کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۱۷۵
تاریخ خبر:

‌قیمت انواع میوه، آجیل و‌ شیرینی در شب یلدا‌

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | سپری کردن طولانی‌ترین شب سال با میوه، آجیل و شیرینی تقریبا ۲۰۰هزار تومان خرج خواهد داشت. اگر به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل کنید و مهمانی نگیرید، بعید است هزینه‌ها از این بیشتر شود. در روزهای باقی مانده تا شب یلدا، میوه‌فروشی‌ها مثل هر سال سرشان شلوغ است و قنادی‌ها و آجیل‌فروشی‌ها توانسته‌اند مجوز فعالیت در شهرهای قرمزرنگ را بگیرند. دیروز این مشاغل با موافقت ستاد ملی کرونا در مشاغل گروه یک قرار گرفتند و این روزها کرکره‌شان بالاست.

علاوه‌بر میوه‌فروشی‌ها و آجیل‌فروشی‌ها، میدان‌های میوه و تره‌بار هم خودشان را برای شب یلدا آماده کرده‌اند. قرار است قیمت میوه تا شب یلدا بدون تغییر باقی بماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد میوه‌فروشی‌ها هر کیلو انار را حدود ۲۲هزار تومان می‌فروشند و هندوانه کیلویی چهار هزار و ۵۰۰تومان است. محاسبتمان نشان می‌دهد خرید میوه شب یلدا برای خانواده سه چهار نفره یعنی یک کیلو انار، یک هندوانه کوچک و نیم‌کیلو سیب و پرتقال حدود ۵۰هزار تومان خواهد بود.

اگر بخواهید موز و نارنگی را هم به آن اضافه کنید، هزینه میوه ۷۵هزار تومان می‌شود. همین میوه‌ها را اگر از میدان تره‌بار شهرداری‌‌ها بخرید، هزینه‌تان به ۶۰هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. قیمت آجیل نسبت به عید نوروز تغییر چندانی نداشته. یک کیلو آجیل مخلوط ممتاز با بهترین انواع پسته، بادام هندی، بادام درختی و … حدود ۲۲۰هزار تومان است و این یعنی خرید نیم کیلو آجیل برای خانواده سه چهار نفره تقریبا ۱۱۰هزار تومان خرج دارد.

با خرید از میدان‌های تره‌بار شهرداری این هزینه به ۸۰هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. هزینه شیرینی هم همه‌جا ثابت است و خرید یک کیلوگرم شیرینی‌تر حدود ۴۸هزار تومان هزینه خواهد داشت. با این حساب بعید است مجموع هزینه‌ها از ۲۰۰هزار تومان بیشتر شود. تازه اگر سراغ میدان‌های تره‌بار بروید، می‌توانید آجیل، میوه و شیرینی شب یلدا را با مجموع ۱۶۰هزار تومان بخرید. این یعنی خرج شب یلدا نفری ۴۰ تا ۵۰هزار تومان خواهد بود.

*** قیمت میوه شب یلدا
میدان‌های میوه و تره‌بار شهرداری از یکشنبه تکلیف میوه شب یلدا را مشخص کردند. آنها هر هفته قیمت میوه را به‌روزرسانی می‌کنند و اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه می‌گوید از آنجاکه تا یکشنبه قیمت میوه در میدان تره‌بار تغییر نمی‌کند، میوه‌فروشی‌ها هم تا شب یلدا قیمت‌ها را بالا نخواهند برد. در میدان‌های میوه و تره‌بار شهرداری قیمت هر کیلوگرم انار بین ۱۳تا ۱۹هزار تومان است.

هندوانه با قیمت بین دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تومان فروخته می‌شود و پرتقال حدود هشت تا ۱۲هزار تومان است. البته قیمت هر یک از این میوه‌ها می‌تواند متفاوت باشد. مثلا انار شیراز بین ۱۰ تا ۱۶هزار تومان، انار دماوند بین ۱۲ تا ۱۹هزار تومان، انار ساوه بین هشت تا ۱۴هزار تومان و انار کوهستان بین ۱۵ تا ۲۱هزار تومان است. از طرف دیگر هندوانه محبوبی دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تومان و هندوانه میناب و خطی دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود.

پرتقال تامسون شمال هشت تا ۱۲ هزار تومان، پرتقال رسمی جنوب ۹ تا ۱۲هزار تومان و پرتقال ناول بین ۱۳ تا ۱۹هزار تومان فروخته می‎‌شود. آنطور که در فهرست نرخ‌نامه میدان‌های میوه و تره‌بار آمده، سیب بین پنج تا ۱۶هزار تومان، کیوی بین ۹ تا ۱۶هزار تومان، موز بین ۲۴ تا ۳۰هزار تومان و نارنگی بین هشت تا ۱۵هزار تومان قیمت دارد. برای مثال هرکیلوگرم سیب زرد دماوند ۱۰ تا ۱۶هزار تومان، سیب زرد لبنانی میانه هفت تا ۱۳هزار تومان، سیب قرمز دماوند پنج تا ۹هزار تومان و سیب قرمز مراغه بین هشت تا ۱۳هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت میوه در بازار خیلی بیشتر از میدان‌های تره‌بار است. برای مثال بعید است بتوان انار با قیمت کمتر از ۲۰هزار تومان پیدا کرد. میوه‌فروشی‌های مختلف یکی انار را ۲۲هزار تومان می‌فروشد، یکی می‌گوید کیلویی ۲۵هزار تومان و یکی دیگر روی کاغذ نوشته ۲۷هزار تومان و روی انارها گذاشته است. بی‌کیفیت‌ترین انارها که فروشنده می‌گوید برای آبگیری مناسب است حدود ۱۷هزار تومان قیمت دارد.
قیمت هندوانه شب یلدا در بازار عموما کیلویی چهار هزار و ۵۰۰تومان است و در بعضی میوه‌فروشی‌ها به شش هزار تومان می‌رسد.

آنهایی که هندوانه را دانه‌ای می‌فروشند، هندوانه کوچک چهار تا شش کیلوگرمی را ۲۵هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند. هندوانه‌های متوسط شش تا هشت کیلوگرم حدود ۳۲هزار تومان است و هندوانه‌های بزرگ هشت تا ۱۰کیلویی با قیمت ۴۵هزار تومان فروخته می‌شود. یک کیلو پرتقال در بازار می‌تواند بین هشت هزار تا ۲۷هزار تومان قیمت داشته باشد. میوه‌فروش‌های مختلف پرتقال تامسون جنوب درجه یک را ۲۷هزار تومان می‌فروشند.

تامسون جنوب درجه ۲ حدود ۱۴هزار تومان است و تامسون شمال آبگیری هشت هزار و ۸۰۰تومان قیمت دارد. سیب در میوه‌فروشی‌ها حداقل ۱۰هزار تومان است و عموما با قیمت ۱۵هزار تومان فروخته می‌شود. البته بعضا ممکن است در میوه‌‌فروشی‌ها با قیمت ۲۷هزار تومان برای یک کیلوگرم سیب مواجه شوید. قیمت موز عموما کیلویی ۳۵هزار تومان و نارنگی کیلویی ۱۸هزار تومان است. احتمالا برای یک خانواده سه چهار نفره یک کیلوگرم انار و یک هندوانه کوچک کافی باشد. اگر بخواهند بقیه میوه‌ها را هم در سبد بچینند، احتمالا نیم کیلو سیب و نیم کیلو پرتقال در کنار آن بگذارند.

با این حساب خرج چنین خانواده‌ای حدود ۲۲هزار تومان برای انار، ۲۵هزار تومان برای هندوانه، هفت هزار تومان برای نیم کیلو سیب و هشت هزار تومان برای نیم کیلو پرتقال خواهد بود و سر جمع به ۵۰هزار تومان می‌رسد. اگر نیم کیلو موز و نیم کیلو نارنگی هم به آن اضافه کنیم، خرج سبد میوه حدود ۲۵هزار تومان بیشتر می‌شود و تقریبا ۷۵هزار تومان خواهد بود. اگر همین میوه‌ها را از میدان تره‌بار بخرید، خرجتان به ۶۰هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

*** قیمت آجیل شب یلدا
کاسبی آجیل‌فروشی‌ها آب رفته. رئیس اتحادیه‌شان می‌گوید فروش آجیل و خشکبار نسبت‌به پارسال ۷۰درصد کمتر شده و قیمت‌ها هم ۷۰درصد اضافه شده است. شاید همین موضوع باعث شده باشد پای آجیل و خشکبار به میدان‌های مرکزی میوه و تره‌بار باز شود. آجیل شب یلدا در این مراکز تقریبا ۳۰درصد ارزان‌تر از بازار است. مثلا قیمت هر کیلوگرم پسته در میدان‌های تره‌بار بین ۱۶۲ تا ۱۹۲هزار تومان است و مغز پسته با قیمت ۲۸۰هزار تومان فروخته می‌شود.

بادام درختی با پوست ۱۲۰هزار تومان و مغز بادام درختی ۱۹۵هزار تومان به ازای هرکیلوگرم قیمت دارد. بادام زمینی غلاف‌دار ۴۱هزار تومان است و اگر علاقه‌ای به پوست کندن بادام زمینی ندارید، قیمت مغز بادام زمینی ۵۹هزار تومان اعلام شده. فندق با پوست ۱۳۲هزار تومان و مغز فندق کیلویی ۲۷۰هزار تومان در میدان‌های تره‌بار فروخته می‌شود. گردو با پوست کیلویی ۱۱۴هزار تومان است و مغز گردو سفید کیلویی ۲۲۳هزار تومان قیمت‌گذاری شده.

در بین انواع تخمه‌ها، تخمه کدو از ۴۷ تا ۸۸هزار تومان، تخمه آفتاب‌گردان ۳۸ تا ۴۲هزار تومان و تخمه جابانی که بعضا آن را ژاپنی صدا می‌کنیم، بین ۳۴ تا ۴۲هزار تومان قیمت دارد. آنطور که نرخ‌نامه میدان‌های میوه و تره‌بار آمده، بادام هندی کیلویی ۲۷۳هزار تومان است و نخودچی کیلویی ۳۰هزار تومان فروخته می‌شود. این دو به ترتیب گران‌ترین و ارزان‌ترین خشکبار در میدان‌های میوه و تره‌بار هستند.

قیمت هرکیلوگرم پسته در آجیل‌فروشی‌ها بین ۱۸۰ تا ۲۸۰هزار تومان است. پسته اکبری از همه گران‌تر و پسته فندقی از همه ارزان‌تر است. پسته احمدآقایی هم کیلویی ۲۲۰هزار تومان است. آجیل‌فروشی‌ها مغز پسته را حدود کیلویی ۳۳۰ تا ۳۴۰هزار تومان می‌فروشند. بادام درختی باپوست یا همان بادام منقا کیلویی ۱۶۰هزار تومان است و مغز بادام درختی بین ۲۱۰ تا ۲۸۰هزار تومان قیمت دارد. بادام‌ خام ایرانی از همه گران‌‌تر است. بادام هندی زعفرانی کیلویی ۳۶۰هزار تومان و از همه انواع بادام هندی گران‌تر است. ارزان‌ترین هم بادام هندی ریز یا بادام هندی تفت سنتی است که با قیمت کیلویی ۳۲۰هزار تومان فروخته می‌شود.

بادام زمینی کیلویی ۵۵ تا ۶۰هزار تومان قیمت دارد و اگر بادام زمینی با پوست دوست داشته باشید، قیمت آن کیلویی ۴۰ تا ۴۵هزار تومان است. آجیل‌فروشی‌ها فندق با پوست را کیلویی ۱۴۰ تا ۱۵۰هزار تومان و مغز فندق را کیلویی ۳۴۰ تا ۳۷۰هزار تومان می‌فروشند. در بین انواع تخمه، تخمه آفتابگردان شمشیری حدود ۳۵هزار تومان، تخمه کدو ریز ۶۰هزار و تخمه کدو گوشتی کیلویی ۹۰هزار تومان و تخمه جابانی کیلویی ۴۵هزار تومان قیمت دارد.

آجیل مخلوط بین ۹۰هزار تا ۲۲۰هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خرج دارد. آجیل‌فروشی‌ها یک کیلوگرم آجیل مخلوط با پسته اکبری، بادام هندی، مغز بادام درختی، تخمه جابانی و تخمه کدو را حدود ۲۲۰هزار تومان می‌فروشند. ارزان‌ترین آجیل مخلوط هم با پسته احمدآقایی، بادام زمینی، تخمه کدو ریز و تخمه جابانی کیلویی ۹۰هزار تومان است. احتمالا برای شب یلدا یک خانواده سه چهار نفره، نیم کیلو‌گرم آجیل مخلوط کافی باشد که حداکثر ۱۱۰هزار تومان خرج دارد. اگر بخواهید همین نوع آجیل را از میدان تره‌بار بخرید، هزینه آن حدود کیلویی ۱۶۰هزار تومان خواهد بود و خرید نیم‌کیلو آجیل تقریبا ۸۰هزار تومان خرج خواهد داشت.

*** قیمت شیرینی شب یلدا
قیمت شیرینی برای شب یلدا همان قیمت مصوب اول سال است. این را رئیس اتحادیه قنادی و شیرینی اعلام کرده است. علی بهره‌مند می‌گوید هر کیلوگرم شیرینی تر با قیمت ۴۸هزار تومان، زبان، پاپیونی و دانمارکی کیلویی ۳۸هزار تومان و کیک یزدی هم با قیمت هرکیلو ۲۹هزار تومان فروخته می‌شود و برای شب یلدا افزایش قیمت نخواهیم داشت. قنادی‌ها عموما شیرینی‌هایشان را با همان قیمت اتحادیه می‌فروشند و می‌توان گفت نرخ ۴۸هزار تومان برای شیرینی تر و ۳۸هزار تومان برای شیرینی خشک قطعی است. با این حساب اگر بخواهید برای یک خانواده سه چهار نفره، یک کیلو شیرینی تر بخرید، خرجتان همان ۴۸هزار تومان خواهد بود.

کدخبر: ۳۶۴۱۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر