کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۳۸۹
تاریخ خبر:

‌طوفان نمکی ‌علیه منتقدان واکسن کرونای روسی

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | سعید نمکی از خجالت منتقدان واردات واکسن روسی درآمد؛ خیلی تند و صریح و با تعابیری مثل خباثت و خیانت ملی. وزیر بهداشت که دیروز در جلسه ستاد منطقه‌ای بم سخن می‌گفت، افرادی که می‌گویند واکسن روسی مورد تأیید نیست را تلویحا متهم کرد که منافع اقتصادی دارند.

او با دفاع از برنامه وزارت بهداشت برای واردات چند نوع واکسن مختلف گفت:‌ «به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا همه بدانند ما سلامت مردم را در اولویت می‌دانیم.» این جمله نمکی هم خیلی طعنه‌آمیز بود که گفت:‌ «می‌گویند قرار است واکسن نامرغوب وارد کنند و من آن را نمی‌زنم. این حرف‌ها چیست که می‌گویید و دل مردم را خالی می‌کنید».

به نظر می‌رسد این بخش از اظهارات نمکی پاسخی است به آنچه مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و از دست‌اندرکاران تولید یکی از واکسن‌های ایرانی گفته بود. همینطور حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، در اظهاراتی مشابه گفته بود که واکسن روسی نمی‌زند. دیروز کیانوش جهانپور، مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت و محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو هم به تبعیت از وزیر بهداشت پاسخ تندی به منتقدان واردات واکسن روسی دادند.

از سوی مقابل اما ۹۸ نفر از اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی بار دیگر بر مواضع خود پافشاری کردند و در نامه‌ای مستقیم به رئیس‌جمهور واکسن روسی را تأییدنشده توصیف کردند. لب کلام منتقدان این است که داده‌های مطالعاتی واکسن اسپوتنیک روسیه به طور شفاف اعلام نشده و هنوز مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی نیست. بااین‌حال باید بگوییم این واکسن هم در سبد کوواکس این سازمان وجود دارد و در صورت تأیید در مرحله سوم به کشور‌های متقاضی ارائه خواهد شد.

این حرف سعید نمکی هم البته نکته مهمی است که گفته در کشور باید وزیر بهداشت در نهایت تصمیم‌گیرنده باشد که چه واکسنی وارد کشور شود، چون هم تخصص دارد و هم در جریان جزئیات گردش کار است. از این جهت باید به نمکی هم حق بدهیم که این تشتت آرا و اظهارنظرهای پراکنده در سطح رسانه‌ای باعث بروز تنش و نگرانی در جامعه می‌شود.

*** عتاب تند نمکی به منتقدان
بخش‌هایی از اظهارات سید نمکی، وزیر بهداشت که دیروز در بم مطرح شده را به نقل از خبرگزاری ایسنا بخوانید:‌

* هیچ‌کدام از این واکسن‌ها قبل از طی کردن فاز سوم انسانی نباید به کشور بیاید. الان واکسن در دنیا هنوز به فاز چهارم نرسیده است و این فاز معمولا

* ۵ سال طول می‌کشد، به همین دلیل تا امروز سازمان جهانی بهداشت برای هیچ سازنده واکسنی گواهی انتهایی واکسن را صادر نکرده، زیرا این فاز ۴ طی نشده است. یکی از واکسن‌سازهایی که گواهی موقت از سازمان بهداشت جهانی گرفته است، از FDA آمریکا یک گواهی گرفته که تا ۵ سال آینده هیچ حق اعتراض و شکایتی علیه این واکسن‌ساز قابل‌قبول نیست، زیرا فاز ۴ طی نشده است.

* ما واکسنی را وارد این کشور خواهیم کرد که حداقل در ۵ یا ۶ کشور دنیا هم خریده و مصرف شود. ما ۵ منبع را شناسایی و ثبت کردیم. تاکنون از برندی اسم نبرده بودم، اما امروز می‌گویم تا مردم حرف درست و علمی را در رابطه با واکسن از وزیر بهداشت بشنوند؛ پرونده منبع اروپایی آسترازنکا، دو کمپانی در هند، یک کمپانی در چین و یکی در روسیه در حال ثبت هستند.

* یکی از این منابع که برخی روی آن بلوا به راه انداختند این مجموعه روسی است. این واکسن روسی در کشورهای روسیه، آرژانتین، مجارستان، صربستان، مکزیک، امارات متحده عربی، پاکستان، بلاروس، بولیوی، الجزایر و… در حال استفاده است. این چه خباثتی است که برای میزگرد کشوری که خودش در باتلاق کرونا مانده است، خوراک تهیه کنیم؟ این چه وطن‌پرستی و اندیشه‌ای است؟ روزی که مرگ‌ومیر ما به حدود ۵۰۰ نفر می‌رسید، بلوا می‌کردند برایمان در شبکه‌های خارجی.

اما روزی که متاسفانه مرگ‌ومیر خودشان به ۱۸۶۰ مورد رسیده، یک پنل نگذاشتند که علت را بررسی کنند. مگر نمی‌شود این سوالات را در کشور از خود وزیر بهداشت پرسید؟ مگر می‌شود قبول کرد وزیر بهداشت این مملکت اجازه دهد پای واکسن نامطلوب به این کشور برسد؟ مگر این تیم در اوج گرفتاری اقتصادی این افتخار را ثبت نکرد؟ مگر این تیم با دست بسته در اقیانوس بلا شنا نکرد؟ این چه اندیشه‌ای است که حاضریم دیگران از بیرون ما را به چالش بکشند و از پشت به سربازان درون کشور و جبهه خنجر بزنیم؟

می‌گویند من فلان واکسن را نمی‌زنم، خب معلوم است که مبتلایان نباید واکسن بزنند، کسی که قبلا بیمار شده اصلا جزو کاندیداهای تزریق واکسن نیست. و برخی حرف‌ها که دل مردم را خالی می‌کند. این مردم گناه دارند، خسته و آشفته هستند، نگذاریم اعتماد مردم به سربازان خط مقدم این دفاع خدشه‌دار شود. نگذاریم گسست میان اندیشه اعتمادآمیز مردم و خدمتگزاران صدیق ایجاد شود.

* خدمتگزاران را خائن به مردم جلوه ندهید که این خیانت و ظلم است و این خیانت ملی در سخت‌ترین زمان‌های این مملکت است. مردم بدانند این خدمتگزار کوچک و همکارانش برای فدا کردن جسم و جان و آبرویشان آمده‌اند و هرگز نمی‌گذاریم پای محصولی به کشور باز شود که با سلامت مردم در تضاد و تقابل باشد. کسانی هم که فکر می‌کنند در این آشفته‌بازار می‌توانند سوار موج اقتصادی شوند، وزیر اجازه نخواهد داد.

* من روزی که سرپرست شدم، دکان برخی را در سازمان غذا و دارو و هیأت امنای ارزی تعطیل کردم. خیلی‌ها گفتند مگر تو رای نمی‌خواهی؟ گفتم من آبروی خودم را نزد خدا می‌خواهم، روز قیامت خداوند نمی‌گوید تو که اشراف داشتی بر این فساد پس چرا معامله کردی؟ آقایانی هم که برخی بلواها را راه می‌اندازند به امید جابه‌جا کردن برخی منابع، این خواب را پریشان ببینند، اجازه نخواهیم داد که در این ایام پربلا عده‌ای بازار تازه راه بیندازند.

* ما هم واکسن داخلی را با قدرت دنبال می‌کنیم و هم از مطمئن‌ترین منابع واکسن وارد می‌کنیم و به کوری چشم خیلی‌ها اول هم به خانواده خودمان تزریق می‌کنیم تا همه بدانند ما سلامت مردم را در اولویت می‌دانیم.

*** دیدگاه متفاوت اعضای نظام پزشکی
دیروز چندساعت بعد از اظهارات وزیر بهداشت، نامه‌ای از سوی ۹۸ نفر از اعضای مجمع عمومی سازمان نظام‌پزشکی خطاب به حسن روحانی منتشر شد که در بخش‌هایی از آن‌‌ آمده:‌ «اطلاعات شفافی از مراحل تحقیق و ساخت واکسن اسپوتنیک V در دسترس نیست. واکسن اسپوتنیکV توسط هیچ‌یک از منابع معتبر جهانی تأیید نشده است و اثربخشی و بی‌خطری آن توسط مجامع جهانی و حتی شخصیت‌های علمی ستاد کرونا مورد تشکیک قرار گرفته است.

مدارک و مستندات و دلایل تأیید این واکسن در اختیار صاحب‌نظران جامعه پزشکی قرار نگرفته است… ما اعضای مجمع عمومی سازمان به عنوان نمایندگان جامعه پزشکی نگرانی خود را نسبت به نحوه انتخاب، تأیید و خرید واکسن موسوم به اسپوتنیک V ساخت کشور روسیه اعلام می‌داریم.»

کدخبر: ۳۷۱۳۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر