کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۸۲۵
تاریخ خبر:

‌کدام مدعی سهمیه آسیا ناامید می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | امروز و فردا سه بازی از هفته بیست و هشتم لیگ برتر برگزار می‌شود. دو بازی امشب دو جنگ بر سر سهمیه آسیاست و بازی فردا شب، جدالی برای فرار ذوب‌آهن از سقوط به لیگ یک آن هم مقابل پرسپولیس!

*** شهرخودرو-استقلال؛ جنگ شیخ و قاضی
از آخرین بازی‌ای که استقلال توانست در مشهد مقابل پدیده (شهرخودرو) به برتری برسد تاکنون آبی‌ها سه بار سرمربی خود را تغییر داده‌اند اما دیگر پیروزی در مشهد برای آبی‌ها به دست نیامده است؛ وینفرد شفر در مشهد یک تساوی و یک شکست را تجربه کرد که شکست او مقابل شهرخودرو فصل گذشته منجر به اخراج پیرمرد آلمانی شد.

عمر حضور استراماچونی در استقلال هم به بازی برگشت مقابل شهرخودرو در مشهد قد نداد و او آخرین تجربه حضورش روی نیمکت استقلال را مقابل شهر خودرو در دیدار رفت سپری کرد که توانست آبی‌ها را پس از سال‌ها به صدر جدول برساند‌ اما حالا دوباره سکان هدایت به دست یک سرمربی ایرانی است و فرهاد مجیدی این فرصت را دارد تا طلسم سه ساله آبی‌ها مقابل شهر خودرو را در مشهد بشکند و از سوی دیگر اولین برد استقلال مقابل یک تیم مشهدی در ورزشگاه مدرن امام رضا(ع) را رقم بزند. آخرین برد استقلال مقابل پدیده در لیگ برتر و در مشهد، به هفته بیست و نهم لیگ شانزدهم باز می‌گردد که آبی‌ها در ورزشگاه ثامن‌الائمه با شلیک تماشایی امید نورافکن در واپسین دقایق موفق شدند تحت هدایت علیرضا منصوریان جشن پیروزی را به پا کنند.

اگر بخواهیم برای مقایسه کل دیدارهای لیگ نوزدهم را در نظر بگیریم، کارنامه شیخ دیاباته استقلال با محمد قاضی شهر خودرو قابل قیاس نیست؛ محمد قاضی نیم‌فصل نخست را تقریبا به صورت کامل به دلیل صادر نشدن کارت بازی‌اش در نساجی از دست داد و در نیم فصل دوم به شهر خودرو پیوسته است. البته شرایط برای شیخ دیاباته هم تقریبا اینچنین است با این تمایز که او به دلیل مصدومیت نیمی از بازی‌های استقلال را از دست داده اما در دیدارهایی که برای آبی‌پوشان به میدان رفته کارنامه‌ای درخشان را به ثبت رسانده است.

در هفته‌های اخیر اما دیاباته و قاضی عملکردی مشابه برای تیم‌شان به ثمر رساندند و بهترین گلزنان تیم‌شان بودند؛ مهاجم مالیایی و یک متر و ۹۴ سانتی‌متری استقلال چهار هفته متوالی است که ‌ برای تیم خود گلزنی می‌کند . او توانسته هم عامل موفقیت استقلال باشد و هم خودش را به کسب عنوان آقای گلی لیگ نزدیک‌تر کند. محمد قاضی که به لحاظ قدی چند سانتی‌متری از شیخ دیاباته کوتاه‌تر است و یک متر و ۸۷ سانتی‌متر قد اوست، توانسته در سه هفته اخیر که بختیاری‌زاده سکان هدایت شهرخودرو را به دست گرفته، با استفاده از قد بلند خود دو بار برای مشهدی‌ها گلزنی کند.

هر چند ‌ گل‌های او سه امتیازی نبودند و تنها یک امتیاز حاصل آنها بوده است. این دو مهاجم بلندقامت که در نبردهای هوایی با مدافعان حریف معمولا پیروز هستند و وجه تشابه دیگرشان این است که از خط حمله عقب‌تر می‌آیند و توپ‌گیری می‌کنند، باید امشب مقابل هم به میدان بروند که بدون تردید می‌تواند نبرد دیاباته - قاضی یکی از جذابیت‌های دوئل استقلال و شهر خودرو را رقم بزند.

*** سپاهان-نساجی؛ آخرین شانس سهمیه!
این بازی حساس‌تر از چیزی است که در شرایط عادی به نظر می‌رسد. نساجی با امتیازی که از پرسپولیس در قائمشهر گرفت، بقای خود در لیگ برتر را قطعی کرد و حالا هیچ دغدغه‌ای ندارد. البته نساجی‌چی‌ها با محمود فکری تا امروز هیچ شکستی را تجربه نکرده‌اند و شاید این مسئله باعث شود تا آنها برای حفظ این شکست‌ناپذیری مقابل سپاهان هم انگیزه زیادی داشته باشند‌ اما در سوی دیگر میدان همه چیز فرق می‌کند.

سپاهان بعد از باخت مقابل استقلال به رده چهارم جدول سقوط کرده و از این به بعد هر امتیازی که از دست بدهد می‌تواند به قیمت از دست رفتن سهمیه آسیا برای این تیم تمام شود. هواداران این تیم اگرچه در استادیوم حضور نخواهند داشت اما در فضای مجازی حسابی عرصه را بر امیر قلعه‌نویی و مدیران این باشگاه تنگ کرده‌اند. بعضی از آنها حتی خواهان برکناری و اخراج قلعه‌نویی شده‌اند تا شانس کسب سهمیه آسیا برای این تیم زنده بماند! در چنین شرایطی، سپاهان در برابر نساجی شب دشواری را ‌ پیش رو خواهد داشت.

شاگردان قلعه‌نویی فشار زیادی را روی دوش خود حس می‌کنند و نگرانیِ از دست رفتن سهمیه آسیا حسابی آنها را آزار می‌دهد. گفته می‌شود امیر قلعه‌نویی در این بازی هم مثل بازی با استقلال نمی‌تواند روی نیمکت تیمش بنشیند و این قطعا یک پوئن منفی برای شاگردان اوست. طلایی‌پوشان اصفهان‌ اگر امشب نساجی را نبرند، شاید باید بی‌خیال ادامه لیگ بشوند و تمام تمرکز خود را روی قهرمانی در جام حذفی بگذارند.

این بازی البته یک جنگ پنهان روی نیمکت دو تیم هم هست. محمود فکری در هفته‌های اخیر بارها از آرزوی خود برای نشستن روی نیمکت استقلال گفته و امیر قلعه‌نویی هم که در هر حالی آلترناتیوی خطرناک برای مربیان استقلال است. برنده این بازی می‌تواند نشان دهد که برای نشستن روی نیمکت استقلال استحقاق بیشتری از طرف مقابل دارد و این می‌تواند به جذابیت و حساسیت این بازی اضافه کند.

*** پرسپولیس-ذوب‌آهن؛ رکوردشکنی یا بقا؟
هر چه پرسپولیسی‌ها در این بازی با فراغ بال و آرامش خیال به میدان می‌روند، ذوب‌آهنی‌ها با استرس وارد زمین خواهند شد. تیم سبزپوش اصفهانی هفته‌های بدی را سپری کرده و در همین دو سه روز هم تغییراتی را در میان مدیران و حتی روی نیمکت خود داشته که می‌تواند تمرکز و آرامش را از بازیکنان این تیم بگیرد. رحمان رضایی به عنوان مدیرفنی! به کادر فنی این تیم اضافه شده و جواد محمدی از مدیرعاملی این باشگاه برکنار شده است!

به این ماجراها اضافه کنید اشتباهات فاجعه‌بار داوری در دو بازی علیه این تیم را که اگر رخ نمی‌داد، شاید الان خیال این تیم هم از سقوط به لیگ یک راحت بود. اما حالا ذوب‌آهن یکی از کاندیداهای جدی سقوط به لیگ یک است و برای فرار از این کابوس نباید در ورزشگاه آزادی به پرسپولیس ببازد. مشکل اما اینجاست که پرسپولیس به‌رغم قطعی کردن قهرمانی خود، همچنان انگیزه‌هایی برای ادامه لیگ نوزدهم دارد. این تیم در بازی با نساجی هم نشان داد که قصد دارد تا پایان لیگ به روند خوبش ادامه ‌دهد و رکوردهایی را که می‌تواند، بشکند.

رکورد قهرمانی با بیشترین امتیاز، رکورد کمترین گل خورده به همراه استقلال لیگ هجدهم و رکورد بیشترین پیروزی در یک دوره از لیگ برتر، چیزهایی هستند که پرسپولیسی‌ها به دنبال آن هستند و این اعداد و ارقام، می‌توانند مایه دردسر ذوب‌آهن شوند. اگر ذوب‌آهن به پرسپولیس ببازد، احتمالا به رده‌های پایین‌تر جدول هم سقوط خواهد کرد و دو بازی بعدی این تیم مقابل نساجی و گل‌گهر بازی‌های فراتر از مرگ و زندگی خواهند بود.

کدخبر: ۳۴۳۸۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر