کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۸۰۶
تاریخ خبر:

‌سرنوشت چند تیم کهکشانی برای عبرت پرسپولیس

روزنامه هفت صبح | سعید صادقی هم با پرسپولیس به توافق رسید و حالا پرسپولیس احتمالا پرستاره‌ترین تیم لیگ بیست و دوم خواهد بود. البته جذب این همه ستاره گران‌قیمت باعث شده تا بخشی از هواداران پرسپولیس نگران تکرار اتفاقاتی باشند که در ادوار مختلف برای کهکشانی‌ترین تیم‌های لیگ برتر رخ داده است.

پرسپولیس لیگ سوم؛ رده پنجم جدول
این احتمالا کهکشانی‌ترین تیم پرسپولیس در ادوار مختلف لیگ‌برتر است، تیمی که وینکو بگوویچ را روی نیمکت خود نشانده بود. اکبر غمخوار که مدیرعامل وقت پرسپولیس بود، علی دایی را الشباب امارات، حامد کاویانپور را از الوصل، جواد کاظمیان را از سایپا، عیسی ترائوره را از پیونیک ارمنستان و علیرضا امامی‌فر را از شارلروا جذب کرد.

پژمان جمشیدی، افشین پیروانی، یحیی گل‌محمدی، شیث رضایی، مهرداد میناوند، کریم باقری، حمید استیلی، رضا جباری، سهراب انتظاری و چند بازیکن خوب دیگر هم از ستارگانی بودند که عضو پرسپولیس بودند و تجمیع آنها و خریدهای جدید در این تیم، یک مجموعه کهکشانی باورنکردنی را تشکیل داده بود. آن تیم ترسناک لیگ را با پیروزی ۸ بر ۲ مقابل پگاه، یک بر صفر مقابل ابومسلم و ۵ بر ۲ مقابل فجرسپاسی شروع کرد و همه منتظر زودهنگام‌ترین قهرمانی ممکن در یک دوره لیگ برتر بودند اما باخت غافلگیرکننده هفته چهارم مقابل پیکان همه چیز را از هم فروپاشید.

درست یکی دو روز قبل از این بازی علی پروین که قبل از شروع فصل با غمخوار درگیر اختلاف شده و رفته بود، در مصاحبه‌ای مدعی شده بود که روزهای تلخ پرسپولیس در راه است! در ادامه هم دو تساوی مقابل سپاهان و استقلال اهواز و دو باخت متوالی مقابل پاس و استقلال باعث شد تا آن شروع رویایی تبدیل به یک کابوس شود. پرسپولیس در ادامه چند شکست دیگر مقابل ذوب‌آهن، سایپا و فولاد و همچنین باخت عجیب ۴ بر ۳ مقابل پاس را تجربه کرد و در نهایت فصل را با حضور در رده پنجم جدول به پایان برد. آن تیم پرستاره در جام حذفی هم ناکام بود و با شکست مقابل استقلال اهواز حتی به مرحله یک‌چهارم نهایی هم نرسید.

استیل‌آذین لیگ نهم؛ رده پنجم جدول
حسین هدایتی مالک باشگاه استیل‌آذین پس از صعود این تیم به لیگ برتر، تصمیم گرفت با هزینه‌های نجومی و جذب ستاره‌های محبوب فوتبال ایران، تیمش را در لیگ برتر هم قهرمان کند. لوبیسا تومباکوویچ با سابقه کار در پارتیزان بلگراد و آاک یونان سرمربی این تیم شد و به تدریج ستاره‌ها به این تیم اضافه شدند. علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، حسین کعبی، فریدون زندی، علیرضا نیکبخت واحدی، حسین کاظمی، امیر شاپورزاده، رضا نوروزی، حامد کاویانپور و … بازیکنانی بودند که هدایتی به تیم خودش آورد.

مدیریت آن زمان باشگاه هم بر‌عهده سردار آجورلو مدیرعامل فعلی استقلال بود. آن تیم هم شروع خوبی داشت و در پایان هفته دوم صدرنشین بود اما حضور پرتعداد ستاره‌های پرمدعایی که با هم کنار نمی‌آمدند خیلی زود کار دست این تیم داد. گفته می‌شد علی کریمی شخصا در ترکیب و تعویض‌ها دخالت می‌کند و حتی در یک بازی به دلیل اینکه حسین کعبی به او پاس نداده، دستور تعویضش را به تومباکوویچ داده و سرمربی هم این کار را انجام داده است.

در مقطعی هم آجورلو با علی کریمی به مشکل خورد و او را از تیم اخراج کرد. هرچند این مشکل حل شد و کریمی به تیم برگشت اما در نهایت سرنوشت آن تیم هم مثل پرسپولیس بگوویچ، پایان بردن لیگ در رده پنجم جدول بود. در آن فصل علی کریمی با ۱۴ گل زده بهترین گلزن تیمش بود اما گرفتن ۸ کارت زرد و دو بار دوکارته شدن در بازی‌ها و یک اخراج مستقیم ‌، نشان‌دهنده وضعیت کلی باشگاه استیل‌آذین در آن فصل بود. استیل‌آذین فصل بعد با قرار گرفتن در رده هجدهم جدول به لیگ یک سقوط کرد!

استقلال لیگ شانزدهم؛ نایب‌قهرمانیِ بی‌ارزش
پرسپولیس قهرمانی فصل قبل را با برانکو و به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال خوزستان از دست داده بود و استقلال هم با پرویز مظلومی سوم شده بود. هر دو تیم در لیگ شانزدهم به دنبال قهرمانی بودند و قبل از شروع فصل، دربی نقل و انتقالات هیجان‌انگیزتر از همیشه آغاز شده بود. پرسپولیس اگرچه سیدجلال حسینی، علیرضا بیرانوند و وحید امیری را جذب کرده بود اما استقلال با به خدمت گرفتن آرش افشین، بختیار رحمانی، رابسون جانواریو، فرشید باقری، کاوه رضایی، پادوانی و محمدحسین کنعانی‌زادگان برنده بی‌چون و چرای فصل نقل و انتقالات بود و یکی از کهکشانی‌ترین تیم‌های خود را در اختیار علیرضا منصوریان قرار داده بود.

آبی‌ها کاوه رضایی، فرشید باقری و کنعانی‌زادگان را از یک قدمی پرسپولیس ربودند و میلیاردها تومان برای جذب آنها و تشکیل یک تیم کهکشانی هزینه کردند. افشین و رحمانی و باقری هم فوق‌ستاره‌های لیگ قبل بودند که بر‌سر جذب آنها دعوا بود. حضور این همه ستاره در تیم و نشستن منصوریان محبوب روی نیمکت همه شرایط را آماده قهرمانی استقلال کرده بود اما شروع ضعیف آبی‌ها خیلی زود تکلیف قهرمانی لیگ شانزدهم را روشن کرد.

در پایان همان نیم‌فصل اول رقابت مشخص بود که رقابت قهرمانی بین پرسپولیس و تراکتور شکل خواهد گرفت و حتی ۱۱ پیروزی استقلال در نیم‌فصل دوم هم باعث نشد تا آبی‌ها شانسی قهرمانی پیدا کنند. در نهایت پرسپولیس ۴ هفته قبل از پایان فصل قهرمان شد و استقلال به یک نایب‌قهرمانی کم‌ارزش و بی‌فایده دست پیدا کرد. این تیم یکی از گران‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر بود که دستاوردش کمتر از هزینه‌هایش بود و هوادارانش را هم راضی نکرد.

کدخبر: ۴۶۳۸۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر