کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۷۵۹
تاریخ خبر:

‌نرخ اجاره مغازه‌های لوکس در شش شهر کشور

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | بررسی آگهی‌های املاک تجاری در شهرهای بزرگ نشان می‌دهد رقم اجاره در این فایل‌ها ممکن است به ماهی ۷۰۰میلیون تومان برسد. هوش از سرتان می‌پرد، اگر بگویم یک ملک تجاری در تهران قرار است به ازای ماهانه ۷۰۰میلیون تومان، اجاره داده شود. املاک تجاری فقط در تهران با ارقام میلیاردی معامله نمی‌شوند. اگر سری به شهر‌های دیگر بزنیم، می‌بینیم اجاره یک مغازه ممکن است تا چند ۱۰میلیون تومان اجاره یا بالای یک میلیارد تومان پول ودیعه، خرج روی دستمان بگذارد.

مشاوران املاک می‌گویند کسی که بخواهد کسب و کار پررونقی داشته باشد و چراغ مغازه‌اش را روشن نگه‌دارد، باید دوبرابر مبلغ اجاره ماهانه، درآمد داشته باشد تا دست کم نصف سودی که از کسب و کارش به دست می‌آورد، برای خودش و کارمندانش باشد.

*** تهران؛ ۷۰۰متر با ۷۰۰میلیون اجاره
یکی از گران‌ترین مغازه‌های تهران که در آگهی‌های رهن و اجاره واحدهای تجاری می‌توان پیدا کرد، مربوط به یک مغازه ۳۶۰متری در بلوار اندرزگو است. احتمالا همین موقعیت آن می‌تواند مقدمه‌ای برای قیمت نجومی‌اش باشد. آنطور که مشاور املاک می‌گوید، این ملک تجاری ۲۴۰متر زیربنا دارد که با بالکن ۱۲۰متری، جمعا می‌شود ۳۶۰متر. آنطور که در جزئیات آگهی آمده، یک زیرزمین ۲۰۰متری هم با این مغازه در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. این واحد تجاری، چهار خط تلفن و ۹پارکینگ سندی دارد.

سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، آبدارخانه مجهز و تابلوخور عالی، از جمله ویژگی‌هایی است که صاحب آگهی برای تعریف از ملک می‌شمارد. آنطور که او می‌گوید این ملک تجاری لوکس، بیشتر به درد بانک‌ها، دفاتر شرکت‌های هواپیمایی، نمایندگی برندهای بزرگ و معروف می‌خورد. البته با قیمتی که او برای ملکش در نظر گرفته، بعید است کسی جز این موارد بتواند از پس هزینه‌های آن بربیاید. چرا که پول ودیعه در نظر گرفته شده برای این ملک ۳۶۰متری، رقمی معادل ۱۰میلیارد تومان ودیعه سالانه است که معادل آن می‌شود، اجاره ماهانه ۳۰۰میلیون تومان. با این حساب کسی که بخواهد برای چنین مغازه‌ای پا پیش بگذارد، باید از درآمد ماهانه ۶۰۰میلیون تومانی خود در این ملک مطمئن باشد.

کار به همینجا ختم نمی‌شود. یک ملک تجاری ۷۰۰متری در فرشته آگهی شده که رقم اجاره آن دود از سرمان بلند کرده است. مشاور املاک می‌گوید این ملک به درد رستوران‌های بزرگ و برندهای معروف می‌خورد. علاوه بر زیربنای ۷۰۰متری، حدود ۴۰۰متر حیاط اختصاصی دارد و باید ظرفیت پارک ۲۵خودرو را هم در بین ویژگی‌های آن در نظر بگیریم. دو ورودی مجزا و سقف بلند از دیگر ویژگی‌هایی است که مشاور املاک برای تعریف از این ملک تجاری می‌شمارد. صاحب ملک می‌خواهد در ازای آن، ماهانه رقمی حدود ۷۰۰میلیون تومان اجاره بگیرد! کسی که بخواهد با اطمینان خاطر پای این معامله بنشیند، باید از درآمد ماهانه یک میلیارد و ۴۰۰میلیون تومانی کسب و کار خود در این ملک تجاری مطمئن باشد.

*** مشهد؛ هزار متر با ماهی ۸۰میلیون اجاره
هاشمیه و وکیل‌آباد مشهد پر است از فایل‌های اجاره برای ملک‌های تجاری میلیاردی. نمونه‌ای از آن دو مغازه ۴۵۰متری کنار هم است که صاحب آن می‌خواهد هر دو را با هم اجاره دهد. آنطور که مشاور املاک می‌گوید، این دو مغازه در مسیر رفت وکیل‌آباد واقع شده‌اند. در جزئیات آگهی آمده این دو مغازه نوساز و کلید نخورده‌اند و هر کدامشان پنج متر ارتفاع دارند و یک بالکن ۵۰متری رو هم برای هر کدام در نظر گرفته شده. با این حساب مجموع متراژ مغازه‌ها و بالکنشان به هزار متر می‌رسد. ‌

قیمتی که صاحب ملک برای این دو مغازه در نظر گرفته، شامل ۵۰۰میلیون تومان پول پیش و ۸۰میلیون تومان اجاره ماهانه است. با این حساب اجاره نهایی این دو ملک رقمی حدود ۹۵میلیون تومان در ماه خواهد بود و این یعنی کسی که بخواهد در این دو مغازه کسب و کار راه بیندازد، باید از درآمد ماهانه ۲۰۰میلیون تومانی خود مطمئن باشد.

*** اصفهان؛ ۱۱۵متر با وسایل، ۵۵۰میلیون ودیعه
یک کافه فست فود در اصفهان دیگر نمی‌خواهد به کار خود ادامه دهد و برای همین می‌خواهد کافه خود را با تمام تجهیزاتش اجاره دهد. ‌ این کافه رستوران در خیابان توحید واقع شده و نزدیک چهارباغ بالا است. این ملک تجاری ۱۱۵متر زیربنا دارد و آنطور که در جزئیات آگهی آمده، تجهیزات آشپزخانه این کافه رستوران تقریبا کامل به نظر می‌رسد.

از جمله تجهیزات کافه می‌توان به دستگاه اسپرسوساز، آبمیوه‌گیری، وافل‌ساز، شیکر، بلندر، ساندویچ‌میکر، شو‌کیک و تمام ظروف مورد نیاز کافه اشاره کرد. ‌به عبارتی بدون هیچ هزینه اولیه و صرفا با رهن کردن این کافه رستوران می‌توانید کسب و کارتان را راه بیندازید. مشاور املاک می‌گوید صاحب این کافه، مبلغی معادل ۵۵۰میلیون تومان به عنوان ودیعه در نظر گرفته است. با این حساب کسی که بخواهد این مجموعه را اجاره کند، باید از درآمد ماهانه ۳۰میلیون تومان اطمینان داشته باشد.

*** کرج؛ ۴۲۰متر با شش میلیارد تومان پول رهن
در بین فایل‌های رهن و اجاره املاک تجاری در کرج، یکی از فایل‌های لوکس حسابی خودنمایی می‌کند. موضوع آن یک مغازه نوساز ۴۲۰متری است که در فاز یک مهرشهر کرج واقع شده. البته این ۴۲۰متر، مجموع همکف و بالکن است. مشاور املاک می‌گوید همکف این مغازه ۳۴۰متر زیربنا دارد و ارتفاع آن شش متر است. طبقه دوم یا همان بالکن مغازه هم ۲۴۰متری است که ارتفاع آن خیلی کمتر و حدود دو متر و ۸۰سانتی‌متر است.

صاحب مغازه نگاه کلانی به ملک تجاری‌اش دارد و می‌گوید این ملک بیشتر به درد بانک، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هایپرمارکت و نمایندگی‌های برندهای بزرگ و معتبر می‌خورد. مبلغی که صاحب مغازه برای این ملک تجاری در نظر گرفته، رقمی معادل شش میلیارد تومان پول رهن است. کسی که بخواهد زیربار چنین هزینه‌ای برود، باید بابت درآمد ماهانه ۳۶۰میلیون تومانی خود از این ملک مطمئن باشد. چراکه چنین پول رهنی، معادل ماهانه ۱۸۰میلیون تومان اجاره است.

*** شیراز؛ ۶۰۰متر با ۸۰میلیون اجاره
یکی از مشاوران املاک حسابی برای یک فایل تجاری مایه گذاشته. موضوع فایل، یک ملک ۶۱۵متری در بلوار ستارخان شیراز است.‌ ‌‌ صاحب ملک برای اجاره دادن آن رقمی حدود ۳۰۰میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۸۰میلیون تومان اجاره می‌خواهد. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که اجاره نهایی این ملک با احتساب سه درصد پول پیش، به رقمی حدود ۹۰میلیون تومان می‌رسد و این یعنی کسی که بخواهد به قول مشاور املاک، برای این ملک پیشقدم شود، باید بابت درآمد ماهانه ۱۸۰میلیون تومان از این ملک تجاری مطمئن باشد. در غیر این صورت اجاره کردن این ملک برای او صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

*** تبریز؛ ۶۵۰متر با ۱۰۰میلیون اجاره
یکی از فایل‌های گرانقیمت در شهر تبریز به یک ملک تجاری ۶۵۰متری اختصاص دارد. البته باید توجه داشته باشید که این ۶۵۰متر هم‌سطح نیست. طبقه اول این مغازه ۳۸۰‌متر است و حدود ۲۷۰متر هم بالکن دارد. این مغازه در محله ولیعصر تبریز، خیابان کریمخان واقع شده و برای اجاره آن باید رقمی معادل ۵۰۰میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۱۰۰میلیون تومان اجاره بدهید.

صاحب این مغازه میانه خوبی با اغذیه‌ای‌ها ندارد و می‌گوید مغازه‌اش را برای رستوران و … اجاره نمی‌دهد. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد اجاره این مغازه، با در نظر گرفتن سه درصد پول پیش به رقمی حدود ۱۱۵میلیون تومان می‌رسد و این یعنی کسی که بخواهد در این مغازه مشغول به کار شود، باید ماهانه حدود ۲۳۰میلیون تومان درآمد داشته باشد.‌

کدخبر: ۲۸۲۷۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر