کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۸۵۰
تاریخ خبر:

‌پایان تلخ عملیات نجات کوهنوردان گرفتار ‌بهمن

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | بالاخره پایان عملیات برای یافتن کوهنوردان مفقود شده که در حادثه بهمن و کولاک در روز جمعه، ۵ دی‌ماه گرفتار شده بودند، اعلام شد. حالا آمار فوتی‌های این حادثه تلخ به ۱۲ نفر می‌رسد؛ ماجرایی که طی آن نام چهره‌های شاخص در کوهنوردی نیز دیده می‌شود و گرفتار بهمن و برف و کولاک کوهستان شدند. اگرچه بارها نشانه‌های هواشناسی گویای این موضوع بود که کوهستان در این روزها با کولاک مواجه خواهد شد.

*** کشف آخرین جسدها
سرهنگ محمد مقدسی، فرمانده یگان کوهستان پلیس پیشگیری پایتخت طی آخرین اظهارنظر اعلام کرد: «از روز شنبه، ۶ دی‌ماه، مأموران یگان کوهستان پلیس پیشگیری پایتخت به همراه سایر دستگاه‌های امدادی برای پیدا کردن کوهنوردانی که بر اساس اعلام خانواده‌هایشان از روز ریزش بهمن (جمعه) مفقود شده بودند، به مجموعه توچال و دیگر ارتفاعات شمالی تهران مراجعه کردند.

همانطور که روز قبل اعلام کردیم، محل دو نفر از کوهنوردان که بنا بر اظهارات خانواده‌هایشان در موقعیت دارآباد مفقود شده بودند، پیدا شد، اما با توجه به تاریک شدن و سردی بیش از حد هوا، عملیات جست‌وجو به یکشنبه، ۷ دی‌ماه موکول شد.» فرمانده یگان کوهستان پلیس پیشگیری پایتخت گفت: ‌دیروز مأموران یگان پلیس کوهستان برای پیدایش اجساد به دارآباد رفتند و پیکر دو کوهنورد دیگر را پیدا کردند که البته هویت آنها مشخص است.

اسامی این دو کوهنورد که با همدیگر نسبت فامیلی هم دارند (پسرعمو) افسل ثابت‌قدم، فرزند پرویز متولد ۶۲ و مهدی ثابت‌قدم، فرزند تراب متولد ۷۴ است. سرهنگ مقدسی تاکید کرد: «در ارتفاعات کلکچال یک کوهنورد دیگر هم پیدا شد که نام او اسماعیل جلیله‌وند است. با این حساب تعداد فوتی‌ها به ۱۲ نفر می‌رسد.» همچنین درمجموع اسامی اجسادی که تحویل یگان پلیس شده به شرح ذیل است: «محمد محمدی فرزند حسین، هادی بهادری، یحیی انصاری فرزند جواد، اشکان رضوایی‌نراقی، فرزند بهروز، کوروش کاشفیان فرزند احمد، اصغر کنعانی فرزند احمد، امیرهوشنگ سرآبادی، علیرضا قاضی‌زاهدی، افسل ثابت‌قدم فرزند پرویز، مهدی ثابت‌قدم فرزند تراب، اسماعیل جلیله‌وند و سید مصطفی فاطمی.»

این اسامی افرادی است که تاکنون اجسادشان پیدا شده است. فرمانده یگان کوهستان پلیس پیشگیری پایتخت خبر داد عملیات جست‌وجو به پایان رسید و اجساد افرادی که بنا بر اظهارات خانواده‌ها و دوستانشان در بهمن گرفتار شده بودند، پیدا شدند، اما عملیات انتقال دو جسد کشف‌شده در ارتفاعات دارآباد به پایین ارتفاعات تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز ادامه دارد.

*** پایان تلخ
در بین کوهنوردان مثلی وجود دارد که دوست دارند در دامان طبیعت زندگی را بدرود بگویند. پایان تلخ برخی کوهنوردان کارکشته هم برف و یخ و کولاک بود. مانند پیدا شدن پیکر بی‌جان دکتر سیدمصطفی فاطمی در ارتفاعات آهار تهران که اسمش در چهاردهمین ردیف کوهنوردانی قرار داشت که به تازگی موفق به گذراندن دوره مربیگری کوه‌پیمایی شده بودند.

پیش از این کمال برمکی، مدیرعامل باشگاه کوهنوردی تهران که همراه ۲۱ کوهنورد این باشگاه عازم قلعه‌دختر در آهار بودند، درباره آخرین وضعیت دکتر فاطمی که در این صعود دچار حادثه شد، به ایسنا گفت: « ۲۱ کوهنورد عازم قلعه‌دختر در آهار شدیم که در مسیر رفت حادثه بهمن رخ می‌دهد. متاسفانه دکتر فاطمی تنها کوهنوردی است که زیر برف گرفتار شد.» یا وداع تلخ با امیرهوشنگ سرآبادی، یکی از قربانیان بهمن کلکچال؛ کوهنورد ۵۴ساله‌ای که پیکر بی‌جان او شنبه، ۶ دی‌ماه از زیر خروارها برف و یخ بیرون کشیده شد.

یکی از هم‌نوردان با این کوهنورد می‌گوید: «او آخرین روزهای خدمتش را سپری می‌کرد و قرار بود به‌زودی بازنشسته شود. آخرین صعود‌مان هفته قبل به ارتفاعات کلکچال بود. این هفته هم قرار بود روز پنجشنبه با هم صعود کنیم، اما او برایش کاری پیش آمد و تصمیم گرفت به‌جای پنجشنبه، جمعه صعود کند.» او درباره شرایط جوی که این کوهنورد با‌تجربه را به کام مرگ کشانده، می‌گوید:

«گاهی‌اوقات اوضاع هوا یک‌باره تغییر می‌کند. روز جمعه هم همین اتفاق افتاد و در شرایطی که در شهر آسمان صاف بود، در ارتفاعات ناگهان بوران شد. آنطور که دوستانم می‌گویند، سرعت وزش باد هنگام وقوع این حادثه به ۱۰۰کیلومتر بر ساعت می‌رسید و همین موضوع کوهنوردان، ازجمله دوست ما را غافلگیر کرد. ما پیکر او را دیدیم. همیشه لباس دیگری به تن داشت، اما وقتی پیکرش کشف شده، لباسش فرق می‌کرد و این نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد با وزش باد و بوران تصمیم گرفته که کاپشن دیگری به تن کند و در همان حالت باد به کاپشن زده و او را پرت کرده است.»

کدخبر: ۳۶۵۸۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر