کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۹۷۵
تاریخ خبر:

‌ورود به بازار ارزهای دیجیتال در سال‌۱۴۰۱ عاقلانه است؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌بیت‌کوین امسال رکورد قیمت جدیدی را به‌ثبت رساند با این حال در بیشتر اوقات چیزی جز سقوط و زیان و شرمساری و ضرر به همراه نداشت. این اواخر بازدهی بیت‌کوین در بازه‌های کوتاه‌مدت منفی و نهایتا تک‌رقمی بوده و در بازه‌های بلندمدت یک ساله تنها با حدود ۱۲‌درصد سود روبه‌رو بوده‌‌ایم. این یعنی اگر پولتان را در بانک گذاشته بودید، منفعت بیشتری نصیب‌‌تان شده بود اما بعضی‌ها اعتقاد دارند وقت خالی کردن صحنه نیست و نباید دست از تلاش برداشت.

به‌نظر آنها وقتی شکار به ضعیف‌ترین حالت ممکن رسیده، زمان حمله گرگ‌هاست و یک نمودار در حال سقوط می‌تواند زمان درست ورود به بازار را نشان دهد. به‌عنوان یک تازه‌کار احتمالا از خودتان می‌پرسید در بازار ارزهای دیجیتال چطور می‌توان در کف اقدام به خرید کرد و در انتظار رسیدن روزهای صعودی بود؟ بعد احتمالا برایتان سوال پیش می‌آید که ورود به بازار ارزهای دیجیتال عاقلانه است؟ در این نوشته به چندتایی سوال مهم جواب می‌دهیم که روی هم رفته کمک می‌کنند تصمیم بگیرید از سال آینده چقدر سرمایه در بازار ارز دیجیتال بیاورید.

‌آیا ارزهای دیجیتال جای دلار را می‌گیرند؟
در بازه کوتاه‌مدت ارزهای دیجیتال نمی‌توانند موقعیت دلار را به‌خطر بیندازند اما در بلندمدت این احتمال وجود دارد. با توجه به اینکه فناوری در حال پیشرفت است خیلی از چالش‌هایی که ارزهای دیجیتال با آن مواجه هستند برای اینکه بتوانند به روش‌های کارآمد پرداخت برسند به‌تدریج برطرف خواهد شد و اگر میزان پذیرش عمومی بالاتر رود، موقعیت دلار به خطر خواهد افتاد. این اتفاق در بازه دو دهه‌ای به‌وقوع خواهد پیوست و نباید انتظار داشت تا دوسال آینده رمزارزها، موقعیت دلار را به خطر بیندازند.

ارزهای دیجیتال می‌توانند تاثیر تحریم‌ها را کم کنند؟
در بلندمدت اگر ارزهای دیجیتال بتوانند نظام‌های پرداخت موازی ایجاد کنند و به‌صورت سیستماتیک فعالیت کنند، حتما روی تحریم‌ها تاثیر خواهد گذاشت اما اگر نظام‌های پرداخت جایگزین ایجاد نشده باشد و تنها از رمزارزها برای پرداخت استفاده شود، این فناوری تاثیر چشمگیری در دور زدن تحریم‌ها نخواهد گذاشت. در بحث تحریم یکی از مشکلات این است که شرکت‌ها حاضر نیستند به طرف تحریم شده کالا بفروشند و مشکل تنها مربوط به نقل و انتقال پول نمی‌شود.

یکی دیگر از مشکلات این است که در صورتی که دولت‌ها رمز‌ارز بگیرند آن را باید به چه شکلی نقد کنند؟ مسائل مربوط به بیمه و ثبت اسناد مالی مبتنی بر رمز ارز هم باید حل شود. در حال حاضر اگر تمام دنیا مشکلی نداشته باشند قوانین ایران اجازه نمی‌دهد ثبت سفارشی در این خصوص صورت گیرد. این فناوری پازلی است که تمام قطعات آن باید حل شود و اگر یکی از این قطعات در سرجای خود قرار نگیرد این کار غیرممکن خواهد شد.

ارزهای دیجیتال در کدام مبادلات بین‌المللی کاربرد دارد؟
در مقیاس‌های کوچک و در پرداخت‌های ۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلاری ارزهای دیجیتال می‌توانند چاره‌ساز باشند اما زمانی‌که پای پرداخت‌های کلان در مجامع بین‌المللی به میان می‌آید، فرآیندها پیچیده خواهد شد.

آیا سرمایه ایرانیان در بازار ارزهای دیجیتال در خطر است؟
زمانی که ارزهای دیجیتال در دست خود شهروندان ایرانی و در کیف پولشان باشد، به‌غیر از رمزارزهایی که امکان بلوکه کردن آدرس را دارند، خطری وجود ندارد. تا زمانی‌که بیت‌کوین، لایت‌کوین یا اتریوم شما در کیف پول خودتان باشد، خطری آن را تهدید نمی‌کند اما در خصوص رمزارزهایی مانند تتر که قابلیت بلوکه شدن در آدرس را دارد، ذاتا این خطر وجود دارد.

چرا ایرانی‌ها نمی‌توانند از خدمات صرافی‌های بین‌المللی استفاده کنند؟
صرافی به‌عنوان یک سرویس‌دهنده مالی شناخته می‌‌شود و باید از قوانین کشورها تبعیت کند. زمانی‌که افراد در ایران با استفاده از فیلترشکن وارد صرافی‌های بین‌المللی می‌شوند عملا به آن صرافی‌ها دروغ می‌گویند و زمانی‌که این دروغ را می‌گویند این حق را به صرافی می‌دهند که به محض اینکه مطلع شود و بخواهد، بتواند حساب‌هایشان را بلوکه کند و طبق قوانین جدید نیز صرافی‌ها موظف هستند اگر متوجه شدند کاربرانشان ایرانی هستند سرمایه آنها را بلوکه کنند و زمانی‌که ایرانیان وارد این مسیر می‌شوند باید مطلع باشند که خطرهای جدی‌ای در کمینشان قرار دارد.

استفاده از کدام صرافی‌های بین‌المللی برای ایرانی‌ها امکان‌پذیر است؟
صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز مانند یونی سوآپ و پنکیک سوآپ این مشکلات را ندارند اما محدودیت‌های کوین‌ها را دارند و کار با آنها ساده نیست و برای ترید کردن و معاملات مناسب نیستند. شهروندان ایرانی اگر قرار باشد ترید کنند خطر جدی‌ را به جان می‌خرند، شاید صرافی مشروعیت نداشته باشد اما حق دارد که سرویس را قطع کند و جلوی فعالیت کاربر را بگیرد. در اخذ چنین تصمیمی دست صرافی باز است. اگرچه ممکن است اقدامی هم در خصوص مسدود کردن فعالیت کاربر و حسابش انجام ندهد اما ایرانی‌ها باید بدانند تمام این اتفاقات یا بنابر سیاستی خاص است یا شانسی بوده.

چهار قانون طلایی سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال
شماره یک| نوسان قیمت هر ارز دیجیتال با دیگری متفاوت است. کسی که قصد زمان‌بندی خرید ارز دیجیتال را دارد، باید تاریخچه رمز ارزهای موردنظرش را بداند. شناخت درست به‌معنای شناسایی سه روند است: صعودی، نزولی و رنج. ارزهای دیجیتال همیشه در حال نوسان هستند. گاهی فقط در عرض چند ساعت، کاهش یا افزایش شدیدی را تجربه می‌کنند. بنابراین تعیین زمان خرید ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که برای سرمایه‌گذاری سودآور، باید به آن مسلط باشید.

شماره دو| برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال، روش هزینه متوسط دلاری پیشنهاد می‌شود. با استفاده از این روش می‌توانید از طریق سرمایه‌گذاری مبلغ مشخصی طبق یک برنامه زمانی منظم، تاثیر نوسان بازار را کاهش دهید. به‌عنوان مثال، تصمیم می‌گیرید هر ۱۰ روز، ۵۰ دلار لایت‌کوین بخرید. هنگامی که بازار نزولی باشد، شما با این مبلغ، لایت‌کوین بیشتری خواهید خرید و با صعودی شدن بازار، سود بیشتری نصیبتان خواهد شد.

اما اگر ۵۰ دلارتان را در بازار صعودی بخرید، لایت‌کوین کمتری به دست خواهید آورد و با ریسک کمتری مواجه خواهید شد. بعضی صرافی‌ها امکانی را فراهم کرده‌اند تا کاربران بتوانند خرید دوره‌ای خودکار را بر اساس تکنیک هزینه متوسط دلاری انجام دهند. برای این کار باید نوع و میزان سرمایه مورد نظرتان را انتخاب کرده و سپس برنامه زمانی خرید خود را به‌صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه تنظیم کنید. بعد از انجام تنظیمات لازم، صرافی به‌طور خودکار در زمان مشخص و با مبلغ تعیین‌شده، خریدها را برایتان انجام می‌دهد. خرید خودکار دوره‌ای تا زمانی‌که برنامه را لغو نکرده‌اید برای شما ادامه خواهد داشت.

شماره سه| سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی علاوه بر دانش کافی و آگاهی کامل، به زمان‌بندی درست در خرید ارز دیجیتال نیاز دارد. برای این کار می‌توان از روش متوسط ارزش دلاری استفاده کرد. با کمک این روش، زمانی‌که قیمت ارز دیجیتال نزولی باشد، مبلغ بیشتری سرمایه‌گذاری خواهید کرد. اما وقتی بازار صعودی باشد، سرمایه کمتری روی دارایی‌های خود می‌گذارید. برای استفاده از این روش، باید در زمان بهینه اقدم به خرید کنید.

مثلا زمانی که قیمت ریپل در بهترین وضعیت قرار دارد، سراغ آن بروید و سرمایه‌گذاری را به روش متوسط ارزش دلاری شروع کنید. با افزایش قیمت ریپل در ماه‌های آینده، مجبور خواهید شد مقدار ریپل کمتری بخرید، اما همچنان ارزش کل دارایی‌هایتان افزایش پیدا می‌کند. حالا با کاهش قیمت ارز دیجیتال می‌توانید واحدهای بیشتری از ارز موردنظرتان را تهیه کرده و ارزش دارایی‌هایتان را افزایش دهید. با استفاده از روش متوسط ارزش دلاری، خرید ارز دیجیتال بیشتر در زمان پایین بودن قیمت‌ها انجام می‌شود. در این روش در هر دوره باید میزان ارزشی را که به‌دنبال آن هستید، مشخص کنید.

شماره چهار| خرید ارز دیجیتال با کمترین قیمت و فروش در سقف قیمت، ایده‌آل‌ترین حالتی است که شما را به سود قابل‌توجهی می‌رساند. اما شناخت کف و سقف قیمتی ارزهای مختلف آسان نیست و به مهارت‌های تحلیلی نیاز دارد. تحلیل تکنیکال و فاندامنتال دو مهارت بسیار مهم برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال هستند که قبل از ورود به این بازار باید به آن‌ها مسلط شوید. آنهایی که خودشان را حرفه‌ای می‌دانند، برای این کار از ابزارها و اندیکاتورهای مختلفی مانند ایچیموکو استفاده می‌کنند. با کمک سیگنال‌ها و اطلاعاتی که از ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال به دست می‌آورید، بهترین زمان را برای خرید و فروش ارز دیجیتال پیدا خواهید کرد. اگر ارز دیجیتال موردنظرمان را در کف حمایتی بخریم و در سقف مقاومتی بفروشیم، به سود می‌رسیم.

چگونه در بازار ارزهای دیجیتال به خاک سیاه ننشینیم
سرمایه‌گذاری در رمزارزها یک قانون طلایی دارد؛ بیش از مبلغی که توان از دست دادن آن را دارید، سرمایه‌گذاری نکنید! حواستان باشد محبوبیت و ارزش روزافزون بیت‌کوین، همانند رونق گرفتن اینترنت، در طول چند سال اتفاق افتاده است. حضور در این بازار ساده به‌نظر می‌رسد، به‌ شرط اینکه چند اصل و قاعده کلی را رعایت کنید.

قاعده و قانون کلی اول؛ سود بلندمدت یا کوتاه‌مدت: سفته‌بازی زمانی اتفاق می‌افتد که ما در حال انجام یک معامله پرریسک هستیم و به کسب سود در کوتاه‌مدت امید داریم. به‌جای اینکه یک سفته‌باز باشید، با تمرکز بر اهداف بلندمدت به یک سرمایه‌گذار بلندمدت تبدیل شوید. این یک قانون کلی است؛ مبلغی که از دست دادن آن را نمی‌توانیم تحمل کنیم سرمایه‌گذاری نکنیم. بنابراین باید خطرات و اهدافی را که برای ما مناسب است بسنجیم.

قاعده و قانون کلی دوم؛ کیفیت رمزارز: در زمان خرید سکه‌های مجازی و ارزهای آنلاین، بهتر است از پروژه‌های پر زرق و برق و با ریسک بالا اجتناب کنید. وعده سود سریع، ممکن است ما را به امید واهی بکشاند. اما اگر واقعا می‌خواهیم روی یک سکه سرمایه‌گذاری کنیم، باید علائم خطر را بررسی کنیم. دستیابی به سود ممکن است چندان سریع نباشد اما در درازمدت ما را نجات دهد. به‌عنوان مثال، ارزش بیت‌کوین از زمان عرضه آن چند برابر شده است.

قاعده و قانون کلی سوم؛ تنوع در دارایی‌ها : تمام پول خود را روی یک ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری نکنید و به سبد سهام خود تنوع بدهید. تنها با این روش می‌توانید مطمئن باشید که در صورت شکست یک سکه در بازار، همه‌ چیز از دست نمی‌رود. این عمل بهتر از ذخیره یک سکه و گمانه‌زنی در خصوص بهتر شدن شرایط است. سرمایه‌گذاری واقعی زمانی است که عاقلانه یک منطقه امن را در بازاری بی‌ثبات انتخاب می‌کنیم.

کدخبر: ۴۴۴۹۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر