کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۳۲۶۳
تاریخ خبر:

‌مستند حیات‌وحش پربیننده‌تر از ‌فوتبال‌برتر هفتگی

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | تازه‌ترین نظرسنجی مرکز تحقیقات درباره برنامه‌های شاخص شبکه‌های سیما در مهر ۱۴۰۰ روز گذشته منتشر شد. آنطور که در این خبر اعلام شده، ۷۸٫۴ درصد مردم در این ماه بیننده برنامه‌های سیما بوده‌اند که نیمی از پربیننده‌ترین برنامه‌های مهر متعلق به برنامه‌های ورزشی است. با این حال «فوتبال برتر هفتگی» جایگاه خوبی ندارد و در رتبه دهم قرار گرفته. دلیل این اتفاق چیست؟ این برنامه می‌تواند جایگاهی مطلوب میان مخاطبان به‌دست آورد؟

‌مورد اول| هویت
فارغ از اینکه «فوتبال برتر هفتگی» با هر برنامه‌ای دیگر قیاس شود، باید دلیل ناکامی را در خود آن دید. از جمله اینکه برنامه فاقد امضای منحصر به‌فرد است. برای نمونه به تیتراژ برنامه دقت کنید که هنوز از تصاویر احمد نوراللهی و مهدی قایدی بازیکنان فصل پیش پرسپولیس و استقلال استفاده می‌شود. یک برنامه وقتی خاص می‌شود که به جزئیات دقت ‌‌کند. همین جزئیات است که هویت را می‌سازد. «فوتبال برتر هفتگی» مشکلات دیگری هم دارد که باعث خدشه بر هویت آن شده. در ادامه به موارد دیگر اشاره شده است.

مورد دوم| دکور
اگر موردی مثل «تیتراژ» را جزئی بدانیم، مسئله‌ای به نام دکور، به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست و اثری مستقیم در مخدوش شدن هویت برنامه دارد. شمایل کلی دکور «فوتبال برتر هفتگی» از مسابقات یورو ۲۰۲۰ تغییر نکرده. بدتر اینکه همین دکور مورد استفاده «فوتبال برتر» که قاب پخش مسابقات زنده است، قرار می‌گیرد. نیاز به یادآوری نیست که برای مخاطب، دکور اختصاصی و چشم‌نواز یکی از فاکتورهای مهم محسوب می‌شود. ضمن آنکه یکی از عوامل شکل‌گیری هویت هر برنامه به دکور است.

مورد سوم| محتوا
«فوتبال برتر هفتگی» قرار است برنامه‌ای مرجع باشد. چیزی شبیه «هفت» در سینما که دیگر برنامه‌ها ذیل آن تعریف می‌شدند. با چنین رسالتی باید نقطه پایان بر هر موضوعی در این برنامه گذاشته شود. گاهی چنین اتفاقی رخ می‌دهد اما این مقدار کافی نیست. مخاطب بعد از تماشای این برنامه از خود می‌پرسد، چه مقدار اطلاعات تازه و متفاوت نصیب او شده.

«فوتبال برتر هفتگی» پرونده‌های ویژه ندارد و ذره‌بین دست نمی‌گیرد. گام برداشتن روی خبرهای روز باید بخشی از برنامه باشد نه همه آن. وانگهی‌، در این برنامه باید هر هفته چند چهره شاخص در استودیو حاضر باشند. تمرکز برنامه بر ارتباط‌های تصویری است که خب اتمسفر لازم ایجاد نمی‌شود. ضمن آنکه تعدد این اتفاق، جذابیت گفت‌و‌گوی تصویری را از بین برده است. «فوتبال برتر هفتگی» به آیتم‌های خاص و متفاوت هم نیاز دارد؛ آیتم‌هایی که بار جذابیت و محتوای برنامه را بالا ببرند.

مورد چهارم| قدرت رقبا
برنامه «فوتبال برتر هفتگی» رقبای زیادی کنار خود دارد که حضورشان در افت این برنامه بی‌تاثیر نیست. در خود شبکه سه، برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» پرونده‌های جذابی باز می‌کند و سراغ سوژه‌های عامه‌پسند می‌رود. در شبکه ورزش «شب‌های فوتبالی» با دکوری جذاب روی آنتن می‌رود و در فاصله‌ای کوتاه پرونده مسابقات را ورق می‌زند. به اینها اضافه کنید برنامه‌های صبحگاهی دیگر شبکه‌ها و نیز برنامه‌ای مثل «ورزش و مردم» را. «فوتبال برتر هفتگی» در چنین شرایطی باید از منظری متفاوت سراغ سوژه‌ها برود. این اتفاق رخ نداده است و به همین خاطر از سوی مخاطب پس زده شده.

مورد پنجم| ۱۰ برنامه پربیننده
حالا برسیم به ۱۰ برنامه پربیننده مهر ۱۴۰۰٫ دایره طلایی به خاطر پخش مسابقات کشتی قهرمانی جهان با ۳۳٫۴ درصد بیننده در صداست و فوتبال برتر (پخش زنده فوتبال) با ۳۲٫۶ پشت سر آن قرار داد. مستند‌ حیات‌وحش۳۰٫۶ بیننده دارد و در رتبه سوم است. اتفاق مهم برای خندوانه رخ داده که بازپخش منتخب آن با ۲۷٫۴ بیننده مواجه شده.

ویژه‌برنامه پخش مسابقات کشتی قهرمانی جهان در شبکه ورزش هم ۲۶ درصد بیننده داشته. برنامه سمت خدا با ۲۳٫۸ درصد و ایرانگرد با ۲۳٫۳ رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.گزارش ورزشی۲۳٫۲ بیننده داشت و سیم آخر۲۲٫۳٫ بعد از آن «فوتبال برتر هفتگی» را می‌بینیم که ۲۰٫۲ بیننده داشته است. این برنامه در سبقت گرفتن از دیگران باید تکانی اساسی بخورد. مخاطبان شبکه سه سال‌ها‌، دوشنبه شب‌ها پای این شبکه بودند ولی حالا این باکس طلایی با ریزش شدید مواجه بوده است.

کدخبر: ۴۲۳۲۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر