کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۰۵۶
تاریخ خبر:

‌پس‌اندازهای کوچک، سودهای شگفت‌انگیز

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ پس‌انداز کردن حتی به اندازه حقوق یک ماه می‌تواند شما را در آینده صاحب ثروت بزرگی کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد چیزهایی که می‌شد پنج سال پیش با حقوق یک ماه کارگری خرید، الان بین پنج تا ۶۰۰میلیون تومان ارزش دارند. پس‌انداز طولانی‌تر می‌تواند پاداش بزرگ‌تری داشته باشد.

طوری که اگر ۱۰سال پیش با حقوق یک ماه کارگری سرمایه‌گذاری را شروع کرده بودید، ممکن بود الان صاحب سرمایه ۲۶میلیارد تومانی باشید. البته در عمل این مورد چندان امکان‌پذیر نیست چراکه آن زمان کسی ارز دیجیتال را نمی‌شناخت. در این گزارش بررسی کرده‌ایم که در پنج سال و ۱۰سال گذشته با پایه حقوق یک ماه چه میزان دلار، سکه، طلا و ارز دیجیتال می‌شد خرید و چقدر می‌توانستیم در بورس سرمایه‌گذاری کنیم و حالا این پس‌انداز کوچک به چه سرمایه‌ای تبدیل شده است.

هر سال پایه حقوق بر اساس قانون کار افزایش پیدا می‌کند و برای سال بعد هم زمزمه‌های افزایش حقوق ۳۵درصدی مطرح شده اما این افزایش هیچ ‌موقع به اندازه رشد بازارهای سرمایه‌گذاری نبوده. شاید همین مورد باعث شده ارزش یک ماه پایه حقوق در سال ۹۰ الان به اندازه حداقل دو ماه پایه حقوق باشد.

*** ارزش پس‌انداز پنج سال گذشته؛ پنج تا ۶۰۰میلیون
پنج سال پیش پایه حقوق بر اساس قانون کار ۸۱۲هزار تومان بود. در آن سال مجموع دریافتی در کنار بن خرید و حق مسکن و … نهایتا به یک میلیون تومان می‌رسد. آن زمان اگر حقوق یک ماه را پس‌انداز می‌کردیم، ممکن بود الان بین پنج تا ۶۰۰میلیون تومان سرمایه داشته باشیم. طوری که اگر با حقوق یک ماه دلار می‌خریدیم، الان پنج میلیون و ۵۵۰هزار تومان پول داشتیم.

سرمایه‌گذاری در سکه می‌توانست پس‌اندازمان را به هشت میلیون و ۲۵۰هزار تومان و در طلا به هشت میلیون و ۹۰۰هزار تومان برساند. اگر با حقوق یک ماه به بورس می‌رفتیم، احتمالا الان همان حقوق یک ماه به ۱۳میلیون تومان پول تبدیل شده بود و اگر به طور خاص سهام فملی می‌خریدیم، الان صاحب سرمایه ۳۲میلیون تومانی بودیم. از همه عجیب‌تر، کسانی که پنج سال پیش با یک ماه پایه حقوق بیت‌کوین خریده بودند، الان سرمایه ۶۰۰میلیون تومانی داشتند!

اواخر سال ۹۴ و اوایل سال ۹۵ قیمت دلار حدود سه هزار و ۷۵۰تومان بود و با حقوق یک ماه یعنی ۸۱۲هزار تومان می‌شد ۲۱۶دلار از بازار آزاد خرید. ۲۱۶دلار در حال حاضر حدود پنج میلیون و ۵۰۰هزار تومان می‌ارزد؛ یعنی به اندازه حقوق سه ماه الان.اگر در سال ۹۵ با حقوق یک ماه سراغ خرید طلای آب شده رفته بودیم، احتمالا می‌توانستیم ۷٫۸گرم طلای ۱۸عیار بخریم. چراکه آن زمان پایه حقوق ۸۱۲هزار تومان بود و طلا گرمی ۱۰۴هزار تومان قیمت داشت. در حال حاضر ارزش ۷٫۸گرم طلایی که می‌شد در سال ۹۵ با حقوق یک ماه خرید، معادل هشت میلیون و ۹۰۰هزار تومان است.

پنج سال پیش پس‌انداز یک ماه کفاف خرید یک سکه تمام بهار را نمی‌داد. قیمت سکه تمام بهار آزادی آن زمان حدود یک میلیون و ۱۷۰هزار تومان بود و حقوق ماهی ۸۱۲هزار تومان به اندازه ۷۰درصد یک سکه تمام ارزش داشت. این یعنی با حقوق سه ماه می‌شد دو سکه تمام بهار آزادی خرید که الان ارزش آن حدود ۲۴میلیون تومان است. اگر پنج سال پیش حقوق یک ماه را در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده بودیم، الان صاحب سرمایه هشت میلیون و ۲۵۰هزار تومانی بودیم که به اندازه چهار، پنج ماه پایه حقوق فعلی است.

ابتدای سال ۹۵ اگر حقوق یک ماه یعنی ۸۱۲هزار تومان را در بورس سرمایه‌گذاری کرده بودیم، الان حدود ۱۳میلیون تومان پول داشتیم که معادل هفت ماه پایه حقوق است، تازه این رقم در تابستان به بیش از ۲۰میلیون تومان رسیده بود. آن زمان شاخص بورس در محدوده ۷۸هزار واحد بود و حالا به یک میلیون و ۲۵۰هزار واحد رسیده است. شاید شاخص کل معیار دقیقی نباشد. پنج سال پیش اگر سراغ خرید سهام شرکت ملی مس رفته بودیم، احتمالا می‌توانستیم تا ۸۱۲هزار تومان، حدود ۲۵هزار و ۵۰۰سهم فملی بخریم. این میزان سهام در حال حاضر حدود ۳۲میلیون تومان ارزش دارد.

عجیب‌ترین پس‌انداز، مربوط به ارز دیجیتال است. از پنج سال پیش تا حالا قیمت بیت‌کوین بیش از ۱۰برابر شده است. اگر ابتدای سال ۹۵ و زمانی که هر بیت‌کوین ۴۳۸دلار قیمت داشت، با حقوق یک ماه یعنی ۸۱۲هزار تومان می‌شد نیم بیت‌کوین خرید. آن زمان قیمت بیت‌کوین به پول ما و با احتساب دلار سه هزار و ۷۵۰تومانی، حدود یک میلیون و ۶۵۰هزار تومان بود. الان که قیمت بیت‌کوین در بازارهای جهانی به ۴۷هزار و ۶۰۰دلار رسیده و به پول ما یک میلیارد و ۶۵۰هزار تومان قیمت دارد، همان نیم‌بیت‌کوینی که می‌شد با حقوق یک ماه در سال ۹۵خرید، تقریبا ۶۰۰میلیون تومان می‌ارزد!

*** ارزش پس‌انداز ۱۰سال گذشته؛ چهار میلیون تا ۲۶میلیارد
۱۰سال پیش پایه حقوق بر اساس قانون کار ۳۳۰هزار تومان بود. فکر می‌کنید پول کمی است؟ اگر با همین پول کم که به اندازه یک ماه حقوق کارگری بود سراغ سرمایه‌گذاری می‌رفتیم، احتمالا الان بین چهار میلیون تا ۲۶میلیارد تومان سرمایه داشتیم! اگر آن زمان با یک ماه حقوق کارگری دلار خریده بودیم، الان پس‌اندازمان به چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده بود.

پس‌انداز یک ماه حقوق ۱۰سال پیش در بازار سکه الان حدود شش میلیون و ۲۰۰هزار تومان و در بازار طلا حدود هفت میلیون تومان ارزش دارد. کسانی که آن زمان یک ماه حقوق‌شان را در بورس سرمایه‌گذاری کرده بودند، حالا پول‌شان به ۱۶میلیون تومان رسیده است. آنهایی که به‌طور خاص سهام فملی خریده بودند، حالا صاحب ۲۲میلیون تومان پول هستند. ۱۰سال پیش زمانی که تازه معاملات بیت‌کوین در بازارهای جهانی شروع شده بود، با یک ماه حقوق می‌شد ۲۱٫۸بیت‌کوین خرید که ارزش آن در حال حاضر بیش از ۲۶میلیارد تومان است!

