کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۳۷۵
تاریخ خبر:

برف‌هایی که جاده‌ها را بند می‌آورند... چقدر عالی!

برف‌هایی که جاده‌ها را بند می‌آورند... چقدر عالی!

چند استان کشور برفی شدند، در پایتخت هم چند قطره باران بارید.

روزنامه هفت صبح| بیایید قبل از اینکه مرثیه‌ای برای خشک شدن سدهای تهران و نصف شدن ذخایر برفی کشور بخوانیم، ببینیم آن برفی که سازمان هواشناسی وعده داد، به کدام استان‌ها رسید؟ چون سه روز پیش خبر رسید که احتمالا در 16 استان برف می‌بارد و قرار شد نیمی از کشور از وضعیت بی‌برف و بارانی حتی برای چند ساعت خارج شود.  

 

تهران که برف و باران به‌خودش ندید، ولی نزدیکترین استان به آن یعنی البرز برفی شد. در جاده‌های طالقان وضعیت بارش به‌اندازه‌ای بود که باید در محورها نمک‌پاشی انجام می‌شد تا راه‌ها باز شود؛ البته نه همه راه‌ها، فقط محور طالقان- هشتگرد. اولین برف زمستانی مازندران هم 16 روز بعد از شروع دی بارید؛ به‌غیر از جاده‌های استان، روستاها و شهرهای کجور نوشهر، ساری، بابل و کلاردشت هم برفی شد ولی سهم ارتفاعات استان بیشتر بود.


شمال و شمال‌غرب چطور بود؟ 
استان گیلان هم انتظار بیشتری برای بارش برف داشت، شانس بیشتر با ارتفاعات یار بود؛ مثل مناطق کوهستانی دیلمان، رودبار،‌ فومن و رودسر. محور سیاهکل-دیلمان وضعیت بهتری از نظر بارش برف داشت و راهداری مجبور شد با عملیات برف‌روبی مسیرها را باز کند.


شهر ماسوله هم هر چند به‌اندازه این ارتفاعات برف ندید، ولی برای چند ساعت به یک زمستان واقعی نزدیک شد. باقی شهرهای گیلان هم بیشتر از برف، بارش باران داشتند. فقط در یک شبانه‌روز سه شهر سرعین، مشگین‌شهر و اردبیل بیشترین بارش برف را در استان اردبیل داشتند. در خلخال هم هوا آنقدر سرد شد که مدارس شیفت عصر شهر تعطیل شدند.

 

 فعلا جام را به این دو استان بدهیم 
به نظر می‌رسد در کل استان آذربایجان شرقی وضعیت از نظر بارش برف حداقل در یکی دو روز گذشته بد نبوده؛ چون جاده‌های این استان هم به‌اندازه‌ای برفی شده که راهداری باید برای باز کردن مسیرهای بین‌شهری ماشین سنگین استفاده می‌کرد.

 

حتی چند خودرو هم در برف و کولاک جاده‌های این استان گیر افتادند. دمای هوای سراب به منفی 11‌درجه رسید و به سردترین شهر ایران در شب 16 دی تبدیل شد. دمای هوای شهرهای ورزقان هم به منفی 9 درجه و دیزین پایین هم به حدود منفی 7 درجه رسید و در مجموع رکورد سردترین شهرها در اوایل همین هفته در دست آذربایجان شرقی ماند.

 

همدان سردسیر با هوای سرد و خشکی که دارد، دیروز برف خفیفی را تجربه کرد ولی به‌پای آذربایجان و اردبیل نرسید. در یکی از گردنه‌های برف‌گیر معروف کردستان یعنی ژالانه هم 30 سانتی‌متر برف آمده، البته این میزان به نسبت سال‌های گذشته و با توجه به اینکه این گردنه به بارش شدید برف و مسدود شدن در زمستان معروف است، آنقدر چشمگیر نیست. اوایل دی امسال در همین گردنه 70 سانتی‌متر بارش برف ثبت شد. 

 

 شهرهای دیگر کردستان مثل بانه، سرچی کامیاران، محور دیواندره-بیجار و دیواندره- زرینه، سنندج، مریوان، سروآباد و چند شهر دیگر برفی شدند؛ یعنی تقریبا بیشتر شهرهای کردستان. سامانه‌ای که برف را به ایران آورد، از سمت آذربایجان غربی وارد شده و این یعنی شهرهای این استان بی‌نصیب نمانده‌اند.


تصاویر شهرهایی مثل تبریز و چالدران نشان می‌دهد که اوضاع بارش‌ها چندان هم بد نبوده و روی سقف خودروها و زمین برف نشسته است. جاده‌های زنجان، ارتفاعات کرمانشاه مثل پاوه و گردنه‌های قزوین هم برفی شدند؛ در مجموع اوضاع بارش برف در ارتفاعات بهتر از شهرها بود. 

 

 سهم تهران چقدر شد؟ 
تقریبا هیچ! به‌غیر از یک باران بسیار سبک از این پیش‌بینی چیزی نصیب تهران نشد. این وضعیت در شرایطی پیش آمده که بهترین کلمه برای توصیف وضعیت منابع آبی آن «بحرانی» است. استان تهران پنج سد دارد که وضعیت ورودی همه آنها ناکافی است.

 

مثلا سطح آب سد امیرکبیر یا همان سد کرج که آب شرب شهرهای غربی استان را تامین می‌کند بسیار پایین است و ورودی آن هم کاهش شدیدی داشته است. میزان ورودی آن نصف میزان خروجی است و از ذخیره مخزن آن استفاده می‌شود. همین وضعیت کمبود بارش و ناکافی بودن منابع آبی تهران هم باعث شده که جایگزین‌های احتمالی برای آن در نظر گرفته شود، مثلا احداث چاه در دشت‌های ممنوعه که دیروز مدیرعامل آب منطقه‌ای استان البرز درباره آن خبر داد. 

 

در طول یک‌سال گذشته حجم پرشدگی این سدها به 18‌درصد رسیده و میزان بارش‌ها هم در کل استان  57‌درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. به‌غیر از آن‌هم حجم آب موجود در مخازن پنج سد تأمین‌کننده آب استان تهران کمتر از ۳۰۰ میلیون مترمکعب است؛ یعنی از این به‌بعد هر خانواده تهرانی می‌تواند ماهانه حداکثر 12 مترمکعب آب مصرف کند و بیشتر از آن یعنی پرمصرف است و باید هزینه بیشتری بپردازد. 

 

کدخبر: ۵۵۲۳۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر