشتمین رویداد بزرگ فناوری‌های مالی ایران که با حضور مقامات کشوری، جمعی از نمایندگان مجلس، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک‌ها و متخصصان اکوسیستم صنایع مالی، بانکی، پرداخت و برپا شد، رضا دولت‌آبادی مدیرعامل بانک ملت به عنوان چهره ماندگار بانکی سال 1401 برگزیده و معرفی شد.

 

در گزارش مربوط به انتخاب او آمده بود: «رضا دولت‌آبادی پس از به دست گرفتن سکان هدایت بانک ملت در مدت زمان کمتر از یک سال بانک ملت را به بزرگ‌ترین بانک کشور تبدیل کرد. در مدت زمان تصدی مدیریت بانک ملت، موفقیت‌های زیادی را در این بانک به دست آورده است که از جمله آنها می‌توان به کسب رتبه نخست بانک ملت در نظام بانکی در شاخص‌های منابع چهارسپرده، منابع جاری، مصارف و ... اشاره کرد ضمن این که این بانک با مدیریت عاملی دولت‌آبادی به بانک اول بورسی کشور تبدیل شده است.

 

رشد 50 درصدی منابع چهارسپرده، رشد 111 درصدی منابع جاری و رشد 260 درصدی سودآوری در پایان آذرماه امسال نسبت به مقطع مشابه سال گذشته از جمله دستاوردهای بانک ملت به مدیریت عاملی رضا دولت‌آبادی است ضمن این که این بانک در زمینه سهم درصد در همه شاخص‌ها جهش داشته و شرکت به پرداخت ملت نیز در سال جاری دوباره جایگاه نخست خود را در تعداد و مبلغ تراکنش‎ها بازپس گرفته است.»همه اینها نشان می‌دهد که درگذشت دولت‌آبادی تا چه اندازه مرگ مهمی بوده است.

 

به شکل عجیبی مشابه 
درباره جزئیات درگذشت دولت‌آبادی کم می‌دانیم اما از یک مرگ بسیار مشابه دیگر اطلاعات بیشتری وجود دارد. درگذشت یک چهره اقتصادی مهم به همراه همسرش که آنها هم بر اثر گازگرفتگی از دنیا رفتند اما ۱۴ سال پیش.

 

مجید سلیمانی‌پور که در زمان فوت ۵۱ ساله بود مدیرعامل و عضو هیات مدیره کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین مالک بیش از نیمی از شرکت مخابرات ایران و جانشین فرمانده و عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه امام حسین، مدیرمسئول «فصلنامه مکانیک و هوافضا» و عضو اصلی هیات مدیره «انجمن رمز ایران» بود، انجمنی که سپاه پاسداران با هدف ارتقای علم و فناوری رمز و امنیت ارتباط کشور راه‌اندازی کرده‌بود.

 

شهرت سلیمانی‌پور در آن زمان (که در خبرهای مربوط به فوتش هم دیده می‌شد) ناشی از مدیریت شرکتی بود که موفق به خرید ۸ هزار میلیارد تومانی ۵۰درصد + یک سهام شرکت مخابرات در شهریور ۱۳۸۸ شده بود. مرگ ناگهانی او در آذر همان سال شایعات زیادی را در رسانه‌ها دامن زد.

 

پیکر او و همسرش شهین برون روز پنجشنبه ۱۹ آذر در خانه شخصی‌شان در منطقه ازگل تهران پیدا شد و پزشکی قانونی علت مرگ را مسمومیت با منواکسیدکربن بر اثر نشت گاز اعلام کرد. کمی بعد خبرها از سوی پزشکی قانونی، دادستانی و  مدیر روابط عمومی شرکت توسعه مبین با کمی تفاوت در جزئیات منتشر شد

 

مثل اینکه در مورد زمان مرگ این زوج، دادستان تهران از مرگ همسر سلیمانی‌پور در منزل گفته و اعلام کرده بود که مجید سلیمانی‌پور بعد از انتقال به بیمارستان شهید چمران در آن جا درگذشته است در حالی که سید مسعود میری، مدیر روابط عمومی شرکت توسعه مبین، فوت سلیمانی‌پور در بیمارستان را تکذیب کرده و گفته است که او و همسرش هر دو با هم فوت کرده‌اند.

 

همچنین در یک گزارش اعلام شد که فرزند آنها صبح  پنجشنبه متوجه بیهوشی والدین خود شده است و با فوریت‌های پلیسی تماس گرفته در حالیکه او هم در همان آپارتمان بوده است و معلوم نیست چگونه جان به‌در برده است از سوی دیگر درگزارش دوم اعلام شده که ظهر پنجشنبه سلیمانی‌پور به منزل برمی‌گردد و با پیکر نیمه جان همسرش مواجه می‌شود

 

و بعد هم خودش دچار گازگرفتگی می‌شود که معمولا یک آدم هوشیار که از بیرون به منزل می‌آید متوجه بوی گاز می‌شود و نمی‌تواند به این راحتی دچار گازگرفتگی شود البته در این مورد حتی معلوم نیست چه کسی خبر گازگرفتگی خانواده سلیمانی‌پور را به مرکز فوریت‌های پلیسی داده است. به هرحال مرگ آقای دولت آبادی دومین مورد مشابه در عرصه اقتصاد کلان بود. برای ایشان آرامش و رحمت خداوند را آرزومندیم.

 

کدخبر: ۵۵۲۹۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر