کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۷۹۱
تاریخ خبر:

‌پیش‌بینی وضعیت بازار ارز و طلا و سکه

روزنامه هفت صبح | بازار‌های مالی در هفته گذشته با رشد مثبت همراه بودند. در این مدت بیشترین سود نصیب سرمایه‌گذاران سکه شد، چون بازدهی سکه به ۱۰.۱درصد و بازدهی طلا به ۸.۷درصد می‌رسید. بازار ارز هم صعودی بود تا دلار و یورو به‌ترتیب هفت و ۷.۲درصد افزایش قیمت را تجربه کنند. در این میان بورس با ۱.۳درصد رشد مثبت، کم‌بازده‌ترین بازار مالی هفته گذشته به حساب می‌‌آید.

*** آخرین وضعیت بازار طلا و سکه
نوسان نرخ ارز مهمترین عامل تاثیرگذار بر قیمت سکه در هفته گذشته بود؛ با توجه به اینکه قیمت هر اونس طلای جهانی به‌طور متوسط حدود ۳۰دلار کاهش داشت و از ۱۹۳۱دلار به ۱۹۰۱دلار رسید، انتظار می‌رفت قیمت طلا در بازارهای داخلی هم کاهش پیدا کند، اما این عامل با رشد قیمت دلار خنثی شد. درست مثل چندوقت اخیر.

محمد کشتی‌آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا می‌گوید به‌دنبال افزایش نرخ ارز، قیمت‌ سکه و طلا نیز افزایشی بوده است؛ به‌طوری‌که قیمت هر قطعه سکه در پایان هفته، به طور متوسط یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرده که تنها به دلیل افزایش نرخ ارز بوده است. چنانچه قیمت جهانی طلا هم در طول این هفته افزایشی بود، طبیعتا قیمت‌ها بیشتر افزایش پیدا می‌کرد.

از سوی دیگر، در طول این هفته تقاضا برای خرید سکه و همچنین طلا در بازار وجود داشت و سبب شد که قیمت سکه با توجه به نبود تعادل و تناسب عرضه و تقاضا دارای حباب شود. به‌گفته کشتی‌آرای، قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم با افزایش یک میلیون و ۱۰۰هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته به ۱۵میلیون و ۴۵۰هزار تومان در پایان هفته رسیده است.

همچنین قیمت هر قطعه سکه طرح جدید نیز با یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان افزایش قیمت از ۱۵میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در ابتدای هفته به ۱۶میلیون و ۵۵۰هزار تومان در پایان هفته رسید. نیم‌سکه نیز با ۷۰۰هزار تومان افزایش از هشت میلیون و ۳۵۰هزار تومان به ۹میلیون و ۵۰هزار تومان رسید. ربع‌سکه هم با افزایش ۶۰۰هزار تومانی به شش میلیون تومان و سکه‌ یک‌گرمی با افزایش ۳۵۰هزارتومانی به سه میلیون تومان رسید.

از طرف دیگر تمامی قطعات سکه، با بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان حباب روبه‌رو هستند. به‌عنوان‌مثال درحال‌حاضر هر قطعه سکه‌ طرح جدید، یک میلیون و ۹۵۰هزار تومان حباب دارد که حدودا ۳۵۰هزار تومان از آن در طول هفته گذشته ایجاد شده است. کشتی‌آرای می‌گوید قیمت هر مثقال طلای آب‌شده نیز با ۲۷۰هزار تومان افزایش در طول هفته به شش میلیون و ۴۰۰هزار تومان رسیده است. علاوه‌براین هر گرم طلای ۱۸عیار نیز حدود ۶۰هزار تومان افزایش قیمت داشته و در آخرین معاملات رسمی هفته گذشته یک میلیون و ۴۹۲هزار تومان معامله شد.‌

*** آخرین وضعیت بازار ارز
۳۲هزار و ۲۰۰تومان. احتمالا بازار ارز امروز با رقمی نزدیک به این عدد کار خود را آغاز خواهد کرد. شما بگو ۱۰۰تومان هم زیر این قیمت. در پایان روز اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی رخ خواهد داد. به ‌احتمال ۹۹ درصد تلاش دلار برای رشد قیمت‌ها در هفته جدید متوقف می‌شود و دلار بیشتر به مستحکم کردن جایگاه خود فکر می‌کند.

شنبه هفته پیش نرخ فروش ۲۹هزار و ۸۰۰تومان تا ۳۰هزار و ۳۰۰تومان بود و تا پایان روز شاهد رونمایی از عدد ۳۱هزار تومان بودیم. روز یکشنبه قیمت دلار از ۳۲هزار تومان عبور کرد، اما در همان روز تا ۳۰هزار و ۶۵۰تومان عقب‌نشینی کرد و از آن روز مدام در رفت‌وبرگشت است.

به‌ طور خلاصه می‌توان گفت طی معاملات روزهای دوشنبه تا چهارشنبه به تدریج قیمت دلار در بازار آزاد به همان نرخ ۳۱هزار و ۷۰۰تومان صبح روز یکشنبه بازگشت و در صرافی‌های بانکی هم دلار با نرخ ۳۱هزار و ۵۰۰تومان به فروش رسید. البته در روز پنجشنبه و با توجه به ایام شهادت ۲۸ و ۲۹صفر، بازار به روال معمول روزهای پیش از تعطیلی، شاهد افزایش مقطعی قیمت ارز بود و به‌این‌ترتیب در آخرین روز هفته گذشته، قیمت دلار در بازار آزاد به کانال ۳۲هزار تومان ورود کرد و در محدوده ۳۲هزار و ۲۰۰تومان معامله شد.

در مورد وضعیت بازار امروز اگر بخواهیم با عوامل اقتصادی حرف بزنیم باید به این موضوع اشاره کنیم که بانک مرکزی هفته پیش در سه نوبت دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به‌ترتیب ۸۵، ۷۳ و ۴۹میلیون دلار اسکناس در بازار عرضه کرد که عمده آنها بدون خریدار باقی ماندند. در روز سه‌شنبه تنها ۱.۵میلیون دلار از مجموع ۷۳میلیون عرضه‌شده، خریدار پیدا کرد. این مسئله وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانید با تعیین سقف ۵۰۰هزاردلاری برای هر صرافی یا کارگزاری بانکی، امکان خرید تمامی اسکناس‌های عرضه‌شده به راحتی فراهم شده بود، اما ظاهرا واقعا تقاضایی برای ارز وجود ندارد.

کدخبر: ۳۵۴۷۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر