کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۹۳۳
تاریخ خبر:

‌ مروری بر کارنامه حامد بهداد

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | مسیر بازیگری حامد بهداد اوج و فرود زیاد داشته اما در چندسال اخیر نقدهای منفی زیاد شده بود. سال پیش «مارموز» عرصه را بر این بازیگر تنگ کرد و زنگ خطر را بلندتر از همیشه برایش به‌صدا درآورد. بهداد همزمان با اوج‌گیری انتقادها مشغول سبک-سنگین‌کردن پیشنهاد سیدرضا میرکریمی برای بازی در «قصر شیرین» بود. در جشنواره فجر حاصل این همکاری برای نخستین‌بار به قضاوت گذاشته شد که خب خاص و عام عقیده داشتند بهترین فیلم کارنامه بهداد رقم خورده است.

اکران فیلم بهانه تدوین پرونده‌ای برای مرور کارنامه بهداد است. کسی که اول‌بار در «آخر بازی» نگاه ها را به سوی خود جلب کرده بود و با «بوتیک» به شهرت رسید. در پرونده امروز درباره ۱۰نقش مهم کارنامه سینمایی‌اش نوشته‌ایم و از منتقدان خواسته‌ایم بهترین و بدترین فیلمش را انتخاب کنند. ‌

۱۰ نقش‌ برتر کارنامه حامد بهداد: نکته جالب کارنامه حامد بهداد این است که در سال ۱۳۹۸، ابتدا و انتهای کارنامه‌اش را دوفیلم موفق شکل می‌دهند! او با «آخر بازی» شروع کرد و حالا «قصر شیرین» را روی پرده سینماها دارد. هر دو فیلم، ‌هم مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌اند و هم مخاطبان. در این بخش از پرونده درباره این دوفیلم و هشت‌فیلم موفق دیگر کارنامه حامد بهداد نوشته‌ایم. این فیلم‌ها نقاط عطف کارنامه بازیگری بهداد محسوب می‌شوند.

*** قصر شیرین| ۱۳۹۷
درباره نقش: ‌بهداد تنها بازیگر سرشناس «قصر شیرین» است. رضا میرکریمی ‌این‌بار یک شخصیت مرد را در موقعیت‌های چالش‌برانگیز قرار داده. جلال، مردی که زندگی و شخصیت چندلایه دارد و درنهایت تحول و تغییر او عیان می‌شود. کار مهم بهداد این است که پرداخت شخصیت بسیار تدریجی و ظریف انجام می‌شود.

«قصر شیرین» فیلمی ‌ساده و قابل فهم است که کم‌کم شروع می‌شود و به معرفی جزئیات و داستانک‌ها می‌پردازد و هرچه پیش می‌رود از ریتم و حال و هوایش نمی‌افتد و می‌تواند تا انتها مسیر و جاده‌ای آرام ولی جذاب را برای مخاطبانش به تصویر بکشد. بخش عمده‌ای از این موفقیت مرهون بازی خویشتندارانه بهداد است.
جایگاه در کارنامه: ‌جلال بدون تردید یکی از بهترین‌های کارنامه بهداد است. او برای این نقش در جشنواره فجر نامزد سیمرغ بود. او چندی پیش جایزه بهترین‌بازیگر را از جشنواره شانگهای به‌دست آورد.

*** سد معبر| ۱۳۹۵
درباره نقش: ‌‌‌قاسم کارمند شهرداری است؛ مردی از طبقه فرودست که چنان برمدار حرص سوار است که آتش آن دامن خانواده‌اش را هم گرفته. مردی که به خواسته‌های همشهریان هم‌طبقه‌اش بی‌اعتناست و حتی در رابطه با همسرش، مطالبات فردی خود را به خواست همسرش ارجح می‌داند. بهداد برای نمایش درونیات قاسم، از همه تجربه و توانش بهره گرفته؛ سکوت و فریاد را توامان دارد. به همین‌خاطر است که تا لحظه آخر نمی‌توان نظر قطعی درباره تصمیمی ‌که قاسم گرفته داد.

جایگاه در کارنامه: حامد بهداد با «سد معبر» تولدی دوباره داشت. این فیلم باعث شد نگاه‌ها بار دیگر به سمت او چرخانده شود و منتقدان اذعان کنند، بهداد نمی‌خواهد زمین بازی را به دیگران بسپارد. او در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای جشن خانه سینما جایزه گرفت. بهداد در جشنواره گلدن‌گلوبال آسیایی در کوآلالامپور هم جایزه بهترین‌بازیگر مرد را به‌دست آورد.

*** آرایش غلیظ| ۱۳۹۲
درباره نقش: ‌مسعود آدم کلاشی است که قصد دارد یک‌ بار قاچاق فشفشه را بفروشد. برای این منظور از موقعیت یک دختر(طناز طباطبایی) سوءاستفاده می‌کند و همراه او و همکارانش به یک ماموریت می‌رود. مسعود معتاد هم هست و به‌طور اتفاقی با پیرمردی به نام منصور(جمال اجلالی) بر می‌خورد که قصد نشئگی دارد. آشنایی این‌دو منجر به اشتراک در یک‌چیز می‌شود؛ لذت بیشتر از نشئگی یا به تعبیر خودشان رفتن به قلعه پرتغالی!‌ بهداد در «آرایش غلیظ» یکی از مشخصه‌های ذاتی را بیش از دیگر ویژگی‌ها با خود دارد: بامزگی. اقتضای نقش می‌طلبد که مسعود «شیرین» باشد و بهداد در این زمینه متخصص است.

جایگاه در کارنامه: ‌حامد بهداد برای «آرایش غلیظ» از جشنواره سی‌و‌دوم نامزد دریافت سیمرغ بود. خیلی‌ها بازی‌اش را تحسین کردند ولی منتقدان بر کیفیت بازی او در این فیلم اشتراک نظر ندارند.

*** سعادت‌آباد | ۱۳۸۹
درباره نقش:‌ «سعادت‌آباد» در ظاهر شباهتی با آثار پیشین حامد بهداد دارد: مردی بشاش، بذله‌گو، سر‌به‌هوا و… با این‌حال نحوه ارائه آن باعث ایجاد تفاوت شده است. او چند صفت متضاد را به‌طور همزمان در این نقش به‌تصویر می‌کشد: مهربانی در عین خشونت، وفا در عین خیانت، صداقت در عین دروغگویی. بهداد بلد است شخصیت‌هایی این‌چنین را طوری بازی کند که هم مخاطب او را دوست بدارد و هم متوجه خصلت‌های بدش بشود.

جایگاه در کارنامه: ‌بهداد برای «سعادت‌آباد» نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشن منتقدان شد. در زمان اکران هم شاهد نقدهای مثبتی درباره بازی‌اش بودیم. فیلم فروش بالایی هم داشت و در شبکه نمایش خانگی هم مورد توجه قرار گرفت تا «سعادت‌آباد» تبدیل به یکی از آثار محبوب بهداد ‌شود.

*** جرم| ۱۳۸۹
درباره نقش: «جرم» از جمله فیلم‌های متاخر مسعود کیمیایی با سویه‌های سیاسی _اجتماعی است. فیلم داستان دو دوست جوان به نام رضا سرچشمه(پولاد کیمیایی) و ناصر(حامد بهداد) است که تصمیم می‌گیرند تا به زندگی یک شخص سیاسی پایان دهند. دومین همکاری کیمیایی و بهداد منجر به خلق شخصیتی شد که همه نشانه‌های قهرمان‌های کیمیایی را دارد؛ از رضا موتوری تا سید گوزن‌ها. بهداد در این فیلم یک بازی برون‌ریز دارد اما این شیوه تعمدی است. نوعی ادای احترام به شخصیت‌های پرفریاد کیمیایی که از قضا تصاویر سیاه و سفید و صدای چنگیز جلیلوند بر این مشابهت افزوده است.

جایگاه در کارنامه: ‌بهداد برای «جرم» برنده اولین سیمرغ خود از جشنواره شد. این اتفاق در جشنواره بیست‌و‌نهم فجر رخ داد. بازی بهداد در این فیلم تحسین شد، اما با این‌حال ناصر جزو شخصیت‌های به‌یادماندنی سینمای کیمیایی محسوب نمی‌شود.

*** متن کامل بازخوانی کارنامه سینمایی حامد بهداد، نظرش درباره همکاری‌‌ با سیدرضا میرکریمی، فیلم قصر شیرین و… را در نسخه پی‌دی‌اف صفحه ۱۲ و ۱۳ روزنامه به تاریخ ۹۸/۰۵/۱۹ بخوانید.

کدخبر: ۲۷۳۹۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر