کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۴۳۶
تاریخ خبر:

‌یک خداحافظی، یک اظهارنظر عجیب و کمی موزیک جدید

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری|‌ یکشنبه شب بود که تنظیم‌کننده سینا سرلک در استوری اینستاگرامش متن کوتاه یک خداحافظی را منتشر کرد. «سینا جان، آرزو می‌کنم هرجای کره خاکی هستی سلامت باشی» خبر شوکه‌کننده‌ای که اندکی بعد با استوری خود سینا سرلک تایید شد. سرلک با سه استوری از فرودگاه در یکی از آنها نوشت «خداحافظ و ارادت.» خبری که اگرچه در یکی دو سال اخیر دیگر برای مخاطبان موسیقی عادی شده اما برای خواننده‌ای با این سطح از شهرت همچنان شوکه‌کننده بود.

البته سرلک سال‌هاست که یک پای زندگی‌اش خارج از ایران بوده و مدام هم در حال رفت و آمد. اما اینکه استوری‌های خداحافظی در اینستاگرامش منتشر کند تا به حال سابقه نداشته. موج مهاجرت در موزیسین‌ها از نوازندگان و تنظیم‌کنندگان شروع شد و به خواننده‌های مشهورتر رسیده. از مهراد جم گرفته تا مانی رهنما و چند تن دیگر و حالا هم سینا سرلک. مخاطبان موسیقی پاپ شاید در چند سال اخیر نام او را بیشتر شنیده باشند.

اما جالب اینجاست که سرلک پیش از اینها مدتی خواننده ارکستر ملی به سرپرستی فرهاد فخرالدینی بوده و با ارکستر سمفونیک ایران هم همکاری داشته. سرلک از سال ۱۳۸۸ تا امروز ۲۵ آلبوم منتشر کرده که مطمئنا خیلی از آنها را نشنیده‌اید. اوج شهرت او زمانی بود که تیتراژخوانی را آغاز کرد. تیتراژ چند سریال نمایش خانگی و فیلم‌های سینمایی او را به اوج شهرتش رساند و حالا دیگر مخاطبان موسیقی پاپ او را به خوبی می‌شناختند.

مشخص نیست موج مهاجرت موزیسین‌ها تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد. اما در روزهای کرونایی که کنسرتی روی صحنه نمی‌رود و تولید آثار موسیقی آنقدر پایین آمده که شاخص‌هایش در ماه شاید حتی به تعداد انگشتان دست هم نرسد، خبر مهاجرت یک خواننده مشهور یکی از آن خبرهایی است که آدم را ناامید می‌کند. در سال‌های دورتر اگر خواننده‌ای مهاجرت می‌کرد خبرش در بوق و کرنا می‌پیچید اما حالا موزیسین‌ها یکی‌یکی و در سکوت خبری می‌روند و هیچ واکنش خاصی هم از هیچ‌جا نشان داده نمی‌شود.

خبر عجیب دیگر این هفته توهین خواننده دنگ‌شو به فارسی‌زبانان بود. طاها پارسا که نامش با گروه دنگ‌شو سر زبان‌ها افتاد از موسسان این گروه تلفیقی هم بود که بعد از چند سال فعالیت نهایتا او و برادرش به کانادا مهاجرت کردند. او در اظهارنظری عجیب نوشته: «‌پارسی‌زبانان امروز، شما عقب‌افتاده‌ترین و جاهل‌ترین توده مردم هستید که از نزدیک دیدم. چیزی نیافتم از شما جز بی‌حرمتی، نافهمی و قدرنشناسی».

این اظهارنظر در فضای مجازی سر و صدایی هم به پا کرد اما ما هرچه تلاش کردیم منشا مشکل او با فارسی‌زبانان که خودش هم جزو آنهاست را نفهمیدیم. از شما در این صفحه خواهشمندیم اگر فهمیدید به ما هم بگویید. طاها جان شما هم اگر فهم زبان فارسی برایتان سخت است به زبان دیگری از شما می‌پرسیم که وات د فاز؟

از اینها که بگذریم این هفته کلا کمتر از ۱۰ آهنگ پاپ به بازار رسمی آمد. شاخص‌ترین آنها هم سه قطعه است. قطعه «گورکن» از رضا یزدانی به آهنگسازی مهدی پناهی و ترانه مهدی ایوبی که مطمئنا از آن آهنگ‌هایی است که طرفداران یزدانی از آن استقبال خواهند کرد؛ یکی از قطعات قابل معرفی این هفته بود. قطعه بعدی هم متعلق به خواننده‌ای است که او را با نام شاعر و ترانه‌سرا هم می‌شناسند. کامران رسول‌زاده این هفته قطعه «آزادی» را به بازار فرستاده.

ترانه و ملودی این قطعه را خود کامران نوشته و تنظیم آن هم بر عهده بهنام شهرکی بوده. جدیدترین قطعه موسیقی آنسامبل «سیریا» با عنوان «بیچاره» با غزلی از مولانا هم منتشر شد. آنچه در توضیح این اثر آمده، این است که این آنسامبل در اثر تازه‌ خود دست به نوآوری در زمینه تلفیق موسیقی زده و غزلی از مولانا را با گویش و لحن بوشهری اجرا و به مخاطبانشان ارائه داده است؛ درواقع هدف بر این بوده که در اجرای اشعار کهن پارسی نیز امضای خودش را که همان گویش بوشهری است، داشته باشد.

بهمن سال ۱۳۹۷ بود که آنسامبل سیریا با انتشار اولین قطعه خود با عنوان «هوار» که بازخوانی قطعه‌ای قدیمی به همین نام بود، به‌طور رسمی آغاز فعالیت خود با هدف تجربه‌ فضایی جدید و به‌روز و نیز روایت فرم‌های متفاوتی از موسیقی بوشهر را اعلام کرد.آنسامبل «سیریا» در طول سال ۱۳۹۸ اقدام به تکمیل پروژه‌ خود با عنوان «میزدوتایی» کرد و تک‌آهنگ‌هایی همچون «شعر یادم ر» را بر اساس عاشقانه‌ای از شعر سعدی با تلفیقی از ترانه‌ امروزی با خوانندگی محمد لاریان منتشر و کنسرتی را نیز در شیراز برپا و در نهایت فروردین ماه سال ۱۳۹۹ با تکمیل شدن پروژه آلبومی با همین عنوان منتشر کرد.

کدخبر: ۴۰۷۴۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر