کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۲۱۲۷
تاریخ خبر:

سرنوشت دندانپزشکان ایرانی در انتاریو

سرنوشت دندانپزشکان ایرانی در انتاریو

چرا دندانپزشکان ایرانی به کانادا می‌روند؟ ‌‌جزئیاتی دقیق از هفت‌خانی که بر‌سر راه آنان وجود دارد.

روزنامه هفت صبح، سارا سبزی | ‌هفته پیش دوباره آماری از مهاجرت پزشکان ایرانی منتشر شد که طبق آن 400 دندانپزشک ایرانی به یکی از استان‌های کانادا مهاجرت کرده‌اند. خبر را علی تاجرنیا، عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشکان ایران اعلام کرد، اما این امیدواری را داد که با توجه به موج مهاجرت‌ها و میزان ورودی و خروجی دانشگاه‌ها، تناسب حضور دندانپزشک در شهرهای مختلف تغییری نداشته است.

 

نکته‌ای که تاجرنیا و قبل‌تر از او پزشکان ایرانی ساکن کانادا و اروپا گفته بودند، این است که آزمون مجوز طبابت در این کشور پیچیده است و به همین دلیل هم چهره‌های ممتاز پزشکی جذب این کشورها می‌شوند. منظور او مراحل معادل‌سازی مدارک پزشکان ایرانی و غیرایرانی با استانداردهای کاناداست؛

 

کشوری که به یکی از مقاصد اصلی مهاجرت پزشکان تبدیل شده، اما ادامه این حرفه در این کشور چندان هم ساده نیست و هفت‌خانی پیچیده و البته بسیار گران دارد. همین مراحل دریافت مجوز طبابت باعث شده بسیاری از پزشکان ایرانی نتوانند شغلشان را در این کشور حفظ کنند یا با همان تخصص اصلی به کار ادامه دهند.

 

دندانپزشکان برای معادل‌سازی مدرکشان در این کشور چند مرحله سخت پیش‌رو دارند که از شرکت در پنج امتحان و معادل‌سازی مدرک آغاز می‌شود. بعد از قبولی در پنج امتحان و به شرط دریافت اقامت دائم کانادا، اجازه طبابت در این کشور را به دست می‌آورند.

تجربه پزشکان ایرانی شاغل در این کشور نشان می‌دهد که کانادا یکی از سخت‌ترین کشورها برای معادل‌سازی مدرک دندانپزشکی و پزشکی است چون علاوه بر سخت‌گیری در این روند، هزینه‌های زیادی هم به پزشکان تحمیل می‌شود و زمان‌بر است.


این راه پیچیده از کجا شروع می‌شود؟ 
دکتر امین میرزایوسف،‌ دندانپزشک ایرانی ساکن کانادا، جزئیات مراحل و هزینه‌های این آزمون‌ها را توضیح می‌دهد و می‌گوید میزان درآمد دندانپزشکان در ایران و کانادا چقدر است؟


* این روند از ارسال مدارک آغاز می‌شود که بررسی آن چهار تا شش ماه زمان نیاز دارد. بعد از آن هم آزمونی به نام ای.اف.کی برگزار می‌شود که هزینه کلاس‌های آمادگی و ثبت‌نام آن بین پنج تا شش هزار دلار هزینه دارد و فقط دوبار در سال برگزار می‌شود.


* 9 ماه بعد از قبولی در این آزمون، نوبت به شرکت در آزمون دیگری می‌رسد تقریبا به همین اندازه هزینه دارد. 


* اگر دندانپزشک موفق شود این دو مرحله را پشت سر بگذارد، نوبت به سخت‌ترین و گرانترین مرحله مجوز طبابت است: این آزمون هرماه برگزار می‌شود و خودش به تنهایی دو مرحله جداگانه دارد، ولی آنقدر متقاضی زیاد است که حداقل شش تا هشت ماه باید در صف ماند تا فرصت شرکت در آن پیدا شود.

‌این آزمون آنقدر پیچیدگی دارد که پزشکان بسیار کمی در آن پذیرفته می‌شوند؛ در واقع فقط 14 تا 16 درصد از متقاضیان امکان گذشتن از این سد را دارند. هزینه ثبت‌نام آن هم چندان ارزان نیست و تقریبا هشت هزار دلار کانادا، معادل 304 میلیون تومان ایران است.

 

‌* به این مبلغ باید هزینه کلاس‌ها و لوازم مورد نیاز شرکت در آزمون را هم اضافه کنیم که درمجموع به 30 هزار دلار می‌رسد یعنی یک میلیارد و صدمیلیون تومان فقط برای شرکت در این مرحله از آزمون معادل‌سازی. در صورت قبول نشدن در یکی از مراحل آن، دوباره نیمی از این هزینه باید پرداخت شود. 

 

* این هفت خان هنوز تمام نشده؛ اگر توانستید از این دیوار بزرگ عبور کنید، باید در امتحان برد ملی کانادا هم شرکت کنید و حالا نوبت دریافت اقامت دائم است؛ اگر آنقدر خوش‌شانس باشید که این اقامت به شما تعلق بگیرد، مجوز طبابت برایتان صادر خواهد شد و به جمع پزشکان فعال ایرانی در کانادا اضافه می‎‌شوید. 

* تمام این مراحل این روند طاقت‌فرسا هم به 50 هزار دلار کانادا و حداقل سه سال صبوری نیاز دارد. چیزی در حدود دو میلیارد تومان برای هر نفر. 

 

* مهم‌ترین دلایل آمار بالای مهاجرت پزشکان ایرانی به کانادا این چند مورد است: مشخص بودن نقشه راه، دریافت راحت ویزای توریستی و مجوز کار، آسان‌تر بودن روند مهاجرت به این کشور نسبت به آمریکا، ناامیدی نسبت به آینده و کوچک بودن جمعیت و گروه‌های هدف در کشورهایی مثل کانادا که به شدت نیاز به دندانپزشک دارند. 

 

درآمد دندانپزشک در کانادا چقدر است؟ 
این پزشک ایرانی جزئیاتی هم درباره میزان درآمد دندانپزشکان در ایران و کانادا می‌گوید: میزان درآمد در حرفه دندانپزشکی هم به فاکتورهایی مثل محل طبابت، انگیزه، تجربه و ... بستگی دارد. برای مثال درآمد یک دندانپزشک در ایران ممکن است از ماهی 30 میلیون تومان آغاز و به 600 میلیون تومان هم برسد. همین تفاوت درآمد در کانادا هم وجود دارد و بازه درآمد این حرفه از ماهانه 15هزار دلار آغاز می‌شود و ممکن است به 40 هزار دلار هم برسد که البته استثنائاتی هم وجود دارد. 

 

انتاریوی محبوب و گران 
منظور از استانی که 400 دندانپزشک ایرانی به آن مهاجرت کرده‌اند، انتاریو است؛ موضوعی که حسین کرمانپور، روابط عمومی وقت سازمان نظام پزشکی، دو سال پیش درباره آن صحبت کرده بود. دلیل محبوبیت این استان که در کنار تورنتو به مقاصد منتخب ایرانی‌ها برای مهاجرت تبدیل شده، چیست؟ 
 

انتاریو نبض اقتصادی کاناداست و تقریبا 38 درصد از جمعیت این کشور را  در خودش جا داده و به غیر از آن هم به آمریکا نزدیک است؛ پس برای کسانی که به رفت‌وآمد به این کشور نیاز دارند گزینه خوبی است و به واسطه پرجمعیت بودن، احتمالا بازار کار مناسب‌تری هم دارد، البته باید رقبا را هم در نظر گرفت.
 

جذابیت‌های مهاجرت به تورنتو هم دلایل مشابهی دارد و علاوه بر اینکه  مدرن بودن، فرصت‌های شغلی زیادی دارد و به یکی از شهرهای محبوب ایرانی‌ها تبدیل شده است. دندانپزشکان ایرانی در این استان انجمنی هم به راه انداخته‌اند و نام 56 پزشک هموطن هم در این فهرست وجود دارد. 
 

در هر استان دیگری از این کشور هم می‌توان با یک جست‌وجو به لیست دندانپزشکان ایرانی دسترسی پیدا کرد.  اما همه چیز هم به این شیرینی نیست و باید هزینه بالای اجاره مسکن و خرید، ترافیک و دوربودن محل کار از زندگی را هم در نظر گرفت. ما هنوز اطلاعات زیادی درباره میزان کمبود دندانپزشک در این کشور نداریم، اما تجربه پزشکان ایرانی در کانادا می‌گوید که دندانپزشکان زیادی در روند جذب بازار پزشکی آن قرار دارند. 
 

به نظر می‌رسد یکی از دلایل سخت‌گیری در پذیرش پزشکان غیر کانادایی، این است که دولت این کشور تصمیم دارد با شیب کمتری دندانپزشکان را جذب کند. 

 

 

کدخبر: ۵۵۲۱۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر