کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۵۲۱
تاریخ خبر:

‌شبه کودتا در تونس؛ در این کشور ‌چه‌ خبر است؟

روزنامه هفت صبح | یک: شامگاه روز دوشنبه خبر آمد که تحولات امنیتی غریبی در تونس به وجود آمده است:فعالیت پارلمان تعلیق شده،مصونیت نمایندگان لغو شده و نخست‌وزیر تونس برکنار شده و مرزهای هوایی و زمینی بسته شده است.همچنین اعلام شده که ارتش تونس در پایتخت یعنی شهر تونس مستقر شده‌اند.

دو: دلیل این اتفافات آنطور که رئیس‌جمهور تونس گفته اعتراضات روز یکشنبه این کشور بوده است.صدها نفر روز یکشنبه در تونس در اعتراض به اوضاع بهداشتی و سیاسی تظاهرات کردند.

سه: رئیس‌جمهور تونس گفته:نمی‌توانم (در قبال حوادث) ساکت بمانم. آنچه را اکنون انجام می‌دهم، در چارچوب قانون اساسی است و تصمیمات من به معنای تعلیق قانون اساسی یا خروج از آن نیست. بر اساس اصل ۸۰ قانون اساسی تونس، رئیس‌جمهوری این اختیار را دارد که در صورت به خطر افتادن امنیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور که نتوان در شرایط عادی با مسئله برخورد شود، دست به انحلال پارلمان بزند.

چهار: از نظر سیاسی، تونس در حال عبور از یک بحران است.پارلمان این کشور به کابینه هشام مشیشی، نخست وزیر رای تایید داده اما قیس سعید، رئیس جمهوری گزینه‌های دولت را شکست‌خورده می‌داند وآن را تحت فشار لابی‌ها می‌بیند.

‌واکنش رهبر اسلام‌گرایان
پنج: راشد الغنوشی،رئیس پارلمان تونس و رئیس جنبش النهضه در مصاحبه با تلویزیون ترکیه نسبت به این ماجرا واکنش نشان داده و گفته:آنچه در تونس رخ داد کودتا علیه مشروعیت و انقلاب و قانون اساسی بود.متأسفانه این کودتا از سوی یک حاکم متخصص در زمینه قانون اساسی صورت گرفته است. نهاد نظامی از نهاد سیاسی جداست و به نفعش نیست که در مسائل سیاسی دخالت کند.تصمیمات قیس سعید،رئیس جمهوری تونس در خدمت دموکراسی نیست بلکه نشان‌دهنده عطش برای سیطره بر نهادهای کشور است.

شش: همچنین گزارش شده که الغنوشی در اعتراض به تصمیم‌های قیس سعید رئیس جمهوری در حوالی ساختمان پارلمان تحصن کرد. او البته در تلاش برای ورود به پارلمان بوده و ارتش از ورود او جلوگیری کرده است.

‌پای امارات در میان است؟
هفت: راشدالغنوشی، رسانه‌های اماراتی را به دست داشتن در حوادث تونس و هدف قرار دادن مقرهای النهضه متهم کرد و گفت: طرف‌های خارجی برای بزرگ کردن و دامن زدن به حوادث تونس تلاش می‌کنند.

کدخبر: ۴۰۴۵۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر