کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۳۸۴۲
تاریخ خبر:

‌مورد عجیب جوایز گلوب ساکر ۲۰۲۲

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی| ‌مورد عجیب دوازدهمین دوره اهدای جوایز گلوب ساکر Globe Soccer Awards یا همان جوایز فوتبال جهان، به انتخاب «کیلیان امباپه» مهاجم باشگاه پاری‌سن‌ژرمن و تیم ملی فرانسه در مقام بهترین فوتبالیست سال ۲۰۲۲ جهان برمی‌گشت. البته او بازیکن ممتاز و درجه یکی است؛ اما این انتخاب در این مقطع زمانی بسیار عجیب و سوال‌برانگیز بود.

درست مثل توپ طلای فرانس فوتبال که امسال به مسی رسید و باعث انتقادات زیادی از سوی رسانه‌ها و حتی فوتبالیست‌ها هم شد. مشخصاً امسال هم روبرت لواندوفسکی می‌توانست مثل سال ۲۰۲۰ برنده این جایزه در شهر دوبی شود، اما هیات ژوری این جایزه فوتبالی که ترکیبی از افراد سرشناس و گمنام است، رای به این مهاجم جوان فرانسوی دادند.

اهدای جایزه گلوب ساکر به کیلیان امباپه، تنش میان دو تیم پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید را هم به اوج خود رسانده است؛ با این ذهنیت مدل رسانه‌ای که مدیر قطری تیم فرانسوی در ارتباط پشت پرده با شیخ‌نشین‌های دوبی، این جایزه را به مهاجم فرانسوی پاس داده تا او به این نتیجه قطعی برسد که در پاریس هم می‌تواند جوایز فردی را ببرد و در نهایت با تمدید قرارداد خود، به مادرید نرود.

البته به چند دلیل نمی‌توان این استدلال را پذیرفت. اول این که برگزارکننده اصلی جوایز گلوب ساکر، اتحادیه باشگاه‌های اروپایی (ECA) و اتحادیه نمایندگان بازیکنان اروپایی (EFAA) هستند و دبی صرفاً در مقام اسپانسر اصلی این رویداد و میزبان برگزاری آن است. نکته بعدی، ترکیب هیات داوری آن است که چند بازیکن و مربی قدیمی رئالی هم در آن حضور دارند؛ از جمله امیلیو بوتراگوئنو، لولیس فیگو، ایکر کاسیاس، فابیو کاپلو که طبعاً این تئوری توطئه را خنثی می‌کند.

ضمن این که گلوب ساکر در حیات ۱۲ساله خود ثابت کرده که رابطه خوبی با ارکان باشگاه رئال مادرید، از مدیر گرفته تا بازیکن دارد و خیلی از جوایز آن نصیب اعضای این تیم شده است. از سوی دیگر رابطه نه چندان خوب دو کشور قطر و امارات هم خط بطلانی بر این فرضیه هست؛ اگر به تمام قد هم اعتقاد داشته باشیم که ناصر الخلیفی برای باقی ماندن امباپه در پاریس، به هر حربه‌ای چنگ می‌اندازد.

تاریخ گلوب ساکر
جوایز گلوب ساکر از سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شده است؛ جایی که از همان ابتدا هم مشخص بود هدفگذاری موسسان آن، تمرکز بر مدیریت فوتبال و برجسته کردن عوامل فعال در این حوزه است. به گونه‌ای که در همان دوره اول، جوایز گلوب ساکر تنها به سه مدیر فوتبالی اروپا اهدا شد. خورخه مندس به عنوان بهترین مدیر برنامه بازیکنان حرفه‌ای فوتبال، میگل آنخل خیل مارتین در مقام بهترین مدیر باشگاهی (اتلتیکو مادرید) و آدریانو گالیانی از آ.ث میلان به عنوان بهترین مدیر اجرایی فوتبالی، برندگان دوره اول این رویداد شدند و مشخصاً خبری از فوتبالیست‌ها و سایر عوامل فوتبالی نبود!

این جایزه از سال ۲۰۱۱ به تدریج گسترش پیدا کرد و شامل بهترین بازیکن سال، بهترین مربی، بهترین داور، بهترین باشگاه فوتبال و… هم شد. جالب این که تنوع جوایز گلوب ساکر در دوره‌های مختلف بسیار زیاد است و هر سال جایزه جدیدی توسط گردانندگان این رویداد اختراع شده و به فهرست جوایز قبلی افزوده می‌شود و به فاصله یک سال هم غیب می‌شود! این لیست بسیار طولانی و عجیب است که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد:

بهترین جاذبه رسانه‌ای در فوتبال، جایزه بازیکن رکوردشکن، بهترین گلزن امارات، بازیکن مورد علاقه طرفداران مارکا، بهترین مدیر اجرایی رسانه، بهترین آکادمی فوتبال، بهترین بازیکن عرب سال، بهترین بازیکن شورای همکاری خلیج فارس، بهترین آژانس رسانه ورزشی سال، جایزه حسن‌نیت، بهترین بازیکن چینی سال(!)،بهترین لیگ فوتبال سال، بهترین تیم ملی عربی، بهترین مربی تیم ملی عربی، مدیر اجرایی فوتبال سال، جایزه کسب و کار ورزشی، بهترین بازیکن جوان عرب سال، بهترین بازیکن قرن، بهترین باشگاه قرن، جایزه مارادونا، بهترین بازیکن سال هواداران، بهترین آکادمی جوانان در آفریقا، جایزه نوآوری و…

رونالدو در صدر
کریستیانو رونالدو چهره تاریخ‌ساز فوتبال جهان، در صدر برندگان جایزه اصلی این رویداد اروپایی- عربی است. او ۶ بار با پیراهن رئال مادرید و تیم ملی پرتغال توسط هیات ژوری گلوب ساکر به عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال جهان معرفی شده است؛ در حالی که لیونل مسی فقط یکبار برنده این جام شده است. رادامل فالکائو، فرانک ریبری، روبرت لواندوفسکی و کیلیان امباپه هم از دیگر بازیکنانی هستند که یکبار برنده گلوب ساکر اورژینال شدند.

البته در بخش مدیریت فوتبال، خورخه مندس پرتغالی که مدیر برنامه رونالدو هم هست، با ۱۰ عنوان رکورددار کسب جوایز فردی این رویداد است. مینو رایولا و فدریکو پاستورلو هم از جمله ایجنت‌هایی هستند که یکبار به این عنوان دست یافته‌اند.جایزه بهترین مربی سال گلوب ساکر هم هر سال به یک مربی اهدا شده است. جالب این که در سال ۲۰۱۵ مارک ویلموتس بلژیکی برنده جایزه بهترین مربی سال شده است!

همانی که به شدت روی اعصاب ایرانی‌ها است. ژوزه مورینیو، آنتونیو کونته، کارلو آنچلوتی، زین‌الدین زیدان، فرناندو سانتوس، دیدیه دشان، یورگن کلوپ، هانس دیتر فلیک و روبرتو مانچینی هم از برندگان این رویداد در کسوت مربیگری بوده‌اند.در بخش بهترین باشگاه هم مطابق معمول، رئال مادرید پیشتاز جوایز این بخش است که ۳ بار به این عنوان دست یافته است.

جنگ پاریس و مادرید
همانطور که اشاره شد، مراسم اهدای دوازدهمین دوره جوایز گلوب ساکر دوبی، آتش جنگ و اختلاف بین دو باشگاه بزرگ پاریسی و مادریدی را دامن زده است. موضوع، کیلیان امباپه و البته برخورد این دو تیم در مرحله یک هشتم لیگ قهرمانان اروپا، پس از آن تکرار قرعه‌کشی مضحک یوفا است.

روز شنبه اول ژانویه ۲۰۲۲ امباپه براساس قانون نقل و انتقالات فوتبال اروپا، مجوز گفت‌وگو با مدیران رئال مادرید برای پیوستن به این تیم بزرگ جهانی را پیدا می‌کند؛ اما او اعلام کرده تا پس از رقابت دو تیم در UCL هیچ مذاکره‌ای نخواهد داشت؛ این یعنی رئالی‌ها تا ۷۰ روز دیگر، یعنی سوت پایان بازی برگشت دو تیم باید منتظر تصمیم نهایی و چرخش امضای مهاجم فرانسوی باشند.

البته طی این ۷۰ روز، به‌ویژه در بازی بزرگ پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید ممکن است اتفاقاتی بیفتد که کلاً باعث برهم خوردن این معامله شود؛ هر چند که بعید است نظر کیلیان امباپه عوض شود، چرا که او با حضور در جمع سپیدهای مادریدی، از زیر سایه سنگین مسی و نیمار خارج شده و به ستاره اصلی کهکشانی‌ها بدل خواهد شد. تحت این شرایط، به توپ طلای اروپا هم بسیار نزدیک‌تر از قبل می‌شود. این هدف اصلی امباپه فرانسوی است تا با کنار زدن پول نفتی ناصر الخلیفی، در کنار کریم بنزما به رویاهای خود برسد.

جالب اینجاست که با شروع سال ۲۰۲۲ میلادی و در حالی که تیم‌های باشگاهی فرانسه و اسپانیا در تعطیلات کریسمس و سال نو به‌سر می‌برند، وضعیت دو تیم پاری‌سن‌ژرمن و رئال مادرید کاملاً شبیه همدیگر است؛ هر دو تیم ۱۹ بازی انجام دادند، ۱۴ بازی را بردند، ۴ بازی را مساوی کردند و تنها در یک بازی تن به شکست دادند و با اختلاف، صدرنشین جدول لیگ یک و لالیگا هستند.

پی.اس.جی و رئال در جنگ رودرروی خود، روز ۲۶ بهمن در پارک‌دوپرنس و روز ۱۸ اسفند هم در سانتیاگو برنابئو به مصاف هم خواهند رفت تا برنده این بازی بزرگ، چشم به مراحل پایانی لیگ قهرمانان اروپا بدوزد. ترس اصلی رئال، درخشش امباپه در این بازی، حذف ناامید کننده در مرحله نازل یک‌هشتم، بی‌احترامی تماشاگران موسوم به اولتراسورهای مادریدی و البته تغییر عقیده احتمالی این مهاجم برجسته است که انتقال رایگان او به رئال در تابستان ۲۰۲۲ که بزرگ‌ترین معامله قرن هم خواهد بود را برهم خواهد زد. لذا تدابیر لازم برای جلوگیری از این امر به‌عمل خواهد آمد. از جمله استفاده از سیستم احتمالی ۲-۴-۴ برای بازی دادن به فدریکو والورده و یارگیری مستقیم مهاجم گریزپای فرانسوی توسط این جوان اروگوئه‌ای که به نظر می‌رسد از پس او برمی‌آید.

پرز کهکشانی
فلورنتینو پرز قصد دارد در فصل آینده فوتبال اروپا، از پروژه جدید کهکشانی خود رونمایی کند که شامل افتتاح ورزشگاه بازسازی‌شده و مدرن برنابئو (با برخورداری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و امکان برگزاری کنسرت‌های بزرگ و رقابت‌های مهم تنیس جهان)، استخدام دو مهاجم بزرگ فوتبال جهان (امباپه و هالند)، تقویت خط دفاعی تیم (با حضور رایگان آنتونی رودیگر)، مرخص کردن بازیکنان بی‌انگیزه و ضعیف تیم (گرت بیل، ادن هازارد، ایسکو، مارسلو، یوویچ، ماریانو، وایخو)،

توجه بیشتر به بازیکنان آکادمی (آنتونیو بلانکو، سرخیو آریباس، میگل گوتیرز، ماروین پارک، پیتر گونزالس، سرخیو سانتوس، اسکار آراندا، پابلو رامون، رافائل مارتین، آندره گودیانسن) و البته پیگیری و احیای مجدد پروژه سوپر لیگ اروپا می‌شود. تحت این شرایط، شاید تا ۱۰ سال آینده هیچ تیمی حریف رئال مادرید نشود.

کدخبر: ۴۳۳۸۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر