کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۵۳۹
تاریخ خبر:

‌مطهری حرف‌های اخیرش در کلاب‌هاوس ‌را تکرار کرد

روزنامه هفت صبح | حضور علی مطهری در یک گروه کلاب‌هاوسی و زدن حرف‌هایی درباره حجاب و سطح تحریک‌پذیری مردان سالم برای چند روز خوراک شبکه‌های اجتماعی شد.حالا او در گفت‌وگوی تازه‌ای که با «خبرفوری» داشته در مورد حرف‌هایش توضیح داده است.بعضی از رسانه‌ها این توضیح ویدئویی را به عنوان «جواب» مطهری منتشر کرده‌اند اما با دیدن این ویدئو همان حرف‌های همیشگی او را می‌شنویم؛ بدون اندکی تغییر.بخش‌هایی از حرف‌های او را با هم می‌خوانیم.

* جای تاسف دارد که از یک نشست دو ساعت و ۴۵دقیقه‌ای که در آن موضوعات مهم زیادی مطرح شد فقط ۵دقیقه اینطور پررنگ شد که شاید چندان هم مهم نبوده است.ضمن اینکه همین ۵دقیقه هم مغشوش و غیرواقعی منتشر شد تا جایی که خیلی‌ها با خواندن آن برایشان سوال پیش بیاید که داستان از چه قرار بوده و این حرف‌ها برای چه زده شده است در حالی که اگر صوت این بخش از گفت‌وگو منتشر شود می‌بینیم که سوال آن خانم چه بوده و جواب من به آن سوال کاملا روشن است.از همه اینها گذشته اصلا پرداختن به این مسائل ضرورتی ندارد و موضوعات خیلی مهم‌تر وجود دارد.
* به نظرم یک نقطه ضعف رسانه‌های ما این است که می‌خواهند اینطور مسائل را جنجالی نشان دهند حتی تیتر می‌زنند «صحبت‌های جنجالی فلانی» در حالی که آن خانم یک سوال کرد و ما هم جواب دادیم.جواب ما هم جنبه روانشناسی داشت، هم جنبه جامعه‌شناسی و هم دینی. آن خانم کلمه تحریک را به کار برد و حالا در شبکه‌های اجتماعی دائم با عنوان تحریک و تحریک جنسی منتشر می‌شود.

* حجاب اصلا مسئله امروز کشور ما نیست.وضعیت پوشش در ایران یک وضعیت طبیعی و خوبی دارد و مردم با اراده خودشان آنطور که می‌پسندند عمل می کنند و ما اصلا چنین مسئله‌ای نداریم که عده‌ای می‌خواهند موضوع را دغدغه نشان دهند و به این مطالب دامن می‌زنند.

* از نظر من وضعیت فعلی حجاب ۷۰درصد خانم‌ها کامل است.شاید بتوانیم بگوییم ۳۰درصد هم ممکن است به طور کامل رعایت نکنند اما می‌بینیم که حکومت با آنها کاری ندارد.اینطور نیست که اجبار حجاب به معنای واقعی کلمه وجود داشته باشد.

* حالا ممکن است یکی دو درصد هم بگویند که ما می‌خواهیم مثل اروپا باشیم،خب طبیعی است که یک حکومت اسلامی اجازه چنین کاری را نمی‌دهد ولی الان به نظر من وضعیت حجاب مطلوب است و من اصلا قائل به سختگیری بیشتر در این زمینه نیستم.حکومت هم سختگیری نمی‌کند.الان بسیاری از خانم‌های ما حجابشان کامل نیست و حکومت کاری با آنها ندارد.

* بعضی‌ها می‌خواهند در وجود من تناقض نشان دهند در حالی که اعتقاد من به آزادی‌های انسانی هیچ تناقضی با اعتقادم به مسئله حجاب ندارد.به هر حال انسان استعدادهای مختلفی دارد،استعدادهایی دارد که مختص به خود انسان است و استعدادهایی دارد که مشترک با حیوان است مثل قوه خشم و قوه شهوت و… استعدادهای انسانی انسان باید شکوفا شود و رشد کند اما امور مشترک با حیوان باید تحت کنترل عقل و اراده انسان باشد و لذا در اسلام دستوراتی برای حجاب آمده است.

اصلا ما کاری با اسلام نداشته باشیم می‌بینیم که عقل هم همینطور حکم می‌کند.افرادی که می‌خواهند ببینند که جامعه چطور بهتر اداره می‌شود، سوال دارند که آیا جامعه باید فقط محیط کار و فعالیت باشد یا محیط التذاذات جنسی هم باشد؟نظر اسلام این است که جامعه باید محیط کار و فعالیت باشد و التذاذ جنسی در محیط خانواده باشد.به همین دلیل اسلام آمده یک‌سری قوانین را مطرح کرده، هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها و به صلاح مردم است که این مسائل رعایت شود.

اینها منافاتی با استعدادهای انسانی انسان ندارد.بیان تفکر انسان، قوه ابتکار و ابداع انسان باید آزاد باشد.گرایش انسان به پرستش و حقیقت‌جویی و کنجکاوی در حقایق عالم باید آزاد باشد.اینها منافاتی ندارد که بگوییم اکر کسی معتقد به آزادی بیان بود باید در مورد پوشش هم بگوید که به آزادی کامل معتقد است و هرکس خواست عریان هم می تواند بیرون بیاید. اصلا یک سری حداقل‌هایی در همه کشورها وجود دارد، حالا در کشور ما که اسلامی است این حداقل‌ها کمی بالاتر است.

* اگر کسی واقعا از روی تفکر و از روی حقیقت‌جویی به اینجا برسد که مثلا دین مسیح بر حق است یا دین یهود بر حق است بسیاری از علما قائل هستند که او مرتد نیست و می‌گویند مرتد کسی است که عناد داشته باشد یعنی به حقیقت اسلام رسیده و می‌داند که اسلام بر حق است اما عناد دارد و نمی‌خواهد قبول کند. من تا اینجا به آزادی قوای انسانی انسان معتقدم اما می‌گویم آن بخش که با حیوانات مشترک است باید محدود بماند تا مزاحم رشد باقی قوا نباشد.

کدخبر: ۳۸۲۵۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر