کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۱۸۳
تاریخ خبر:

‌عصر کاستروها در کوبا به پایان می‌رسد

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: رائول کاسترو از قدرت کناره گرفت. برادران اسطوره‌ای دیگر در این کشور کمونیستی قدرتی ندارند و شاید میراثشان هم خیلی زود به تاریخ بپیوندد.رائول، برادر فیدل کاسترو از سمتش به عنوان دبیر نخست حزب کمونیست کوبا کناره‌گیری کرد. حالا قرار است بعد از بیش از شصت سال، کوبا به دست تازه‌نفس‌ترها اداره شود. رائول در کنار برادرش فیدل و چه‌گوارا از نخستین رهبران انقلاب این کشور بودند. اما نتوانست مانند برادرش فیدل به قدرت برسد یا مانند ارنستو چه‌گوارا به شهرتی درخور دست یابد.

* دو: رائول کاسترو که در سال ۱۹۳۱ به دنیا آمده، برخلاف برادرش نخواست که تا پایان عمر در قدرت بماند او در آستانه ۹۰ سالگی بالاخره عطای قدرت را به لقایش بخشید. رائول یکی از طراحان اصلی حمله ناموفق سال ۱۹۵۳ به پایگاه نظامی مونکادا در سانتیاگو در کوبا بود که طی آن او و فیدل کاسترو قصد داشتند حکومت ژنرال باتیستا را سرنگون کنند. پس از این اتفاق و تبعید او به مکزیک، رائول ابتدا با چه‌گوارا آشنا شد و بعد فیدل را به این چریک مشهور معرفی کرد. او سه سال بعد به کوبا برگشت و به کمک برادرش باتیستا را سرنگون کرد.

* سه: رائول اما کسی نبود که به قدرت رسید. او به فرماندهی نیروی نظامی انقلاب منصوب شد و تا سال ۲۰۰۸ در همین وضعیت باقی ماند. از این مثلث، چه‌گوارا هم کشته شد. اما نام یک زن هم در این میان می‌درخشد. ویلما اسپین، یکی از زنان مطرح مبارزات بود. در کنار فیدل و رائول و چه‌گوارا مبارزه می‌کرد و همسر رائول شد. با این وجود ویلما را بانوی نخست کوبا نامیدند. این زن اما فرصت پیدا نکرد تا به قدرت رسیدن همسرش را ببیند و در سال ۲۰۰۷ از دنیا رفت.

* چهار:از سال ۲۰۱۱ که دیگر فیدل امکان کار نداشت، رائول قدرت بیشتری پیدا کرد. دوران ریاست‌جمهوری این مرد، ابتدا به صورت موقتی در سال ۲۰۰۶ و سپس به صورت رسمی از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۸ ادامه یافت.

* پنج: رائول دست به چند اقدام تاثیرگذار در طی سال‌های قدرت‌داشتنش زده است. با ضعیف شدن فیدل و قدرت گرفتن رائول، فصل جدیدی از تاریخ در این کشور آغاز شد. برادر کوچک‌تر عزمش را جزم کرده بود تا تاریخ‌ساز شود.او در سال ۲۰۱۵ پس از نزدیک به شش دهه قطع ارتباط کامل بین کوبا و آمریکا با باراک اوباما دست داد و امیدواری‌ها را به صلح بین این دو کشور بالا برد. این تنها برخورد آنها نبود. رائول یک سال بعد از این اتفاق حاضر شد تا در کنار اوباما روی صندلی بنشیند و یک مسابقه بسکتبال را تماشا کند. به نظر می‌رسید که نرمش رائول در مقایسه با فیدل، دل باراک را برده بود. او از برادر بزرگ‌ترش آشتی‌پذیرتر بود.

* شش: کار دیگر رائول کاسترو، دیدار با پاپ بود. برای نخستین‌بار رهبر کاتولیک‌های جهان وارد کشوری با چارچوب کمونیستی سفت‌وسخت شد و رائول میزبانی او را برعهده گرفت. این اتفاق باعث شد تا بسیاری بگویند تغییرات در کوبا شروع شده و درها باز شده‌اند.

* هفت: رائول کاسترو می‌گوید قدرت را به نسل نوینی از کوبایی‌ها واگذار می‌کند. هنوز مشخص نیست که چه کسی قرار است جای او را بگیرد اما نام رئیس‌جمهور ۶۰ ساله کوبا بیش از دیگران مطرح است. او یک کاسترو نیست و این به معنای پایان سلطه این خانواده بر کوباست. اما نسل نوین هم به حساب نمی‌آید. کوبا هنوز تحت سخت‌ترین تحریم‌ها قرار دارد. اینترنت به سختی در آن پیدا می‌شود و داشتن تلفن همراه و کامپیوتر شخصی رویاست. مشخص نیست که رهبر جدید این کشور تا چه اندازه بخواهد به سیاست کاستروها ادامه دهد.

کدخبر: ۳۸۴۱۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر