کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۹۵۲۶
تاریخ خبر:

‌پیشنهاد ویژه هفته| تماشای فیلم درخت گردو‌

روزنامه هفت صبح | فیلم «درخت گردو» بعد از اکران در سینماها از ابتدای فروردین در پلتفرم تلوبیون‌پلاس به‌صورت رایگان اکران شده است. فیلم در سه بازه زمانی سال‌های ۱۳۶۶، ۱۳۸۴ و ۱۳۹۵ روایت می‌شود و روایتی است از فاجعه سردشت و مشکلات فراوانی که برای مردم ایجاد کرد.

فیلم براساس داستان واقعی تلخ زندگی فردی رنج کشیده اهل کردستان، به‌نام قادر مولان‌پور در روستای مرزی از نزدیکی سردشت ساخته شده؛ یکی از اهالی که به‌خاطر فاجعه بمباران شیمیایی سردشت همسر و سه فرزندش را از دست داد. فیلم «درخت گردو» سال ۱۳۹۸ در دوازده رشته نامزد دریافت سیمرغ جشنواره سی‌وهشتم بود. نهایتا سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد به پیمان معادی رسید و محمدحسین مهدویان هم سیمرغ بهترین کارگردانی را گرفت. به دلیل رونق پایین سینماها در زمان اکران فیلم، فروش آن به چهار میلیون نرسید.

درباره داستان: همانطور که ذکر شد داستان درباره واقعه بمباران شیمیایی سردشت است. واقعه‌ای که در آن بیش از ۱۰۰ نفر کشته و حدود ۸هزارنفر مجروح شده‌اند و هنوز هم به‌خاطر عوارض استشمام گازهای شیمیایی نتوانسته‌اند به زندگی عادی برگردند. فیلم از لحظه مرگ قادر مولان‌پور شروع می‌شود. جایی‌که همه دورش ایستاده‌اند و مردی بالای سرش قرآن می‌خواند و بقیه گریه می‌کنند. از آنجا به فلاش‌بکی به سال ۱۳۶۶ می‌رسیم.

جایی‌که قادر مشغول بنایی است و همسر و سه فرزندش مشغول کارهای روزانه‌اند. ناگهان هواپیماها رد می‌شوند و با انتشار گازهای شیمیایی زندگی همه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در کل فیلم مشکلات زندگی قادر را بعد از مرگ همسرش و مشکلات پوستی که برای بچه‌هایش پیش می‌آید به تصویر می‌کشد؛ مشکلاتی که تا پایان با اوست و تمامی ندارد. داستان در بخشی هم به شهادت قادر در دادگاه لاهه اشاره دارد.

درباره عوامل: محمدحسین مهدویان بعد از ساخت مجموعه مستند «آخرین روزهای زمستان» و فیلم‌های «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «رد خون» سراغ ساخت فیلم «درخت گردو» رفت. فیلمی که اینبار هم مبنایی واقعی داشت و به حالتی نیمه‌مستند روایت می‌شد. نقش اصلی فیلم به پیمان معادی سپرده شد.

بازیگری که پیش‌تر تجربه بازی با گریم‌های سنگین را نداشت اما این گریم کاملا روی صورتش نشست و توانست به‌خوبی در قالب پدری رنج کشیده که مدام شاهد مرگ نزدیکانش است جا بگیرد. مهمترین نقطه ضعف فیلم بازی مهران مدیری است. خود مدیری هم چندوقت پیش به این مسئله اشاره کرد و گفت که افتضاح بازی کرده و اگر جایزه چپق طلایی وجود می‌داشت به او می‌دادند. مینو شریفی بازیگر نقش آتیه در سریال «خسوف» هم اولین نقشش را در این فیلم بازی کرد و اتفاقا برای آن نامزد سیمرغ شد.

‌کارگردان: محمدحسین مهدویان
‌تهیه‌کننده: سیدمصطفی احمدی
‌فیلمنامه: ابراهیم امینی و حسین حسنی

بازیگران: پیمان معادی، مینا ساداتی، مینو شریفی و مهران مدیری
‌موسیقی: حبیب خزایی‌فر
‌سال تولید: ۱۳۹۸
‌زمان: ۱۰۵ دقیقه

کدخبر: ۴۴۹۵۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر