کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۶۸۵۰
تاریخ خبر:

‌سرنوشت متفاوت لژیونرهای پرسپولیس و استقلال

روزنامه هفت صبح | در چند سال اخیر، نحوه لژیونر شدن بازیکنان پرسپولیس و استقلال و حواشی ترانسفر تعدادی از این بازیکنان، بحث‎‌های زیادی در رسانه‌ها و فضای مجازی ایجاد کرده است‌ اما این مطلب نه به این حواشی، بلکه به سرنوشت متفاوت لژیونرهای این دو تیم در سال‌های اخیر اختصاص دارد. تفاوت‌هایی آشکار که به شدت به چشم می‌آیند و تفاوت رویکرد مدیران دو باشگاه درباره نقل و انتقالات و فروش بازیکنان‌شان را پیش روی ما قرار می‌دهند.

لژیونرهای استقلال: عموما موفق
به شکل غیرمنتظره‌ای، بیشتر بازیکنانی که در سال‌های اخیر از استقلال به تیم‌های خارجی اعم از اروپا و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس رفتند، موفق‌تر ظاهر شده‌اند. البته نمی‌توان گفت همه آنها فوق‌ستاره بودند اما در مجموع بیشتر آنها توانسته‌اند در تیم‌های‌شان ثبات داشته باشند و دیپورت نشوند. به امید ابراهیمی نگاه کنید. چند روز است وارد ۳۵ سالگی شده اما از سال ۲۰۱۸ در لیگ ستارگان قطر بازی می‌کند و اگرچه در تیم‌های بزرگ این تیم حضور نداشته.

اما همواره در سطحی بازی کرده که در پایان هر فصل پیشنهادهایی داشته باشد. او درحال حاضر در تیم الوکره بازی می‌کند و پاس گلی که دو هفته پیش به همبازی‌اش داد، یکی از بهترین پاس گل‌های دوران فوتبالی او بود. او در حالی در ۳۵ سالگی در قطر بازی می‌کند که تیم‌های معمولی این لیگ هم گاهی بازیکنان خارجی صاحبنام را تحمل نمی‌کنند و با چند نمایش ضعیف، قرارداد آنها را فسخ می‌کنند. پژمان منتظری دیگر لژیونر استقلال، از سال ۲۰۱۵ تا امروز در قطر بازی می‌کند و در این مدت فقط در یک مقطع یک و نیم ساله به استقلال برگشته است.

اگرچه امسال برای دومین فصل متوالی در لیگ دوی قطر حضور دارد اما در دوره اول حضورش در لیگ ستارگان قطر، کاملا موفق نشان داد و از بهترین مدافعان این لیگ بود. او در برگشت به استقلال هم باعث شد تا این تیم دو فصل پیاپی، بهترین خط دفاع فصل را ثبت کند. مجید حسینی دیگر لژیونر استقلال، پس از جام جهانی به تیم ترابزون اسپور ترکیه پیوست. او سه فصل برای این تیم به میدان رفت و در تابستان ۲۰۲۱ به تیم کایسری اسپور منتقل شد و بازیکن فیکس این تیم است.

اللهیار صیادمش اگرچه در فنرباغچه و استانبول اسپور توفیقی کسب نکرد اما یکی دو سالی هست که در تیم زوریا لوهانسک بازی می‌کند و هر از گاهی با گل‌های شگفت‌انگیزش، فوتبال ایران را به وجد می‌آورد. علی کریمی هم پس از جدایی از استقلال در القطر یک نیم‌فصل فوق‌العاده و در الدحیل یک نیم‌فصل خوب را پشت سر گذاشت، تا جایی که توجه تیم کایسری اسپور در سوپرلیگ ترکیه را جلب کرد و به این تیم پیوست.

کاوه رضایی بعد از جدایی از استقلال، در شارلروا عالی کار کرد، در کلوب بروژ ناموفق بود و البته هنوز هم در لیگ بلژیک و در تیم اود هورلی بازی می‌کند. جدیدترین لژیونرهای استقلال یعنی محمد نادری و مهدی قایدی هم روزهای خوبی را پشت سر می‌گذارند. نادری با آلتای اسپور صدرنشین لیگ ترکیه است و قایدی با یک نیمه بازی در مقابل الشارجه، بهترین بازیکن هفته لیگ امارات شد.

ناکام‌ترین لژیونر استقلال شاید روزبه چشمی باشد که پس از یک فصل بازی در ام‌صلال از این تیم جدا شد، پیشنهاد دیگری از لیگ ستارگان قطر ندارد و در آستانه بازگشت به استقلال است. البته مامه تیام را هم می‌توانیم به این فهرست اضافه کنیم. او بعد از استقلال در عجمان امارات، قاسم پاشا و کایسری اسپور ترکیه بازی کرد و در همه این تیم‌ها نمایش خوبی داشت و با گل‌هایی که زد، حسرت هواداران استقلال را برانگیخت.

لژیونرهای پرسپولیس: معمولا دیپورتی!
اگر مهدی طارمی که اتفاقا از پرسپولیس هم مستقیما لژیونر نشد، استثنا به حساب بیاوریم، سایر بازیکنانی که در سال‌های اخیر از این تیم لژیونر شده‌اند، موفق نبوده‌اند و بیشتر آنها یا نیمکت‌نشین و سکونشین هستند یا دیپورت شده‌اند! علیرضا بیرانوند پس از یک فصل پرفراز و نشیب که بیشتر با نیمکت‌نشینی او همراه بود به بواویستای پرتغال پیوست و فقط در یک بازی لیگ کاپ برای این تیم به میدان رفته است.

صادق محرمی از سال ۲۰۱۸ به لیگ کرواسی رفته و در تیم‌های دینامو و لوکوموتیو بازی کرده اما هرگز در این تیم‌ها به ثبات نرسیده است.
علی علیپور هم در ماریتیمو یک بازیکن معمولی نشان داده که البته به نظر می‌رسد می‌تواند پیشرفت کند. شجاع خلیل‌زاده در الریان که یک تیم معمولی است، به یک بازیکن معمولی تبدیل شده و در آخرین بازی تیمش، روی دو گل خورده مقصر بود. محمدحسین کنعانی‌زادگان هم به تازگی به الاهلی قطر رفته و قضاوت درباره عملکرد او زود است.

ناکام‌ترین لژیونرهای سال‌های اخیر پرسپولیس اما فوق‌ستاره‌های این تیم بودند. فرشاد احمدزاده بعد از پرسپولیس، یک فصل فاجعه‌بار را در لیگ لهستان سپری کرد و به پرسپولیس برگشت. سروش رفیعی یک نیم‌فصل در تیم ضعیف الخور بازی کرد و در پایان فصل با بازی‌های ضعیف، مجبور به بازگشت به پرسپولیس شد. وحید امیری پس از درخشش در جام جهانی، به ترابزون اسپور ترکیه رفت و پس از یک فصل بد، دیپورت شد و به تیم سابقش بازگشت.

و در نهایت به مهدی ترابی می‌رسیم که ستاره انکارنشدنی پرسپولیس بود اما یک نیم‌فصل هم در العربی قطر دوام نیاورد و دیپورت شد. جدیدترین لژیونر پرسپولیس هم که شایعه فسخ قراردادش به گوش می‌رسد، احمد نورالهی است که بهترین بازیکن این تیم در فصل گذشته بود اما انگار خیلی زود در الاهلی امارات به بن‌بست رسیده است. البته نباید رامین رضائیان را فراموش کرد. او بعد از جدایی از پرسپولیس به اوستنده بلژیک رفت و حالا دو سالی هست که در لیگ قطر بازی می‌کند و جزو لژیونرهای نسبتا موفق پرسپولیس محسوب می‌شود.

کدخبر: ۴۱۶۸۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر