کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۸۴۶۳
تاریخ خبر:

‌۱۱ تیم قدیمی فوتبال جهان را بشناسید

روزنامه هفت صبح، ‌شهنام صفاجو| انگلستان را مهد فوتبال جهان نامیده‌اند؛ کشوری که از ۱۶۵ سال پیش بازی فوتبال و قوانین کلی حاکم بر این مسابقه ورزشی را به شکلی که امروزه هم کم و بیش شاهد آن هستیم، طرح‌ریزی و به اجرا درآورد. شاید گمان می‌کنید که اولین تیم فوتبال انگلیس در یکی از شهرهای معروف بریتانیای کبیر، یعنی منچستر، لیورپول و یا لندن شکل گرفته است البته که اینطور نیست، چون شهر «شفیلد» مهد فوتبال جهان برشمرده می‌شود؛ شهری صنعتی در شمال انگلستان واقع در منطقه یورکشایر که امروزه مرکز فعالیت‌های مالی در بریتانیاست.

مقاله‌ای که هم‌اینک مطالعه می‌کنید، به بهانه رویارویی تیم ملی ایران با انگلستان در اولین دیدار جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر (و البته دیدار با ولز) و به استناد وب‌سایت تاریخ فوتبال www.footballhistory.org تهیه شده تا با چگونگی تشکیل تیم‌های باشگاهی فوتبال در مقام مهمترین رویداد مورد توجه ملل جهان بیشتر آشنا شوید. در این متن ۱۱ تیم فوتبال که عمدتا بریتانیایی هستند و در زمره اولین تیم‌های باشگاهی جهان محسوب می‌شوند، با نگاهی به وب‌سایت مذکور و پایگاه اینترنتی https://firstsportz.com مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته‌اند…

اف.سی شفیلد Sheffield Fc
این تیم به عنوان اولین باشگاه فوتبال جهان، در سال ۱۸۵۷ تشکیل شده و با دو تیم معروف دیگر این شهر یعنی «شفیلدونزدی» و «شفیلدیونایتد» متفاوت است. اولین نشانه‌های تشکیل این تیم فوتبال که از باشگاه کریکت شفیلد منشعب شد، به اکتبر ۱۸۵۷ برمی‌گردد؛ جایی که جلسه‌ای در یک گلخانه واقع در پارکفیلد هاوس برگزار شده و زمین زراعی مجاور آن توسط توماس آستین‌وارد پدر «فردریک وارد» اولین رئیس باشگاه شفیلد به این تیم اهدا می‌شود تا پس از آماده‌سازی به عنوان محل تمرین و بازی تیم فوتبال شفیلد مورد استفاده قرار گیرد.

جالب اینکه در ابتدا بازی‌های این تیم بین اعضای باشگاه و در قالب مجردها علیه متاهل‌ها انجام می‌شد و به تدریج تیم‌های دیگری هم اعلام وجود کردند و به کانون این رقابت‌ها اضافه شدند. در ادامه مجمع عمومی باشگاه شفیلد تشکیل شد و دو تن از اعضای هیات موسس باشگاه (ناتانیل کرسویک و ویلیام پرست) مسئول تنظیم قوانین بازی‌ها شدند. سال‌ها بعد و با تشکیل اتحادیه فوتبال انگلیس، این قوانین اولیه مورد بازنگری قرار گرفت و هر دوره اصلاحاتی بر آن اعمال شد تا به آنچه امروز می‌بینیم، برسیم.اف.سی شفیلد سال‌هاست که در لیگ شمال شرق Northern East انگلستان حضور دارد و فصل گذشته نیز با کسب تنها ۳۳ امتیاز در رده ۱۷ این لیگ نیمه‌حرفه‌ای قرار گرفت.
در سال ۲۰۰۴ اف.سی شفیلد به عنوان دومین تیم تاریخ فوتبال (پس از رئال مادرید) نشان شایستگی فیفا را دریافت کرد و در سال ۲۰۰۷ نیز به تالار مشاهیر فوتبال انگلیس راه یافت.

هالام Hallam
این تیم در سال ۱۸۶۰ در منطقه کراسپول شفیلد تشکیل شد و در سال ۱۸۶۷ با قهرمانی در جام یودان Youdan Cup که به عنوان اولین تورنمنت فوتبال جهان شناخته می‌شود، تاریخ‌ساز شد. سندی‌گیت که قدیمی‌ترین زمین فوتبال جهان طبق کتاب رکوردهای گینس محسوب می‌شود نیز خانه این تیم است و هالام مسابقات خانگی خود را در این زمین برگزار می‌کند. این تیم مدت‌هاست در گروه بخش‌های شمال شرقی لیگ دسته یک انگلیس حضور دارد و به رقابت با تیم‌های آماتوری می‌پردازد.

ناتس‌کانتی Notts County
این باشگاه که هم‌اینک تیم دوم شهر ناتینگهام محسوب می‌شود، در سال ۱۸۶۲ تاسیس شده و یکی از اعضای موسس اتحادیه فوتبال انگلیس هم بوده است.ناتس‌کانتی فصل جدید فوتبال باشگاهی انگلیس را در لیگ ملی National League آغاز می‌کند که سطح ۵ فوتبال این کشور به حساب می‌آید. مهمترین دستاورد این تیم در تاریخ ۱۶۰ ساله‌اش، کسب قهرمانی جام حذفی در سال ۱۹۸۴ است.

استوک‌سیتی Stoke City
این تیم که فصل جدید فوتبال باشگاهی انگلیس را در چمپیونشیپ (سطح ۲ رقابت‌های باشگاهی این کشور) سپری می‌کند، تاریخی قدیمی دارد و تاسیس آن به سال ۱۸۶۳ بازمی‌گردد؛ جایی که ابتدا با نام استوک-آن-ترنت، یکی از ۱۲ تیم عضو موسس لیگ فوتبال انگلیس بود و سپس از سال ۱۹۲۵ با نام استوک‌سیتی در مسابقات حضور پیدا کرد. این تیم تاکنون برنده جام حذفی و جام اتحادیه فوتبال انگلیس شده است.استوک‌سیتی که از سال ۲۰۱۸ به دسته دو فوتبال انگلیس سقوط کرده، با مربیگری مایکل اونیل ایرلندی در تقلای صعود به لیگ برتر است.

انجمن مهندسین سلطنتی Royal Engineers Association FC
این تیم فوتبال نماینده مهندسین ارتش سلطنتی بریتانیا بود که سال ۱۸۶۳ تاسیس شد و در دوره اول مسابقات گروهی فوتبال انگلیس دوران پرشکوهی داشت. مهندسین سلطنتی تا سال ۱۸۷۵ به ۴ فینال از ۷ فینال رقابت‌های حذفی راه یافتند و یکبار هم برنده این مسابقات شدند. این تیم نقش مهمی در تاریخ اولیه فوتبال انگلیس ایفا کرده و یکی از توسعه‌دهندگان بازی گروهی و تاکتیک پاسکاری معرفی شده است.

بریگ‌تاون Brigg Town
این تیم در سال ۱۸۶۴ تاسیس شده و در لینکلن‌شایر واقع در میدلند شرقی مستقر است. بریگ‌تاون تمام دوران حضور در فوتبال انگلیس را در رده‌های پایین به‌ویژه لیگ دسته یک استان‌های شمالی سپری کرده و افتخار خاصی در فوتبال به‌دست نیاورده است. آنها کماکان در همین لیگ نیمه‌حرفه‌ای مسابقات خود را ادامه می‌دهند.

رکسهام Wrexham
این تیم قدیمی‌ترین باشگاه فوتبال ولز و اولین تیم خارج از انگلیس این فهرست است. رکسهام در سال ۱۸۶۴ تاسیس شده و در مجموع ۲۳ بار هم قهرمان فوتبال ولز شده‌ است. این تیم هم‌اینک در سطح پنجم فوتبال انگلیس (لیگ ملی) حضور دارد.
نکته ویژه رکسهام به مالکان این تیم برمی‌گردد که دو چهره هالیوودی هستند: رایان رینولدز و راب مک‌الهنی که سال ۲۰۲۰ موفق به خرید سهام این باشگاه شدند تا با شعار بازگرداندن رکسهام به مسیر موفقیت، کار خود را شروع کنند.

ناتینگهام فارست Nottingham Forest
تیم معروف انگلیسی که دو بار هم فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده، در سال ۱۸۶۵ تاسیس شده و قدمتی ۱۵۷ ساله در فوتبال انگلیس دارد. این تیم طی این سال‌ها موفق به کسب یک عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس، ۲ جام حذفی، ۴ جام اتحادیه،یک جام خیریه و یک سوپر جام اروپا هم شده است.

ناتینگهام فارست پس از ۲۳ سال حضور دائمی در دسته‌های پایین فوتبال انگلیس، امسال با مربیگری استیو کوپر به لیگ برتر صعود کرده تا دوستداران فوتبال شاهد بازی‌های مهیج این تیم در سیتی‌گراند باشند. برایان کلاف از چهره‌های مشهور دنیای فوتبال سال‌ها مربیگری این تیم را در دهه ۸۰ برعهده داشته است. پیتر شیلتون، دس واکر، ویو اندرسون، استیوارت پیرس، مارتین اونیل، روی کین و ترور فرانسیس هم از بازیکنان مطرح ناتینگهام بوده‌اند. اشکان دژاگه و کریم انصاری‌فرد نیز دو بازیکن ایرانی این تیم بودند که مدتی کوتاه به عضویت این تیم قدیمی فوتبال جهان درآمدند.

دانشگاه کمبریج Cambridge University
در بیشتر منابع رسمی تاسیس تیم فوتبال دانشگاه کمبریج به سال ۱۸۶۶ برمی‌گردد، اگرچه برخی منابع داخلی دانشگاهی هم ادعا کردند که این تیم در سال ۱۸۵۶ تاسیس شده و به این عبارت، قدیمی‌ترین تیم فوتبال دنیا تلقی می‌شود! شهر دانشگاهی کمبریج همواره با تاریخ فوتبال همراه بوده و قوانین فوتبال کمبریج که توسط گروهی از دانشجویان برای رقابت‌های دانشگاهی این نهاد علمی نوشته و اجرا شده، پایه و اساس قوانین امروزی فوتبال برشمرده می‌شود.این تیم فوتبال هم‌اینک در سطح رقابت‌های دانشگاهی بریتانیا به حیات ۱۵۶ ساله خود ادامه می‌دهد.

کوئینز پارک Queen's Park
کوئینز پارک اولین تیم شهر فوتبالی گلاسکو اسکاتلند است که جلوتر از تیم معروف گلاسگو رنجرز و در سال ۱۸۶۷ تاسیس شده است. آنها در طول تاریخ خود تیمی آماتور بوده‌اند، اما در رقابت‌های مختلف داخلی اسکاتلند برنده ۱۰ جام شده‌اند و یکبار هم به فینال جام حذفی انگلیس راه یافته‌اند.

شفیلدونزدی Sheffield Wednesday
دومین تیم شهر شفیلد از منطقه یورکشایر جنوبی، در سال ۱۸۶۷ تاسیس شده و برخلاف اف.سی شفیلد، افتخارات قابل توجهی در فوتبال باشگاهی انگلستان به‌دست آورده است. شفیلدونزدی ۴ بار قهرمان لیگ برتر شده، ۲ قهرمانی جام حذفی را به‌دست آورده و در جام اتحادیه و جام خیریه هم سابقه یک قهرمانی دارد؛ اما آن چیزی که باعث معروف شدن این تیم شده، به حادثه تلخ ورزشگاه «هیلزبورو» برمی‌گردد که در سال ۱۹۸۹ باعث مرگ ۹۶ تماشاگر شد.شفیلدونزدی هم‌اینک در سطح ۲ فوتبال انگلیس (چمپیونشیپ) حضور دارد و با مدیریت میلان مانداریچ و مربیگری گری مانک، به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها شانسی برای صعود به پریمیرلیگ داشته باشد.

*حسن ختام این مقاله هم معرفی اولین تیم‌های باشگاهی در کشورهای صاحب فوتبال است که شاید معرفی آنها خالی از لطف نباشد. این تیم‌ها به ترتیب سال تاسیس به این شرح هستند: کپنهاگ دانمارک (۱۸۷۶)، کُنین‌کلیکه هلند (۱۸۷۹)، سنت‌گالن سوئیس (۱۸۷۹)، رویال آنتورپ بلژیک (۱۸۸۰)، بوردو فرانسه (۱۸۸۱)، آکادمیکا دوکوامبارا پرتغال (۱۸۸۶)، ژیمناسیا آرژانتین (۱۸۸۷)، هامبورگ آلمان (۱۸۸۷)، رکرتیوو اُوئلوا اسپانیا (۱۸۸۹)، پنارول اروگوئه (۱۸۹۱)، جنوا ایتالیا (۱۸۹۳) و فلامینگو برزیل (۱۸۹۵)

کدخبر: ۴۶۸۴۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر