کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۸۰۷۱
تاریخ خبر:

‌مهم‌ترین اتفاقات جنجالی تلویزیون و شبکه‌ خانگی در دی ماه

‌روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر| به سیاق ماه‌های گذشته، این بار هم سراغ حاشیه‌ها رفته‌ایم. در دی ماه هم اتفاقات پر سر و صدای زیادی رقم خورد که ترکش برخی از آنها همچنان دیده می‌شود. اتفاق تلخ دی، درگذشت حمید لبخنده خالق سریال محبوب در پناه تو است. در این ماه شاهد اظهارنظرهای متنوعی از پیمان جبلی هم بودیم. یکی از مهم‌ترین آنها صحبت‌های او درباره تعیین تکلیف شبکه خانگی است که به‌نظر می‌رسد قرار نیست از دست صدا و سیما خارج شود.

اتفاق عجیب‌، سرقت از سریال طلاق است. مجری طرح آن گفته:« این سرقت برای ما تبعات زیادی دارد و پیش‌بینی اولیه بیش از ۸۰۰ میلیون خسارت بوده و باید ببینیم چه شرایطی برای ما پیش می‌آید تا کار ادامه پیدا کند.» از صحبت‌های بهروز افخمی نگذریم که گفته: «رعد و برق به‌خاطر کیفیت بالای ساخت از شبکه ۵ پخش نمی‌شود.» این کارگردان از سینما هم خداحافظی کرده و تصمیم دارد تمرکز خود را بر تولید سریال بگذارد. «نیسان آبی» در روزهای پایانی آذر هم چند حاشیه داشت؛ مثل ماجرای دیالوگ سحر قریشی درباره مهدی طارمی و دلخوری طرفداران استقلال از این سریال.

پرماجرای ماه/ حکایت سومین خنداننده‌شو
اتفاق چه بود؟ قابل پیش‌بینی بود که فصل جدید خنداننده‌شو توام با واکنش‌های مختلف است. این اتفاق افتاد منتها جنس تحلیل‌ها متفاوت از دو سری قبل خنداننده‌شو است. با پایان مرحله مقدماتی نقدهایی به کیفیت اجراها وارد شد و بعد از اعلام آرای مردمی، «میزان آرا» محل بحث قرار گرفت. نیما سهرابی به عنوان نفر اول نزدیک به ۵۰۰ هزار رای به‌دست آورد؛ در حالی که علی صبور در فصل پیش بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار رای داشت.

چه واکنش‌هایی داشت؟ متناسب با اتفاقات خنداننده‌شو، تحلیل‌ها متفاوت بود. پس از پایان مرحله مقدماتی، نظرهایی درباره لزوم بالا رفتن کیفیت اجراها منتشر شد. همزمان، مسائلی مثل سختگیری تلویزیون، وجود رقیبی به نام فضای مجازی، تاخیر در برگزاری فصل سوم به خاطر کرونا و … به عنوان عواملی که روی کیفیت مسابقه سایه انداختند، عنوان شد. در این میان مربیان هم مصون از انتقاد نبودند؛ با این استدلال که شرکت‌کننده‌ها سعی دارند شبیه مربیان خود اجرا کنند.
چه فرجامی رقم خورد؟ تهیه‌کننده خندوانه گفت‌وگویی با روزنامه فرهیختگان انجام داد و دلایل افت آرا را برشمرد؛ از جمله این که مردم به اندازه قبل تلویزیون نمی‌بینند و رقبای آن زیاد شده‌اند. رامبد جوان هم در میان پخش خنداننده‌شو از عملکرد شرکت‌کننده‌ها دفاع کرد و گفت باید به آن‌ها فرصت داد.

سیبل ماه/ انتقاد دیگران؛ سکوت مهران
اتفاق چه بود؟ بعد از توقف چند ماهه دورهمی، قرار بود این مسابقه با سر و شکلی جدید در دی ماه به آنتن بازگردد. این اتفاق رخ نداد در عوض خبری درباره سریال خانگی مهران مدیری با نام پدر گواردیولا منتشر شد. همزمان نام او به‌واسطه خاتون و البته انتقادهایی که در دو مرحله از او شد، سر زبان‌ها افتاد. ابتدا سعید سهیلی مدیری را به باد انتقاد گرفت. این کارگردان معتقد است بعد از این که اجازه پخش دورهمی با حضور زنده‌یاد ناصر ملک مطیعی داده نشد، مدیری باید مسئولان تلویزیون را تهدید به استعفا می‌کرد. پس از آنن نوبت به گیتی معینی رسیده که مدعی است مدیری بعد از چند روز بازی در شرایط سخت، نقش را بدون اطلاع به مادر بهاره رهنما داده است.

چه واکنش‌هایی داشت؟ مشابه این انتقاد را پیش‌تر بازیگران سریال‌های مدیری بر زبان آورده بودند؛ مثل سحر زکریا ، ساعد هدایتی، محمد شیری و سعید پیردوست. با این حال دلخوری این دسته از بازیگران این بود که چرا مدیری دیگر با آن‌ها همکاری نمی‌کند. او نیز یک بار اینطور پاسخ داده:«تصور عجیبی است که می‌گویند چرا وقتی بازیگران یک کار خوب هستند دیگر با آن‌ها ادامه نمی‌دهی.» غالب نظرها در حمایت از مدیری بود.
چه فرجامی رقم خورد؟ مدیری ترجیح داد سکوت کند؛ هم در برابر انتقادها و هم درباره سرنوشت دورهمی.

تعویق ماه/ جیران سر قرار نیامد
اتفاق چه بود؟ زمزمه‌های تعویق و حتی توقیف سریال جیران چند روز قبل از انتشار به گوش می‌رسید. با این حال در آستانه پخش، مراسم رونمایی سریال حسن فتحی برگزار شد و مخاطبان چشم انتظار آن ماندند. روز ۲۴ دی اما جیران نیامد و بعد از آن توضیحات سازندگان، عوامل سریال، روابط عمومی فیلیمو و ساترا شروع شد. در کنار ملاحظات محتوایی ساترا، سازندگان آهوی من مارال هم مدعی شباهت جیران با سریال‌شان بودند.

چه واکنش‌هایی داشت؟ در میان تک و پاتک‌ها، خیلی از مخاطبان دلخوری خود را از این اتفاق بیان کردند. آن‌ها ماجرای خرید اشتراک برای تماشای سریال را هم پیش کشیدند. طرفین دعوا در رسانه‌ها مصاحبه کردند و هر کدام استدلال خود را به زبان آوردند. مثلا نویسنده جیران می‌گوید: «جیران با داشتن مستنداتی محکم مربوط به سال ۱۳۹۳ در هر دعوا و محکمه‌ای دست‌کم سه سال بر همه آثار ناصرالدین‌شاهی که در این سال‌ها اسمشان را شنیده‌اید، حق تقدم دارد!»
چه فرجامی رقم خورد؟ در نهایت روابط عمومی فیلیمو هفته پیش زمان تازه‌ای برای توزیع جیران اعلام کرد و توضیحی درباره سرنوشت سریال در اختیار رسانه‌ها قرار داد:«با تفاهم صورت گرفته بین ساترا، فیلیمو و تیم تولید سریال، پخش قسمت اول به روز یکشنبه ۲۴ بهمن ماه موکول شده.» قرار است در این فرصت «برخی ملاحظات محتوایی» از سوی ساترا اعمال شود.

درخواست ماه/ بودجه ۴۸ میلیاردی میدون
اتفاق چه بود؟ میدون نام مسابقه استعدادیابی شبکه سه است که از چندی پیش مقدمات ساخت فصل جدید آن شروع شده. در این میان نامه‌ای خطاب به وزیر کار درباره بودجه مورد نیاز آن، که ۴۸ میلیارد تومان است منتشر شد. عبدالمالکی که پیش از وزیر شدن خودش یکی از داوران میدون بود با پرداخت ۶ میلیارد از این هزینه موافقت کرده.

چه واکنش‌هایی داشت؟ در هفت صبح نوشتیم با احتساب تعداد قسمت‌ها و رقمی که برای ساخت هر قسمت نیاز است، اتفاق عجیبی رخ نداده و ۴۸ میلیارد رقم منطقی یک برنامه در اندازه میدون است. با این حال، وقتی پای یک عدد چشمگیر در میان است، آیا برنامه باید به «یک» تهیه‌کننده سپرده شود؟ رسانه‌های دیگر هم ماجرای رابطه دولت و صدا‌و‌سیما را وسط کشیدند. مثلا خبر آنلاین نوشت: «برخی کارشناسان علت توجه ویژه دولت به صدا‌و‌سیما را جبران سنگ‌تمام این سازمان برای رئیسی در دوره رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری می‌دانند.»

چه فرجامی رقم خورد؟ با بالا گرفتن حاشیه‌ها، روابط عمومی صدا‌و‌سیما جوابیه‌ای منتشر کرد و توضیح داد اتفاقی غیر‌قانونی رخ نداده: مستند قانونی کمک یاد‌شده، دقیقا بند «چ» ماده ۳۷ قانون احکام دائمی‌ برنامه‌های توسعه کشور مصوب سوم مهر سال ۱۳۹۵هیات وزیران است. دستیار ویژه وزیر هم این اقدام را در حمایت از کارآفرینی دانست.

اعلام ماه/ فرجام شکایت استاد شجریان
اتفاق چه بود؟ بعد از اتفاقات سال ۸۸ محمدرضا شجریان نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی رئیس وقت صدا‌و‌سیما نوشت و خواستار عدم پخش آثار خود شد. او معترض بود چرا تلویزیون سرودهای میهنی‌اش را روی تصاویر مربوط به انتخابات پخش می‌کند.
چه واکنش‌هایی داشت؟ استاد شجریان بعد از نگارش نامه به ضرغامی، در مصاحبه‌ای اعلام کرد قصد شکایت از صدا‌و‌سیما دارد. محمد‌حسین آقاسی، وکیل شجریان سال ۹۷ درباره نتیجه شکایت موکل خود از صدا‌و‌سیما این‌طور گفت: «دادگاه شکایت شجریان مبنی بر پخش بدون مجوز آثارش را در صدا‌و‌سیما رد کرده و گفته انتشار این آثار در رسانه ملی موجب شهرت او شده است.» او در عین حال رای دادگاه را مغایر صریح قوانین دانست و به آن اعتراض کرد.

چه فرجامی رقم خورد؟ دی ماه امسال یعنی سه سال بعد رای قطعی شکایت شجریان از صدا‌و‌سیما اعلام شد. وکیل او در صفحه توئیتر خود رای دادگاه را این‌گونه اعلام کرد: «چون دستور پخش مربوط به پنج سال قبل از طرح شکایت بوده مشمول مرور زمان. بعد از آن‌هم فقط دستور عدم پخش نداده‌اند که جرم نیست. شاکی می‌تواند مطالبه خسارت کند.» همانطور که می‌دانید بعد از سال ۸۸ آثار استاد شجریان از رادیو و تلویزیون پخش نمی‌شود. او ربنا را مستثنا کرده بود اما این دعا هم جایی در صدا‌و‌سیما ندارد.

دوئل ماه/ گربه‌های دردسرساز عیاری
اتفاق چه بود؟ کیانوش عیاری، جایی ثابت در حاشیه‌های هر ماه دارد. این کارگردان مدت‌هاست مشغول ساخت سریال ۸۷ متر است که هر بار خبری پر سر‌و‌صدا از آن به بیرون درز می‌کند. تازه‌ترین آن بعد از مصاحبه با مجله فیلم امروز اتفاق افتاد که عیاری مدعی است که ممیزان تلویزیون به حضور گربه در سکانس‌هایی از این سریال ایراد وارد کرده و خواستار حذف کلیه صحنه‌هایی که گربه در آن حضور دارد، شده‌اند.

چه واکنش‌هایی داشت؟ مصاحبه عیاری بازتاب زیادی در فضای رسمی و غیر‌رسمی داشت. کار تا جایی پیش رفت که غالب کاربران هجمه‌ای تازه علیه صدا‌و‌سیما آغاز کردند. روابط عمومی شبکه یک هم بیکار ننشست و به اظهارات عیاری جواب داد. در این جوابیه اشاره شده که نشان دادن حیوانات خانگی به‌خودی خود محل اشکال نیست: «نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابه‌جا در صحنه‌هایی از سریال برای نشان دادن رفت‌و‌آمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده است.»
چه فرجامی رقم خورد؟ در هفت صبح گزارشی منتشر کردیم و نوشتیم تک و پاتک اخیر عیاری و تلویزیون همه ماجرا نیست. در این قصه هم تلویزیون مقصر است و هم کارگردان. فعلا آتش حاشیه‌های اخیر فروکش کرده و همچنان زمان دقیق پخش ۸۷ متر نامشخص است. تابستان تیزر آن روی آنتن رفت اما سریال آماده نبود و پخش نشد.

جدال ماه/ دعوا بر سر پنگول
اتفاق چه بود؟ هومن حاجی عبداللهی سال‌ها پیش صداپیشه عروسک پنگول بود که این اتفاق هم به شهرت بیشتر او کمک کرد و هم عروسک زبانزد شد. او مصاحبه‌ای انجام داد و ضمن ابراز دلتنگی برای پنگول جمله جنجالی به زبان آورد:«مالکیت فکری و معنوی آن مال ما بود، من و امیررضا کاوه تهیه‌کننده رنگین‌کـمـان.» حاجی عبداللهی درباره بازگشت پنگول هم اینطور صحبت کرد:«آن‌ها (صداوسیما) می‌توانند این کار را بکنند. این کار را هم کردند و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. آب از آب تکان نخورد و هیچ‌کس نفهمید که پنگول برگشت.»

چه واکنش‌هایی داشت؟ روابط عمومی شبکه پنج این ادعا را بی‌پاسخ نگذاشت:«…متاسفانه صداپیشه با همراهی فردی دیگر طی رفتاری سرقت‌گونه، نسبت به ثبت و تصاحب شخصیت عروسک پنگول اقدام کردند… شبکه پنج با هدف آبـروداری و حفظ شأن این افراد از شکایت صرف‌نظر کـــرد، امــا تاکید می‌شود در صــــورت تـــکـــرار ادعـــاهـــای بی‌اساس و پافشاری بر خطای پیشین، قطعا پیگیری‌های جدی‌تری در دستور کار قرار خواهد گرفت.»
چه فرجامی رقم خورد؟ حاجی عبداللهی این‌بار در توئیتر از خود دفاع کرد و اینطور کنایه زد: «هر بچه‌ای هرجا جـاش نباشه، پیش باباننه‌اش جا داره… وقتی یـه بابا بـه بـچـه‌اش بگه دزد و سـارق، از بقیه توقعی نیست. دلـم خـوش بـود بچه تلویزیونم… ولـی حیف.» بعد از آن دعوا در فضای عمومی به پایان رسید.

همزمان ماه/ شب یلدای متفاوت کاکاوند
اتفاق چه بود؟ برنامه‌های یلدای ۱۴۰۰ حاشیه پررنگی نداشتند و امسال بدون هیاهو به پایان رسید. در این میان یک اتفاق ساده تبدیل به جنجالی عجیب شد. اگر همان ابتدا یک نفر ماجرای حضور همزمان رشید کاکاوند در شبکه دو و چهار را توضیح می‌داد، غائله به پایان می‌رسید. رشید کاکاوند به همراه سوگل مشایخی مجریان ویژه برنامه شب یلدای شبکه چهار یعنی هزاره شعر بودند. ده دقیقه بعد از ۱۲ شب، کاکاوند روی آنتن شبکه دو آمد و حافظ‌خوانی کرد. منصور ضابطیان و کاکاوند به زنده بودن این ارتباط تصویری اشاره کردند اما کاکاوند همزمان در شبکه چهار اجرا می‌کرد.

چه واکنش‌هایی داشت؟ این اتفاق دستمایه انتقاد کاربران و رسانه‌ها شد اما کسی یک پاسخ روشن نداد. توضیح کاکاوند و گلایه او کار را بدتر کرد و همین منجر به این شد که کاربران ویدئوی حضور همزمانش در دو شبکه و اشاره مجری شبکه دو به زنده بودن گفت‌و‌گو را منتشر کنند.
چه فرجامی رقم خورد؟ منصور ظابطیان چند روز بعد ماجرا را شرح داد: «قرار بود برنامه دکتر کاکاوند، ساعت ۱۲ تمام شود و در نتیجه، این بخش از برنامه ما که حدود ساعت ۱۲ و ۱۰ دقیقه پخش می‌شد، عادی جلوه می‌کرد.» با این توضیح اوضاع آرام شد اما این جمله او کمی واکنش داشت: «تکنیک زنده‌نمایی در رسانه‌های بسیاری از نقاط دنیا استفاده می‌شود و ما هم از آن مستثنا نیستیم.»

حذف ماه/ سریال نیمه تمام گلشیفته
اتفاق چه بود؟ در روزهای منتهی به دی ، سریال هجوم (Invasion ) از پلتفرم‌ها حذف شد. ابتدا دلیل به شکل رسمی اعلام نشد اما کاربران می‌دانستند علت اصلی به حضور گلشیفته فراهانی برمی‌گردد که در این سریال نقش انیشا مالک را در کنار هنرپیشه‌هایی چون کوتسونا شیئوری، سم نیل، شمیر اندرسون و بیلی برت بازی می‌کند.

چه واکنش‌هایی داشت؟ با حذف هجوم نوک انتقاد به سمت ساترا رفت. روابط عمومی ساترا توضیحی برای رسانه‌ها ارسال کرد و توضیح داد در این ماجرا بدون تقصیر است:«همان‌گونه که قبلا نیز اعلام شده بود حیطه مسئولیتی ساترا تصمیمات تخصصی و رسانه‌ای است و در مورد صلاحیت افراد اظهارنظر نمی‌کند.نظر مراجع رسمی نظارتی و استعلامی کشور در خصوص صلاحیت فعالیت افراد خاص و محدودیت نمایش آثار و تولیدات منتسب به آنها، برای همه دستگاه‌ها از جمله ساترا، لازم‌الاتباع است.»

چه فرجامی رقم خورد؟ حاشیه‌های حذف هجوم به دی ماه کشیده شد. روزنامه شرق در انتقاد به این اتفاق نوشت: «اساسا مگر بازیگران سریال‌های خارجی که هر شب از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود، همه پایبند به قانون، عرف، شرع و اخلاق مورد قبول ما هستند؟ برای نمونه فیلم‌های «الیور توئیست» و «محله چینی‌ها» ساخته «رومن پولانسکی» بازیگر و کارگردان فرانسوی که سال‌هاست به اتهام تجاوز تحت تعقیب قرار دارد، چندین بار از سیمای ملی پخش شده است.»

پاسخ ماه/ واکنش بازیگران زن به یک شکایت
اتفاق چه بود؟ در روزهای پایانی آذر خبر شکایت جمعی از طلاب از برخی بازیگران زن رسانه‌ای شد. ابتدای ماه خبرگزاری حوزه، متن شکایت را روی خروجی خود قرار داد:«… تمامی شاکیان اظهار داشته‌اند، متهمان با تصاویری که از خود در صفحات شخصی اینستاگرام‌شان می‌گذارند و همچنین لباس‌هایی که با آنها در معابر و مجالس عمومی حضور پیدا می‌کنند، به آنها و خانواده و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، ضرر معنوی وارد کرده و به استناد به مواد ۱۰ و ۱۴ قانون آیین دادرسی کیفری، جبران تمام ضررهای معنوی وارد شده به آنان توسط متهمان را به عنوان بزه دیده مطالبه می‌کنند…»

چه واکنش‌هایی داشت؟ برخی بازیگران از جمله هانیه توسلی در صفحه اینستاگرام به این شکایت واکنش نشان دادند. کتایون ریاحی هم در گفت‌و‌گو با ایسنا اینطور کنایه زد: « سریال یوسف پیامبر، ایران را به دنیا معرفی کرد. آنهایی که می‌گویند هنرمندان برای مردم چه کردند، چرا زحمت هنرمندان را نمی‌بینند؟»
چه فرجامی رقم خورد؟ آخرین واکنش مربوط است به اظهارات ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه: «تعدادی از مراکز فرهنگی و تشکل‌های قم و تعدادی از مردم از برخی از بازیگران شکایت کردند که به تازگی با قرار عدم صلاحیت پرونده از قم به دادسرای تهران و مجتمع قضائی فرهنگ و رسانه ارجاع شده و در مرحله تحقیقات است و کسی تاکنون احضار نشده است. »

کدخبر: ۴۳۸۰۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر