کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۲۶۷۷
تاریخ خبر:

‌پرونده مصرف برق ویلای علی کریمی ‌زیر ذره‌بین

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | سه ماه پیش بود که علی‌ کریمی نسبت به قبض برق ۴٫۵ میلیون‌ تومانی خود اعتراض کرد و این ماجرا زمینه‌ساز کنجکاوی بسیاری از رسانه‌ها و کاربران در مورد ابعاد و کیفیت محل سکونت او در لواسان شد. مدتی بعد این موج فروکش کرد و حالا یک بار دیگر خبرگزاری فارس در یک گزارش به بررسی آخرین قبض صادر شده برای خانه کاپیتان پیشین تیم‌ملی و باشگاه پرسپولیس پرداخته؛ با ذکر این نکته که اعداد و ارقام نشان می‌دهد او ۲۲ برابر یک مشترک معمولی در حال استفاده از یارانه پنهان انر‌ژی است.

در واقع الان بحث بیشتر در رسانه‌های اصولگرا به این سمت رفته که اتلاف یارانه پنهان در کشور زیاد شده و احتمالا راهکار این است که قیمت‌‌ حامل‌های انرژی را افزایش بدهیم و یارانه‌ها را هدفمند کنیم. بخش‌هایی از این گزارش اخیر را در ادامه بازتاب می‌دهیم اما در عین حال باید به این نکته توجه کنیم که علی کریمی نسبت به موضوعاتی مثل خشکسالی و کم‌آبی هم دغدغه خود را نشان داده و همین چند روز روی سطح خشک و بی‌آب سد لتیان نشسته ‌ و عکس گرفته بود تا توجه افکار عمومی را به سمت خشکسالی و مدیریت مصرف هدایت کند.

این پست البته ممکن است با هدایت و سفارش وزارت نیرو یا سازمان‌ها و نهادهای مشابه منتشر شده باشد، چون هانیه توسلی هم پریروز پستی در اینستاگرام درباره بحران کم‌آبی منتشر کرده بود اما به هرحال علی‌ کریمی بارها ثابت کرده که نسبت به موضوعات اجتماعی و محیط‌زیستی بی‌اعتنا نیست و تعهد خود را ثابت کرده. با این مقدمه بخش‌هایی از گزارش خبرگزاری فارس در مورد قبض برق عمارت علی‌ کریمی را برای‌تان نقل می‌کنیم:

بررسی آخرین قبض صادر شده این سلبریتی ورزشی در دوره هشتم صدور قبض سال ۱۴۰۰ متعلق به مصرف آبان‌‌ سال ۱۴۰۰، میزان مصرف معادل ۷۰۰۰ کیلووات ساعت برای این سلبریتی ورزشی به ثبت رسیده است. براساس اطلاعات مستند شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، حد رعایت الگوی مصرف در شهر تهران در فصل تابستان برابر ۳۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده و این عدد در سایر فصول سال برابر ۲۰۰ کیلووات است.

این سلبریتی ورزشی بسیار پرمصرف در آبان‌‌ سال جاری ۳۵ برابر الگوی مصرف تعیین شده در پایتخت نسبت به مصرف برق اقدام کرده است. البته میزان عملکرد این مشترک که براساس تقسیم‌بندی شرکت توانیر بد مصرف نیز خطاب می‌شود، در بازه‌های زمانی یک سال گذشته به ۴۷ برابر الگوی مصرف تعیین شده تهران نیز رسیده ‌ اما به طور میانگین میزان مصرف برق ثبت شده توسط وی ۳۰ برابر الگوی مصرف تعیین‌شده است.

با توجه به نظام تعرفه‌گذاری برق یارانه‌ای کشور، قیمت برق بسیار کمتر از قیمت تمام شده به دست مشترکان می‌رسد و از طرفی ما‌به‌التفاوت قیمت تمام شده و قیمت فروش برق نیز تحت عنوان یارانه انرژی از جیب همه مردم به جیب مصرف‌کنندگان می‌رود. در این نظام تعرفه‌گذاری، پرمصرف‌ها‌ به اندازه‌ای که بیشتر برق مصرف می‌کنند، بیشتر از یارانه متعلق به همه مردم بهره‌مند می‌شوند. در نتیجه میزان مصرف نجومی باعث می‌شود تا هزینه بیشتری به سایر مردم تحمیل شود.

این سلبریتی ورزشی بسیار پرمصرف در طول یک سال گذشته نزدیک به ۴۷ میلیون تومان بابت بهای برق پرداخت کرده است. این در حالیست که ارزش واقعی برق مصرفی یک ساله توسط وی با احتساب مبلغ برق صادراتی ۸ سنت دلار برای هر کیلووات و همچنین مفروض گرفتن قیمت هر دلار برابر ۲۵ هزار تومان، برابر ۱۷۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

او در طول فقط یک سال نزدیک به ۱۲۳ میلیون تومان یارانه پنهان برق دریافت کرده است. این در حالیست که یک مشترک خوش‌مصرف در پایتخت که الگوی مصرف را رعایت می‌کند، در طول یک سال تنها ۵٫۵ میلیون تومان یارانه پنهان انرژی برق دریافت می‌کند. در حقیقت مصرف نجومی این سلبریتی ورزشی سبب شده تا دریافتی یارانه پنهان برق وی ۲۲ برابر یک مشترک خوش‌مصرف تهرانی باشد.

بد نیست این را هم بدانید که درباره پست علی کریمی درباره کم آبی سد لتیان معاون وزیر نیرو نوشته است :‌ آقای علی کریمی این تصویر را که در بستر دریاچه سد لتیان تهران است در صفحه شخصی اش گذاشته تا پیام کم آبی و خشکسالی در سال جاری را برساند و ۱۴ هزار کامنت دریافت کرده است، اما دریغ از حتی یک کلمه در مورد کم آبی!آن را برای یکی از دوستان فرهیخته از باب گله مندی از سطح حساسیت جامعه نسبت به مسائل حیاتی ایران عزیز ارسال کردم، او نیز به شوخی پاسخ داد: قرمزته!

کدخبر: ۴۲۲۶۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • arsha1360

    البته یه موضوع رو هم باید در نظر گرفت در باره قیمت که به صورت تصاعدی بالا می‌ره و این قیمت با قیمت برق مصرفی ما یکی نیست .و باید از روی مقدار مصرف بفهمیم که چقد مصرف کرده