اواخر سال ۸۹ و اوایل سال ۹۰، قیمت دلار تقریبا هزار و ۹۰۰تومان بود. در آن روزها می‌شد با یک ماه حقوق کارگری یعنی ۳۳۰هزار تومان، حدود ۱۷۴دلار خرید. آن زمان تازه بحران ارزی شروع شده ‌ و دلار افزایش چشمگیری پیدا کرده بود. همان ۱۷۴دلار در حال حاضر که قیمت هر دلار در بازار آزاد به ۲۵هزار و ۷۰۰تومان رسیده، حدود چهار میلیون و ۵۰۰هزار تومان ارزش دارد که به اندازه حدود دو ماه است. البته این روش، بدترین راه سرمایه‌گذاری در ۱۰سال گذشته به حساب می‌آید.

اگر در ابتدای سال ۹۰ با پایه حقوق ۳۳۰هزار تومانی سراغ خرید طلای آب شده می‌رفتیم، می‌توانستیم به اندازه ۶٫۱گرم طلا بخریم. این رقم کمتر از میزان طلایی است که می‌شد با پایه حقوق سال ۹۵ خرید اما همین مقدار هم در حال حاضر حدود هفت میلیون تومان ارزش دارد و به اندازه چهار ماه پایه حقوق یک میلیون و ۸۰۰هزار تومانی است. ۱۰سال پیش هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار حدود ۵۴هزار تومان قیمت داشت.

۱۰سال پیش هم مثل امروز نمی‌توانستیم با حقوق یک ماه، یک سکه تمام بخریم. چراکه قیمت هر سکه در اواخر سال ۸۹ و اوایل سال ۹۰ حدود ۶۳۰هزار تومان بود و پایه حقوق ۳۳۰هزار تومانی تنها به اندازه یک نیم‌سکه ارزش داشت. با این وجود اگر آن زمان با یک حقوق یک ماه کارگری در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده بودیم، الان پولمان به شش میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسیده بود که معادل سه ماه و نیم حقوق فعلی است.

شاخص بورس اواخر سال ۸۹ یعنی ۱۰سال پیش از این، در محدوده ۲۶هزار و ۲۰۰واحد قرار داشت و حالا که شاخص بعد از سقوط عجیبی که پشت سر گذاشته به یک میلیون و ۲۵۰هزار واحد رسیده، تقریبا ۴۸برابر شده است. اواخر سال ۸۹ اگر کسی حقوق یک ماه کارگری یعنی ۳۳۰هزار تومان در بورس سرمایه‌گذاری می‌کرد، احتمالا الان پولش به ۱۵میلیون تومان رسیده بود. از آنجا که شاخص کل نمی‌تواند معیار دقیقی باشد، می‌توان سهام فملی را مثال زد.

آن زمان با یک ماه پایه حقوق می‌شد ۱۸هزار سهم فملی خرید. در حال حاضر قیمت هر سهم فملی به هزار و ۲۴۰تومان رسیده و این یعنی پس‌انداز یک ماه حقوق در ۱۰سال پیش حالا حدود ۲۲میلیون تومان و به اندازه یک سال حقوق کارگری ارزش دارد. قدیمی‌ترین داده از قیمت بیت‌کوین در بازارهای جهانی مربوط به اواسط سال ۹۰ است. آن زمان کمتر کسی ارز دیجیتال را می‌شناخت و بیت‌کوین طرفدارهای زیادی نداشت.

باورش ممکن است خیلی سخت باشد اما آن زمان هر بیت‌کوین تنها هشت دلار ارزش داشت! با دلار هزار و ۹۰۰تومانی سال ۹۰، قیمت بیت‌کوین به پول ما می‌شد رقمی حدود ۱۵هزار تومان و این یعنی با پایه حقوق ۳۳۰هزار تومانی می‌شد ۲۱٫۸بیت‌کوین خرید. ارزش هر بیت‌کوین در حال حاضر حدود یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان است و پس‌انداز حقوق یک ماه در سال ۹۰ حالا حدود ۲۶میلیارد تومان می‌ارزد!

کدخبر: ۳۷۴۰۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر