کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۶۸۹
تاریخ خبر:

‌سورپرایز ویژه ولادیمیر پوتین برای جو بایدن

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: پوتین باز هم یک سورپرایز دیگر برای بایدن داشت و او را دقایقی منتظر گذاشت. مشهور است که رئیس‌جمهور روسیه علاقه زیادی به این کار در ملاقات‌های حضوری دارد. او یک‌بار پاپ را ۵۰دقیقه منتظر گذاشته است.حتی ملکه الیزابت هم از این قاعده مستثنا نبوده و صابون تاخیرهای عمدی ولادیمیر به تن او هم خورده است. ترامپ هم چنین تجربه‌ای را دارد. اما در زمانه کرونا به نظر می‌رسد که پوتین عادت قدیمی‌اش را به ملاقات‌های آنلاین هم برده. ماجرا به نقل از دیلی تلگراف را در شماره بعدی بخوانید.

* دو: روز پنجشنبه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در نشست اقلیمی تحت مدیریت کشورش در حالی که نوبت به سخنرانی رئیس‌جمهور روسیه رسیده بود،گفت: «حال ادامه صحبت را به رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه می‌سپارم.» اما پس از آن هیچ پاسخی نیامد و این آغاز یک سکوت طولانی شد.در ادامه، تصویری بی‌صدا از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مانیتور مقابل جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، بلینکن و جان کری، نماینده آمریکا در امور اقلیمی نقش بست.

پس از آن، رهبران آمریکا که دور میز بزرگی نشسته بودند، نگاهی به یکدیگر انداختند و با ماسک‌هایشان بازی می‌کردند. پوتین هم که تصویرش هنوز مقابل آنها نمایان بود، به نظر خسته شده بود و انگشتان دستش را به آرامی تکان می‌داد. اندکی بعد، او به حالت سردرگم با فردی که خارج از قاب تصویر بود، شروع به صحبت کرد. به نظر می‌رسید میکروفن او در کرملین قطع شده بود.

با گذشت حدود یک دقیقه سکوت عذاب‌دهنده، بلینکن که اندکی آشفته به نظر می‌رسید، دوباره خطاب به پوتین گفت «آقای رئیس‌جمهور؟» اما او باز هم پاسخی نگرفت.‌جو بایدن با نگاهی پرسشگر به سمت وزیر خارجه آمریکا برگشت و بلینکن گفت که ممکن است رهبر روسیه همچنان در حال تماشای سخنرانی قبلی از طرف امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه باشد.

۳۰ثانیه خسته‌کننده دیگر هم گذشت تا سرانجام پوتین صحبت‌هایش را آغاز کرد.برخی از کارشناسان معتقدند که حادثه پیش آمده احتمالا تلاشی از طرف پوتین برای آشفته کردن جو بایدن بوده باشد.با این حال، اینطور به نظر می‌رسد که این برخورد عجیب و غریب بیشتر حاصل نقص برنامه زوم بوده باشد تا بازی قدرت.

* سه: پوتین و بایدن دل خوشی از هم ندارند. رئیس‌جمهور روسیه مایل بود تا ترامد، دوست قدیمی‌اش هم در انتخابات برنده شود. اما خروج او از کاخ سفید، کرملین را هم سورپرایز کرد. روسیه و آمریکا هیچ وقت دوستان صمیمی برای یکدیگر نبوده‌اند. اما تا اینجا اوضاع با بایدن از همه بدتر پیش رفته است. آمریکایی‌ها پوتین را متهم می‌کنند که در مسائل حقوق بشری، درست عمل نمی‌کند.

آنها به ماجرای ناوالنی، مخالف دولت روسیه که به اتهام فساد مالی در زندان است و به تازگی بالاخره اعتصاب غذا را تمام کرده، حساسند و بر مسکو فشار وارد می‌کنند. موضوع دیگر، اوکراین است. آنها معتقدند که روس‌ها باید منطقه‌ای را که در اوکراین به خود اختصاص داده‌اند ترک کنند. تحریم‌هایی که این روزها غربی‌ها بر مسکو اعمال کرده‌اند، اغلب به همین دو دلیل بوده است.

* چهار: اما شروع جنگ اعصاب میان پوتین و بایدن، زمانی بود که رئیس‌جمهور آمریکا، همتای روس‌اش را قاتل صدا کرد. جو بایدن در یک مصاحبه با ای بی اس گفته بود که با قا‌تل خواندن پوتین موافق است. کرملین البته از این کلمات آشفته شد اما جواب پوتین، تطابق زیادی با صورت سنگی‌اش داشت.

او تنها گفت که برای بایدن آرزوی سلامتی دارد. در همین مصاحبه رئیس‌جمهور آمریکا روسیه را بابت موضوع مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ تهدید کرد و گفت که اگر این ماجرا صحت داشته باشد، پوتین بهای آن را خواهد پرداخت. در مسکو رئیس‌جمهور، بعد از آرزوی سلامتی گفته بود که مردم اغلب اوقات آدم‌ها را مانند خود تصور می‌کنند.

* پنج: با همه اختلافات موجود بین مسکو و واشنگتن، اختلاف این دو عموما به سطحی بیش از این نخواهد رسید. جنگ‌های لفظی در میان دو کشور عمری طولانی دارد و به غیر از ترامپ که مقهور ابهت و حرکات پوتین بود، بقیه روسای جمهور آمریکا به همین کل کل‌های ساده راضی بوده‌اند. حالا هم دو کشور احتمالا مایل به ادامه همکاری‌ها در زمینه سلاح‌های هسته‌ای هستند و بعید نیست که در برنامه‌شان ملاقاتی را بگنجانند.

کدخبر: ۳۸۵۶۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر